Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@10:33:51 GMT

نوازنده سیستان و بلوچستان به دیار حق شتافت

تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۶۸۶۶۳

نوازنده سیستان و بلوچستان به دیار حق شتافت

زاهدان - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان گفت: استاد دین محمد زمکزهی (زنگشاهی) هنرمند نوازنده سازهای قیچک و رباب و خواننده استان ساعاتی قبل به دلیل بیماری کبدی در بیمارستان شهرستان میرجاوه به دیار حق شتافت.

حسین مسکرانی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استاد زمکزهی مبتلا به بیماری کبدی بود که تلاش های بسیاری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و صندوق اعتباری هنر کشور برای درمان این هنرمند نام آشنای استان انجام گرفت که متاسفانه به دلیل شدت بیماری امکان اعزام و جا به جایی وی وجود نداشت و درمان به نتیجه ای نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: پدر وی استاد موسی زنگشاهی نیز دارای مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این هنرمند متولد 1333 و ساکن شهرستان میرجاوه در 20 کشور و تمام استان های ایران اجرای برنامه داشته است.
مسگرانی اظهار داشت: تا کنون 2 جلد کتاب در رابطه با موسیقی بلوچی از این هنرمند با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان به چاپ رسیده است.
وی با تسلیت این ضایعه به جامعه هنری سیستان و بلوچستان، از خداوند متعال برای آن هنرمند فقید علو درجات و برای خانواده و بازماندگان آن مرحوم صبر و شکیبایی مسالت کرد.
به گزارش ایرنا دین محمد زمکزهی (زنگشاهی) از خوانندگان و نوازندگان بنام بلوچستان، از جوانی صدایی دلنشین داشت و نخستین پویه های موسیقی را از پدرش موسی زنگشاهی که خود از نوازندگان و آهنگسازان چیره دست مکران (بلوچستان) بود، فرا گرفت.
ˈدین محمد میراث دار بنیانگذاران موسیقی مکران بود که آهنگ های بلوچی سینه به سینه به وی رسیده و با استعداد ذاتی و کوشش پیگیر خود، شیوه قیچک نوازی را به گونه ای استادانه و دلنشین اعتلا بخشید.
3042**6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي هنر موسيقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۸۶۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران

درمورد موسیقی نواحی ایران هرقدر صحبت شود باز کم است. چون کم‌کاری‌ها در این زمینه به حدی است که خیلی می‌توان در این باره صحبت کرد. اما یکی از اتفاقات خوبی که در هفته‌های گذشته رخ داد این بود که در شهر سنندج استان کردستان جشنواره دف نوازان با عنوان «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان برگزار شد که از تمام ایران در این جشنواره حضور داشتند و نکته قابل توجه این است که کردستان به ویژه شهر سنندج؛ خطه‌ی دف‌نوازی ایران است تا جایی که اقلیمی به شمار می‌آید که این ساز در هر خانه‌ای دیده می‌شود و این موضوع نیز، در سراسر ایران گسترش پیدا کرده است و حضور دف در دیگر اقوام کشور هم، وجود دارد.

در پایتخت هم، افراد زیادی به آموزش و یادگیری دف می‌پردازند و اهمیت این ساز به حدی است که از آن در مراسم‌های مختلف رسانه ای، محفلی، خانوادگی و رسمی استفاده می‌شود. از اینرو، گفته می‌شود که اجرا‌های خوب دف‌نوازی در جشنواره دف‌نوازان «هزار دف» انجام شده و در موسیقی نواحی ایران، اقدام ارزنده‌ای بوده است.

محمّد طریقت، نوازنده دف و سنتور در برنامه «هفت اقلیم» رادیو فرهنگ درمورد جشنواره دف‌نوازی «هزار دف» در پالنگان کردستان اظهار کرد: بنده به عنوان نوازنده دف در این جشنواره دعوت شدم و در جریان آن، به صورت فراخوان از نوازنده‌های دف سراسر ایران دعوت شده بود تا در این جشنواره حضور داشته باشند و  اگرچه کم و کاستی‌هایی وجود داشت و بخشی از آن‌ها طبیعی است و در فضای مجازی به این موضوع اشاره شده بود ولی باید توجه کرد که دومین بار بود که به همت دوستداران فرهنگ و هنر کشور، این جشنواره دف‌نوازی برگزار شد و این جشنواره، اجتماعی از حضور پُرشور مردم هنر‌ دوست سراسر ایران بود که از هر گروه سنی با همدلی و اتحاد خود سعی کردند پاسداشت فرهنگ، هنر و تاریخ ارزشمند به جای مانده از نیاکانمان را داشته باشند.

این نوازنده گفت: در مجموع، این‌طور می‌توانم از این جشنواره دف‌نوازی «هزار دف» پالنگان صحبت کنم و خیلی نمی‌توان حواشی آن را نقد کرد چراکه برای دومین بار این جشنواره برگزار شد و اوایل هر کاری، یک سری نواقص و کاستی‌هایی وجود دارد و این مشکلات و کاستی‌ها قابل اغماض هستند.

محمّد طریقت درمورد این که آیا جشنواره «هزار دف» رقابتی، تکنوازی و یا گروه‌نوازی بوده است؟ افزود: جشنواره دف‌نوازی به صورت گروه‌نوازی بود؛ به طوری‌که دف‌نوازان تحت کنترل و رهبری یک سری از سرپرستان دف‌نوازی بودند. 

خبرنگار: فاطیما میرزایی

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری موسیقی و هنرهای تجسمی

دیگر خبرها

  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • نوای خوشِ هزار دف؛ از کردستان تا سراسر ایران
  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از روند آماده‌سازی نمایشگاه کتاب تهران مطرح کرد؛باید فضای تبلیغی و محیطی تهران در قُرُق نمایشگاه بین‌المللی
  • برگزاری جشنواره منتظران در دیار علم و فرهنگ
  • کنایه روزنامه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید
  • کنایه جمهوری اسلامی به مولوی عبدالحمید: ادعایتان درباره مدارس دینی اهل سنت تکذیب شد /تروریست ها در انوارالحرمین پنهان شده بودند
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی