Web Analytics Made Easy - Statcounter

خورهای سطح بندرعباس که محلی برای عبور فاضلاب به سطح دریا بشمار می روند علاوه بر وجود انواع حشرات موزی و سگ های ولگرد، تبدیل به مامنی امن برای زندگی بی خانمان ها و معتادین شهر شده است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛خور به شاخه ای از آب شیرین و شور در محدوده نیمه باز از دریا به خشکی گفته می شود که جزو مناطق مستعد برای زیست بسیاری از آبزیان و پرندگان است که با ساماندهی و لایه روبی های مناسب از سطح آن پرندگان بومی و مهاجر می توانند از نعمت طبیعی خورها برای زندگی استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سطح شهر بندرعباس برای جمع آوری آب های سطحی و جلوگیری از ایجاد سیلاب ها در بارش های فصلی خورهای متعددی تعبیه شده که متاسفانه به دلیل عدم رسیدگی به آن ، خورها  تبدیل به چالشی بزرگ برای شهروندان شده است.

حدود 600 لیتر در ثانیه پساب تصفیه شده و تقریبا یک هزار لیتر در ثانیه فاضلاب و آب های سطحی از طریق خورها به دریا سرازیر می شود که بوی تعفن این فاضلاب ها از 100 متری خورها قابل استشمام است.

خورهای سطح بندرعباس که محلی برای عبور فاضلاب به سطح دریاست علاوه بر وجود انواع حشرات موزی و سگ های ولگرد، تبدیل به مامنی امن برای زندگی بی خانمان ها و معتادین شهر شده؛ نمونه بارز خورخوابی را می توان در خور گورسوزان بندرعباس دید.

خورها مامنی برای استراحت معتادین

هر از چند گاهی مسئولان استان برای مبارزه با آفت خورخوابی در پایتخت اقتصادی کشور به جمع آوری معتادان در این خورها می پردازند اما متاسفانه پس از مدت کوتاهی از پاک سازی شهروندان شاهد حضور دوباره کارتن خواب ها در خور هستند.

معتادانی که در این خورها زندگی می کنند تهدیدی بزرگ برای سلامت شهروندان و محیط زیست جانوران هستند چرا که بعد از استفاده از ابزار های تزریق آن را در فاضلاب های خور رها می سازند.

تشدید گرمای هوا و ورود بی‌سابقه فاضلاب به خورهای بندرعباس به خصوص خور گورسوزان که دوازه ورود بیشترین فاضلاب به دریاست باعث شده تا بوی بسیارنامطبوعی محلات همجوار با این خور را فراگیرد به طوری که شرایط زندگی را برای بسیاری از شهروندان آن منطقه دشوار کرده است.

 

وضعیت خورهای بندرعباس اسف بار است

الناز محبی، شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگارهرمز اظهار کرد: گورسوزان، دوهزار، سنگ کن، گلزار شهدا، حسین آباد و کپشکن از جملع خورهای بندرعباس است که قصه پرتکرار بوی تعفن و سرازیر شدن لجنزارهای آن به دریا همچنان ادامه دارد.

این شهروند عنوان کرد:  وضعیت اسفناک خورهای بندرعباس سال های زیادی است که  گریبان گیر این شهر بوده و بر اثر بی توجهی و بی مهری مسئولان نه تنها وضع آن بهبود پیدا نکرده؛ بلکه روز به روز آلوده تر شده است.

محبی افزود:  آلودگی خورها  به همراه فاضلاب های شهری وارد دریا شده و به مرور زمان به مجتمع های مرجانی، جنگل های حراء، زیستگاه های ساحلی و دریایی ضربه وارد کرده و باعث انقراض برخی از آبزیان می شود.

وی خاطر نشان کرد: فصل تابستان که به فصل خرماپزان در هرمزگان مشهور است گرمای آن باعث رشد سریع تر میکروب ها در خورها شده و بوی تعفن آن بیشتر افزایش می یابد.

ورود آب فاضلاب خورها به دریا بزرگترین مشکل زیست محیطی بندرعباس

آبتین امیری، عضو شورای شهر بندرعباس اظهار کرد: استان هرمزگان با دارا بودن یک هزار و 200 کیلومتر مرز دریایی در حال حاضر سواحل آن از آلودگی‌های آلی و فاضلاب‌های شهری، صنعتی و محیطی که باعث زشت جلوه دادن آن شده رنج می برد.

عضو شورای شهر بندرعباس با بیان اینکه خورها و ورودی‌های فاضلاب به طور مستقیم آلودگی را وارد دریا می کند، تصریح کرد: به دلیل نبود زیرساخت های مناسب جمع آوری،  فاضلاب های شهری بدون تصفیه اولیه وارد دریا می‌شود و باعث آلودگی دریا می شود.

امیری با اشاره به اینکه بندرعباس هفت خور و حدود 40 کانال بزرگ و کوچک انتقال فاضلاب، روان آب و سیلاب بارندگی‌ها به دریا را انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: آلودگی دریا در سواحل بندرعباس به دلیل ورود پساب فاضلاب و روان آب‌های سطحی به دریا را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل زیست ‌محیطی شهر بندرعباس نام برد که پس از گذشت بیش از یک دهه، مشکل آلودگی ساحل هنوز رفع نشده است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۰۰۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه گفت: به مناسبت گرامیداشت روز جهانی زمین پاک با شعار امسال"مشارکت مردم ایران در برابر پلاستیک، نجات زمین" آموزشهای زیست محیطی برای دانش آموزان مدرسه  بهگامان شهرستان ارومیه برگزار شد.

مرتضی داودی گفت: در راستای فرهنگ سازی و اشاعه فرهنگ زیست محیطی در بین دانش آموزان با همکاری اداره آموزش و پرورش در هفته زمین پاک برنامه های زیست محیطی در مدارس برگزار می شود .

 وی افزود: مدیریت پسماند، تفکیک از مبدا ، بازیافت، خطرات پلاستیک و کیسه های پلاستیکی از جمله موضوعاتی است که در این کلاسهای آموزشی به برای دانش آموزان ارائه می شود.

دیگر خبرها

  • مراجع قضایی شهرستان ری رویکرد زیست محیطی دارند+فیلم
  • آشنایی دانش آموزان مهابادی با آموزه های زیست محیطی
  • برگزاری کلاسهای آموزش محیط زیست در ارومیه
  • رای پارلمان اروپا به تضعیف قواعد زیست محیطی به نفع کشاورزان
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست
  • ایمن سازی زیست محیطی حاشیه رودخانه کرج
  • وضعیت زیست محیطی ومحل دفن زباله گاه هشترود ذوالبین مناسب نیست
  • معرفی ۳۶۷ متخلف زیست محیطی به مراجع قضایی آذربایجان غربی
  • هیچ فاضلابی در شمال به دریا سرازیر نمی‌شود
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد