Web Analytics Made Easy - Statcounter

باید بپذیریم شناگاه‌های مازندران وضعیت نامناسبی دارند. برخی از آن‌ها اساسا در نقاط نامناسب جاگذاری شده‌اند و باید به طور کلی تعطیل شوند. برخی شناگاه‌ها نیز مشکل زیرساخت دارند و برخی دیگر دچار ضعف مدیریتی هستند.عوامل اصلی تأثیرگذار در آلودگی شناگاه‌های استان، تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده، مدیریت ضعیف پسماندها و مدیریت غلط شناگاه‌ها و عدم فرهنگ‌سازی مناسب در میان آحاد اقشار مردمی برای عدم هدایت پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، طبق معیارهای ارزیابی هفده‌گانه محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 90 درصد از شناگاه‌ها موفق به دریافت نشان پرچم آبی به‌عنوان نماد سالم و ایده‌آل بودن دریا برای شنا نشده‌اند.

بر اساس این گزارش، از 47 شناگاه فعال که در ارزیابی شرکت داده شدند، 40 شناگاه نشان پرچم زرد دریافت کردند که به معنای ایده‌آل نبودن برای شناست، سه شناگاه به دلیل رسیدن آلودگی‌شان به حد بحران حکم تعطیلی گرفتند و تنها سه شناگاه توانستند از آزمون ارزیابی محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی با دریافت حکم ایده آل، سربلند خارج شوند.

نبود پرچم، نشانه آلودگی شناگاه

مریم موسوی رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران در این باره گفت: در سال‌جاری 47 شناگاه در ساحل دریای مازندران راه‌اندازی شد و ارزیابی سلامت آن‌ها بر اساس 17 معیار از سوی محیط زیست، دانشگاه علوم پزشکی و وزارت کشور انجام شد.

وی توضیح داد: در این ارزیابی که با نمونه‌برداری انجام شد، شناگاه‌ها به پنج دسته دارای ریسک متوسط، ریسک بالا، خیلی بالا و ضعیف و خیلی ضعیف آنالیز شدند و این کار نیز برای یک پروسه یک‌ساله انجام شد.

رئیس اداره محیط زیست دریایی اداره کل محیط زیست مازندران اظهار کرد: در نتیجه این ارزیابی، تنها سه شناگاه در سواحل مازندرانی خزر موفق به دریافت پرچم آبی شدند که نماد سالم بودنشان است، 40 شناگاه با پرچم زرد به معنای داشتن آلودگی نشانه‌گذاری شدند که به معنای داشتن آلودگی با ریسک متوسط است.

موسوی خاطرنشان کرد: چهار شناگاه دارای ریسک بالا و خیلی بالا از لحاظ آلودگی تشخیص داده شده و فعالیت‌شان تعطیل شد.

وی ادامه داد: یک شناگاه تعطیل شده مربوط به شهرستان عباس‌آباد، یک شناگاه در رامسر و 2 شناگاه به نام خط آهی و خشت‌سر در شهرستان محمودآباد واقع است.


شناگاه‌ها، پیش از راه‌اندازی از دانشگاه علوم پزشکی مجوز دریافت کنند

محسن اعرابی  معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز طی گفت‌وگویی اعلام کرد: هیچ‌یک از شناگاه‌های فعال در ساحل خزر مجوزی از این دانشگاه ندارند.

وی بیان کرد: این در حالی است که باید شناگاه‌ها، پیش از راه‌اندازی از دانشگاه علوم پزشکی مجوز دریافت کنند.

به گفته وی، تاکنون اعتراض دانشگاه علوم پزشکی مازندران نسبت به بی‌خبری حوزه سلامت از ایجاد شناگاه‌ها به جایی نرسیده است.

تعطیلی 4 طرح سالم‌سازی دریا در مازندران

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: بر اساس دستورالعمل مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت کشور و وزارت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی، کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه علوم پزشکی مازندران از 49 طرح سالم‌سازی شناگاه‌های فعال به‌صورت مشترک بازدید و نمونه‌برداری کردند.

وی افزود: طبق نتایج آنالیز و بازرسی صورت گرفته، 46 طرح سالم‌سازی دارای پرچم زرد و فقط 3 طرح سالم‌سازی دریا دارای پرچم آبی و شرایط مناسب شنا می‌باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه در این بازدید، 4 طرح سالم‌سازی دریا نیز به دلیل آلودگی میکروبی تعطیل شدند؛ بیان کرد: نصب پرچم آبی در شناگاه بیانگر آن است که شناگاه ساحلی از نظر کیفیت بهداشتی آب دریا و سایر شرایط بهداشتی و محیط زیستی لازم دارای شرایط مناسب و مطلوب برای استفاده و شنای افراد می‌باشد و به عبارتی دیگر شنا کردن و دیگر تفریحات سالم آبی در این مکان مجاز می‌باشد.

