Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی وگردشگری تربت حیدریه از نتخاب روستای بسک تنها روستاي ملي صنایع دستی در استان خراسان رضوی بعنوان روستای ملی ابریشم کشی خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تربت حیدریه، علی محمدی رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری تربت حیدریه در گفتگو با خبرنگاران گفت: مطابق سرشماری سال ۹۵ این روستا ۳۴۲ نفر( ۱۱۷ خانوار) جمعیت دارد و پیش از این به عنوان روستای پاک از سوی استانداری معرفی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این که روستای بسک دارای جاذبه های طبیعی و گردشگری متنوع است، ادامه داد: ۹۲ چرخ ابریشم کشی در بسک وجود دارد و۹۵ درصد جمعیت روستا به شغل ابریشم کشی اشتغال دارند.

محمدی با بیان اینکه با تولید ماهانه حدود ۹۰ کیلو نخ ابریشم در هر کارگاه، بیش از۷۰ درصد ابریشم مصرفی کشور در منطقه بایگ تربت حیدریه انجام و حائز مقام نخست توليد ابریشم در کشور است، گفت:حفظ بیش از ۲۰۰ شغل مستقیم و شغل غیرمستقیم در کلیه مراحل فرآوری ابریشم و جلوگیری از مهاجرت جوانان روستا به شهرها و ماندگاری جمعیت از ویژگی های این اتفاق است.

وی بیان کرد: تأمین مواد اولیه ابریشم مورد نیاز صنعت فرش کشور و خروج از حالت تک محصولی و کمک به صادرات غیر نفتی، ارز آوری و ممانعت از خروج ارز برای ورود ابریشم به کشور از دیگر مزایای این صنعت در تربت حیدریه است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تربت حیدریه مزیتهای این اتفاق مثبت را شامل حفظ بیش از ۲۰۰ شغل مستقیم و شغل غیر مستقیم در کلیه مراحل فرآوری ابریشم دانست و گفت: معرفي روستای بسک بعد از ملي شدن به عنوان روستای جهانی در حوزه ابریشم کشی، جلوگيري از ورود بي رويه نخ ابريشم، شمول در ردیف مشاغل سخت و زیان آور سازمان تأمین اجتماعی کشور، ايجاد خانه صنايع دستي ابریشم در روستا، راه اندازی کارگاه متمرکز فرآوری، تولید و آموزش از استحصال نخ تا بافت پارچه ابریشم (شامل نوغان داری، پیله کشی، سفیدگری، رنگرزی، ریسندگی، بافت پارچه)، ايجاد زيرساخت هاي خدماتي و رفاهي و گردشگري در روستای بسک جهت جذب گردشگر، برطرف كردن مشكل بيمه هنرمندان و ایجاد موزه ابریشم در منطقه بایگ از پيشنهادها و برنامه های این اداره کل در این زمینه است.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت مجلس امام رضا ع شانزدهمین جشنواره امام رضا ع مراسم اختتامیه ایران شورای شهر تهران دولت ترامپ امام رضا روستای ملی ابریشم کشی تربت حیدریه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۵۹۷۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

◄ انتخاب راه مشترک برای موفقیت: همکاری حمل و نقلی ازبکستان و آذربایجان

تین نیوز

میزان 300 تن کالا مابین دو کشور آذربایجان و ازبکستان جابجا شده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از Tren news agency، میخائیل جباروف وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان از رشد قابل توجه در همکاری های حمل و نقل بین دو کشور آذربایجان و ازبکستان خبر داد. این سخنان در مجمع سرمایه گذاری تاشکند و در پانل با موضوع " راه مشترک برای موفقیت: ازبکستان و آذربایجان" مطرح شد.

او در این زمینه افزود: همکاری بین دو کشور در بخش حمل و نقل از دو سال پیش آغاز شد. ما به درک متقابل دست یافته ایم و یک سیاست تعرفه ای ویژه برای اطمینان از شرایط حمل و نقل راحت اعمال کرده ایم. دو کشور می توانند شاهد رشد قابل توجهی در این زمینه باشند. در این مدت 300 تن کالا از طریق خطوط جاده ای و ریلی جابجا شده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن کارگری شهرداری سمنان با نام «سپاس کارگر»
  • اجرای ۲۵ برنامه طی هفته بسیج در شهرستان تربت جام
  • روستای فهرج، نامزد برترین روستا‌های دنیا در حوزه گردشگری
  • ◄ انتخاب راه مشترک برای موفقیت: همکاری حمل و نقلی ازبکستان و آذربایجان
  • آبگرفتگی و سیلاب در ۴ شهرستان خراسان رضوی
  • سیل در 2 محور روستایی تربت جام
  • گردشگری ایران در مسیر جاده ابریشم
  • بارش‌های بهاری جاده‌های خراسان رضوی را فرا گرفت
  • پیش بینی آبگرفتگی و ایجاد سیلاب در خراسان رضوی
  • آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در تربت جام