Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - نوشهر- ايرنا - نخستين جشنواره گياهان دارويي و صنايع وابسته عصر پنجشنبه با حضور جمعي از مسئولان و کارشناسان استاني و شهرستاني در مجتمع آموزشي حضرت زينب (ع) شهر کجور از توابع نوشهر آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ايرنا ، اين جشنواره با هدف توسعه پايدار کشت دارويي در بخش کوهستاني و تاريخي کجور با همکاري فرمانداري نوشهر و بخشداري ، کميته هاي مردمي و شهرداري کجور برگزار مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دبير اين جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت : با توجه به بررسي هاي صورت گرفته در زمينه الگوي کشت در منطقه و مشخص شد که اين بخش داراي ظرفيت بالا براي کشت دارويي است به همين منظور براي تشويق کشاورزان اين منطقه اين جشنواره برگزار شده است.
محمدعلي گلستاني افزود : بخش کجور ظرفيت هاي اقتصادي و قابليت لازم را براي تغيير الگوي کشت به گياهان دارويي دارد و برگزاري اين جشنواره مي تواند به تشويق کشاورزان براي کشت انواع گياهان دارويي کمک کند.
عضو هيات علمي دانشگاه آزاد چالوس ادامه داد : در حال حاضر بيشتر اراضي کشاورزي منطقه به کشت علوفه دامي اختصاص مي بابد در حالي که با کمک با تشويق و کمک به کشاورزان مي تواند با کشت گياهان دارويي به افزايش درامد پايدار آنان کمک کرد.
رئيس جهادکشاورزي شهرستان نوشهر نيز به خبرنگار ايرنا گفت : امسال با استقبال مردم 20 هکتار از اراضي کشاورزي اين شهرستان به زير کشت گياهان دارويي رفت که اين بيانگر آينده درخشان توليد گياهان دارويي در بخش کجور است.
حسن پورمقدم با اشاره به پرداخت تسهيلات با بهره کم به ازاي هر هکتار 20 ميليون ريال براي کشت گياه دارويي افزود: در حال حاضر از 20 هکتار اراضي کشت گياهان دارويي در کجور 10 هکتار به کشت گل محمدي ، پنج هکتار اسطوخودوس و پنج هکتار ديگر به گياهان دارويي گل گاوزبان، رزماي و آويشن اختصاص يافت.
به گفته وي ، کشت گياهان دارويي در اين منطقه با توجه به کاهش ميزان باراندگي و خشکسالي علاوه بر افزايش درآمد کشاورزان به کاهش مصرف آب کشاورزي منطقه نيز کمک مي کند.
يک استاد طب اسلامي هم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اشاره به شباهت اقليم بخش کجور با منطقه مديترانه گفت: بخش کجور قابليت کشت برخي از گياهان دارويي با ارزش مديترانه اي را دارد.
حوريا دادشيان افزود : پس از بررسي هاي انجام شده از سوي کارشناسان اين رشته در يک سال گذشته و کاشت برخي از گياهان دارويي در اين منطقه و رشد آنها مشخص شده که اين گياهان از نظر کيفيت با توجه داشتن آب و هوايي مديترانه در سطح بالايي قرار دارند.
اين استاد طب اسلامي تصريح کرد: کشت اين گياهان دارويي در منطقه علاوه بر خاصيت قابل توجه دارويي از ارزش اقتصادي بالايي برخوردار هستند به نحوي که برخي از آنها کيلويي 12 ميليون ريال خريداري مي شود .
هشت هزار نوع گياه در دنيا وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه آن دارويي است و از اين تعداد گياهان دارويي حدود 800 نوع در مازندران رشد مي کند که بيش از 450 نوع آن در منطقه کجور وجود دارد.
نخستين جشنواره گياهان دارويي و صنايع وابسته در بخش کجور تا فردا ( جمعه ) ادامه دارد در حاشيه برگزاري اين جشنواره توليدات گياهان دارويي اين منطقه در 40 غرفه به فروش مي رسد.
بخش کوهستاني کجور داراي 11 هزار هکتار زمين قابل کشت است.
بخش کوهستاني کجور با دوشهر ، 66 روستا و دستکم 12 هزار نفر جمعيت در فاصله حدود 75 کيلومتري جنوب شرقي شهر نوشهر واقع است.
/1295/ 1602/1654
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۸۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی معاون فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان سبزوار در بازدید از یکی از مزارع پرورش گل محمدی در روستای کلاته اقا زاده سبزوار و کارکاه فراوری اقای فایقی گفت: برداشت گل محمدی از سطح ۳۵ هکتار از گلستان‌های شهرستان سبزوار آغاز شده است. 

امراله شمس با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های بالقوه شهرستان گیاهان دارویی است افزود: تقریباً اکثر گونه‌های گیاهان دارویی در این شهرستان امکان کشت و تولید دارند

وی گفت: سطح زیر کشت گل محمدی در شهرستان سبزوار ۳۵ هکتار و متوسط عملکرد آن در هکتار ۳ هزار کیلوگرم گل‌تر است. 

شمس پیش بینی کرد: در سال جاری در مجموع بیش از ۱۰۰ تن گل از گلستان‌های گل محمدی شهرستان سبزوار برداشت شود.

 مسئول واحد باغبانی شهرستان سبزوار هم گفت: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از اوایل مهر ماه تا اواسط آبان ماه کشت و از اواسط اردیبهشت تا خرداد ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می‌شود.

 محمد عظیمی نژاد افزود: گل محمدی گیاهی کم آب بر است که نیاز آبی آن در هر منطقه متفاوت است و در این شهرستان به ۳ تا ۵ مرحله آبیاری نیاز دارد.

دیگر خبرها

  • نخستین جشنواره ملی گیاهان دارویی جنوب استان کرمان
  • بردن گیاهان دارویی و مواد اسیدی به عربستان ممنوع است
  • توسعه وکشت گیاهان دارویی کم آبخواه در میانکوه
  • برداشت جلبک‌های دارویی از سواحل صخره ایی منطقه رمین چابهار
  • آغاز فاز مطالعاتی روی جلبک‌های دارویی
  • آغاز فاز مطالعاتی جلبک‌های دارویی در چابهار
  • نخستین دوره برداشت جلبک‌های دریایی در چابهار آغاز شد
  • آغاز نخستین دوره برداشت جلبک‌های دارویی در چابهار
  • نقشه راه بهره‌گیری از دانش هسته‏‌ای در حوزه گیاهان دارویی و طب سنتی تدوین می‌شود
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار