Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-06@16:31:37 GMT

تورم ونزوئلا در آستانه یک میلیون درصدی+ عکس

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۷۴۱۱۷

تورم ونزوئلا در آستانه یک میلیون درصدی+ عکس

در پنج سال گذشته وضعیت اقتصاد کشور نفت خیز ونزوئلا که عظیم ترین ذخائر نفتی دنیا رادارد به چنان بحرانی دچار شده است که به گفته کارشناسان تورم در ونزوئلا احتمالا تا ماه دسامبر به یک میلیون درصد می‌رسد.

ایران آنلاین /ونزوئلا که عظیمترین ذخایر نفتی ثبت شده روی زمین را دارد در پنج‌ سال گذشته با چنان بحران اقتصادی هولناکی روبرو شده است که مردمش حتی نمی‌توانند به آسانی برای خود خوراک تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش یورونیوز، هشدار هفته جاری صندوق بین‌المللی پول درباره این کشور بحران‌زده آمریکای جنوبی بازتاب دهنده شرایط کشورهایی است نظیر آلمانِ پس از جنگ جهانی اول و زیمباوه در آغاز دهه اخیر میلادی.

آلخاندرو ورنر، رئیس دپارتمان غربی صندوق بین‌المللی پول روز دوشنبه در یادداشتی خاطر نشان کرد: «انتظار می‌رود کسری بودجه شدید دولت ونزوئلا که تماما به دلیل توسعه (بی‌رویه) پول پایه ایجاد شده است ادامه یابد. امری که همزمان با افت تقاضا برای پول، شتابی دو چندان به تورم می‌بخشد.»

ونزوئلا که عظیمترین ذخایر نفتی ثبت شده روی زمین را دارد در پنج‌ سال گذشته با چنان بحران اقتصادی هولناکی روبرو شده است که مردمش حتی نمی‌توانند به آسانی برای خود خوراک تهیه کنند.

قفسه‌های سوپرمارکت‌ها خالی است و آمار جرم و جنایت پیوسته رکورد‌های تازه‌ای را در این کشور ثبت می‌کند و شهروندان می‌ترسند که شب‌ها خانه خود را ترک کنند.

مغازه دارانی که زمانی با حساب دفتری جنس می‌فروختند دیگر ثبت ارقامی نظیر ۱۰۰، ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ بولیوار (واحد پول ونزوئلا) را ممکن نمی‌دانند. ارقام جدیدی که در دفتر خرید میوه و سبزیجات دیده می‌شود از ۱۰۰ هزار بولیوار به بالاست.

نیکلاس مادورو،‌ رئیس جمهوری کنونی ونزوئلا بانکداران را متهم کرده که در یک توطئه وسیع، پول نقد این کشور را به کلمبیا می‌برند تا به اقتصاد ونزوئلا ضربه بزنند. او حاضر نشده است برنامه کنترل پول نقد را لغو کند.

آقای مادورو که خود را هوادار هوگو چاوز، رئیس جمهوری پیشین ونزوئلا می‌داند پیشنهاد کرده که سه صفر از رقم واحد پولی این کشور حذف شود اما اقتصاددانان بر این باورند که چنین کاری کمکی به حل مسأله نخواهد کرد.
برخی کارشناسان امیدوارند تورم شدید دولت نیکلاس مادورو را ساقط کند. عکس از رویترز

برخی کارشناسان در ونزوئلا ابراز امیدواری می‌کنند که سرگیجه حاصل از تورم نجومی سرانجام دولت جنجالی مادورو را ساقط کند. الیوروس، از موسسه اقتصادی اکوآنالیتیکا می‌گوید:‌ «تجربه نشان می‌دهد دولت‌هایی برای ما تورم به بار آورده‌اند معمولا همان‌‌هایی نبوده‌اند که توانسته‌اند ما را از تورم بیرون بیاورند.»/ عصر ایران

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۴۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟

 به گزارش تابناک، فریدون عباسی در ارزیابی این پیشنهاد اظهار داشت: بنده کلا نسبت به طرح‌ها نظر مثبتی ندارم. بنزین ماده‌ای است که در خودرو استفاده می‌شود، چرا باید به افراد بنزین داده شود؟ در هیچ جای دنیا مشکلی بنزین ندارند، سوخت در جایگاه‌ها وجود دارد و مردم مصرف می‌کنند، چون هزینه‌ها در کشور‌های دیگر واقعی است سوخت هم مثل بقیه کالا‌ها است در کشور ما بیش از حد به این موضوع پرداخته می‌شود، بنزین نباید ابزاری برای بهم زدن آرامش مردم شود.

وی با بیان اینکه تخصیص بنزین به افراد به جای خودرو در راستای اعطای یارانه بیشتر به اقشار کم‌درآمد نیست، افزود: باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که شاید کسی نمی‌خواهد خودرو داشته باشد یا گواهینامه ندارد و یا ترجیح می‌دهد از وسیله نقلیه عمومی استفاده کند، بنابراین لزومی ندارد سوخت به افراد اختصاص داده شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: بهتر است به اصلاح نظام حقوق و دستمزد بپردازیم و ارجح‌تر است که ارزش پول ملی را حفظ و تورم را کنترل کنیم و نسبت به افزایش درآمد کسانی که درآمد ثابت دارند و حقوق‌بگیر هستند اقدام کنیم تا میزان حقوق دریافتی این افراد با تورم سازگار باشد نه اینکه هر سال کمتر از میزان تورم افزایش دستمزد داشته باشیم.

وی تاکید کرد: مشکل کشور در سهمیه‌بندی بنزین نیست، بنزین نباید سهمیه‌بندی شود جز در موارد بحران مثل زمان جنگ آشکار؛ اکنون در جنگ اقتصادی هستیم و بنزین با کارت سوخت در اختیار مردم قرار می‌گیرد، ما باید همین شیوه تخصیص بنزین با کارت را درست اجرا کنیم یعنی هر شخصی با کارت شخصی سوخت را دریافت کند، قیمت هم مشخص باشد و اگر کسی بخواهد بنزین بیشتری مصرف کند باتوجه به اینکه کشور امکان تولید بنزین به میزان تقاضا را ندارد بنزین را با نرخ وارداتی دریافت کند.

عباسی خاطرنشان کرد: واردات بنزین ارزبر است بنابراین هر شخصی بخواهد بنزین بیشتری به مصرف برساند باید قیمت وارداتی یعنی هزینه واردات، حمل نقل و هزینه جایگاه باید در این نرخ گنجانده شده و قمیت واقعی را پرداخت کند و کسی هم مصرف کمتری دارد بنزین تولید داخل را با نرخ یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته دریافت کند.

منبع: اقتصاد آنلاین

دیگر خبرها

  • پیشتازی ترامپ در مقابل بایدن در مهمترین موضوع برای آمریکایی‌ها
  • ریزش ۷۹ درصدی تورم تولید/کاهش تورم مصرف‌کننده ادامه دارد؟
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • سمنان در زمره استان‌های کم تورم کشور است
  • صادرات نفت ونزوئلا کاهش یافت
  • «همتی» برای چاپ پول نیست! | آمارهای واقعی از وضعیت پولی کشور
  • ماجرای سهمیه بنزین ۱۵ لیتری به هر خانوار چیست؟
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه
  • تورم و گرانی مسکن زنگ خطر بحران را به صدا درآورد؛ 3 تصویر از افزایش قیمت مسکن
  • تورم ترکیه چقدر است؟