Web Analytics Made Easy - Statcounter

اوضاع کشاورزی استان گلستان با وجود کاهش ۳۷ درصدی آب پشت سدها به شدت دچار بحران شده و در این شرایط قطعی‌های بی‌برنامه و مکرر برق نیز مشکلات کشاورزان این استان را دوچندان کرده است. ۰۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۹ استانها گلستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، استان گلستان به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود که سالانه بالغ بر 4.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

5 میلیون تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی در این استان تولید می‌شود. با وجود 650 هزار هکتار زمین کشاورزی در این استان و وابستگی معیشت بیش از 50 درصد مردمان این سرزمین به کشت و زرع، اما اوضاع به ویژه امسال که گرمای هوا با قطعی‌های مکرر برق همراه شده، کشاورزی این استان را دچار بحران کرده است.

در همین باره مختار مهاجر، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه بخش کشاورزی این روزها شرایط بحرانی را سپری می‌کند، اظهارداشت: باید در چنین شرایطی از کشاورزان که در مصرف آب و برق براساس سیاست‌های وزارت نیرو صرفه‌جویی می‌کنند، قدردانی یکنم.

وی گفت: در شرایط کنونی کشاورزان باید دقت داشته باشند تا از حداقل منابع آبی استفاده کنند تا وضعیت بحرانی را پشت سر بگذاریم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان داشت: با توجه به اینکه شرایط دما نسبت به سال‌های گذشته متفاوت است و همه ساله یک تا یک و نیم درجه افزایش دما را تجربه کردیم، این مسئله تنش خشکی را بیشتر می‌کند.

وی ادامه داد: در سال 95-94 حدود 486 میلی‌متر بارندگی داشتیم که در سال 96-95 حدود 48 درصد کاهش یافته است.

مهاجر از کشاورزان خواست برای منافع کوتاه‌مدت از سفره‌های آب زیرزمینی به صورت بی‌رویه استفاده نکنند تا جلوی ضرر و زیان در سال‌های آینده گرفته شود در غیراینصورت بحرانی که ایجاد می‌شود، غیرقابل جبران خواهد بود.

وی با اشاره به قطعی‌های مکرر برق و مشکلاتی که برای کشاورزان ایجاد شده است، گفت: شرکت توزیع نیروی برق استان بهتر است ساعت قطعی برق کشاورزان را از ساعت  14 الی 17 در نظر بگیرد تا هم به گیاه آسیب نرسد و هم بتوانیم صرفه‌جویی کنیم.

مهاجر برای خروج کشاورزی از بحران کم‌آبی اظهارداشت: برای برون‌رفت از بحران، کشت مستقیم و کشاورزی حفاظتی باید در دستور کار قرار گیرد. با این روش بقایای گیاهی حفظ شده و حداقل نیاز آبی مدیریت می‌شود و راهکار دیگر خشکه‌کاری شالی است که 2 سال است در منطقه به کمک محققان این بخش اجرا می‌شود و نتایج مطلوبی دارد.

علی نظری، مدیرعامل آب منطقه ای گلستان هم گفت: در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش بارش داشتیم اما نسبت به میانگین دراز مدت 4 درصد کاهش بارندگی داریم.

وی فزود: با این حال از نظر ذخیره آبی چون میزان برف زمستان گذشته کافی نبود، 37 درصد کاهش آب ذخیره شده پشت سدها را شاهد هستیم.

کاهش منابع آبی موجب شده کشاورزی استان گلستان وضعیت بحرانی پیدا کند. در این شرایط قطعی‌های مکرر برق نیز بر مشکلات کشاورزان افزوده است.

در همین باره علی‌اکبر نصیری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان گلستان هم اظهارداشت: 20 درصد از مصرف انرژی کل استان مربوط به بخش کشاورزی است .

وی گفت: ما در بخش کشاورزی فیدر اختصاصی نداریم و در این بخش شرایط خاص وجود دارد. چراکه در بخش صنعت به دلیل تمرکز آنها در شهرک‌های صنعتی با توافق با رئیس شهرک‌های صنعتی ساعاتی را برای قطعی برق  در نظر گرفتیم اما در بخش کشاورزی به دلیل پراکندگی چاه‌های کشاورزی این کار امکان‌پذیر نیست.

علیقلی ایمانی، دبیرخانه کشاورز استان هم معتقد است زندگی و معیشت کشاورز باید تامین شود، بنابراین برای برون رفت از این شرایط نیاز به برنامه عملیاتی داریم تا منابع آبی و منافع بهره‌برداران حفظ شود.

انتهای پیام/م

R41471/P1486/S6,70/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۶۰۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان تقسیم اراضی بعد از فوت وراث وجود ندارد

محمد احمدی مدیر مهندسی وحدنگاری اراضی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بنابر قانون جلوگیری از خردشدن اراضی با صدور سند موافقت نمی کنیم، از این رو وراث بصورت مشاعی به میزان قدرالسهم خود باید اراضی سند بگیرند.

به گفته او، بنابر مصوبه سال ۸۵، ملاک عمل ما قانون جلوگیری از خرد شدن اراضی کشور است، لذا بعد از فوت صاحب زمین امکان تقسیم اراضی وجود ندارد.

احمدی با اشاره به هزینه صدور سند اراضی کشاورزی افزود: هزینه صدور سند از جمله تهیه نقشه کاداستر برعهده دولت است و تنها کشاورزان هزینه مختصری برای صدور سند پرداخت می کنند که در مقابل هزینه پرداختی دولت رقم چشمگیری نیست.

مجری و مدیر پروژه رفع تداخلات اراضی کشاورزی درباره اینکه با سندددار شدن اراضی کشاورزی از کشاورزان مالیات دریافت می شود، گفت: در برنامه هفتم قانونی مبنی بر پرداخت مالیات توسط کشاورزان نداریم و اگر قانون بر آن باشد که از کشاورزان مالیات دریافت شود، ارتباطی به سنددار شدن یا سند نداشتن ندارد.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • پیش بینی تولید ۱۳.۵ میلیون تن گندم در سال جدید
  • امکان تقسیم اراضی بعد از فوت وراث وجود ندارد
  • خرید نهال لیبل دار، ۲۹ هزار تومان از نهالستان تحت نظارت وزارت جهاد کشاورزی
  • کشاورزان بوشهری مراقب شیوع بیماری زنگ زرد گندم باشند
  • خرید توافقی ۷۰۰۰ تن سیب‌زمینی در چهارمحال و بختیاری
  • ورود ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان شمالی
  • ورود ۳.۵ میلیون متر مکعب آب به سد‌های خراسان‌شمالی
  • باغداران بخوانند/ برای جلوگیری از سرمازدگی درختان چه باید کرد؟
  • خسارت ۲۲۵ میلیاردی سیل به زیرساخت‌های یزد/آماده باش نیروهای امدادی تا پایان هشدار نارنجی
  • کشاورزان گلستانی نگران کود بهاره نباشند