Web Analytics Made Easy - Statcounter


حوزه دولت در هفته‌ای که گذشت، شاهد اخبار گوناگونی بود که در این میان سخنان رئیس جمهور کشورمان علیه ترامپ و پاسخ رئیس جمهور آمریکا را می‌توان مهمترین اتفاق در این هفته برشمرد.

امتداد نیوز، گروه سیاست – محمد شلتوکی: در هفته‌ای که گذشت، شاهد اخبار گوناگون و مهمی از ارکان مختلف دولت بودیم که در این میان، سخنان رئیس جمهور کشورمان علیه ترامپ و پاسخ رئیس جمهور آمریکا را می‌توان از جمله مهمترین اخبار دولت در هفته گذشته برشمرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکشنبه این هفته حجت الاسلام حسن روحانی که در جمع «سفرا و رؤسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور» سخنرانی می کرد، سخنانی تند و قاطع علیه دونالد ترامپ و سیاست هایی که رئیس جمهور آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است، ایراد کرد.

روحانی خطاب به آمریکایی‌ها و در پاسخ به اینکه گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، اظهار داشت: آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم، با دم شیر بازی نکن، پشیمان کننده است. شما فکر می کنید ایران اینقدر ضعیف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهداف‌تان برسید؟

رئیس جمهور ادامه داد: با دم شیر بازی نکنید، چرا که پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست. شما نمی‌توانید ملت ایران را علیه منافع ایران بسیج کنید، چرا که ملت ایران منافع خود را می‌فهمند و برای آن فداکاری می‌کند. شما نمی‌توانید ملت را علیه امنیت و منافع ایران بسیج کنید.

این سخنان رئیس جمهور با واکنش توئیتری ترامپ مواجه شد و یک روز پس از آن، رئیس جمهور آمریکا در توئیتی که تمام آن را با حروف بزرگ انگلیسی نوشته بود، خطاب به روحانی، گفت: هرگز، هیچگاه دوباره ایالات متحده را تهدید نکن.

ترامپ در ادامه توئیت خود مدعی شد که در صورت تهدید مجدد آمریکا، ایران شاهد عواقبی خواهد بود که تاریخ پیش از این کمتر به خود دیده است.

دو روز پس از این توییت ترامپ که مورد تمسخر کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفت، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت در واکنش به لفاظی های ترامپ، گفت: امروز برخی حاکمان آمریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود.

اما این پایان ماجرا نبود و سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم که روز پنجشنبه چهارم مردادماه در یادواره شهدای عملیات رمضان در همدان سخنرانی می کرد، در واکنش به تهدید رئیس جمهور آمریکا با بیان اینکه در شان رئیس‌جمهور کشور بزرگ اسلامی ایران نیست به ترامپ جواب دهد و من به‌عنوان سرباز این ملت به او جواب می‌دهم، گفت: از فرمانده وقت خود بپرسید که چه کسی را پیش من که سرباز این کشورم و نه رئیس‌جمهور این کشور، فرستاد و گفت آیا می‌شود به ما مهلت بدهید و از نفوذ خود استفاده کنید سربازان ما این چند ماه را مورد حمله مجاهدین عراق قرار نگیرند و ما از عراق خارج شویم؟

از دیگر اخبار مهم این هفته دولت نیز بحث داغ تغییر در کابینه و تیم اقتصادی دولت بود که در نهایت منتهی به رفتن ولی الله سیف از بانک مرکزی و جایگزینی عبدالناصر همتی به جای او بر مسند رئیس کل بانک مرکزی بود.

اما اخبار مربوط به تغییرات کابینه یک سورپرایز دیگر هم داشت! و آن کسی نبود جز محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و سخنگوی دولت که در حاشیه جلسه روز چهارشنبه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران، گفت: ترجیح دادم برای اینکه زمینه‌ای در جهت اصلاح پیش آید و دست رئیس‌جمهور هم باز باشد، داوطلبانه و شخصا از تمام مسئولیت های موجود دولت کناره گیری کنم چراکه مردم را دوست دارم و اگر رفتنم کمک کند دریغ نخواهم کرد.

نوبخت البته در ادامه سخنان خود از عدم پذیرش این کناره گیری از سوی رئیس جمهور و علاقه روحانی به خود خبرداد و ادامه داد: من که نتوانستم رئیس جمهور را برای این کار قانع کنم و امیدوارم که ایشان تصمیم مقتضی را بگیرند. البته از طرفی اصرار بر ترک مسئولیت آن هم در شرایط فعلی یک نوع فرصت طلبی به نظر می‌رسد و ممکن است عده‌ای بگویند افرادی به دنبال عافیت‌طلبی هستند.

این خبر البته بلافاصله با واکنش محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور مواجه شد که با تکذیب خبر استعفای نوبخت، گفت: ایشان در پی مباحثی که در خصوص تغییرات در دولت بوجود آمده است صرفا با اعلام آمادگی و باز گذاشتن دست رئیس جمهور در این تغییرات بحثی را با رسانه ها مطرح کردند و در عین حال گفته اند که در هرجایگاهی از معلمی دانشگاه تا هر مسئولیت دیگری که رئیس جمهوری امر کند، آمادگی مساعدت و خدمتگزاری به دولت و ملت را دارند.

مشروح مهمترین اخبار حوزه دولت در هفته گذشته به شرح زیر است:

رئیس جمهور دو قانون مصوب مجلس را برای اجرا ابلاغ کرد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، دو قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را برای اجرا به وزارتخانه های دادگستری و امور خارجه ابلاغ کرد.