ابراهیمی متذکر شد: نصب پرچم زرد در محوطه شناگاه ساحلی بیانگر آن است که این شناگاه ساحلی از نظر کیفیت بهداشتی آب دریا و یا سایر شرایط بهداشتی و زیست محیطی لازم یا مواردی از آن‌ها فاقد شرایط مناسب و مطلوب برای شنا بوده و در صورت استفاده افراد از این اماکن احتمال آلودگی آن‌ها به عوامل بیماری‌زا و به خطر افتادن سلامتی افراد وجود دارد.

عملکرد محیط زیست در استان مطلوب نیست

حسینی عالمی دادستان مرکز مازندران نیز در خصوص شناگاه‌های استان بیان کرد: طبق آمار اخذ شده از سوی محیط زیست در خصوص شناگاه‌های استان و نیز بررسی‌ها و اقدامات انجام گرفته در این خصوص، از ۲۲ شناگاه استان فقط تنها دو جایگاه، مناسب شناخته شده است که این مهم نیازمند بررسی و پیگیری مسئولان استانی است و دستگاه قضایی نیز پیگیر این موضوع است.

وی با بیان اینکه عملکرد محیط زیست در استان مطلوب نیست، افزود: اکثر فاضلاب‌های شهری و خانگی و کشتارگاه‌ها به رودخانه‌ها منتهی می‌شود و برای حل این موارد باید محیط زیست با جدیت بیشتری ورود پیدا کرده و درنگهداری و حفظ محیط زیست کوشا باشد و این امر تلاش دیگر دستگاه و مسئولان استانی را در حمایت از این نهاد را می‌طلبد.

سلامت شناگاه‌ها در گرو عزم جدی مردم و کارخانه‌داران

عیسی قاسمی طوسی مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران نیز در این‌باره به خبرنگار ما گفت: بر اساس قوانین زیست محیطی چند شناگاه در سطح استان تعطیل شد.

وی افزود: دریا فی نفسه آلوده نیست و از آن‌جا که رودخانه‌ها به دریاها می‌ریزند، این آب آلوده رودخانه‌ها است که دریا را آلوده کرده است.

قاسمی با بیان اینکه مردم و کارخانه‌ها باید نکات زیست محیطی را در خصوص پاکی رودخانه‌ها رعایت کنند، خاطرنشان کرد: باید یک عزم جدی راه بیفتد و همه ارگان‌ها، مردم، سازمان‌های مردم نهاد، واحدهای تولیدی و صنعتی، پساب‌های صنعتی، فاضلاب‌های خانگی و همه و همه پای کار بیایند، در این ماجرا ورود پیدا کنند و استانداری هم در رأس تمام این موارد، جدی ورود پیدا کند تا شاهد شناگاه‌های سالم و فرهنگ‌سازی برای عدم آلوده‌سازی رودخانه‌ها باشیم.

این مسئول متذکر شد: وضعیت موجود ماهی‌های کفال دریای خزر نیز نشان‌دهنده آلودگی دریا است. از سویی دیگر، تردد کشتی‌ها در دریا و آلودگی دریا توسط سوخت این کشتی‌ها هم از دیگر چالش‌های زیست محیطی محسوب می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: دریا در نگاه کلی سالم است اما آن ویژگی‌های استاندارد و سلامت را ندارد و هر جا به ما اعلام کنند ورود پیدا خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: ما چندین شناگاه را در استان تعطیل کردیم، اما مردم به این مکان‌ها رفتند، شنا کردند و غرق شدند؛ ما از یک سو برای نظارت بر سلامت زیست محیطی یک شناگاه را تعطیل می‌کنیم اما از یک سو این مکان‌ها از طرح خارج و دیگر ناجی ندارد و مردم به این مکان‌ها مراجعه و در معرض خطر غرق شدن قرار می‌گیرند.

262 کیلومتر ساحل با قابلیت شنا در مازندران/ تعداد غرق شدگان به 12 نفر رسید

مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مازندران با بیان اینکه در استان مازندران 262 کیلومتر ساحل با قابلیت شنا داریم، تأکید کرد: مردم به تذکرات گوش نمی‌کنند و علیرغم تعطیلی شناگاه‌ها حتی از موانع فیزیکی هم عبور می‌کنند و در مناطق پر خطر شنا می‌کنند و خطر غرق شدن را با بی‌توجهی به هشدارها افزایش می‌دهند.

این مسئول با بیان اینکه هر جا که شناگاهی تعطیل می‌شود، ناجی نداریم و مردم هم از آن استفاده می‌کنند، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون تعداد غرق‌شدگان در دریای خزر به 12 نفر رسیده است.

