Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-29@17:34:50 GMT

کارآفرینان و موانع بر سر راه آنها

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۷۰۴۴۷

این روزها شرایط فعلی اقتصادی و اجتماعی راه را برای اغلب افراد جامعه در جهت دستیابی به زندگی ایده آل کمی دشوار کرده است، حال در این بین افرادی هستند که برای دستیابی به شرایط اجتماعی و اقتصادی ایده‌آل خود این راه را دور می‌زنند.

افرادی که بر اساس خلاقیت و ایده‌های ناب خود باعث می‌شوند نه تنها برای کشور خود بلکه برای دیگر کشورها نیز مثمر ثمر باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افراد معمولا به دلایلی به کارآفرینی رجوع می‌کنند، آن‌ها شکاف‌های بازار را پیدا کرده و راه‌حلی نیز دارند که چگونه از چنین شکاف‌هایی سود ببرند. آن‌ها یا با کارمندی راحت نیستند یا این روش کسب درآمد را مناسب نمی‌دانند، پس باید به خلاقیت خودشان پناه ببرند تا برای خود درآمد ایجاد کنند.

این افراد باید تکنیک خاص و امکان فراهم‌کردن منابع مالی کافی را داشته باشند. آن‌ها برای درآمدزایی باید نیاز بازار را طوری پاسخ دهند که رضایت‌بخش باشد. هر کدام از این عوامل می‌تواند یک شخص را به سمت کارآفرین شدن سوق ‌دهد. کاملا روشن است که نوآوری و خلاقیت عامل محرک کارآفرینی است و همچنین می‌توان این طور بیان کرد که بزرگترین اثرگذاری کارآفرینان بر یک اقتصاد، همان نوآوری است که ایجاد کرده‌اند.

همین موضوعات باعث شد که به سراغ چند تن از کارآفرینان بروم و از نزدیک با آن‌ها صحبت کنم. محمد که 29 سال سن دارد، دارای یک کارخانه سه فازه مرغ داری است. او می‌گوید: زمانی که دستفروش بودم به کارهای بزرگ فکر می‌کردم و می‌خواستم از این طریق چندین نفر امرار و معاش زندگی خود را تأمین کنند.

او می‌گوید: در حال حاضر 10 نفر کارگر دارم و همچنین 2 برادر، برادرزاده‌هایم و دامادمان در این کارخانه مشغول به کار هستند. این کارخانه 3 فاز دارد که در حال حاضر یک فاز آن را افتتاح کرده‌ام.

در ادامه به سراغ خانمی رفتم که می‌گفت روز اول با یک فرش شروع کرده‌ام و در حال حاضر چندین فرش باف در کارگاه من مشغول به فعالیت هستند.

او در حالی که دو بچه اش در کنارش بودند، گفت: من و همسرم پا به پای هم این کار را شروع کرده‌ایم. همسرم در یک اداره مشغول به کار بود، اما از آنجا بیرون آمد که الان در اینجا مشغول به کار هستیم. درآمدمان با قبل قابل مقایسه نیست.

کارآفرینان عامل اشتغالزایی، انتقال فناوری، ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری، شناخت، ایجاد و گسترش بازارهای جدید، برقراری تعادل در اقتصادهای پویا، کاهش بوروکراسی اداری (کاهش پشت میزنشینی و شوق عمل گرایی )، گسترش نوآوری و روان‌کننده‌ی تغییر، تحریک و تشویق حس رقابت و عامل ساماندهی در جامعه هستند.

اشتغال‌زایی

افراد کارآفرین نه‌تنها موجب درآمدزایی برای خودشان می‌شوند، بلکه گاهی افراد دیگر را نیز در بخش‌های مختلف کسب‌وکارشان استخدام می‌کنند، بنابراین یکی از مهم‌ترین اثرات مثبتی که کارآفرینان برای یک اقتصاد ایجاد می‌کنند، ایجاد اشتغال و کاهش رده‌های بیکاری است. در کشورهای توسعه یافته می‌توانیم ببینیم که تقریبا 40 تا 50 درصد نیروی کار در کسب‌وکارهای کوچک و رده متوسط جذب شده‌اند.

همچنین در کشورهایی همچون هند، میلیون‌ها زن را می‌بینیم که توانسته‌اند خانواده‌هایشان را توسط خوداشتغالی و کارآفرینی از فقر نجات دهند. همچنین کارگران رده پایین کشور آفریقا نیز مثال خوب دیگری است که می‌توان گفت این افراد موجب شده‌اند تا فقر در کشورشان کاهش یابد و به جلوگیری از نابرابری درآمدی کمک شایانی کرده‌اند.

