Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-18@05:35:36 GMT

توسعه خوشه‌های گلیم، جاجیم، ماشته و فرش در لرستان

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۶۵۲۹۷

توسعه خوشه‌های گلیم، جاجیم، ماشته و فرش در لرستان

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان با بیان اینکه ۱۲ خوشه در استان شناسایی و به توسعه خوشه‌های گلیم، جاجیم، ماشته و فرش ورود کرده‌ایم گفت: توانستیم نقاط ضعف خوشه سنگ را بازآفرینی کنیم. ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴ استانها لرستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، بختیار رازانی ظهر امروز در آیین تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع‌دستی که در سالن آمفی‌تئاتر سازمان میراث فرهنگی لرستان برگزار شد با اشاره به جنگ اقتصادی که امروز کشور درگیر آن است اظهار داشت: چندین سال متوالی است که مقام معظم رهبری سال‌ها را به نام اقتصادی نام‌گذاری می‌کند و سال  92فرمودند یکی از آرزوهای من این است روزی درب چاه‌های نفت را ببندیم که این به‌منزله جدایی از اقتصاد نفتی، ورود به اقتصاد داخلی و تکیه‌بر تولیدات داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به اهمیت حمایت‌ از کالای داخلی اشاره کرد و افزود: چهار جامعه هدف برای حمایت از کالای تولید برای هر بنگاه وجود دارد و اولین مصرف‌کننده کالاهای داخلی خانواده‌ها هستند و همچنین تولید بعضی بنگاه‌ها می‌تواند مواد اولیه بنگاه دیگر مصرف‌کننده کالاهای داخلی محسوب شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان سومین و مهم‌ترین مصرف‌کننده کالاهای داخلی را دولت دانست و عنوان کرد: اگر به درجه‌ای برسیم که اولویت اول ما مصرف کالای ایرانی باشد تولیدمان دچار مشکل نخواهد شد.

وی بیان کرد: امروزه بزرگ‌ترین چالش اقتصاد کشور ما اشتغال است که ایجاد نخواهد شد جز با تولید و همچنین تولید اگر نتواند مصرف و عرضه کالا را مدیریت کند موفق نمی‌شود.

رازانی به اهمیت صنایع کوچک در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در ایران بیش از 88 هزار بنگاه تولیدی موفق شده وجود دارد که پروانه بهره‌برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت کسب کرده که از این تعداد92درصد را صنایع کوچک به خود اختصاص داده‌اند که این رقم در لرستان بالغ‌بر هزار 600بنگاه دارای پروانه بهره‌برداری است و از این تعداد96درصد صنایع کوچک هستند.

وی علت اهمیت دادن دولت به صنایع کوچک را کاربر بودن این صنایع دانست و گفت: در این صنایع به ازای هر 200 الی300میلیون تومان سرمایه‌گذاری یک شغل ایجاد می‌شود که سبب اهمیت این صنایع برای دولت شده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان اظهار داشت: از 15 سال پیش تاکنون یکی از مدل‌های نوین توسعه صنعتی با عنوان خوشه‌های صنعتی در کشور ما در حال اشاعه است  که درگذشته نیز این خوشه‌ها تحت عنوان راسته‌بازارها فعالیت داشته‌اند.

وی افزود: خوشه‌ها به‌عنوان ظرفیت‌های هر منطقه باید اشتغال، تولید و صادرات کشور را افزایش دهند که درگذشته در راستای خوشه‌ها اقدامات خوبی صورت گرفته و با محوریت ظرفیت‌ها و داشته‌های استان سال  95 موفق شدیم 12خوشه را شناسایی کنیم و به توسعه خوشه‌هایی ازجمله گلیم، جاجیم، ماشته و فرش ورود کرده‌ایم و توانستیم نقاط ضعف خوشه سنگ را بازآفرینی کنیم.

رازانی بابیان اینکه کارکرد اصلی خوشه‌ایجاد هم‌افزایی است عنوان کرد: خوشه می‌تواند زنجیره‌ای از ابتدای تولید تا انتها که همان وارد شدن محصولات به بازار است ایجاد کند همچنین توسعه خوشه‌ای می‌تواند اشتغال مفید ایجاد کند.

انتهای پیام/ش

R41450/P1377/S6,72/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۵۲۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب روز سه‌شنبه در جلسه کمیته گردشگری جام صفوی در حضور مدیرکل ورزش و جوانان استان و نمایندگان تشکل‌های حرفه‌ای گردشگری استان اظهار کرد: اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل آماده همکاری با اداره کل ورزش و جوانان در راستای برگزاری جام صفوی است و جهت برگزاری جام و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان در این رویداد ورزشی اقدام می‌کند.
وی افزود: برگزاری تور آشناسازی برای ورزشکاران و خبرنگاران فعال در جام، نمایشگاه صنایع‌دستی در فرودگاه و محل اقامت ورزشکاران و اهدا اقلام معرفی ظرفیت‌های استان به میهمانان از برنامه‌هایی است که اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان انجام خواهد داد.
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اردبیل گفت: استان اردبیل زمینه ایجاد کمپ‌های مختلف ورزشی را دارد و این جام ورزشی برای برگزاری در رشته‌های مختلف در سطح بین‌المللی برنامه‌ریزی شده است و اولین دوره آن در اردیبهشت ماه در رشته کشتی برگزار می‌شود و تلاش می‌کنیم با همکاری در برگزاری آن، گامی موثر برای معرفی استان و ظرفیت‌های گردشگری آن برداریم.
طبق اعلام اداره کل ورزش و جوانان استان اردبیل، هشت رشته ورزشی شامل کشتی، فوتسال، وزنه برداری، بسکتبال، شمشیربازی، مینی گلف، اسب سواری (سوارکاری نمایشی) و دارت برای شرکت در مسابقات جام صفوی اردبیل در اردیبهشت ماه اعلام آمادگی کرده‌اند و برگزاری برخی مسابقات در برخی رشته‌ها از جمله کشتی فرنگی نوجوانان به صورت ملی قطعی شده است.

دیگر خبرها

  • قطار ملی ساخت ایران بزودی وارد خطوط مترو می‌شود
  • هشدار صندوق بین المللی پول درباره بدهی دولت آمریکا
  • واحدهای تولیدی دارای استاندارد و گواهینامه‌ حمایت می‌شوند
  • جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین‌المللی تاب‌آوری انرژی و پایداری
  • جدیدترین دانش کاهش گاز‌های گلخانه‌ای در کنفرانس بین المللی تاب آوری انرژی و پایداری
  • استفاده از توان دانش بنیانی کشور بسترساز افزایش ظرفیت تولید و فروش نفت و گاز
  • مسابقات جام صفوی اردبیل بستر توسعه گردشگری ورزشی
  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان
  • انواع باران در تولید گندم چه نقشی دارد؟
  • عرضه بهترین صنایع دستی خراسان جنوبی در نمایشگاه چین