Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-05-06@22:15:51 GMT

غذاهای محبوب استانبول

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۵۶۱۳۲

رپورتاژ / در کنار رستوران‌های مجلل با منوهای وسوسه‌کننده، غذاهای خیابانی یکی از گزینه‌های محبوب توریست‌ها و افراد محلی در هر شهری است.

هرچند خوردن انواع غذاها در رستوران‌ها می‌تواند مسیر خوبی برای شناسایی ذائقه‌ی یک ملت باشد، اما ایستادن در کنار خیابان و مزه مزه کردن آنچه که مردم شهر هر روز در طول زندگی پر مشغله‌ی خود استفاده می‌کنند، علاوه بر آشنایی با ذائقه، پنجره‌ای از فرهنگ کشور میزبان را نیز به روی گردشگران باز می‌کند، چراکه طیف گسترده‌ای از افراد، فارغ از طبقه‌ی اجتماعی همیشه گرد بساط فروشندگان غذای خیابانی جمع می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیمیت (Simit)

در استانبول نمی‌توان فردی را از تمام طبقات اجتماعی یافت که قدرت مقاومت در برابر عطر نان تازه‌ای  را داشته باشد که در کنجد غلت خورده و در مجاورت حرارت آتش، برشته شده است. اگر آمریکایی‌ها با لیوان‌های سلولزی حاوی قهوه در حال رفتن به سرکار شناخته می‌شوند، نماد ساکنان استانبول در ساعات اولیه صبح را نیز باید سیمیت‌های پیچیده شده در کاغذ خواند که می‌توان لذت آن را نوشیدن چای در یک استکان کمر باریک شیشه‌ای دوچندان کرد. البته سیمیت در طول روز نیز در دسترس است و می‌توان این نان را از گاری‌هایی که سیمت می‌فروشند یا از نانوایی‌ها تهیه کرد.

 بالیک اکمک  (Balik-Ekmek)

مجاورت استانبول با تنگه‌ی بسفر علاوه بر مناظر زیبا و به یادماندنی، هدیه‌ی دیگری نیز برای این شهر دارد و آن  رژیم غذایی مملو از غذاهای دریایی ساکنان این شهر است. ماهی علاوه بر منوی رستوران‌های پر زرق و برق، راه خود را به دکه‌های خیابانی نیز باز کرده و در صورت عبور از محلاتی نظیر کاراکوی (Karakoy) و امین انو (Eminonu) که در مجاورت ساحل قرار دارند، می‌توان رایحه‌ی مست کننده‌ی ماهی سرخ شده در روغن زیتون یا کره را احساس کرد. یقینا نشستن در کنار پل گالاتا و تماشای منظره‌ی استانبول با یک ساندویچ ماهی سرخ شده بسیار به یادماندنی تر خواهد بود. به گفته‌ی افراد محلی، ساندویچ ماهی که پس از نشستن در این مکان سرو شده و میل می‌شود، بسیار لذت بخش‌تر از زمانی است که آن را بصورت ایستاده بخورید.

منمن (Menemen)

منمن از املت های خوشمزه ترکی است که در استانبول می توان خورد. پیاز سرخ شده و فلفل کاملا با گوجه فرنگی پخته می شود و در آخر با تخم مرغ، گیاهان معطر، جعفری و فلفل قرمز مخلوط می شوند. غذای ساده و ارزانی است که خیلی راحت آماده می شود و ترک ها معمولا این غذا را برای صبحانه سفارش می دهند. اسم این غذا از منطقه منمن در ازمیر آمده چون گوجه فرنگی که از مواد اصلی این غذا است اولین بار در اوایل دهه ۱۹۲۰ در ازمیر کاشته شد. از آن جایی که غذایی متداول است طبیعه که تنوع های زیادی داشته باشد بعضی آن را با پنیر، گوشت چرخ کرده، قارچ، سوسیس، حتی مرغ یا بادمجان درست می کنند.

مزه (Meze)

مزه بیشتر از آن که یک غذای کامل باشد یک پیش غذای سرد است. بیشتر مزه ها به عنوان اشتها آور در رستوران ها سرو می شوند. معموولا پیشخدمت به سمت میز شما می آید و همه مزه هایی که در آن رستوران وجود دارد را در ظرفی می گذارد تا از آن انتخاب کنید. مزه را در وسط میز می گذارند و همه از آن می خورند. مزه هایی که معمولا استفاده می شود شامل سالاد بادمجان کبابی، بادمجان کبابی با ماست، بادمجان کبابی با سس گوجه، ماست نعنا، لوبیا چیتی، کنگر فرنگی و … می باشد.

کویو کبابی (kuyu kebabi)

کویو کبابی غذای مخصوص شهر قسطمونی در غرب ناحیه دریای سیاه است. کویو به معنی «خوب» است و ایده پخت آن اینطوری است که گوشت بره نر را بدون اجزای داخلی آن به آرامی کباب می کنند و برای مزه دار کردن آن از شاخه درخت کاج استفاده می شود.

