Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمانی که ابن تیمیه برای اولین بار در میان مسلمانان افکاری مثل منع از زیارت قبور صالحان و خضوع و خشوع مقابل این قبور را منتشر کرد[1]، آیا به تبعات منفی این افکار و اندیشه‌ها می‌اندیشید؟ آیا می‌دانست که سال‌ها بعد، شخصی به نام محمد بن عبدالوهاب حتی بیشتر و شدیدتر از خود ابن تیمیه به ترویج این افکار می‌پردازد و تمام مسلمانانی که اعمالی چون زیارت قبور اولیاء و انبیاء (علیهم السلام) را انجام می‌دهند، مشرک و کافر خوانده و آن‌ها را با مشرکانی مقایسه خواهد نمود که در زمان صدر اسلام وجود داشتند و در برابر بت‌های سنگی و چوبی خود، کرنش می‌کردند؟[2]
افکار شومی که بی‌محابا توسط وهابیت امروز منتشر شده و به‌سبب آن نه‌تنها قبور ائمه‌ی بقیع (علیهم السلام) را ویران ساخته، بلکه از زیارت آن قبور هم ممانعت به‌عمل می‌آورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ایشان ادعا می‌کنند که این افکار کاملاً صحیح و مستند به سیره‌ی صحابه‌ی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بوده و در طول سال‌ها، این سیره در میان مسلمانان رواج داشته است. غافل از این‌که از همان صدر اسلام موارد بسیاری یافت می‌شود که خلاف نظر وهابیت را اثبات می‌کند. از جمله‌ی این اشخاص «ابن‌خزیمه» است که به شدت به پیروی از سنت و تبعیت از احادیث مقید بوده، آن‌چنان که اهل سنت او را امام اهل حدیث می‌دانند.
ابن حجر عسقلانی در کتاب خود، از شاگرد ابن‌خزیمه نقل می‌کند که به همراه استاد و چند تن از بزرگان اهل سنت به زیارت قبر امام رضا (علیه السلام) رفتیم، حتی کار به این‌جا ختم نشده، بلکه می‌گوید از تعظیم و تواضع و تضرع ابن‌خزیمه نزد قبر ایشان، همه در شگفت ماندیم.[3]
با توجه به این‌که ابن‌خزیمه در قرن سوم هجری زندگی می‌کرده است و طبق مبنای وهابیت هر کس به صدر اسلام نزدیک باشد، فهم بهتری از آن نیز خواهد داشت،[4] جای این سوال باقی است که آیا عمل ابن‌خزیمه، شرک محسوب می‌شود؟ آیا باید ابن خزیمه را به سبب زیارت قبر یکی از اولیاء الله و این تعظیم در مقابل آن، مشرک بدانیم؟

 

پی‌نوشت:

[1]. شد رحال فقط برای سه مسجد.
[2]. توهم شرک در زیارت قبور.
[3]. عسقلانی، ابن حجر، تهذیب التهذیب، ج7، ص 388، مطبعه الدائره المعارف النظامیه، هند، 1326ق.
[4]. وهابیت و حجیت فهم سلف.

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: شافعی شافعی ها ابن تیمیه مشرک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود

جعفر رئیسیان زاده در این باره اظهار داشت: این برنامه با حضور تولیت معزز آستان قدس رضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جمعی از مدیران ارشد ملی و استانی، با هدف تجلیل از کارگران به عنوان ارکان اصلی تولید و تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم، تدارک دیده شده است.
وی، با اشاره به اینکه این مراسم  روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه بعد از نماز مغرب و عشا در ورزشگاه امام رضا (ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: در این مراسم از ۲۵ هزار کارگر مشهدی به همراه خانواده‌هایشان تجلیل خواهد شد.
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی خاطرنشان کرد:مدعوین به این مراسم از طریق کارفرمایان در کارخانجات مختلف شناسایی شده‌اند به طوری که سهمیه‌ای برای تجلیل از کارگران شاغل در هر کارگاه تولیدی و مجموعه فعال در امر تولید در نظر گرفته شده است.
رئیسیان زاده  ابراز داشت: ویژه برنامه های این مراسم شامل جشن خانوادگی، اجرای سرود و نماهنگ‌های مذهبی، برنامه‌های شاد برای کودکان، سخنرانی و نور افشانی است و در پایان مراسم، غذای متبرک رضوی به خانواده‌ها اهدا خواهد شد.
وی گفت: همچنین در این برنامه از تعدادی از کارگران نمونه که در راستای تولید کار ویژه و منحصر به فردی انجام داده‌اند نیز به نمایندگی از تمامی کارگران تقدیر به عمل خواهد آمد.

منبع: آستان نیوز

دیگر خبرها

  • نگاه به ماجرای غزه از منظر «ما رأیت إلا جمیلا»
  • نظام استکباری غرب با چالش بزرگ خیزش افکار عمومی روبه‌رو است
  • اگر مطهری و مبارزه او با تحجر ادامه داشت...
  • مطهری امام
  • زیارت اماکن مقدس عراق در هوای بارانی + فیلم
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • آزادی ۱۸ زندانی سبزواری در پویش ملی «نذر هشتم»
  • چهره‌های ورزشی که در ایران مسلمان شدند
  • لزوم بازشناسی بقیع به جهان اسلام
  • جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در ورزشگاه امام رضا علیه السلام برگزار می‌شود