Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - اين روزها از گوشه و کنار اخبار مختلفي تحت عنوان فعاليت‌هاي موسيقايي هنرمندان مشهدي مي‌شنويم و حضور و تأثيرگذاري آنها در عرصه مجاز، بيش از گذشته شده است. در روزهاي آينده يعني 7، 12 و 25 و 26 هم مرداد قرار است سه گروه موسيقي راک مشهدي يعني «بادزنگ»، Minus1 و اميراشکان غلامي در تهران روي صحنه بروند که به همين بهانه، علاوه بر معرفي و جزئيات کنسرت‌هاي اين سه گروه، نگاهي گذرا به موسيقي راک در مشهد داشتيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مشهد يکي از مناطق موسيقي خيز اين مرز و بوم است که شايد بردن نام استاد محمدرضا شجريان از اين خطه، يکي از مهمترين دلايل براي اين مدعا باشد. تعداد فعالان موسيقى اين شهر بيش از 18 هزار نفر است و پايگاه اول موسيقى رپ در ايران محسوب مي‌شود.
البته يکي از ديگر خصوصيات اين شهر، توجه ويژه‌اي است که فعالانش به موسيقي راک دارند و بسياري از گروه‌هاي مهم راک مشهدي هستند، تا آنجا که رکورد بيشترين تماشاگر براى يک گروه راک زيرزمينى را به خود اختصاص داده است.
«ماد» يکي از اولين گروه‌هايي بود که در دي 1379 در سبک موسيقي راک ظهور کرد. آنها از تجربه‌هاي مختلفي همچون کاور کردن قطعات کلاسيک راک، بلوز، کانتري و تلفيق آن با موسيقي آوايي و رديف‌ها و دستگاه‌هاي ايراني و موسيقي محلي ايران استفاده مي‌کردند و در ادامه به سمت خالص‌تري از موسيقي راک و ريشه‌هاي آن در بلوز و جز حرکت کردند. عبدي بهروانفر که در واقع مغر متفکر گروه بود، نويد اربابيان، مسعود فياض‌زاده، محسن نامجو وعلي باغفر اعضاي گروه بودند که سال‌هاي 81 و 82 دو بار به شکل مجاز روي صحنه رفتند. اعضاي «ماد» همچنين، نوازنده‌هاي آلبوم «ترنج» هم بودند.
شايد بتوان گفت «ماد» در واقع ريشه‌اي براي موسيقي راک در مشهد بود که در ادامه گروه‌هاي ديگري از آن منشعب شد و مسعود فياض‌زاده و علي باغفر پايه ثابت اکثر اين گروه‌ها بودند. «پوينت آو دث»، هادي پاکزاد، «کيلومتر 23»، «ماينس وان»، «آرسامس»، هومن اژدري که البته زاده مشهد نيست اما در اين شهر بزرگ شد و بسياري ديگر، از جمله هنرمنداني بودند که در اين شهر موسيقي راک را ادامه دادند و به نظر مي‌رسد در آينده‌اي نه چندان دور، هنرمندان مشهدي قلب تپنده موسيقي راک -در قالب مجاز- باشند.
حالا قرار است سه گروه «بادزنگ»، «ماينس وان» و گروه امير اشکان غلامي کنسرت‌هايي را در روزهاي آينده برگزار کنند که به معرفي و جزئيات اجراي آنها پرداخته‌ايم:
گروه «بادزنگ» دو آلبوم «دره خاموش» و «دنياي ناتموم» را روي صحنه مي‌بردگروه موسيقي «بادزنگ» کنسرتش را هفتم مرداد در برج آزادي تهران برگزار مي‌کند. گروه «بادزنگ» يک گروه دو نفره مشهدي است که فرودين امسال، دومين آلبومش را با نام «دره خاموش» در فضايي نزديک به الکتروراک منتشر کرد.
«بادزنگ» گروه دو نفره‌اي متشکل از عليرضا احمدزاده و مسعود فياض‌زاده است که فضاي آثارش نزديک به الکترونيک راک است. ترانه‌ها و بيشتر ملودي‌ها را عليرضا احمدزاده مي‌نويسد و از طرف ديگر تنظيم و مهندسيِ قطعات را مسعود فياض‌زاده انجام مي‌دهد. تجربه‌هاي عليرضا از خاستگاه موسيقي کلاسيک و تحصيلات آکادميک ريشه مي‌گيرد. در سمت مقابل مسعود سال‌ها است که به شکل تجربي در سبک راک فعاليت مي‌کند؛ از جمله فعاليت‌هاي او مي‌توان به حضور در گروه « Minus1» به عنوان پروژه اصلي و همکاري با گروه «باميان»، هادي پاکزاد، حامد بهداد و... اشاره کرد.
