Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش اخیر بانک مرکزی پیرامون بودجه خانوارهای شهری که مربوط به سال 1396 می باشد نشان می دهد که 59 درصد از کل هزینه یک خانوار شهری مربوط به مسکن و خوراکی ها و آشامیدنی ها می شود. این در حالی است که ده سال قبل یعنی در سال 1386 این سهم 55.2 درصد بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، مسکن و خوراکی ها و آشامیدنی ها همواره جزء ضروریات زندگی مردم بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دو گروه همیشه بخش وسیعی از هزینه های یک خانوار را به خود اختصاص داده اند. در سال های اخیر و به دلیل افزایش قیمت این دو گروه هزینه ای، سهم آن ها در سبد هزینه خانوارها افزایش یافته است و خانوارها مجبور بوده اند برای تامین هزینه این دو گروه مهم، از مصرف سایر گروه ها از جمله تفریحات بکاهند.

به تازگی بانک مرکزی خلاصه ای از نتایج بررسی بودجه خانوار در مناطق شهری ایران در سال 1396 را منتشر کرده است. نتایج این گزارش نشان می دهد که متوسط هزینه ناخالص سالانه یک خانوار شهری در سال 1396 حدود 42 میلیون و 213 هزار و 852 تومان بوده است. نمودار زیر سهم هر کدام از گروه های هزینه ای از کل هزینه سالانه خانوار شهری را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود گروه هزینه ای مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها با 35.5 درصد بیشترین سهم هزینه ای از کل هزینه های سالانه یک خانوار شهری را به خود اختصاص داده است. بعد از این گروه، گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها با سهم 23.5 درصد از کل هزینه های سالانه یک خانوار در رتبه دوم بدین لحاظ قرار دارد. در مجموع این دو گروه هزینه ای 59 درصد از کل هزینه سالانه یک خانوار شهری را به خود اختصاص داده اند.

با نگاهی به گزارش بودجه خانوار در سال 1386 مشخص می شود که در این سال سهم گروه مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها از کل هزینه های سالانه یک خانوار شهری 31.8 درصد و سهم خوراکی ها و آشامیدنی ها نیز 23.4 درصد بوده است. یعنی در مجموع سهم این دو گروه هزینه ای در سال 1386 از کل هزینه های سالانه یک خانوار شهری، 55.2 درصد بوده است.

آمارهای فوق الذکر نشان می دهد در طی ده سال سهم این دو گروه هزینه ای از کل هزینه های سالانه یک خانوار شهری 3.8 درصد افزایش داشته است. این افزایش ناشی از افزایش سهم هزینه ای گروه مسکن از کل هزینه های سالانه خانوار بوده است. به دلیل افزایش سهم هزینه گروه مسکن از کل هزینه ها، آمارها نشان می دهند خانوارها از برخی هزینه های غیرضرور خود مانند هزینه تفریحات و امور فرهنگی و همچنین رستوران و هتل خود در طی این ده سال کاسته اند به طوری که سهم هزینه تفریحات و امور فرهنگی از کل هزینه های سالانه خانوارها از 2.6 درصد در سال 1386 به 1.9 درصد در سال 1396 و سهم هزینه رستوران و هتل از 2.2 درصد در سال 1386 به 2.1 درصد در سال 1396 کاهش یافته است. 

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۵۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشاگری عبدالرضا داوری درباره شهردار تهران/ پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومان کمک هزینه مسکن به ۳۶ مدیر انقلابی منصوب زاکانی

به گزارش خبرآنلاین از کانال خبر چند ثانیه، عبدالرضا داوری، فعال سیاسی در توییتی نوشت: «هفته قبل سندی تکان دهنده درباره پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومان کمک هزینه مسکن به ۳۶ مدیر انقلابی منصوب زاکانی در شهرداری تهران بدستم رسید که اینک با قطعیت اصالت، منتشرش میکنم. مدیران انقلابی این لیست بیش از ۷۰۰ میلیون تومان، بطور متوسط کمک هزینه مسکن دریافت کردند.
رونوشت:مهندس چمران»

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903022

دیگر خبرها

  • در هیچ کشوری مانند ایران رهن و اجاره گرفته نمی‌شود
  • آغاز واگذاری ۱۲۴ قطعه زمین به خانوارهای مشمول قانون جوانی جمعیت در ماکو
  • پیشرفت کاری ۳۵ درصد مسکن ملی شهرستان ملایر
  • ساخت ۱۲۸ هزار مسکن مهر بدون آورده متقاضیان
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • ۱۲۸ هزار واحد مسکن مهر در حال ساخت است/ تامین یک میلیون قطعه زمین روستایی تا تابستان
  • اعتبار ۱۷ میلیارد ریالی برای نگهداری سالانه از آبنماهای منطقه ۵ اصفهان
  • ادعای جنجالی علیه شهردار تهران؛ پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومانی کمک هزینه مسکن؟ +تصویر
  • سالانه ۱۸۰ هزارتن پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کل کشور است
  • افشاگری عبدالرضا داوری درباره شهردار تهران/ پرداخت ۲۵/۵ میلیارد تومان کمک هزینه مسکن به ۳۶ مدیر انقلابی منصوب زاکانی