Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - دانش > فضا - همشهري آنلاين:
ماه جمعه شب 5 مرداد 97 در سايه زمين قرار خواهد گرفت و اين پديده سبب ايجاد طولاني‌ترين ماه‌گرفتگي قرن خواهد شد.
به گزارش ايسنا به نقل از وييرد، اين پديده 103 دقيقه به طول مي‌انجامد. افراد سراسر جهان مشتاقانه منتظر مشاهده اين ماه‌گرفتگي هستند زيرا اين رويداد نجومي تا سال 2029 رخ نخواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نکته جالب اين رويداد اين است که سياره سرخ نيز در اين شب به مقابله با خورشيد مي‌رسد و درخشندگي آن نيز بيشتر از حالت عادي خواهد شد.
در اين وضعيت مريخ در فاصله 71 ميليون کيلومتري از زمين قرار خواهد گرفت اما به تدريج اين فاصله تا روز سه‌شنبه کاهش يافته و به 57.6 ميليون کيلومتر خواهد رسيد. مريخ در حال حاضر روشن‌تر از حد معمول است و طي روزهاي آينده درخشش آن نيز بيشتر خواهد شد. به گفته اخترشناسان مريخ طي هفته آينده علاوه بر درخشان‌تر شدن، اندازه آن نيز بزرگ‌تر خواهد شد.
افراد سراسر دنيا و از هر قاره‌اي به غير از آمريکاي شمالي قادر به رويت اين پديده کيهاني خواهند بود.
بر طبق اعلام ناسا، سواحل آسياي مرکزي و شرق آفريقا، از جمله هند، پاکستان، آفريقاي جنوبي و ماداگاسکار بهترين مناطق جهان براي مشاهده شروع تا پايان اين خسوف هستند.
انجمن رصدخانه اسلوه (Slooh community observatory) توسط تلسکوپ رباتيک اسلوه امکان رصد آنلاين را براي کاربران فراهم خواهند کرد. اين رصدخانه کل اين رويداد را از ساعت 1:00 بعد از ظهر به وقت منطقه زماني شرقي (21:30 به وقت تهران) و تا ساعت 7:28 بعد از ظهر به وقت منطقه زماني شرقي (4 بامداد به وقت تهران) پوشش خواهد داد.
اوج اين ماه‌گرفتگي موسوم به ماه سرخ (blood moon) در ساعت 16:21 منطقه زماني شرقي (51 دقيقه بامداد به وقت تهران) زماني که قمر زمين به رنگ قرمز يا قهوه‌اي پر زرق و برق نمايش داده مي‌شود، اتفاق خواهد افتاد.
تلسکوپ اسلوه يک تلسکوپ رباتيک است که امکان اتصال کاربران از طريق اينترنت و انجام رصد را فراهم مي‌کند. اين تلسکوپ اولين تلسکوپ رباتيکي بوده است که رويدادهاي نجومي را به صورت زنده از طريق اينترنت پخش نموده است. اين تلسکوپ رويدادهاي مهم نجومي مانند خورشيد گرفتگي، ماه‌گرفتگي، گذر سيارات زهره و عطارد، مقارنه‌ها، گذر سيارک‌ها و دنباله‌دارها از نزديک زمين، بارش‌هاي شهابي، شفق‌هاي قطبي و اعتدال بهاري را به صورت زنده پوشش داده است. تمام برنامه‌هاي پيشين اين تلسکوپ ضبط و آرشيو شده و روي وبگاه آن قابل مشاهده است.
نوآ پترو (Noah Petro) دانشمند بخش تحقيقاتي مرکز پرواز فضايي گادرد ناسا مي‌گويد: زماني که ماه در سايه زمين قرار خواهد گرفت، تنها نوري که دريافت مي‌کند، نور پراکنده از جو زمين است که آن نيز به رنگ قرمز است.
ناسا نيز براي اين رويداد بزرگ نجومي آماده است و قصد دارد فضاپيما مدارگرد شناسايي ماه (LRO ) را به طور موقت خاموش کند.
مدارگرد شناسايي ماه در مدار قطب‌آهنگ در حال گردش در مدار ماه است. ماموريت اين مدارگرد تسهيل ماموريت‌هاي انساني و رباتيک آينده بر روي ماه توسط ناسا است. هدف نهايي آن تهيه نقشه تفصيلي به منظور تعيين موقعيت‌هاي فرود ايمن و منابع بالقوه در سطح ماه، تشريح محيط تابشي و نشان‌دادن تکنولوژي‌هاي جديد است. مدارگرد شناسايي ماه نقشه‌اي سه‌بعدي از ماه تهيه خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۵۲۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ایلام

کارشناس سازمان هواشناسی استان ایلام گفت: آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها، خطر اصابت صاعقه و اختلال در تردد از بعدازظهر روز دوشنبه پیش‌بینی می‌شود.

احسان احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در ایلام، اظهار کرد: از بعدازظهر روز دوشنبه دهم اردیبهشت تا اواخر وقت روز شنبه پانزدهم اردیبهشت‌، وقوع رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید در نقاط مستعد پیش‌بینی می‌شود که با کاهش دمای هوا همراه خواهد بود.

وی افزود: آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها، احتمال طغیان رودخانه‌ها و خطر اصابت صاعقه و اختلال در تردد طی این مدت زمان پیش‌بینی می‌شود.

کارشناس سازمان هواشناسی استان ایلام خاطرنشان کرد: بارش‌ها و وزش باد شدید منجر به آسیب به محصولات کشاورزی، باغات و تأسیسات سبک خواهد شد.

احمدی‌نژاد ادامه داد: به کشاورزان توصیه می‌شود تسریع در برداشت محصولات کشاورزی نواحی گرمسیری و انتقال محصولات به مکان‌های مسقف را انجام دهند.

وی گفت: از هم استانی‌ها تقاضا می‌شود از اتراق در حریم مسیل‌ها، حاشیه رودخانه‌ها و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

کد خبر 748685

دیگر خبرها

  • آغاز رویداد دختران ایران زمین
  • تصاویر نجومی یازدهم اردیبهشت (۳۰ آوریل)
  • امدادرسانی به ۶۲۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۳ استان
  • نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • احتمال آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن مسیل‌ها در ایلام
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران / بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می‌دهد؟
  • افزایش ۳۵۳ درصدی آتش سوزی در طبیعت ایران | بیشترین آتش سوزی جنگل در چه ساعاتی رخ می دهد؟ | ۹۵ درصد حریق ها عامل انسانی دارد