Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@06:57:06 GMT

لژه نشینی گیلاس

تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۵۱۳۲۹

لژه نشینی گیلاس

گرانی میوه از دیگر دردهای بازار آشفته اقتصادی امروز است، این کالای مصرفی از دیگر گرانی هایی که در برخی از بازار ها از جمله خودرو و سکه و دلار ، ....عقب نمانده و دراین میان گیلاس در لیست میوه های تابستانی لژه نشینی می کند.

به گزارش خبرگزاری شبستان، میوه از جمله کالاهای مصرفی عموم مردم محسوب می شود که امسال با افزایش قیمت زیادی نسبت به سال گذشته مواجه بوده تا جایی که برخی از اقسام میوه مانند گیلاس با قیمت 28 هزار تومان در مغاره های میوه فروشی عرضه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میوه ای که در برخی غرفه های تره بار تا چند روز پیش با قیمت 15 هزار تومان عرضه می شد اما در آخرین آمار از بازار میوه و تره بار غرفه های عرضه میوه اعلام کردند که به دلیل قیمت بالای این میوه آن را در بازار تره بار عرضه نمی کنند و به مغازه داران به قیمت 17 هزار تومان می فروشند. این در حالی است که مغازه داران آن را با قیمت 28 تا 30 هزار تومان عرضه می کنند.

 

بنابراین گزارش، افزایش قیمت میوه در حالی رخ می دهد که اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار متوسط قیمت انواع میوه را ۷ تا ۸ هزار تومان اعلام کرده و گفته است: در صورتی که بر روند خالص فروشی میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار نظارت شود قیمت میوه های سردرختی حدود ۱۵ درصد کاهش می یابد. قیمت میوه در هفته های اخیر با نابسامانی های زیادی روبرو شده است که این شرایط باعث شده فروش میوه در میوه فروشی ها به شکل قابل ملاحظه ای کاهش یابد."

 

برخی از کارشناسان نیز معتقدند که جو روانی ناشی از خروج ترامپ از برجام و نوسانات ارزی اخیر دلیل گرانی میوه است. حبیب رادفر، مشاور اقتصادی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در این باره به ایسنا گفته است که "جو روانی ناشی از خروج ترامپ از برجام و نوسانات ارزی اخیر قدری در افزایش قیمت‌ها تاثیر دارد اما در این میان سودجویان و دلالان از آب گل‌آلود ماهی گرفتند و می‌خواهند بازار را به نفع خود بچرخانند اما دولت در این میان بهتر است که میادین مهم کلانشهرها را به اتحادیه باغداران کشور واگذار کند تا واسطه‌ها قطع شده و تولیدکنندگان بتوانند محصولات خود را به صورت مستقیم و با قیمت مناسب در بازار عرضه کنند. گرچه سرمایه امسال سبب کاهش نسبی تولید سیب، انگور و برخی میوه‌های هسته‌دار شده است، اما آنقدر مازاد تولید در کشور وجود دارد که هم‌اکنون نیز مشکلی برای تامین نیاز داخلی نداریم و به نظر می‌رسد عامل اصلی برهم خوردن تعادل در این بازار نبود مدیریت و نظارت درست از سوی دستگاه‌های متولی است".

 

مشاور اقتصادی معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی معتقد است: "برخی سودجویان و دلالان بازار میوه همان‌هایی هستند که به دنبال بهانه‌ای برای باز شدن درهای کشور به روی میوه‌های وارداتی‌اند. میوه جزو تنها محصولاتی در کشور است که نه تنها توانایی رقابت با دنیا را دارد بلکه در تولید بسیاری از آنها صاحب رتبه و جایگاه برتر در دنیا هستیم بنابراین نمی‌توان پذیرفت که با یک سرمازدگی بازار این گونه با چالش و نوسان قیمت مواجه شود و اگر مدیریت نظارت بر بازار درست و دقیق باشد شاهد این اتفاقات نخواهیم بود".

 

این گزارش می افزاید: شرایط کنونی در بازار میوه نیازمند تدابیر ویژه است و با توجه به اظهارات مسئولان وزارت جهاد در توانمندی ایران در عرضه محصولات گوناگون کشاورزی در دنیا از جمله انواع میوه، نیازمند نظارت بیشتر برای ارایه محصولات کشاورزی در بازار کنونی کشور هستیم.

 

 

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت امام رضا ع مجلس شانزدهمین جشنواره امام رضا ع مراسم اختتامیه ایران مشهد ترامپ دولت مسجد گیلاس وزارت جهاد میوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۱۳۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول

قیمت انواع میوه و تره‌بار در بازارهای روز کوثر اصفهان اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، قیمت انواع میوه و تره‌بار امروز _‌سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در بازارهای روز کوثر اصفهان به شرح جدول زیر است:

کد خبر 748250

دیگر خبرها

  • کمبودی در عرضه چای نداریم
  • توزیع روزانه میوه و صیفی در میدان مرکزی به ۲۲ هزار تن رسید
  • عکس| شکوفه‌های گیلاس در خلخال
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • قیمت انواع میوه در میادین تره بار
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول
  • قیمت‌ میوه و تره‌ بار امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • بازار میوه‌های نوبرانه تا پایان اردیبهشت به ثبات می‌رسد
  • قیمت انواع میوه در میادین و بازارهای میوه و تره بار اعلام شد