Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ فرزاد موتمن کارگردان فیلم های «هفت پرده»، «شب های روشن»، «پوچک و مش ماشالا» و ... در صفحه شخصی خود خبر داد یکی از حلقه های نگاتیو فیلم «هفت پرده» اولین فیلمش مفقود شده است.

فرزاد موتمن در صفحه شخصی خود نوشت:

«همکارانمان در آرشیو فیلمخانه ملى، به من اطلاع داده اند که یک حلقه از نگاتیوهـاى فیلم «هـفت پرده» مفقود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از تعطیلى لابراتوارها، نگاتیوهاى فیلمهاى سینماى ایران که در «استودیو فیلمساز» و «استودیو بدیع» (تنها لابراتوارهاى سینماى ایران)، نگهدارى می شدند، به آرشیو فیلمخانه ملى تحویل داده می شوند، اما در فیلمخانه، متوجه می شوند که یک حلقه از نگاتیوهاى «هـفت پرده» گم شده! این بدین معنى ست که دیگر نمی توان نسخه جدیدى از این فیلم تدارک دید.

وقتى سینمائى صنعتى نیست، چنین اتفاق هائى، اجتناب ناپذیرند. در کشورهاى رشد یافته، شرکت هاى بزرگ پخش و تولید فیلم، لابراتوارهاى خودشان را دارند. نگاتیوهاى کلیه تولیداتشان را بشدت مراقبت و محافظت می کنند. هیچگاه از نگاتیو اصلى، نسخه پزتیو نمى کشند، بلکه از اینترنگاتیو استفاده می کنند، تا فیلم براى نسلهای آینده باقى بماند. فیلم ها، ترمیم می شوند، نور و رنگ و صداى آن ها «رى مستر» می شود و به حیات خود ادامه می دهند، اما در کشور ما دفاتر کوچک و حقیر تهیه کنندگان منفرد و اغلب بى انگیزه، جاى نگهدارى فیلم نیست و اصولاً تهیه کنندگان هیچگاه، چنین فضائى را براى خود متصور نشدند و لابراتوارها، نگاتیوهاى فیلم هاى ایرانى را در اختیار داشتند که این خود، پروسه اى کاملا غیر حرفه ایست، خصوصا که فیلم هاى سینماى ایران اغلب یکبار مصرفند و پس از اکران و عرضه به شبکه خانگى دیگر براى هـیچکس مهم نیست که چه بر سر آن ها می آید، چه رسد به «هـفت پرده» که آماده شدنش، مصادف شد با بحران مالى تهیه کننده و بازداشت وى و توقیف اموال او، از جمله توقیف این فیلم! اینها بدین معنیست که این فیلم بجز کپى هاى صفر و یک، که در جشنواره فجر به نمایش درآمد و بعدها به صورت دى وى دى به شبکه خانگى عرضه شد، نسخه دیگرى نداشته باشد.«هـفت پرده»، اولین فیلم من بود که در سال ١٣٧٩ ساخته شد و جزو سه، چهار فیلمی است که خودم، در بین فیلم هایم مى پسندم و به اینگونه قربانى غیر حرفه اى گرى هـمیشگى و نفرت انگیز سینماى ایران شد. سینمائى که با تمام ادعاهائى که دارد، نمی تواند نسخه فیلمى را براى بیست سال حفظ کند و من مطمئنم که این بلا تنها سر فیلم من نیامده و فیلم هائى از سایر فیلمسازان هم به چنین سرنوشتى دچار شده اند.

عکس : پوستر فیلم «هـفت پرده»، که هیچگاه رونمائى نشد.»

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سینما کارگردان فرزاد موتمن شب های روشن هفت پرده نگاتیو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۲۳۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

آفتاب‌‌نیوز :

داستان فیلم سینمایی «مست عشق» همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق می‌افتد که شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون حضور دارند.

زنده‌یاد مرتضی پورصمدی که در این فیلم با حسن فتحی همکاری داشته است، همانند همیشه تصاویری جذاب به یادگار گذاشته است؛ تصاویری که با رنگ‌بندی‌ها و قاب بندی‌ها، برای مخاطب چشم‌نواز است.

البته ثبت این تصاویر برای فیلمبرداری که تجربه عکاسی و مستندسازی داشته، دور از ذهن نیست، اما افسوس که نمایش «مست عشق» در فقدان پورصمدی برای سازندگان فیلم باقی ماند و در اولین شب نمایش آن در یک محفل سینمایی، فرهاد توحیدی فیلم‌نامه‌نویس این اثر، از او یاد کرد.

مرتضی پورصمدی می‌گفت، «معمولا سعی دارم برای کارگردان و حقوقی که او در زیبایی‌شناسی خروجی و نهایی کار دارد، احترام قائل باشم و در ابتدای کار نیز سعی می‌کنم، تصاویری تهیه و درباره آن‌ها با کارگردان گفتگو کنم تا به آن‌چه دلخواه اوست نزدیک‌تر شود» و حالا نتیجه این سبک کاری در مست عشق» حسن فتحی نمایان است.

او همچنین می‌گفت از دیگر شانس‌های بزرگ من آن است که تربیت‌شده نسلی هستم که با افراد بسیار جذابی کار مشترک داشته‌ام و مسایل متعددی را از آن‌ها آموخته‌ام. افرادی، چون فرهاد ورهرام، ناصر تقوایی، ضابطی جهرمی و ... هریک علاوه بر عرصه‌های کاری نکات اخلاقی مهمی را به من آموختند که از تمام آن‌ها سپاسگزارم.

منبع: همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد
  • پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در فروردین اعلام شد/ جمع کل؛ بیش از ۱۴۶ میلیارد و ۸۵۱ میلیون تومان
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست/ آثار سهیلی اسناد تاریخی معتبری است
  • حمید سهیلی خود را سرباز سینما می‌دانست
  • ماجرای ورورد فیلمساز مشهور آمریکایی به تهران | من زمان جنگ ویتنام هم به آمریکایی بودنم افتخار می‌کردم اما حالا...| تصاویر
  • روزی که پل شریدر فیلمساز معروف آمریکایی به تهران آمد
  • نماوا بایکوت می‌شود؟/ رضا کیانیان: از شانه‌ساززاده شکایت می‌کنیم/ همایون اسعدیان: با شما قطع همکاری می‌کنم/ فرحبخش: برو سرامیکت را بفروش !