376 نقطه غیرمجاز و ممنوعه شنا در مازندران وجود دارد

قاسمی با بیان اینکه طی سال‌جاری 95 طرح دریا و بیش از 180  شناگاه داریم، متذکر شد: 376 نقطه غیرمجاز و ممنوعه نیز داریم که مردم علیرغم تمام هشدارها به این نقاط می‌روند و شنا می‌کنند. حتی در برخی از موارد هم برخورد فیزیکی و ضزب و شتم هم با ناجیان ما به‌دلیل عدم اجازه برای شنا شده است.

وی با بیان اینکه بیش از 900 ناجی در سطح مازندران در شناگاه‌های استان حضور دارند، اعلام کرد: ما در سال‌جاری علیرغم سالیان گذشته حقوق ناجیان را به موقع پرداخت کردیم و این امر در کشور بی سابقه است.

هر ساله و با فرارسیدن ایام تعطیلات تابستانی موج جدیدی از مسافران از اقصی نقاط کشور به استان مازندران سفر کرده و گزینه مشترک تمامی این گردشگران استفاده از شناگاه‌های ساحلی استان است.

ظرفیت قابل اتکا دریا در اشتغال و درآمدزایی تا چالش‌های تکراری در ساماندهی سواحل

هر چند دریا به عنوان یک موهبت الهی در استان دارای یک ظرفیت قابل اتکا حتی در بحث اشتغال و درآمدزایی حتی در بحث کلان است، اما باید بپذیریم اقدامات صورت گرفته تاکنون، در جذب رضایت گردشگران در بخش‌های گوناگون، از نوار ساحلی گرفته تا آب شرب، از سرویس بهداشتی گرفته تا نمازخانه، از پارکینگ مناسب گرفته تا نقاط مناسب برای اسکان و همچنین هتل‌ها و متل‌ها و رستوران‌های ساحلی همه و همه از ضعف‌های جدی است که هر ساله شاهد تکرار مجدد آن هستیم.

اما ابتدایی ترین نیاز گردشگران در مراجعه به دریا، یک مکان امن برای شنا و امکانات اولیه برای استحمام پس از شنا است که در بسیاری از این نقاط جدا از سلامت زیست محیطی شناگاه‌ها وجود ندارد و باید این مطالبه در رأس پاسخگویی مدیران استانی قرار گیرد.

عدم وضعیت مناسب شناگاه‌ها تا ضرورت بهبود زیرساخت‌ها

باید بپذیریم شناگاه‌های استان وضعیت نامناسبی دارند. برخی از آن‌ها اساسا در نقاط نامناسب جاگذاری شده‌اند و باید به طور کلی تعطیل شوند. برخی شناگاه‌ها نیز مشکل زیرساخت دارند و برخی دیگر دچار ضعف مدیریتی هستند.

باید بپذیریم عوامل اصلی تأثیرگذار در آلودگی شناگاه‌های استان، تخلیه فاضلاب‌های تصفیه نشده، مدیریت ضعیف پسماندها و مدیریت غلط شناگاه‌ها و عدم فرهنگ‌سازی مناسب در میان آحاد اقشار مردمی برای عدم هدایت پساب‌های صنعتی و فاضلاب‌های خانگی به رودخانه‌ها است.

همه می‌دانیم فاضلاب‌های شهری و صنعتی وارد مصب رودخانه‌ها می‌شوند که بعضا شناگاه‌ها دقیقا در بستر همین مصب‌ها قرار دارند. دپوی زباله‌ها در کنار شناگاه‌ها نیز مشکل دیگری است که به طور چشمگیر در نوار ساحلی بسیاری از نقاط استان به‌ویژه غرب مازندران دیده می‌شود.

باید بپذیریم هرگونه سهل‌انگاری در این موضوع، سلامت مسافران و گردشگران به استان را تهدید می‌کند و بی شک با اجرای درست طرح سالم‌سازی دریا که در قالب یک کارگروه تخصصی متشکل از دستگاه‌های متولی استان، این تهدیدها به حداقل ممکن خواهد رسید.

---------------------------
گزارش: مجتبی قربانی
---------------------------

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۱۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی

به گزارش خبرآنلاین؛ مردم استان مازندران طی سالهای اخیر شاهد صحنه هایی از جانوران حیات وحش در محل سکونت خود بودند که چندان بی شباهت با صحنه فیلم های سینمایی و هالیوودی نبوده است.

ایرنا در خبری نوشت:هیچگاه خاطره هیجان انگیز و البته ترسناک پرسه پلنگ در یکی از خیابان های شلوغ و پررفت و آمد شهر قائمشهر در اردیبهشت ۱۴۰۱ از اذهان مردم مازندران پاک نمی شود. صبحی که مردم خیابان کارگر این شهر در مسیر رفتن به سر کار و یا بردن فرزندانشان به مدرسه بودند که صحنه ای خارج از حالت معمول را مشاهده کردند.

پلنگ وارد محیط زندگی آنها شده بود و خودش را به در و دیوار می‌زد تا از میان انسان‌هایی که او را احاطه کرده بودند، فرار کند. از سوی دیگر هم آدم‌های گوشی به دستی که سعی می‌کردند فیلم خوبی از این پلنگ به یادگار بگیرند، حضور داشتند و این پلنگ نگون بخت که در میان ازدحام جمعیت گیر کرده بود و از در و دیوار بالا می‌رفت تا راهی برای فرارش پیدا کند، از ترس قالب تهی کرده بود.

خیلی زود فیلم‌های پلنگ فراری که از دیوار بانک هم حتی بالا می‌رفت و روی اسپلیت بانک جا خوش کرده بود، در فضای مجازی دست‌به‌دست شد. پلنگ که گیر افتاد ابتدا خبر زنده‌گیری او منتشر شد. اما یک ساعت بعد خبرها تیتر دیگری را به نمایش گذاشتند، پلنگ مازندران تلف شد. خبر برای آنها که با محیط‌زیست و حیات‌وحش آشنایی بیشتری دارند، دردناک‌تر شد.

ماجرای دیگر از این دست اتفاقات مربوط به سرگردانی چند هفته ای یک میمون نر آن هم حیوان غیر بومی ایران در مرداد ۱۴۰۲ در باغات روستاهای هریکنده بابل، قراخیل و حاجی کلا منطقه جاده نظامی قائمشهر این سوال در اذهان خطور می کند چطور هراز گاهی این حیوانات سر از خیابان و باغ های استان در می‌آورده‌اند؟

آبان ماه پارسال بار دیگر در اتفاق خارق العاده حیات وحشی در مازندران رسانه ای شد که مشاهده مار پیتون در سطل زباله یکی از مناطق شهری آمل بود. درهمان زمان فیلم کوتاهی نشان می دهد شهروند آملی در حال خالی کردن زباله در سطل متوجه حضور مار پیتون در آن می شود.

در ادامه این دست رخدادها، فردی در روزهای اخیر با انتشار و به نمایش گذاشتن تصاویر حیوانات کمیاب و نادر از جمله شیر و ببر در فضای مجازی با هدف فروش انواع گونه های جانوری اقدام کرده است که ان موضوع از چشم حافظان محیط زیست مازندران دور نمانده است و با توجه به اینکه بر اساس قانون شکار و صید، جرم محسوب می شود، با شکایت رسمی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران این فرد به دستگاه قضایی معرفی شد.

بنا به اعلام محیط زیست مازندران، ‌این فرد در حوزه شکار و صید سابقه ‌دار بوده که در سال های گذشته در زمینه خرید و، فروش و نگهداری حیوانات وحشی، محکومیت کیفری داشته است.

در تازه ترین اظهار نظر از سوی اداره کل محیط زیست مازندران اعلام کرد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست ساری درپی انتشار تصاویری از یک توله شیر درفضای مجازی، اقدام به شناسایی متخلف کرد و با همکاری ماموران نیروی انتظامی و با داشتن حکم قضایی یک قلاده توله شیر را که به صورت غیر مجاز در خانه باغ (مخفیگاه) متخلف نگهداری می‌شد، کشف و ضبط کردند.

در این گزارش آمده است که فرد متخلف به جرم نگهداری غیر قانونی حیوانات وحشی به مراجع قضایی معرفی و حیوان نیز به صورت موقت به پناهگاه حیات وحش سمسکنده انتقال داده شد تا به یکی از مراکز مجاز باغ وحش تحویل داده شود.

بنا به اعلام اداره کل حفاظت از محیط زیست مازندران، بیش از ۳۵۵ گونه پرنده، ۱۷ گونه خزنده، ۹ گونه دوزیست، ‌ ۲۷ گونه مار، سه گونه لاک پشت، ‌۶۳ گونه پستاندار و ۷۰ گونه ابزیان آبهای داخلی تنوع جانوری این استان است.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898299

دیگر خبرها

  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه مرد ساروی چیست؟
  • پلنگ و میمون و مار پیتون در خیابان‌های مازندران/ و حالا پرسه توله شیر در خانه باغ مرد ساروی
  • ماجرای پرسه توله شیر در خانه باغ چه بود؟
  • محیط زیست روی مدار "رهاورد"
  • حقایقی در مورد سیاره آبی
  • پرنده نادر غواص گلوسیاه به طبیعت برگشت
  • پیگیری قضایی محیط زیست مازندران از قاچاقچی حیات وحش در فضای مجازی
  • (ویدیو) رویا کجاست؟
  • ماجرای بازپس‌گیری زمین «پتروشیمی میانکاله» به کجا رسید؟
  • سبک زندگی خواندنی و عجیب مه لقا خانم!