Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-05-01@10:07:13 GMT

ائمه اطهار(ع) از گفتمان کلان اسلامی صیانت می کردند

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۶۰۸۰۴

ائمه اطهار(ع) از گفتمان کلان اسلامی صیانت می کردند

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله اعرافی در اردوی تابستانی موسسه تخصصی امیر بیان که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با تبریک سالروز ولادت امام رضا(ع) به تشریح سیره علمی و عملی آن امام همام پرداخت.
 
وی گفت: پیشرفت سیره شناسی بدون منطق استوار اجتهادی، میسر نیست و سیره شناسی ائمه هدی(ع) نیازمند تحقیقات متدولوژیک و روش شناسی عمیقی است که این روش شناسی کم و بیش در اصول موجود است و پژوهشگران هم کم و بیش به این مقوله ها پرداختند، اما اگر سیره شناسی پیشوایان دین رشد جدی تری داشته باشد نیازمند تحقیقات عمیق تری در حوزه روش شناسی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
امام جمعه قم خاطر نشان ساخت: وقتی ما وارد سیره شناسی پیامبر(ص)، معصومان و ائمه هدی(ع) می شویم از یک منطق استوار و دقیق روش شناسی باید برخوردار باشیم که این منطق خیلی برجسته و قوی نیست بویژه که ما این سیره شناسی را باید از مفهوم سیره مداقه کرده و شمول آن را به اقسام دیگر در نظر بگیریم.
 
آیت الله اعرافی در ادامه با اشاره به این مطلب که اختلاف مواضع در افراد مختلف به دو عامل درونی و بیرونی بستگی دارد خاطر نشان ساخت: در مورد ائمه هدی(ع)  تنها یک عامل موثر است و آن عامل و شرایط محیطی و بیرونی است نه اینکه حالات درونی ائمه اطهار(ع) با یکدیگر متفاوت باشد چرا که آنها اصطلاحا" کلهم نور واحد" هستند.
 
مدیر حوزه های علمیه افزود: یکی از راهبرد های کلان اهل بیت(ع) شکل دادن و صیانت از هویت مذهبی و اهل بیتی(ع) است که هرگز منفصل نشده است؛ دقیقا مانند زندگی ۲۵۰ ساله یک انسان کامل که گفتمان صیانت از راهبرد اهل بیت(ع) را همواره حفظ کردند که در این سیر، مبارزه با ریزش ها، حفظ شیعیان و آماده سازی شیعیان برای ورود به یک دنیای جدید با توجه به شرایط غیبت بود.
 
آیت الله اعرافی گفت: در دوران حیات مبارک ائمه معصومین(ع) با اینکه همه عرصه های زندگی آنان برجسته بود اما در این دوران سه یا چهار قله مهم و برجسته وجود دارد که هر کدام از این قله ها جای بحث مفصلی دارد که عبارتند از دوران حکومت حضرت علی(ع)، واقعه عاشورا، دوران امام صادق و آن حوزه علمی و دوران مبارک امام رضا(ع) که می توان گفت امام هشتم(ع) قهرمان تبدیل تهدید به فرصت می باشد، چرا که مامون به صورت پیچیده ای درصدد هضم و ذوب امامت در دستگاه ظلم خلافت بود.
 
وی افزود: دوران امام صادق(ع) قله درخشانی است به صورتی که حدود 60درصد میراث شیعی از آن امام صادق(ع) می باشد و این دوران و جریان سازی امام صادق(ع) می رفت تا همه دستگاه های ظلم و ستم رای برای همیشه نابود سازد.
 
عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: ائمه اطهار(ع) همیشه از گفتمان کلان اسلامی صیانت می کردند که جمع بین صیانت از گفتمان شیعی در کنار گفتمان کلان اسلامی بود و جهت گیری ائمه(ع) نگاه داشتن پیروان، حفظ شرایط و جلوگیری از ریزشها و انحرافات بوده است.
 
وی آماده سازی جامعه برای عصر غیبت را راهبرد ائمه(ع) عنوان کرد و افزود: این راهبرد در دوران چهار امام آخر یعنی از امام رضا(ع) تا امام حسن عسکری(ع) بیشتر مشهود است.
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۰۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا حسنی آهنگر در نشست با رئیس و اعضای هیئت‌رئیسه دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی (ره) اظهار کرد: هدف ما دستیابی به مکتب دانشگاهی تراز انقلاب اسلامی بوده که مبتنی بر اندیشه امامین انقلاب که همان قرائت اسلام ناب است.

وی با بیان اینکه ۱۵ سالی است در این حوزه را کار کردیم، گفت: الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم و در دو برنامه پنج‌ساله این الگو را پیاده‌سازی کردیم که مورد توجه ریاست‌جمهور قرار گرفت. بعد از گزارش‌های وزیر علوم و معاون اول ریاست‌جمهوری ایشان متقاعد شدند که بیایند دانشگاه را از نزدیک ببینند.

رئیس دانشگاه جامع امام‌حسین (ع) با اشاره به ضرورت نگاه راهبردی به شهر، استان، منطقه و جهان گفت: تمدن‌سازی اسلامی بر دو محور تربیت انسان‌های تراز تمدنی و تولید علم، فناوری و محصولات فن‌آورانه مبتنی بر نظریه‌پردازی شکل می‌گیرد که هر دو امر یادشده محصول و خروجی دانشگاه‌ها است.

حسنی‌آهنگر با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در حوزه امنیتی-دفاعی فوق‌العاده درخشیدند، گفت: وعده صادق اتفاق خیلی‌بزرگی بود، چرا که به ۴ کشور صاحب سلاح اتمی شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه و رژیم صهیونیستی حمله کردیم و فقط رژیم اسرائیل را نزدیم.

وی اضافه کرد: از جایی که نخستین پهپاد ما بلند شد، بیش از ۱۰۰ هواپیمای مختلف از جمله F-15، F-16 و F-35 در آسمان سوریه، عراق، اردن تا رژیم صهیونیستی بالای سر این پهپادها بودند. ناوهای جنگی در مسیر خلیج فارس، دریای عمان تا دریای سرخ بودند و سامانه‌های پدافندی فعال داشتند و با وجود اینکه آماده بودند، این عملیات صورت گرفت.

رئیس دانشگاه امام‌حسین (ع) جرئت اقدام و حمله به آمریکا را از ویژگی‌های انحصاری عملیات وعده صادق دانست و گفت: روس‌ها در ادوار مختلف جنگ سرد هیچ‌گاه جرئت حمله به آمریکا نداشتند و خود این اتفاق خیلی‌بزرگی است. به این ترتیب عملیات وعده صادق نقطه عطف ما برای تبدیل شدن به یک قدرت بین‌المللی و جهانی بود.

حسنی‌آهنگر افزود: در نتیجه این عملیات جهان ما را به عنوان قدرت برتر پذیرفت و پیام‌های بعد از این عملیات و اتفاقات بعد از آن نشانگر همین موضوع است. سایر ابرقدرت‌ها این نقاط عطف را مانند ما طی کرده بودند و وعده صادق ما را به مرز قدرت بین‌المللی رساند.

وی ادامه داد: بخش عمده‌ای از این قدرت کار فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها بوده که پیشتر زیر نظر سردار حسن تهرانی‌مقدم و امروز زیر نظر سردار حاجی‌زاده فعالیت می‌کنند. البته بر اساس داشتن کرسی‌های نخبگی می‌خواهیم به قدرت بین‌المللی برسیم و دنبال کشورگشایی نیستیم.

رئیس دانشگاه امام‌حسین (ع) گفت: نظام رتبه‌بندی دانشگاهی جهانی را آمریکایی‌ها طراحی کردند، برای هدایت مدیریت دانش در جهان است که نظام سلطه طراحی کرده و برای خودشان نظام فاخری است تا بتوانند با منطق خودشان بر جهان تسلط پیدا کنند.

حسنی آهنگر اضافه کرد: در دانشگاه امام حسین (ع) تلاش کردیم از این فضا خارج شویم و آینده جدیدی را خودمان کشف و ترسیم کنیم که مطالبه مقام معظم رهبری است. می‌کوشیم نظام مسائل انقلاب اسلامی و سپاه پاسداران را در حراست از انقلاب اسلامی استخراج کنیم.

کد خبر 6092331

دیگر خبرها

  • ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی بررسی می شود
  • در حوزه تئاتر رضوی باید از کلیشه پرهیز کرد/ اهمیت اجرای عمومی
  • لزوم تبیین گفتمان وعده صادق توسط اساتید دانشگاه 
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • آثار شهید مطهری باید به نسل جوان جامعه معرفی شود
  • الگوی مکتب دانشگاهی انقلاب اسلامی را استخراج کردیم
  • جهان ایران را به عنوان قدرت برتر پذیرفت
  • تاکید رئیس قوه قضائیه در راستای عدم تأثیرپذیری از فضاسازی‌ها