در اين کنسرت، عليرضا احمدزاده به عنوان آهنگساز و خواننده گروه حضور دارد و مسعود فياض‌زاده به عنوان نوازنده گيتار الکتريک و تنظيم‌کننده، علي باغفر (درامز)، کسري سبکتکين (گيتار باس) و سيامک بغدادي (کيبورد) ديگر اعضاي گروه در اين کنسرت هستند.
گروه موسيقي «بادزنگ» هفتم مرداد ماه ساعت 21 در برج آزادي تهران، تازه‌ترين کنسرت خود را با اجراي آلبوم‌هاي «دره خاموش» و «دنياي ناتموم» برگزار مي‌کند که براي تهيه بليت مي‌توانيد به سايت ايران کنسرت مراجعه کنيد.
Minus1 دو روز در تالار ايوان شمس روي صحنه مي‌رودگروه Minus1 تازه‌ترين کنسرت خود را 25 و 26 مرداد در تالار ايوان شمس برگزار مي‌کند. اين گروه که دي ماه گذشته دومين آلبوم رسمي خود را با عنوان «براي زندگي» به تهيه‌کنندگي حامد بهداد منتشر کرد، در کنسرت پيش‌رو به اجراي آن و آلبوم «علم باران» مي‌پردازد.
گروه ماينس وان توسط مسعود فياض‌زاده‌، شکل گرفت. او تنظيم‌کننده آلبوم‌هاي محسن نامجو (جبر جغرافيايي)‌، هادي پاکزاد و... است. مسعود فياض‌زاده (گيتار الکتريک)، شهرام شقايق، سعيد فياض‌زاده (گيتار باس)‌، حامد مبارز (خواننده)‌، علي باغ‌فر (درامز)‌، سيامک بغدادي (خواننده، گيتار الکتريک) و سعيد توانايي اعضاي اين گروه هستند. آنها تاکنون دو آلبوم غير رسمي و دو آلبوم رسمي در سبک آلترناتيو راک منتشر کرده‌اند.
امير اشکان غلامي و اجراي قطعات شنيده نشده12 مرداد هم متعلق به اجراي امير اشکان غلامي يکي ديگر از راکرهاي مشهدي است که رضا تاجبخش (پيانو و کيبورد)، کسري سبکتکين (گيتارباس)، امير راحتي (گيتار الکتريک)، ميلاد مرادي (کمانچه) و علي باغفر (درامز) او را به عنوان خواننده و نوازنده گيتار آکوستيک همراهي مي‌کنند.
اين گروه در اجراي پيش‌رو، چهار قطعه از آلبوم جديدش که در آينده منتشر خواهد شد و همچنين قطعاتي از آلبوم‌هاي پيشين يعني «مسافران مردد» و «پلاستيکا» را با تنظيمات و سازبندي جديد براي مخاطبان اجرا مي‌کند؛ اين در حالي است که آهنگسازي و تنظيم بيشتر قطعات را اميراشکان غلامي بر عهده داشته است.
آلبوم «مسافران مردد» و «پلاستيکا» اثري در سبک راک هستند و به دغدغه‌هاي انساني و محيط زيست مي‌پردازند. در آنها از سروده‌هاي سعدي، هوشنگ ابتهاج، نصرت رحماني، آبان صابري و... استفاده شده و نوازندگان به نامي چون رضا تاجبخش، آرين کشيشي، حسين شريفي، علي باغفر، کريم قرباني، پاشا هنجني، ميثم مروستي، ميلاد مرادي، پدرام فريوسفي، پويان قندي و عليرضا ثنائي در آن ساز نواخته‌اند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۹۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) مسعود فروتن؛ اولین کار رنگیِ تلویزیون را من کارگردانی کردم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز ثبت‌نام سربازان برای دریافت مشوق‌های مهارت‌آموزی
  • هوای تهران در وضعیت پاک قرار گرفت
  • (ویدئو) مسعود فروتن؛ اولین کار رنگیِ تلویزیون را من کارگردانی کردم
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی
  • اجراهای متنوع گروه‌های موسیقی محیطی در خانه هنرمندان ایران
  • هوای پایتخت در شرایط قابل قبول / باران در راه تهران
  • مسی بازیکن ماه لیگ آمریکا شد؛ یکه‌تازی فوق‌ستاره در ینگه دنیا
  • تهرانی‌ها امروز در خانه نمانید
  • برگزاری نکوداشت یک پژوهشگر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران
  • هوای تهران در وضعیت کم سابقه