افزایش رقابت

یکی دیگر از اثرات مثبت کارآفرینی بر اقتصاد یک کشور، افزایش سطح رقابت میان بازارهای بومی‌‌ موجود است که به دلیل اضافه شدن کارآفرینان جدید به میدان رخ می‌دهد. ممکن است این را بشنویم که اضافه شدن کارآفرینان جدید تنها منجر به اشباع بازار می‌شود، اما این اتفاق روی دیگری نیز دارد و باعث می‌شود تمام کسانی که در بازار هستند توانایی‌های عملی خود را مجددا ارزیابی کنند، ارزش‌افزوده خود را افزایش دهند، هزینه‌ها را پایین آورند و کارآمدتر باشند.

افزایش تولیدات

یکی از فواید افزایش رقابت در اقتصاد این است که افراد و شرکت‌ها سعی می‌کنند روش‌هایی را برای بهبود کارهایشان ایجاد و از منابعی استفاده کنند که در عین بهره‌وری بیشتر، هزینه‌ها را کاهش دهند. همه این‌ها موجب افزایش تولیدات اقتصادی و افزایش تولیدات خانگی می‌شود که به راستی برای اقتصاد منفعت دارد، بنابراین با هر کارآفرینی چرخ جدیدی برای اقتصاد ساخته می‌شود که آن را به جلو می‌راند.

به راحتی می‌توانیم بگوییم تولیدات کارآفرینان، افزایش رقابت، توسعه بازار، هوش بازاری و رجوع به بازارهای جدید همه و همه منجر به تولید درآمدی می‌شود که اقتصاد را موفق‌تر می‌کند، میلیون‌ها نفر را از فقر نجات می‌دهد، برای فعالیت‌های رفاهی- اجتماعی سرمایه تولید می‌کند و در نهایت استانداردهای زندگی شهری را در آنجا بالا می‌برد.

کارآفرینی اجتماعی

امروزه قلمرو کارآفرینی اجتماعی را نیز داریم که رشد بالقوه‌ای هم دارد. اما کارآفرینی اجتماعی چیست؟، در این مدل از کارآفرینی فرد به جستجوی مشکلات اجتماعی می‌رود، برای حل کردن آن‌ها ایده دارد و با ساماندهی و مدیریت سرمایه سعی دارد که در شرایط موجود تغییر ایجاد کند.

این اتفاق بسیار خوبی است که کارآفرینی کمک کند میلیون‌ها نفر از فقر نجات پیدا کنند، بیکاری کاهش یابد، شمار مردمی‌ که به تشکیلات رفاه اجتماعی وابسته‌اند را کاهش دهد و استانداردها و کیفیت زندگی میلیون‌ها نفر را بالا ببرد. اغلب ابداعات کارآفرینان «نوآوری‌های سبز» است که توجهش به اثرگذاری بر اجتماع معطوف است. پس افزایش آگاهی از این مساله از به یغما رفتن منابع طبیعی جلوگیری می‌کند و تا جای ممکن از جامعه حفاظت می‌کند، بنابراین می‌توان گفت که اثرات منفی کارآفرینی بر اقتصاد می‌تواند تا اندازه زیادی از طریق کارآفرینی اجتماعی کم‌تر شود.

هر چند نمی‌‌توانیم بگوییم که کارآفرینی هیچ اثر بدی مانند به هدر رفتن و غارت منابع ندارد، اما در کل واضح است که کارآفرینی بر اقتصاد کشور اثرات مثبت دارد، لذا باید فضای رشد و توسعه کارآفرینی در کشور مهیا و از کارآفرینان حمایت شود، زیرا همانطور که موفقیت یک کارآفرین برای اقتصاد سودآور و منشأ خیر است، شکست و زمین خوردن او نیز بی‌شک تبعاتی برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

رحیم سرهنگی، مدیر کل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اهمیت کارآفرینی و تاثیرات آن در حوزه‌های مختلف، اظهار کرد: کارآفرینی و نوآوری اقتصادی، منبع بنیادی افزایش بهره وری و پیدایش صنایع جدید است و رابطه ای فراگیر و پایدار با رشد اقتصادی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در کنار «توسعه فضای کسب و کار، توانمندسازی و توسعه استعدادهای برتر برای آینده کشور»، شناسایی و معرفی کارآفرینان برتر از جمله مهم‌ترین اقدامات در این راستا است.