بر این اساس در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس جمهور «قانون دایمی شدن قانون مجازات اسلامی» را جهت اجرا به وزارت دادگستری و «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا» را به وزارت امور خارجه ابلاغ کرد.

سازوکار تصفیه دیون بانک‌ها با بانک مرکزی/ راهکارهای کنترل و مدیریت نقدینگی تصویب شد

در پنجمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس جمهور و با حضور سران قوا، پیشنهادها و راهکارهایی در خصوص کنترل و مدیریت نقدینگی با جهت‌گیری رونق در بخش تولید و اقتصاد کشور بررسی و مصوب شد.

در این جلسه پس از بررسی گزارش رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه در خصوص وضع نقدینگی، مقرر شد مطالبات بانک مرکزی از شرکت‌های تعاونی و مؤسسات غیرمجاز در کوتاه مدت براساس روش‌های مصوب تصفیه شود.

در خصوص تصفیه دیون بانک‌ها به بانک مرکزی نیز در دوره زمانی محدود و با نظارت هیأتی متشکل از نمایندگان سه قوه تصمیماتی اتخاذ گردید تا بدهی بانک ها به بانک مرکزی پرداخت شود.

جمهوری اسلامی ایران به «آسِ‌آن» پیوست

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در نامه ای به وزارت امور خارجه عضویت ایران در پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا را رسما ابلاغ کرد.

لایحه پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری در جنوب شرقی آسیا موسوم به «آ سِ آن» پس از ایراد شورای نگهبان و اصرار مجدد مجلس به منظور تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شده بود که در نهایت در جلسه ۱۶ تیرماه مجمع، مصوبه مجلس شورای اسلامی مورد تایید قرار گرفت.

دفتر سخنگوی دولت ارائه «بسته بازنگری در بودجه ۹۷» را تکذیب کرد

در پی انتشار خبری در رسانه ها به نقل از یک نماینده عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مبنی بر ارائه بسته پیشنهادی دولت به مجلس برای بازنگری در بودجه سال ۹۷، دفتر سخنگوی دولت این خبر را قویا تکذیب کرد.

آقای ترامپ! با دم شیر بازی نکن/ یا تسلیم یا مقاومت، راه دیگری نداریم

حجت‌الاسلام حسن روحانی در همایش روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، با بیان اینکه ما اهل تجاوز و تدافع نیستیم و به دنبال بازدارندگی هستیم، تاکید کرد: توان ایران اسلامی، توان بازدارندگی است، ما با هیچ کس دعوا و جنگ نداریم اما دشمنان باید خوب بفهمند که جنگ با ایران مادر جنگ‌ها و صلح با ایران مادر صلح‌ها است. ما هیچ‌وقت از تهدید نترسیده و در برابر تهدید، تهدید خواهیم کرد.

روحانی خطاب به آمریکایی‌ها و در پاسخ به اینکه آنها گفته‌اند نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، اظهار داشت:آقای ترامپ! ما مرد شرف و ضامن امنیت آبراه منطقه و امنیت مسیر کشتیرانی در طول تاریخ هستیم ، با دم شیر بازی نکن ، پشیمان کننده است. شما فکر می کنید ایران این قدر ضعیف است که اجازه دهد که شما به خواسته و به اهداف‌تان برسید؟

رئیس جمهور ادامه داد: با دم شیر بازی نکنید چرا که پشیمانی ابدی برای شما به همراه خواهد داشت و این از توان شما ساخته نیست شما نمی‌توانید ملت ایران را علیه منافع ایران بسیج کنید چرا که ملت ایران منافع خود را می‌فهمند و برای آن فداکاری می‌کند. شما نمی‌توانید ملت را علیه امنیت و منافع ایران بسیج کنید. شما ضدیت خود را با ملت ایران به وضوح نشان داده اید و وقتی می‌گویید نمی‌گذاریم نفت ایران صادر شود، معنی آن این است که اجازه ورود دارو و کالاهای اساسی را نمی‌دهید و یعنی مردم را در محاصره شدید و مشقت زندگی قرار دادید و بعد عنوان می‌کنید که حامی ملت ایرانید! چه کسی باور می‌کند!

موافقت دولت با تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به ۲ وزارتخانه

در جلسه عصر یکشنبه هیئت وزیران به ریاست حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، استاندار پیشنهادی خراسان شمالی از هیات وزیران رأی اعتماد گرفت. اعضای دولت محمدرضا خباز را به عنوان استاندار خراسان شمالی منصوب و از زحمات و خدمات استاندار پیشین تشکر کردند.

موافقت دولت با تفکیک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو وزارتخانه «رفاه و تأمین اجتماعی» و «کار و تعاون» ، موافقت دولت با افزایش جریمه ها و حدنصاب های ریالی در قانون امور گمرکی و اصلاح آیین نامه نحوه و ترتیب وصول پذیره و اهدایی در اراضی موقوفه از دیگر مصوبات جلسه هیئت دولت بود.

جهانگیری: تلاش می‌کنیم همه روستاهای کشور از نعمت گاز برخوردار شوند

اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در دومین جلسه شورای اقتصاد در سال ۹۷ با اشاره به آثار مثبت اجرای طرح های عمرانی در مناطق کمتر توسعه یافته کشور، ‌ تاکیدکرد: دستگاه های دولتی، شرکت ها و پیمانکارهای مجری طرح های اقتصادی و صنعتی بویژه در مناطق محروم باید تمام مساعی خود را بکار گیرند تا ساکنان این مناطق از مزایای احداث صنایع و طرح های عمرانی بهره مند شوند.

