Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@20:27:36 GMT

زنگ خطرآب آشامیدنی ناسالم در روستاهای نوشهر

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۵۷۱۷۳

زنگ خطرآب آشامیدنی ناسالم در روستاهای نوشهر

به گزارش خبرنگار ایرنا ، تعداد 700 نفر از اهالی روستای 'بندپی ' نوشهر اواخر هفته گذشته پس از نوشیدن آب شرب روستا با علائم شدید مانند شکم درد ، حالت تهوع ، درد استخوان و مفصل روانه بیمارستان این شهرستان شدند.
بررسی های کارشناسی انجام شده در چند روز گذشته مشخص کرد که علت بیماری این افراد آلودگی آب آشامیدنی این روستا بود ، آبی که پس از ته کشیدن ذخیره ، به صورت خودسرانه از یک چشمه جدید به مخزن تامین آب روستا اضافه شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تامین آب آشامیدنی این روستا خارج از پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی بوده و توسط شورای اسلامی و دهیاری مدیریت می شود.
به اعتقاد مسئولان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان ، تحت پوشش قرار داشتن آب رسانی روستاها از سوی شوراهای اسلامی و دهیاران به دلیل عدم تخصص کافی در این زمینه می تواند سلامت اهالی این روستاها را به مخاطره بیندازد.
شرکت آب و فاضلاب روستایی بتازگی اعلام کرده که از تعداد 120 روستای شهرستان نوشهر ، حدود 71 روستا تاکنون زیرپوشش این شرکت قرار گرفته اند و آبرسانی بقیه روستاها با مدیریت شوراهای اسلامی و دهیاری ها انجام می گیرد.
طبق اظهار نظر کارشناسان حوزه سلامت ، اختلالات عصبی ، سرطان و مشکلات جهاز هاضمه از مهم ترین بیماری هایی است که افراد با نوشیدن آب های آلوده به آن مبتلا می شوند و در این میان سلامت کودکان ، سالخوردگان و زنان باردار بیشتر در معرض تهدید این نوع بیماری ها هستند.
* فراهم شدن زیرساخت های آبرسانی روستاها توسط دولت
فرماندار شهرستان نوشهر دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت : با اینکه دولت زیرساخت های لازم را برای تعدادی از این روستاها به منظور قرار گرفتن زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی فراهم کرده است ، ولی شوراهای اسلامی و دهیاران در این زمینه همکاری نمی کنند.
عبدالصمد صفرنژاد افزود :‌ هم اکنون دولت زیرساخت حدود 22 روستا برای تحویل به شرکت آب و فاضلاب روستایی فراهم کرده است ولی متاسفانه تعدادی از دهیاران و شوراهای اسلامی به خاطر منفعت مالی از خود مقاومت نشان می دهند.
وی ادامه داد : گزارشی که در بازدیدهای میدانی و بررسی های کارشناسی مسئولان دراین بخش به دست آمده این است که تاسیسات آبرسانی این روستاها دارای اشکالات فنی فراوان بوده ، ضمن آنکه کیفیت آب مورد مصرف آن ها نیزچندان مطلوب نیست.
فرماندار نوشهر گفت :‌ بیمار شدن شماری از ساکنان روستای بندپی باعث نگرانی همه مسئولان شده و از طرفی تلنگری برای آن دسته از شوراهای اسلامی است که عهده دار آبرسانی روستاها هستند و باید پاسخگو باشند.
صفرنژاد ابراز امیدواری در نشستی که قرار است با دهیاران و شوراهای اسلامی با همین موضوع در فرمانداری برگزار شود ، نتایج مثبتی برای حل این مشکل به دست آید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی مازندران پیش از این در گزارشی به ایرنا اعلام کرد که حدود 103 روستای مازندران از مجموع بیش از سه هزارو 200 روستا از لحاظ کیفیت آب آشامیدنی شرائط بحرانی دارند.
دکتر سیدعباس موسوی افزود :‌ هر چند استان مازندران نسبت به برخی از استان های کشور دراین زمینه شرائط بهتری دارد ولی راهکاراساسی کاهش دغدغه های دسترسی مردم به آب سالم قرار گرفتن تمامی روستاها زیرپوشش شرکت آب وفاضلاب روستایی است .
براساس آمار رسمی از مجموع بیش از سه هزار و 200 روستای مازندران ، شبکه آبرسانی حدود نیمی از این روستاها زیرپوشش دهیاری ها و شوراهای اسلامی مدیریت می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ، خدمات بهداشتی و درمانی مازندران گفت : بارها برای پی گیری این موضوع با مسئولان ذیربط نامه نگاری و حتی در نشست های کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان نیز مطرح شد ، ولی این پی گیری ها به نحو مطلوب نتیجه بخش نبوده است.
** طبق قانون تامین آب روستاها برعهده آبفار است
تماس های خبرنگار ایرنا برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با آلودگی آب روستای بندپی نوشهر از مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان نوشهر بی نتیجه ماند .
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران به خبرنگار ایرنا گفت : حدود یکهزار و 500 روستا از تعداد 2 هزار و 433 روستای با جمعیت بیش از 20 خانوار به عبارتی حدود 80 درصد از جمعیت این روستاها زیرپوشش شرکت آب وفاضلاب روستایی این استان قرار دارند.
مجید عبدالهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ براساس قانون ، تمامی روستاهای این استان باید زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار گیرند ولی متاسفانه اغلب شوراهای و دهیاری ها به علت فروش انشعاب و دریافت وجوه نامتعارف از متقاضیان در این زمینه همکاری نمی کنند.
وی ادامه ادامه داد : به عنوان نمونه بابت فروش انشعاب شرکت آب و فاضلاب روستایی از هر متقاضی حدود 200 هزار تومان دریافت می کند ولی براساس گزارش های مستند شوراهای اسلامی حدود پنج میلیون تومان هر متقاضی دریافت کرده اند و این خلاف قانون است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران گفت :‌ نامه نگاری های فراوانی برای تحویل دهی روستاها به شرکت آب و فاضلاب روستایی در بیشتر شهرستان های این استان انجام گرفته و حتی یک ماه پیش نیز در نشستی با موضوع کارگروه سلامت و امنیت غذایی مصوب شد که فرمانداران و مدیران شبکه بهداشت ودرمان باید دراین حوزه همکاری لازم را داشته باشند .
عبدالهی افزود : البته کارهای عمرانی ، توزیع کولر و حتی نمونه برداری های میکروبی و شیمایی آب آشامیدنی روستاهایی که زیرپوشش این شرکت هم نیستند ، انجام می گیرد.
وی اظهارداشت : هم اکنون این آمادگی وجود دارد تا تمامی روستاها زیرپوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی قرار گیرد چرا که قانون این نهاد را ملزم کرده است.
وی از فرمانداران ، بخشداران و دهیاران روستاهای این استان برای موفقیت دراین زمینه درخواست همکاری بیشتری کرد.
شهرستان نوشهر با جمعیتیی دست کم 130 هزار نفر دارای 120 روستا و 2 نقطه شهری درغرب مازندران قرار دارد.
7078 /1602/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استان مازندران رئیس دانشگاه علوم پزشکی شرکت آب و فاضلاب فرماندار شهرستان قانون نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک

ایسنا/هرمزگان معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: پروژه آبرسانی به بستک نیاز آبی چهار شهر و ۳۷ روستا را تامین خواهد کرد و باعث پایداری وضعیت آب در این شهرستان می‌شود. این پروژه به صورت ۱۰ پیمان و با اعتبار ۱۲۰۰ میلیارد تومان فعال است.

 آخرین وضعیت پروژه‌های آبرسانی شهرستان خمیر، بستک و قشم امروز ۸ اردیبهشت با حضور ذوالفقار مهدی‌زاده معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور- و عبدالحمید حمزه پور -مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان- بررسی شد.

 در این بازدید وضعیت پیشرفت فیزیکی دو پروژه بزرگ و تاثیرگذار آبرسانی شامل خط انتقال آب از آب شیرین‌کن خلیج فارس به بخش‌های کهورستان و رویدر و خط انتقال آب از آب شیرین‌کن چارک به شهرستان بستک و پروژه‌های تکمیل شده با هدف تامین آب شهرهای لافت و درگهان و روستاهای مسیر مورد ارزیابی قرار گرفت.

مهدی‌زاده با اشاره به پروژه آبرسانی به بستک اظهار کرد: نیاز آبی شهرستان بستک از آب شیرین کن واقع در چارک با اجرای ۴۲ کیلومتر خط انتقال به شهر جناح تامین می‌شود که با اجرای ۲۸ کیلومتر باقیمانده تا شهر بستک آبِ آب شیرین‌کن چارک به شهر بستک خواهد رسید.

معاون مهندسی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، طرح آبرسانی از چارک به جناح و بستک با توجه به مشکلات موجود و کم آبی را یک ضرورت دانست و تاکید کرد: امیدواریم این پروژه به سرعت تکمیل شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

مهدی‌زاده در ادامه در بازدید از شهرستان خمیر، اهمیت تسریع در آبرسانی به بخش‌های کهورستان و رویدر را مورد تاکید قرار داد و افزود: لوله‌های این پروژه خریداری و در مسیر پروژه تخلیه شده است.

وی وضعیت ایستگاهِ در حال احداث کهورستان را مطلوب ارزیابی و عنوان کرد: کیفیت احداث این پروژه بالاست و با تکمیل فاز دوم خط انتقال آب از آب شیرین‌کن خلیج فارس وارد مدار بهره‌برداری خواهد شد.

در ادامه این بازدید، عبدالحمید حمزه‌پور -مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان به تشریح جزئیات خط انتقال آب از چارک به بستک پرداخت و گفت: در اجرای خط انتقال، پنج باب ایستگاه پمپاژ، ۶ باب مخزن با حجم ۱۱ هزار متر مکعب و ۲۲ کیلومتر شبکه برق پیش‌بینی شده است.

وی افزود: برای تامین نیاز آبی بستک و روستاهای مسیر، یک باب آب شیرین‌کن با ظرفیت ۸۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل آبفا، پیشرفت فیزیکی کل پروژه را ۴۰ درصد عنوان و تصریح کرد: با تکمیل این آب شیرین‌کن، اتفاق بزرگی در زمینه آبرسانی به شهرستان بستک به وقوع خواهد پیوست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • استان خوزستان ۴۰۳۹ روستا دارد
  • روستاها آغازگر جهش تولید با مشارکت مردم هستند
  • ۱۵ روستا در فریدن و نائین از آب شرب پایدار بهره‌مند می‌شوند
  • حمایت از طرح‌های اشتغال‌زایی روستایی در همدان
  • پایداری تامین و توزیع آب شرب شهر‌ستانها و روستا‌های استان یزد
  • وزارت بهداشت فلسطین: جان تمامی شهروندان نوار غزه در خطر است
  • آموزش مهارت روستائیان باعث تقویت و پایداری توسعه روستا است
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • تامین نیاز آبی ۴ شهر و ۳۷ روستا در بستک
  • بهره مندی روستای «سرپله» آبدانان از آب آشامیدنی سالم و پایدار