سرهنگی افزود: پیامدهای مثبتی که توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، غیرقابل انکار است، بسیاری از محققان معتقدند که کارآفرینی از توقف نظام اقتصادی در تعادلی ایستا جلوگیری کرده و کارآفرین به واسطه رفتارهای خلاقانه خود، اقدام به فرصت سازی برای همه نظام اقتصادی می‌کند و از این زاویه نظام اقتصادی را همچنان دینامیک و پویا نگه می‌دارد.

نقش کارآفرینی

مدیر کل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار با بیان اینکه کارآفرینی اقتصاد منبع گرای فعلی را به اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان تبدیل می‌کند، تآثیر آن را در رشد و توسعه اقتصادی، اشتغالزایی، استقرار و توسعه عدالت اجتماعی و حضور گسترده و فعال در بازار مهم دانست و اظهار کرد: کشورهای مختلف در دهه های اخیر با توجه به نقش مؤثر و مثبت کارآفرینان اقتصادی در توسعه، آنان را به عنوان قهرمانان ملی خود معرفی و پشتیبانی کرده اند.

سرهنگی همچنین افزود: دستیابی به اهداف آرمانی سند چشم انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و نیز تحقق اهداف برنامه های توسعه‌ای کشور مستلزم توسعه فرهنگ و دانش کارآفرینی به عنوان موتور محرکه این حرکت عظیم است.

موانع کارآفرینی

وی با اشاره به پاره‌ای از مشکلات ساختاری که می‌تواند رشد و گسترش کارآفرینی را با چالش‌های فراوان روبرو کند، تصریح کرد: قوانین و مقررات، مجوزها، عدم ثبات متغیرهای کلان اقتصادی و نبود قوانین در پوشش ریسک کارآفرینی از جمله موانع اصلی کارآفرینی در کشور است.

پیامدهای کارآفرینی

مدیر کل توسعه کارآفرینی و بهره وری نیروی کار با اشاره به نقش مهم کارآفرینی گفت: ساماندهی و استفاده اثربخش از منابع و پیامدهای مثبتی که توسعه کارآفرینی در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند، غیر قابل انکار است. مردم یک جامعه برای تامین محصولات و ارائه خدمات مورد نیازشان به یکدیگر متکی هستند. هر چه جامعه رشد بیشتری داشته باشد، نقش افراد تخصصی تر و واضح تر می‌شود.

سرهنگی با تاکید بر اینکه، کارآفرینان پیوسته در حال ابداع و توسعه کالا و خدمات جدید هستند، خاطرنشان کرد: پیش از این کشورهای توسعه یافته منبع تولید کالاهای جدید بودند، اما امروز می‌توان گفت که کشورهای در حال توسعه بخش عظیمی از اقتصاد و نیاز را به دست گرفته‌اند.

وی افزود: کارآفرینان ایرانی در سالی که مزین به نام «حمایت از کالاهای ایرانی» است، می‌توانند با ایجاد خدمات و محصولات مبتنی بر نوآوری در بازارهای محلی و منطقه‌ای برای کشور ارزش افزوده ایجاد کنند.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: اقتصادی و اجتماعی جامعه اجتماعی و اقتصادی درآمد خلاقیت منابع مالی فرش رقابت اقتصاد ایجاد اشتغال بیکاری نیروی کار فقر سرمایه رشد مشکلات رفاه اجتماعی منابع طبیعی اقتصاد کشور رشد و توسعه زمین بهره وری رشد اقتصادی اقتصاد مقاومتی سند چشم انداز جمهوری اسلامی ایران پوشش کشورهای در حال توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه درآمد کشورهای در حال توسعه اشتغال زایی کارآفرینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۰۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ تمرکز بر تبدیل مجوزهای کاغذی به مجوزهای الکترونیکی با شناسه های منحصر به فرد برای همه فعالان اقتصادی در ایران، موضوع مهمی است که به دنبال نوسازی چارچوب نظارتی حاکمیت بر کسب و کار ها و استفاده از فناوری دیجیتال برای ارتقای اعطای خدمات دولتی و حمایت از فعالیت های اقتصادی است. معرفی مجوزهای الکترونیکی با شناسه‌های منحصربفرد مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و مزایای مهم را ارائه می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به ایجاد بستری برای ارائه خدمات کارآمد و هوشمند دولتی به دارندگان مجوز، احراز هویت فعالان واقعی اقتصادی، شناسایی فعالیت‌های اقتصادی شفاف و مولد در جهت حمایت بیشتر، تخصیص حمایت های جدید برای ترویج سرمایه گذاری های قانونی و تولید واقعی در اقتصاد و پیشگیری از تخلفات غیرقانونی نظیر فعالیت های زیرزمینی و قاچاق اشاره کرد.