جهانگیری همچنین با اشاره به گزارش ارایه شده در جلسه به منظور گاز رسانی به هزار و ۲۰۰ خانوار روستایی، اظهار داشت: خوشبختانه در پایان دولت یازدهم ۱۴ هزار خانوار روستایی از نعمت گاز برخوردار شده اند و با تخصیص اعتبار لازم از محل هدفمندی یارانه ها و صرفه جویی در مصرف سوخت تلاش خواهیم کرد تا همه روستاهای کشور از مزایای گاز برخوردار شوند.

افزایش هماهنگی و همدلی دولت و مجلس برای رفع مشکلات مردم ضروری است

حجت‌الاسلام حسن روحانی در نشستی با رئیس و اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آرمان، گفتمان و اهداف دولت تدبیر و امید با فراکسیون امید مجلس بسیار نزدیک بوده و منجر به شکل گیری تعاون و همکاری مثبتی در راستای حل مشکلات مردم و توسعه کشور در سال های اخیر شده است، اظهار داشت: امروز کشور و ملت ایران با شرایط جدیدی روبرو شده است که ایجاب می کند مسوولان بیش از هر زمان دیگری با همدلی و همکاری برای عبور از مشکلات و پاسخگویی به نیازهای جامعه تلاش کنند.

روحانی با اشاره به اینکه شرایط و اقتضائات فعلی، گسترش تعامل و همکاری بیش از پیش مجلس و دولت در موضوعات مختلف را ضروری می سازد، خاطرنشان کرد: امروز تعاون و ارتباط دولت و مجلس باید برای دستیابی به اهداف مهم و سامان دادن به برخی مشکلات کشور شکل بگیرد تا بتوانیم در کنار هم کار بزرگی را در تاریخ سیاسی ایران رقم بزنیم.

استفاده از ظرفیت های وزارت دفاع برای پیشبرد اهداف و رونق تولید

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به توانمندی های گسترده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حوزه های مختلف صنعتی، اظهار داشت: در شرایط تحریم، می توانیم از ظرفیت ها و فرصت های گسترده موجود در کشور نظیر توانمندی های وزارت دفاع برای پیشبرد اهداف و رونق تولید کشور استفاده کرده و تحریم ها را به فرصت برای توسعه کشور تبدیل کنیم.

معاون اول رییس جمهور خاطر نشان کرد: در شرایط تحریم باید تنظیم بازار و نظارت نیز با تمرکز و جدیت بیشتری انجام شود و فعالیت دستگاه هایی مانند سازمان تعزیرات حکومتی باید پر رنگ تر شود تا افراد سودجو نتوانند دست به سوء استفاده های مختلف نظیر احتکار کالا بزنند.

بزودی همه جریانات و شخصیت‌های نمادین کشور کنار هم قرار می‌گیرند

اسحاق جهانگیری در همایش روسای نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با تاکید بر اینکه باید از همه سرمایه ها و ظرفیت های کشور استفاده شود، خاطرنشان کرد: اتحاد سیاسی جدی، ضرورت امروز ماست. همه مسئولین عالی‌رتبه کشور باید نمایش بزرگی از اتحاد داخلی را به صحنه بیاورند. در همین راستا به فضل الهی در هفته های آینده شاهد بخشی از این نمایش خواهیم بود و جریانات و شخصیت های نمادین کشور در کنار هم قرار خواهند گرفت.

معاون اول رییس جمهور اهمیت نقش نخبگان و آگاه شدن آنها از شرایط کشور را یادآور شد و افزود: ما از هر راهکاری که بیانگر عزم ملی در داخل و در میان ایرانیان مقیم خارج به منظور تبدیل تهدیدها به فرصت باشد، حمایت می کنیم.

لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» مجددا به مجلس ارسال شد

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» را که به پیشنهاد قوه قضاییه در جلسه ۲۴ تیرماه هیأت وزیران با قید دو فوریت به تصویب رسیده است، جهت طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

لاهه به آمریکا درباره روند بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران هشدار داد

رییس مرکز حقوقی بین المللی ریاست جمهوری اعلام کرد که بدنبال شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت آمریکا، رییس دیوان بین المللی دادگستری طی نامه ای رسمی خطاب به پمپئو وزیر خارجه امریکا، به دولت آن کشور هشدار داد که طوری رفتار کند که آثار تصمیمات آتی دیوان در مورد درخواستهای ایران را خدشه دار نکند.

محسن محبی افزود: موضوع دادخواست ایران این است که اقدام آمریکا در برگرداندن تحریمهای یکجانبه برخلاف تعهدات بین المللی امریکا در عهدنامه سال ۱۳۳۴ است. بموجب این عهدنامه آمریکا متعهد شده بود با اتباع ایرانی رفتار منصفانه داشته باشد، و مانع از مراودات پولی و بانکی نشود.

رحمانی فضلی: اقدامات نظامی، تحریم و مسائل اجتماعی سه محور فعالیت دشمنان است

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور امروز در همایش نمایندگان جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با اشاره به حوزه امنیت داخلی اظهار داشت: در حوزه امنیت به معنای خاص در شرایط بسیار مطلوب هستیم و مشکل غیر قابل پیش بینی در این زمینه نداریم اما با توجه به تلاش های بین المللی و منطقه ای برای اعمال فشار بیشتر به ایران و برخی اقدامات نظامی شامل درگیری اشرار در مرزها در کنار اعمال تحریم های اقتصادی و همچنین تحت تأثیر قرار دادن مسائل اجتماعی به عنوان سه محور مهم فعالیت دشمنان ضرورت دارد برای مقابله با هر یک اقدامات جدی و تدابیر لازم را داشته باشیم.