پیش از اینکه در مورد خرید تورها تصمیم بگیرید به سایت سفر باتو سر بزنید.

دو دسر شیرین استانبول ترکیه

“باقلوا” شهرتش در سرتاسر دنیا را مدیون مزه و طعم وسوسه انگیزش است، اما باز هم ارزش دارد که این شیرینی را که در خوردنش افراط خواهید کرد، سفارش دهید. کم خوردن آن کار واقعا دشواری می باشد و شکل ظاهری این شیرینی چند لایه می باشد که وسط این لایه ها از مغز خرد شده غالبا مغز پسته پر می شود و با شهد یا شربتی چسبناک به هم می چسبند. این شیرینی خیلی لذیذ برای سایز دور کمرتان خوب نیست، اما با خوردن یکی از آنها هوش از سرتان می رود و به چیز دیگه ای غیر از خوردن آن فکر نمی کنید. محلی ها می گویند که دو تا از بهترین جاها برای خریدن باقلوا در استانبول، یکی کاراکوی گل اوغلو و دیگری غازانتپلی کوسکراوغلو است. باقلوا های کوسکر اغلو  از مغز پسته پر می شوند و بیشتر مورد توجه است.

یک دسر شیرین دیگر ” کانف” است که یک شیرینی پنیری غوطه ور در شربت است و معمولا همراه با میوه های تازه سرو می شود. این شیرینی ها به آرامی و با حرات ملایم پخته می شوند. وقتی انرژی تان تحلیل رفته باشد، شیرینی کانف می تواند تقویت کننده بسیار خوبی باشد. یک عدد از این شیرینی حتی از رد بول هم قویترست!

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۶۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب

به گزارش ایسنا، فرشته فزونی نقش تغذیه را در پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی عروقی بسیار مهم عنوان کرد.

وی الگوی غذایی نامناسب از جمله مصرف زیاد قند، نمک و چربی‌ها، مصرف کم میوه، سبزی، حبوبات و مصرف بی‌رویه فست فودها و تحرک بدنی کم را مهمترین علل ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر از جمله بیماری‌های قلبی برشمرد.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت، افزود: توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه‌ای محصولات غذایی برای انتخاب محصولات مناسب‌تر کمک می‌کند. بنابراین همه افراد هنگام خرید باید به برچسب محصولات غذایی که با سه رنگ سبز، نارنجی و یا قرمز مشخص شدند دقت کنند.

او با تاکید برانتخاب آگاهانه مواد غذایی، گفت: برچسب محصولات حاوی مقادیر زیاد قند، نمک، چربی، اسید چرب ترانس و انرژی با رنگ قرمز مشخص شدند که باید مصرف این مواد غذایی محدود شود. 

رییس گروه تغذیه معاونت بهداشت با اشاره به مصرف زیاد نمک در کشورو نقش آن به عنوان یکی از عوامل تاثیر گذار در پرفشاری خون و عوارض قلبی عروقی، گفت: طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی، حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک در افراد زیر ۵۰ سال پنج گرم (یک قاشق چایخوری) و در افراد بالای ۵۰ سال و بیماران قلبی وعروقی و کودکان روزانه کمتر از ۳ گرم است.

به گفته وی این میزان نمک شامل نمک‌های پنهان در غذا مانند نان، پنیر، رب گوجه فرنگی و... نیز می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد.

فزونی خاطرنشان کرد: اگر مقدار نمک افزوده شده به غذا به تدریج کاهش یابد در مدت چند هفته ذائقه افراد به غذای کم نمک عادت می‌کند.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت به والدین توصیه کرد از غذاهای تهیه شده در منزل و تنقلات سالم شامل میوه، آجیل خام و بدون نمک، ساندویچ‌های خانگی به عنوان میان وعده کودکان و نوجوانان استفاده کنند و فرزندان خود را از کودکی به مصرف غذای کم نمک عادت دهند.

وی مصرف روزانه حداقل پنج واحد سبزی و میوه را یک فاکتور پیشگیری کننده از فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی عنوان کرد.

فزونی از سبزی‌ها و میوه‌های تازه، غلات کامل (پوست نگرفته )، حبوبات و مغزها به عنوان منابع  فیبر نام برد و تاکید کرد مصرف روزانه غذاهای حاوی فیبر درکاهش چربی و قند خون و تنظیم فشارخون نقش مهمی دارند و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی وی پیشنهاد کرد برای افزایش ارزش غذایی برنج آن را به صورت مخلوط با سبزی و حبوبات مصرف کنید.

