Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-30@08:13:18 GMT

مسلح شدن با «کلت 45» برای مقابله با منافقین

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۶۹۰۹۵

مسلح شدن با «کلت 45» برای مقابله با منافقین

رمان «کلت 45» در بستر روایت زندگی خانواده‌ای در دهه شصت، چگونگی تغییرات ایدئولوژی در گروهک منافقین و تأثیرات این تحول در زندگی اعضای گروه را مورد توجه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ادبیات و کتاب خبرگزاری آنا، «کلت 45» به قلم حسا‌م‌الدین مطهری، داستان زندگی خانواده‌ای است که در ایام انقلاب، بر علیه رژیم شاه اقدام به مبارزه کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پدر خانواده به همراه همسرش تحت تعقیب قرار می‌گیرد و برای آنکه فرزندانش دستگیر نشوند دختر کوچک‌شان مینو را به همسایه می‌سپارند؛ اما پسر خانواده که صالح نام دارد، زمانی که پدر و مادرش توسط نیروهای ساواک دستگیر می‌شوند، صحنه دستگیری آن‌ها را می‌بیند. در نهایت، مینو توسط یک خانواده با تفکرات چپ‌ رشد می‌کند و صالح در خانواده‌ای دیگر با دغدغه‌های انقلابی. مینو تحت تأثیر تعلیمات خانواده‌ای که در آن بزرگ شده، به عضویت سازمان مجاهدین خلق درمی‌آید و صالح، در نقطه‌ مقابل او، به کمیته انقلاب اسلامی می‌پیوندد.

داستان، صرفاً به بیان آنچه که میان مینو و صالح می‌گذرد، نمی‌پردازد. بخش دیگری از این داستان نیز به بیان تغییر نگاه مادر خانواده در زندان و نهایتاً رفتاری که او با فرزندش پس از آزادی از زندان دارد پرداخته است؛ رفتاری که به خوبی می‌تواند علت رفتارهای خشونت بار منافقین را پس از انقلاب تبیین کند.

داستان در دوران و دهه ملتهب 60 می‌گذرد، دورانی پر از حوادث مختلف و رازگونه که نباید در تاریخ ایران فراموش شود. کلت 45 اشاراتی به روند تبدیل شدن سازمان مجاهدین خلق را به منافقین و چگونگی تغییرات ایدئولوژی در این گروه و تأثیرات این تحول در زندگی اعضا گروه دارد.

مطهری در بخشی از این داستان آورده است: «منطقه عملیاتی هر یک از گروه‌های 10 نفره برای‌شان توجیه شد. صالح عضو گروهی بود که ساعت یازده شب مسجد را به سمت خانه‌ای در خیابان سهروردی ترک می‌کرد. این گروه تنها گروه پنج نفری عملیات بود، هیچ‌کس دلیلش را نمی‌دانست. اگر مشکلی نبود رأس ساعت 30 دقیقه بامداد حمله را شروع می‌کردند. بر اساس گزارش‌ها و تحقیقات هر شب پنج نفر در خانه بودند. خانه انتهای کوچه بن‌بست قرار داشت. از پشت به کوچه پشتی راه می‌یافت و از طرفین مثل الفِ "داد" به خانه اطراف مشرف بود. خانه دو طبقه با دری کوچک به کوچه می‌رسید. حیاط محقری داشت. درست به اندازه عرض حیاط، پنجره و سپس دری آهنی با شیشه سرتاسری قرار داشت که مرز حیاط و طبقه اول بود. برای رسیدن به آن باید پنج پله آهنی را می‌گذراندی؛ اما پیش از آن باید مطمئن می‌شدی که کسی از پنجره مشابه طبقه‌ی دوم دیدت نمی‌زند ...».

از جمله ویژگی‌هایی که در کلت 45، مورد توجه نویسنده قرار دارد، توجه به مقوله‌ حضور منافقین در جریان انقلاب و پس از آن است. مسئله‌‌ای که سال‌هاست از دید نویسندگان به دور مانده و بسیاری از نویسندگان که به بررسی داستانی تاریخ انقلاب، اقبال نشان داده‌اند، مقوله حضور منافقین و خیانت‌هایشان در فرآیند انقلاب را فراموش کرده‌اند. با این حال، مطهری نویسنده‌ دهه شصتی کلت 45 با زیرکی توانسته است فعالیت‌های افراد این سازمان را برای مخاطبان خود به تصویر بکشد.

این رمان به عنوان اولین داستان نویسنده‌ جوان که در 24 سالگی نوشته شده بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلت 45 در 522 صفحه توسط انتشارات آرما چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/4028

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۶۹۰۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: نیروهای مسلح کشور از دین و میهن دفاع  کردند و دشمنان را به فرسودگی کشاندند، اما هنوز به آرمان خود نرسیدیم، البته نزدیک هستیم و باید از این پیچ تاریخی عبور کنیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی امروز در آیین تکریم و معارفه فرمانده پدافند هوایی شرق کشور اظهار داشت: در زمان خاصی قرار گرفته‌ایم در شرایطی که اگر جوانب آن رعایت شود در زمینه سازی ظهور مهدی(عج) تأثیرگذار است.

وی گفت: در دورانی کره زمین به دو نیم کره تقسیم شده بوده و جایی برای حق و اسلام وجود نداشت. هر کدام از دو نیم کره از آن یکی بدتر بود و اگر امام راحل(ره) این پایگاه دین خدا را تحکیم نمی‌کردند و در مقابل باطل از نوع شرقی و غربی جایگاه محکمی نبود سرنوشت عدالت و نظام امروز به کجا می‌رسید و اگر جای انقلاب و نظام اسلامی خالی بود تمام دنیا را این استعمارگران می‌بلعیدند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی تصریح کرد: امروز تمام افتخارات در قطب حق برای اسلام و تمام رسوایی‌ها برای دموکرات‌های دیوانه است و آنچه که نقش مؤثر و سازنده داشت و در بحبوحه جنگ دفاع مقدس و زمینه پیروزی انقلاب رقم زد فرزندان ارتش بودند و در آن زمان ارتش مکتبی و نیروهای مسلح اتحاد را حفظ کردند.

وی ادامه داد: این نیروهای امین و اقتدار و راست‌قامتان از دین و میهن دفاع  کردند و دشمنان را به فرسودگی کشاندند و ما هنوز به آرمان خود نرسیدیم، اما نزدیک می‌شویم و باید از این پیچ تاریخی عبور کنیم.

انتهای پیام/256

دیگر خبرها

  • با خانواده توماج صالحی آشنا شوید+عکس‌وفیلم
  • علی دایی در خانه خبرنگار ورزشی و مادر ۸۹ساله‌اش!
  • نیروهای مسلح ایران دشمنان را به فرسودگی کشاندند
  • داستان فلسطین آنقدر جذاب است که نیازی به تخیل ندارد
  • مروری بر جنایات گروهک منافقین؛ترور یک نوجوان پیش چشمان مادر
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • صبحگاه مشترک نیرو‌های مسلح در بوکان برگزار شد
  • ثبت نام مشوق‌های سربازان ماهر از ۱۵ اردیبهشت‌ماه
  • اعلام جزئیات مشوق های سربازی
  • جزئیات مشوق‌های سربازی اعلام شد