نوبخت: آمادگی دارم از همه مسئولیت‌های دولتی کنار بروم

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ترجیح دادم برای اینکه زمینه‌ای در جهت اصلاح پیش آید و دست رئیس‌جمهور هم باز باشد، داوطلبانه و شخصا از تمام مسئولیت های موجود دولت کناره گیری کنم چراکه مردم را دوست دارم و اگر رفتنم کمک کند دریغ نخواهم کرد. صمیمانه این استعفا را به اقای رئیس‌جمهور دادم و عده‌ای گفتند فداکاری شده و برخی گفتند فضاسازی شده که تسویه حساب سیاسی شود.

نوبخت ادامه داد: از همه می‌خواهم بیش از هرچیز نگران مردم باشیم و با صمیمیت می‌گویم که امروز وقت تسویه حساب سیاسی نیست. می‌خواهم به تدریس در کلاس درس بپردازم و کنار دانشجویان باشم.

روحانی: تهدیدات بی‌اساس حاکمان آمریکا ارزش پاسخ دادن ندارد/ انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی محکم‌ترین پاسخ است

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در جلسه هیأت دولت، گفت: ملت ایران از ابتدا در مقابل لجاجت و بدرفتاری حاکمان آمریکا و نقض عهد آنها در همه زمینه‌ها ایستادگی و مقابله کرده و همواره راه مقاومت را انتخاب کرده است. امروز هم برخی حاکمان آمریکا حرف‌های زیادی می‌زنند که بی‌پایه و اساس است و تهدیدات پوچ از طرف برخی از این حاکمان، نیازی به پاسخ دادن و دهن به دهن شدن با آنها ندارد و انسجام و انتخاب مسیر وحدت و ایستادگی، محکم‌ترین پاسخ به سخنان سخیف آنها خواهد بود.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در روند تلاش های خود برای خنثی سازی توطئه آمریکا، اگر لازم بداند نیروهای تازه‌ نفسی را به مجموعه خود می‌افزاید و امروز در این زمینه تصمیم گرفته شد تا آقای همتی به عنوان رئیس جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران معرفی شود و به ایشان بخاطر کسب اعتماد دولت و قبول این بار مسئولیت تبریک می‌گویم.

واعظی: استعفای «نوبخت» صحت ندارد

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در خصوص خبر استعفای نوبخت از سمت‌های دولتی، اظهار داشت: استعفای نوبخت از سازمان برنامه و بودجه را تکذیب می‌کنم و آنچه رسانه ها از قول ایشان نقل کرده اند به هیچ وجه صحت ندارد.

واعظی ادامه داد: ایشان در پی مباحثی که در خصوص تغییرات در دولت بوجود آمده است صرفا با اعلام آمادگی و باز گذاشتن دست رئیس جمهور در این تغییرات بحثی را با رسانه ها مطرح کردند و در عین حال گفته اند که در هرجایگاهی از معلمی دانشگاه تا هر مسئولیت دیگری که رئیس جمهوری امر کنند آمادگی مساعدت و خدمتگزاری به دولت و ملت را دارند.

true برچسب ها : اخبار سیاسی true

منبع: امتداد نیوز

کلیدواژه: اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.emtedadnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «امتداد نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۴۳۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ فقط مذاکره مسائل را حل نمی‌کند/ ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم/ از وضع زندگی مردم و خواسته‌های جوانان مطلعم


سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۷
کد مطلب: 879590

«وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ فرآیند تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن اجرایی شده است/ کاهش رشد نقدینگی به ۲۳ درصد/ دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه ماست
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی سه شنبه شب در دهمین گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رییس جمهور با مردم درباره عملیات وعده گفت: ابعاد عملیات وعده صادق باید در نشست‌های مختلف و محافل علمی، پژوهشی، سیاسی و امنیتی مورد بحث‌ و بررسی قرار گیرد.

رئیس‌جمهور عملیات وعده صادق را موجب غرور ملی دانست و گفت: همه این‌ عملیات را ستودند. این عملیات می‌تواند در سایر حوزه‌ها زمینه رفع مشکلات، اجماع سازی و غرور ملی را به دنبال داشته باشد.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: غزه جلوه نورانیت، مقاومت و ایستادگی، صبر و دلدادگی به خدا است. پیروز این میدان از نظر همه صاحب نظران سیاسی در دنیا مردم مقاوم فلسطین و ناکامان این میدان رژیم صهیونیستی و حامیان آن است.

حمله به سفارت ایران نشاندهنده استیصال رژیم صهیونیستی بود
رئیس‌جمهور ادامه داد: رژیم صهیونیستی دچار استیصال و شکست شده است؛ یکی از جلوه های این استیصال، حمله به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق است. عملی که بر خلاف همه قوانین و مقررات بین المللی بود. بعد از آن رهبر انقلاب اسلامی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی تنبیه خواهد شد و این وعده ای که دادند به دست رزمندگان ما تحقق پیدا کرد.

ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد
آیت الله رئیسی وعده صادق را جلوه بسیار روشن عقلانیت انقلابی دانست و افزود: این عملیات جلوه زیبایی از همکاری میدان و دیپلماسی و رسانه بود. همه بخش‌ها در این عملیات همکاری داشتند و ثابت کردند ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد و می تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید با قدرت ظاهر شد؛ البته همواره اعلام کرده ایم این عقلانیت می تواند در همه زمینه‌ها کار را پیش ببرد.

آیت الله رئیسی اضافه کرد: در مقابل گفتمان عقلانیت انقلابی، دیپلماسی التماسی قرار دارد. عقلانیت انقلابی گفتمانی است که جواب می‌دهد و تاکنون گفتمان برتر بوده است.

رونق اقتصادی از جلوه‌های عقلانیت انقلابی است
رئیس‌جمهور با اشاره به آمار مرگ و میر در اثر کرونا در دولت قبل، گفت: در اول این دولت با مشکل کرونا مواجه بودیم که روزانه ۷۰۰ خانواده داغدار می شدند. آن زمان برخی فکر می‌کردند با چند تماس تلفنی می‌شود مشکل را حل کرد. به نظرم رسید که یکی از جلوه‌های عقلانیت انقلابی، رفع مشکل واکسن کرونا یا عضویت در بریکس و شانگهای یا وعده صادق بود؛ ان شاء الله یکی از جلوه‌های این عقلانیت انقلابی، رونق اقتصادی در کشور خواهد بود.

وی ادامه داد: آنچه که در سیاست خارجی دولت مردمی رخ داد تغییر رویکرد دیپلماسی التماسی بود. معتقدیم با گفتمان امام و رهبری و گفتمان مورد انتظار مردم تبدیل به کشوری قدرتمندی خواهیم شد.

فقط مذاکره مسائل را حل نمی‌کند
رئیس‌جمهور افزود: امروز با جلوه‌ای که جمهوری اسلامی با حرکت وعده صادق رقم زد سایه جنگ از کشور برداشته شد برخلاف آنچه که برخی فکر می‌کردند با موشک می‌شود معامله کرد می‌توان گفت با قدرت سایه جنگ از کشور برداشته شد.

رئیسی درباره سیاست همسایگی دولت گفت: همواره به کشورهای همسایه و ملت‌ها اعلام کرده‌ایم که ایران دوست شماست و این اثبات هم شده است. در نشستی که دیروز با مسئولان اقلیم کردستان عراق داشتم آنها معتقد بودند که کاری که حاج قاسم سلیمانی برای دفاع از اقلیم و برای مقابله با داعش کرد، هیچ زمان از خاطر مردم کردستان عراق نخواهد رفت.

رئیس‌جمهور یادآور شد: پیام وعده صادق این است که اگر کسی بخواهد مقابل جمهوری اسلامی بایستد، ما با قدرت و توان کامل مقابل‌شان خواهیم ایستاد و آنها که بخواهند دوستی کنند ما نیز با آنها دوست خواهیم بود.

وی بیان کرد: دولت هیچ زمان میز مذاکره را ترک نکرده است. از ابتدای دولت بنای ما این بود که هر زمان فرصت ایجاب کند حرف خود را منطقی و عقلانی بیان کنیم. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها بارها عهد شکنی کردند. آژانس بیش از ۱۵ بار اعلام کرده که جمهوری اسلامی انحرافی در فعالیت هسته‌ای ندارد و فعالیت هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز دارد؛ اما کو گوش شنوا که بفهمد این اعلام آژانس و بازرسان آن است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: فقط مذاکره نمی‌تواند مساله را حل کند؛ در جایی که لازم باشد مذاکره و در جایی که لازم باشد موشک هم می‌تواند.

کشور نیازمند ساخت ۴ میلیون مسکن است
آیت الله رئیسی درباه ساخت مسکن در این دولت گفت: ساخت ۴ میلیون مسکن نیاز کشور است و ثانیا قانون جهش تولید مسکن، ساخت ۴ میلیون واحد در ۴ سال را برای دولت تکلیف کرده است و برمبنای همین نیاز بر تلاش برای رفع مشکل مسکن تأکید کرده‌ام. اگر در سال‌های گذشته شاهد تولید مسکن برای رفع نیاز مردم بودیم، امروز با مردم با این مشکلات مواجه نبودند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر در مسکن روستایی، مسکن شهری، نوسازی بافت فرسوده و ساخت مسکن اقداماتی که لازم بود در زمان خودش انجام می‌شد و سالی یک میلیون مسکن ساخته می‌شد الان این مشکلات را نداشتیم. سالی ۲۵۰ هزار، ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار واحد ساخته می‌شد اما به یک میلیون واحد نمی ‌سید لذا این کمبود در کشور احساس می‌شود.

وی یادآور شد: ما عملی کردن این وعده را در کشور شروع کرده‌ایم و شاهد تولید ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار مسکن هستیم؛ ساخت مسکن روستایی فعال است و بیش از ۲۶۰ هزار مسکن روستایی تحویل شده است.

آیت الله رئیسی اولین عامل تورم را کسری بودجه دانست و گفت: باید علل را از بین برد تا تورم کاهش پیدا کند از ابتدای دولت با تورم ۵۹ و ۶۰ درصد مواجه شدیم و دولت تلاش کرد کسری بودجه نداشته باشد. در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سعی کردیم ۴۸۰ همت کسری بودجه را نه با استقراض از بانک ملی یا چاپ پول بلکه با تولید و ایجاد درآمد پشت سر بگذاریم که اتفاق افتاد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: در سال ۱۴۰۱ هم منابع و مصارف ما همخوانی داشت در سال ۱۴۰۲ هم به همین ترتیب؛ از مجلس هم خواستیم که در لوایح بودجه سنواتی، هزینه‌های دولت را افزایش ندهند چون موجب کسری بودجه و سپس تورم می شود.

وی عامل دیگر تورم را رشد نقدینگی دانست و افزود: وقتی دولت را تحویل گرفتیم هدف گذاری کردیم تا رشد نقدینگی را کاهش دهیم و امروز این شاخص در کانال ۲۳ درصد است این چیزی بود که خیلی‌ها آن را باور نمی کردند و همه به این موفقیت دولت معترفند.

آیت الله رئیسی ناترازی بانکها و اضافه برداشت از بانک‌مرکزی را از دلایل تورم برشمرد و اضافه کرد: چند موسسه ای که انضباط مالی نداشتند و اضافه برداشت کرده بودند در سال گذشته منحل شد و چند موسسه دیگر هم‌ وجود دارد که اگر منضبط نشوند نسبت به آنها اقدام خواهیم کرد. سعی کرده‌ایم علل تورم را کنترل کنیم.

از وضعیت کالاها و سفره مردم روزانه کسب اطلاع می‌کنم
رئیس‌جمهور ادامه داد: روزانه از وضعیت کالاها و سفره و معیشت مردم اطلاع کسب می‌کنم و نسبت به این موضع حساسیت دارم. تورم به کانال ۳۰ درصد رفته وکاهشی شده است و باید اقدامات دولت به کاهش تورم بیانجامد.

رئیسی افزود: هم گزارش‌های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی و هم شاخص‌های ما کاهش تورم و کاهشی شدن نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی و افزایش تولید را تأیید می‌کند. ۱۰ سال در کشور رشد اقتصادی ما زیر به طور متوسط زیر یک درصد بود اما در سال اول دولت به ۵ و در پایان سال گذشته به رشد اقتصادی بیش از ۶ درصدی رسیده ایم. دشمن نمی‌خواهد این کشور رشد تولید و اقتصاد داشته باشد.

ایران قوی است که می‌تواند مقابل دشمن بایستد
رئیس‌جمهور تصریح کرد: دلیل عصبانی بودن دشمن از کشور ما این است که پیشرفت داریم؛ رهبر انقلاب گفتند دلیل حقد و کینه دشمن از ما این است که می‌خواستند با تحریم ها و تهدیدها کشور ما رشد نداشته باشد اما جوانان ما تحریم و تهدید را به فرصت تبدیل کردند. برخی رؤسای کشورها وقتی از پارک های علم و فناوری ما بازدید می‌کنند، تعجب می‌کنند و می گویند کشوری که تحریم است چگونه اینطور رشد کرده است؟ کشور ما پیشرفته و فناور است؛ آنچه می تواند در مقابل دشمن بایستد، ایران قوی است لازمه ایران قوی هم کشاورزی، صنعت، ورزش و اقتصاد قوی است.

آیت الله رئیسی درباره اقدامات دولت برای فقرزدایی گفت: اقداماتی که انجام شده در راستای کمک به خانواده‌های نیازمند بوده است مثلا آب، برق و گاز و سلامت برای این خانواده ها، رایگان باشد. از سوی دیگر شاهد توانمندسازی مددجویان تحت پوشش دستگاههای حمایتی هستیم. اخیرا جشنی گرفته شد که ۱۰ هزار مددجو به خاطر توانمندسازی از پوشش کمیته امداد خارج شدند.

وی گفت: تاکنون ۱۰۰ هزار نفر از پوشش کمیته امداد خارج شده اند. از طرف دیگر برای اولین بار است که پشت نوبت کمیته امداد و بهزیستی نداریم و کسی آماده ورود به مجموعه نهادهای حمایتی نیست که خبر خوبی است. در وزارت رفاه سامانه‌ای فعال شده که به جای اینکه افراد نیازمند به نهادهای حمایتی مراجعه کنند، این دستگاهها به آنها مراجعه می‌کنند و تحت پوشش قرار می‌دهند.

تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است
رئیس جمهور با بیان اینکه تولید در کشور افزایش یافته است، گفت: هنگام آغاز فعالیت دولت، ۷۵۰ هزار خودرو تولید می‌شد و امروز تولید خودرو به یک میلیون و ۳۳۰ هزار رسیده است. در حوزه کشاورزی هم از رشد منفی ۵.۶ درصد به رشد مثبت رسیده‌ایم. تولید کالاهای اساسی ۲۲ درصد افزایش یافته است.

رئیسی ادامه داد: دولت، دولت کار و فعالیت است و مردم نیز متوجه هستند که دولت کار می‌کند. حمایت مردمی را از نعمت‌های الهی می‌دانم. به دولتمردان تاکید کردم نسبت به توانمندسازی بخش خصوصی، رفع موانع تولید و شناسایی بخش‌های بالقوه و تبدیل آن بالفعل. در این زمینه تعاونی‌ها و مشارکت مردمی بسیار موثر است.

نقد سازنده و اصلاح‌گر به دولت کمک می‌کند
رئیس‌جمهور تاکید کرد: از نقد ناراحت نمی‌شویم. معتقدم که نقد سازنده و اصلاح‌گر به دولت کمک می‌کند.

وی ادامه داد: برای بازنشستگان و کارمندان هم تلاش شده اقداماتی شود که بتوانند در وضعیت تورمی زندگی آنها با فشار کمتری ادامه یابد و تأثیراتی هم داشته است. دولت به مشکلات اقتصادی واقف است و تمام تلاشش کاهش آنهاست.

رئیسی گفت: عدالت شاید بعد از توحید امری باشد که تا این حد در دین ما مورد تأکید قرار نگرفته است. امیرالمومنین(ع) فرمودند مأموریت من اجرای عدالت است؛ اگر عدالت نباشد این جایگاه برای علی (ع) ارزشی ندارد.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما که خاک پای قنبر خادم امام علی(ع) هستیم. برای اجرای عدالت باید تلاش کنیم؛ اولین بودجه ای که تقدیم شد، قرار بر توزیع آن براساس آمایش سرزمینی بود تا ببینیم کدام منطقه برخوردار و کدام منطقه محروم است.