رییس گروه تغذیه و دارویی معاونت بهداشت در ادامه سخنان خود به بیان راهکارهایی برای کاهش مصرف نمک، قند و غذاهای چرب به عنوان عوامل تاثیرگذار بر سلامت بدن به ویژه سلامت قلب و عروق پرداخت که به شرح زیر است: 

ـ سرسفره به غذا نمک نزنید و نمکدان را از سفره و میز غذا حذف کنید.

ـ به میوه‌ها و سبزی‌های خام ( گوجه سبز، خیار، گوجه فرنگی و ....) نمک نپاشید.

ـ مواد غذایی نمک سود و دودی شده، انواع شور و ترشی، دسرها، سس‌های سالاد آماده، سویا سس، زیتون و خردل و سوپ‌های آماده و تنقلات شور مانند چیپس سیب‌زمینی، چوب شور، چیپس ذرت، کراکر، آجیل، مغزهای شور از منابع عمده سدیم هستند، مصرف آنها را محدود کنید.

ـ برچسب‌های تغذیه‌ای را مطالعه کرده و غذاهایی را که مقدار سدیم کمتری دارند انتخاب کنید.

ـ از ادویه‌هایی استفاده کنید که در تهیه آنها از نمک استفاده نشده است.

ـ مصرف گوشت‌های فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس که حاوی نمک زیادی است را به حداقل برسانید.

ـ غذاهای کنسروی حاوی نمک زیادی هستند، مصرف آنها را کاهش دهید.

ـ به جای تنقلات شور به فرزندان خود، میوه و آجیل خام بدهید.

ـ به جای نمک از چاشنی‌هایی مانند سبزی‌های معطر تازه یا خشک مانند نعناع، مرزه، ترخون، ریحان و... یا سیر، لیموترش تازه و آب نارنج برای بهبود طعم غذا و کاهش مصرف نمک استفاده کنید.

ـ نمک مصرفی را از نوع تصفیه شده یددار انتخاب کنید و به یاد داشته باشید که نمک تصفیه شده یددار نیز به اندازه سایر نمک‌ها موجب افزایش فشار خون می‌شود.

ـ مصرف غذاهای  پرچرب را کاهش دهید.

ـ به جای سرخ کردن غذا از روش‌های دیگر پخت مانند بخارپز ، آب پز و تنوری استفاده کنید.

ـ از حرارت دادن زیاد روغن و غوطه وری ماده غذایی در مقدار زیاد روغن خودداری کنید.

ـ پیش از پختن گوشت چربی‌های قابل رویت آن را جدا کنید.

ـ مصرف ماهی را در برنامه غذایی هفتگی بگنجانید.

ـ از مصرف لبنیات پرچرب، شیرینی خامه‌ای، روغن حیوانی، روغن نباتی جامد، فست فود پرهیز کنید.

_ مصرف چربی‌های اشباع و ترانس را کاهش دهید.

ـ برای کاهش دریافت اسید چرب ترانس (اسید های چرب مضری که به دلیل جامد بودن در دمای محیط و بدن خطراتی چون گرفتگی رگ‌ها و امراض قلبی را ایجاد می کند) از مصرف روغن نباتی جامد، غذاهای سرخ کرده و فست فود اجتناب کنید.

ـ از روغن‌های غیراشباع مانند کانولا، زیتون و کنجد و ... به میزان مناسب و نه خیلی زیاد استفاده کنید.

* چند پیشنهاد برای کاهش مصرف مواد قندی 

ـ مصرف بیش از حد مواد قندی باعث بالا رفتن فشار خون و چربی خون می‌شود بنابراین به جای انواع شیرینی از میوه‌های با طعم شیرین ( خرما و انواع میوه‌های خشک ) به میزان کم استفاده کنید.

ـ در مصرف کشمش و خرما هم اگر زیاده‌روی شود منجر به افزایش کالری دریافتی و چاقی می‌شود.

ـ آب بهترین نوشیدنی برای تامین مایعات است.

ـ مصرف نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید.

ـ چای و قهوه را بدون اضافه کردن قند و شکر مصرف کنید.

دیگر خبرها

  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی با تغذیه مناسب
  • افزایش ابتلا به آسم با مصرف این مواد غذایی
  • اعتراض به شهردار استانبول در مترو برای تروریستی خواندن حماس
  • (ویدئو) نحوه درست کردن ۵ دقیقه‌ای شیرینی نارگیلی؛ خوشمزه و ساده
  • طرز تهیه کوکی شکلاتی + نکات مهم و فوت و فن‌ها
  • جشنواره غذاهای سنتی شهرستان گرمی برگزار شد
  • کیف قاپی خشن در استانبول + فیلم | مقاومت زن را در برابر مشت‌های سنگین سارق ببینید | پلیس با تمام توان دنبال دستگیری سارق است
  • بهترین خوراکی‌ها برای جایگزین کردن آن با شیرینی (فیلم)
  • فرار یاران محمدی از بحران با یک گل
  • پیروزی آدانا دمیراسپور با محمدی در استانبول