مزیت کلیدی این موضوع مقابله با بخش زیرزمینی اقتصاد است؛ تبدیل مجوزهای کاغذی به مجوزهای الکترونیکی با شناسه‌های منحصربه‌فرد، گامی مهم در جهت افزایش حمایت از تولید شفاف، شفافیت و کارایی در چشم‌انداز اقتصادی ایران است. هدف نهایی تبدیل مجوزهای کاغذی به مجوزهای الکترونیک حذف اقتصاد زیرزمینی و قاچاق است.

در همین رابطه پیرامون اهمیت این موضوع با علی کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

علی کریمی فیروزجایی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی در خصوص تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا، اظهار داشت: قانون تسهیل فضای کسب وکار و حذف بروکراسی اداری از طریق صدور مجوزهای الکترونیکی از مهمترین مصوبات مجلس یازدهم بود که در این راستا دولت موظف به تسهیل گری صدور مجورهای کسب وکارها شد و طبیعتا اجرای صحیح آن مستلزم بسترسازی و آماده سازی فرآیندهای مربوطه است.

وی ادامه داد: دولت باید تمامی مجوزهای مورد نیاز توسعه فضای کسب و کار را با ابزارهای قانونی در اختیار، بصورت الکترونیکی صادر کند که متناسب با شرایط روز و درخواست ها باید شفاف و بدون ابهام عمل کند و از این رو باید با حذف مقررات دست وپاگیر و زائد از حقوق مطالبه گران این بخش بویژه جوانان و کارآفرینان و نخبگان حمایت کند.

 

فیروزجایی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شفافیت نکته اساسی در این زمینه شفاف سازی در فعالیت های اقتصاد، گفت: مردمی سازی امور است که هدف مهم قانونگذار در این حوزه به شمار می‌رود و دولت باید در فضای جدید برای جلب نظر حداکثری اصناف و بازاریان بکوشد و موانع پیش روی این قانون را با همکاری بخش های دیوانی مرتفع کند.

کریمی فیروزجایی عضو هیات رییسه مجلس تصریح کرد: در خصوص تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا نیز اصل مهم شفافیت و رقابت پذیری در حوزه کسب وکارهاست که به نظر می رسد تحول بزرگی در این حوزه رخ داد و عرصه دیجیتال در حوزه اقتصاد دستخوش تغییرات بنیادین گردید و مهمترین دغدغه عمومی در این حوزه امنیت داده های مربوط به سرمایه گذاران  و کسب و کارهای اقتصادی است که نگاهها و تلاش ها باید معطوف به این حوزه راهبردی باشد و مجلس یازدهم در این خصوص تاکید مضاعفی در قانون مصوب داشته است.

وی بیان داشت: پیش نیاز توسعه اقتصادی در حوزه  کسب و کارها که صدور الکترونیکی مجوزها شرط اولیه آن است، با تمرکز و حمایت ویژه از مشارکت مردم در فضای تولید، ثبات قوانین و مقررات مربوط به این حوزه را شاهد خواهیم بود و تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه موجب تحقق شفافیت اقتصادی، حمایت هدفمند از تولید و افزایش رقابت پذیری تولید خواهد شد.

عضو هیات رییسه مجلس اقتصاد زیرزمینی را از مشکلات ساختاری اقتصاد کلان دانست و عنوان کرد که ساماندهی آن نیازمند شفاف سازی و قانونمندی ساختارهای مربوطه است.

وی خاطرنشان ساخت: اصل محوری در این زمینه این است که دولت نباید در عرصه اقتصادی خود را رقیب بخش خصوصی بداند و از این رو اقتصاد را در حوزه اجرا و نه سیاستگذاری، تماما به عاملان آن واگذار کند و از این رو فعالیت های غیرمولد و خطرآفرین در حوزه اقتصاد به تدریج رخت بر خواهد بست و شفافیت مطلوب بر این عرصه حاکم خواهد شد.

دیگر خبرها

  • صدور الکترونیکی مجوز‌ها پیش‌نیاز توسعه اقتصادی و تسهیل مشارکت مردم در کسب‌وکار‌های خرد
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • تفاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و پالایشگاه نفت آبادان امضا شد
  • نقدینگی‌های جامعه باید به‌سمت بخش مولد اقتصاد یعنی نفت و گاز هدایت شود
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • طرح‌های اقتصادی در سواحل توسعه می‌یابد/ ایجاد شهرهای مولد کشاورزی
  • تعاون راهکاری علمی، عملی و عقلی برای مشارکت مردم در تولید
  • طرح توانمندسازی و کارآفرینی مردم پایه در دشتستان اجرا می‌شود
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اقتصادی ایران و آفریقا
  • ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