وی تاکید کرد: ظرفیت‌ها در کشور در اختیار بخش‌هایی که کمتر مورد توجه قرار گرفته اند، استفاده شود. امکانات تحصیلی برای مناطق محروم و تأمین آب روستاها و احداث جاده های روستایی اقدام شود. در ابتدای این دولت ۱۰ هزار روستا تنش آبی داشت امروز اعلام می کنم که این تنش آبی در ۵ هزار روستا برطرف شد. نسبت به برق و گازرسانی هم همینطور؛ تعداد روستاهایی که در زمینه فیبر نوری مورد توجه بوده‌اند، بیشتر از مناطق شهری است.

دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست
رئیس‌جمهور درباره اقدامات دولت برای اشتغالزایی گفت: دولت از وعده ایجاد یک میلیون شغل در سال عقب نیست و این کارخانه‌ها و کارگاه‌های احیا شده هم به افزایش اشتغال کمک کرده‌اند.

آیت الله رئیسی افزود: آمار بیکاری به کانال ۷ درصد کاهش پیدا کرده و در برخی استانهای ما قریب به ۸ درصد است؛ نسبت به این قضیه خود را برای ایجاد زمینه اشتغال خصوصا تحصیلکرده‌ها متعهد می‌دانیم. رهبر انقلاب گفتند باید شرکت‌های دانش بنیان به شکل کمّی و کیفی افزایش پیدا کند روزی که دولت را در دست گرفتیم، ۵ هزار شرکت دانش بنیان فعال بود امروز ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان فعال داریم که دو برابر افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: زمینه برای اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی فراهم است و به آنها می‌گویم با کمک دانشگاه‌ها و معاونت علمی فناوری رئیس جمهور و پارک‌های علم و فناوری زمینه فعالیت فراهم شده است. صندوقی هم برای اعطای تسهیلات و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کارآفرینی فعال کرده ایم تا بتواند از این شرکت‌ها حمایت حقوقی و مالی کند. امیدوارم روزی بیاید که اصلا بیکار در کشور نداشته باشیم.

بنای دولت ایجاد انضباط و مقابله با سوداگری است
رئیسی با بیان اینکه زنجیره تامین، تولید تا مصرف باید کنترل شود، گفت: نمی‌گویم که دولت این کنترل را اعمال کند بلکه اتحادیه‌ها، اصناف و اقشار و مردم می‌توانند حضور پیدا کنند و ایفای نقش کنند. در حوزه مسکن، نظام بخشی به بنگاه‌های معامله مسکن بسیار اهمیت داشت که در دولت سیزدهم و با همکاری خود بنگاه‌ها انجام شد. بنای دولت این است که ضمن ایجاد انضباط، با سوداگری و تخلف برخورد کند؛ البته بخشی به عهده دستگاه قضاست که آنها نیز کمک می‌کنند.

ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم
رئیس‌جمهور با بیان اینکه فساد، عدالت را نقض می‌کند، تاکید کرد: اگر عدالت از جایی رخت بربندد فساد آنجا رخنه می‌کند. از ابتدا اعلام‌کردیم که ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم و در این زمینه اقداماتی انجام دادیم. ایجاد شفافیت را نه در سخن بلکه در عمل رقم زدیم، معتقدیم دولت ما باید دولت عمل و اجرا باشد.

رئیسی تاکید کرد: تراز مالی ۲هزار شرکت را در منظر عمومی قرار دادیم و شفاف اعلام‌ کردیم. صدور مجوزها به نحوی پیش رفت که اکنون قریب به یک میلیون و ۶۰۰ مجوز صادر شده است. بخش قابل توجه بیش از ۹۰ درصد سامانه تجارت اجرا شده است. این سامانه‌ها از فساد جلوگیری خواهد کرد. ابربدهکاران بانکی که قبلا به صورت پنهانی بود را علنی اعلام کردیم. اقدامات انجام شده در این دولت در جهت شفاف‌سازی گام‌های خوبی به شمار می‌رود.

رئیس‌جمهور در آستانه برگزاری نمایشگاه کتاب درباره میزان کتابخانه‌های کشور گفت: کتابخانه‌های که در مناطق غیربرخوردار ایجاد شده بالاست. مثلا مسئولان فرهنگی استان کردستان از دولت متشکرند که کارهایی در این دولت انجام داده مسبوق به سابقه نبوده است.

وی ادامه داد: سال گذشته در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب یک میلیون و ۶۰۰ هزار کتاب به روستاها ارسال کردیم امسال هم این کار می‌کنیم.

رئیسی افزود: در جهت افزایش نشاط اجتماعی ۲۵ میلیون نفر در سال گذشته در رویدادهای فرهنگی چون نمایشگاه قرآن، نمایشگاه های فرهنگی، سینماها و ...حضور داشتند. موضوع نشاط اجتماعی یکی از جلوه‌های خوبی است. وقتی ۹ میلیون زائر امام رضا(ع) در یک سال داریم، جلوه ای از روحیه و نشاط مردم است در عین حال مردم مشکل هم دارند و دولت هم خود را موظف می‌داند مسائل مختلف جامعه را حل کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: برای تولید بهتر خودرو و مایحتاج مردمی که به سفر و زیارت می‌روند تلاش می‌کنیم. آمار سفرها جلوه نشاط اجتماعی است دولت برای افزایش نشاط اجتماعی به خصوص برای جوانان باید گامهای بیشتری بردارد.

بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند/دولت خط قرمزی در مقابله با فساد ندارد
آیت‌الله رئیسی گفت: برای اولین بار پس از ۴۵ سال به بازرسی ویژه رئیس‌جمهور برای مبارزه با فساد ماموریت داده شد و که بتواند با اختیارات اصل ۲۷ قانون اساسی عمل کند. قریب به ۱۰۰ نفر از مسئولان که احساس ناکارآمدی نسبت به عملکرد آنها وجود داشت، جابجا شدند. این به غیر از کاری است که دستگاه‌های نظارتی انجام می‌دهند بلکه در نهاد ریاست جمهوری دنبال شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار ارتباط از سوی مردم با مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری برقرار شده است، گفت: امروز دولت خود مدعی است؛ گشت ارشاد مدیران که قول داده است را امروز عملیاتی کرده‌ است. آنها هم حضور پیدا می‌کنند، هم تذکر می‌دهند و در جایی که لازم است افراد را تغییر می‌دهند. دولت خط قرمزی در مقابله با فساد ندارد. من از حزب، گروه خاص و یا جریان خاصی نیستم. دولت ما، ارتباطات ما و مدیران ما از مردم هستند.

حجاب و عفاف هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است
آیت‌الله رئیسی گفت: زنان‌ کشور ما در طول تاریخ نسبت به عفت، حجاب و حجاب پایبند بوده‌اند و این پایبندی همواره زبانزد بوده، اکنون هم این‌ توجه وجود دارد. مساله حجاب و عفاف هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی است و قانون در این زمینه صراحت دارد. ممکن است افرادی باشند که نسبت به جهات شرعی آن تقید را نداشته باشند اما در کشور قانون حاکم است و همه باید به آن پایبند باشند و قانون مداری اصلی است که مورد توجه همگان قرار دارد.

دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه ماست
رئیس‌جمهور تاکید کرد: معتقدیم دشمن به دنبال حیازدایی از جامعه ماست و مردم اجازه نخواهند داد دشمن به این هدف خود دست یابد. پایبندی زنان و دختران نسبت به عفاف و حجاب ریشه در اعتقادات و باورهای آنان دارد. افرادی با یک برنامه ریزی به دنبال هنجار شکنی هستند ضوابط قانونی در این زمینه روشن است. امروز با فضایی که در جامعه وجود دارد توجه به حیا و عفاف بیش از پیش مورد توجه است. دولت وظیفه قانونی خود را در این زمینه باید انجام دهد.

رئیسی درباره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی گفت: اساس نهادها در کشور ما، رأی مردم است و از افتخارات نظام ماست که همه نهادها با رأی مردم شکل می‌گیرد.

مجلس شورای اسلامی نهاد حساسی برای کشور از نظر قانون گذاری و ریل گذاری توسعه کشور است؛ مجلس قوی، قطعا دولت و قوه اجرای قوی هم به دنبال دارد؛ لذا شکل گیری مجلس دوازدهم بسیار مهم است.

وی تاکید کرد: مردم در انتخابات شرکت کردند اما این حضور خود را تکمیل کنند. مجلس در زمان خودش تشکیل می‌شود و با انسجام و وحدت و با همکاری دولت و مجلس برای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها گام برمی‌دارد. امیدوارم دور دوم انتخابات مجلس با شکوه برگزار شود ممکن است برخی بگویند ما در دور اول شرکت کردیم و رفع تکلیف شده اما من معتقدم باید تکلیف را کامل کرد مثلا تهران نیمی از نمایندگان باقی مانده و ۱۶ کرسی تهران خالی مانده است که باید تکمیل شود.

از وضع زندگی مردم و خواسته‌های جوانان مطلعم
رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما به عهدمان با مردم وفاداریم، حتما دولت صادق الوعد بوده و خواهیم بود و حتما دغدغه و نیاز مردم اساس کار دولت است. به دلیل حضور در محافل مختلف اطلاعاتم از وضع زندگی، خواسته‌های جوانان به روز است و همواره خود را به حضور در اجتماعات مردمی محتاج می‌دانم که این یکی از جلوه‌های دولت مردمی است.

آیت الله رئیسی تاکید کرد: با انسجام‌ملی و وحدت می توانیم این راه را ادامه دهیم. همچنان که تاکنون با حضور خود دشمن را مستاصل کرده‌ایم بعد از این هم حتما حضور، شهامت، شجاعت و ایستادگی‌ و مقاومت شما مردم می تواند بیشتر از این ایران اسلامی را بالنده کند و دولت همواره خود را خدمتگزار شما می‌داند.

دیگر خبرها

  • برنی سندرز بار دیگر نامزد سنا می‌شود
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند / دولت به وعده ایجاد سالی یک میلیون شغل عمل کرده است
  • رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم: «وعده صادق» اجماع‌ساز بود و همگان آن را ستودند/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ فقط مذاکره مسائل را حل نمی‌کند/ ساختارهای فسادزا را اصلاح می‌کنیم/ از وضع زندگی مردم و خواسته‌های جوانان مطلعم
  • ترامپ: حاضرم به زندان بروم
  • عملیات «وعده صادق» جلوه روشنی از عقلانیت انقلابی بود/ ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند/ بیش از ۱۰۰ مدیر ناکارآمد برکنار شدند
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند گزینه نظامی را از روی میز حذف کند / دولت به وعده ایجاد سالی یک ملیون شغل عمل کرده است
  • رئیسی: ایران قوی می‌تواند سایه جنگ را از سر کشور بردارد
  • افتتاح ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در دولت سیزدهم
  • پوتین به‌عنوان رئیس‌جمهور سوگند یاد کرد/ استعفای دولت روسیه
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