Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-02@17:07:43 GMT

خودروسازی رنو هم از ایران خارج می شود

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۷۵۵۱۹

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از پایگاه اینترنتی بلومبرگ نیوز  خودروسازی رنو با وجود آنکه در بازار آمریکا فروش ندارد، تازه ترین شرکت اروپایی است که قربانی اعمال دوباره تحریم های آمریکا علیه ایران می شود. «تیری بولور» مدیر ارشد اجرایی رنو روز جمعه در نشست خبری درباره درآمدهای این شرکت، به کارشناسان گفت احتمالاً فعالیت های رنو در ایران به منظور پیروی از تحریم های آمریکا به حالت تعلیق در خواهد آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:«ما به دنبال فرصت های جدید کسب و کار، بالاخص در آفریقا، به همراه رشد قوی برای تعدیل فرصت های از دست رفته در ایران هستیم».
از زمان کاهش تحریم های فلج کننده (علیه ایران) در سال 2016 میلادی، این کشور به مرکز رشد فعالیت های اقتصادی تبدیل شد و حجم مبادلات تجاری این کشور با اروپا به بیش از ده میلیارد دلار افزایش یافت. اکنون که آمریکا توافق هسته ای سال 2015 میلادی با جمهوری اسلامی را لغو و دوباره محدودیت های تجاری اعمال کرده است، شرکت ها سراسیمه از ایران خارج می شوند. خودروسازی پژو-سیتروئن رقیب فرانسوی رنو نیز فعالیت های خود در ایران را معلق کرده است. شرکت های حوزه انرژی فرانسه مانند «توتال» و «انجی» نیز در کنار سایر غول های صنعتی اروپا مانند «زیمنس» آلمان که توافق کرده بود توربین به ایران عرضه کند، یا شرکت هواپیماسازی ایرباس که سفارش صد فروند هواپیما گرفته بود، به سوی قطع همکاری ها پیش می روند.
با وجود آنکه دولت های اروپایی عهد کرده اند به توافق هسته ای پایبند باشند، توافقی که در ازای دسترسی ایران به بازارهای جهانی به برنامه ایران برای توسعه تسلیحات هسته ای پایان داد، واقعیت به مراتب پیچیده تر است. خودروسازی رنو را در نظر بگیرید: این شرکت در بازار آمریکا حضور ندارد، اما نیسان که رنو اکثریت سهام آن را در اختیار دارد و شریک دیرینه رنو است، محصولاتش را در آمریکا می فروشد.
«کارلوس گون» مدیر عامل رنو ماه گذشته به سهامداران گفته بود این شرکت گزینه ها را بررسی کرد و امیدوار بود که دست کم به شکل محدود در این کشور حوزه خلیج فارس (ایران) حضور داشته باشد، درست همان طور که بعد از دور پیشین تحریم ها چنین کاری کرد.
رنو پارسال به منظور افزایش 75 درصدی تولیدات خود در ایران، قراردادی با شرکت «گسترش و نوسازی صنایع ایران» و همچنین شرکت «پرتو نگین ناصح» امضا کرد. به گفته «کلوتیلد دلبوس» مدیر مالی رنو، این شرکت هنوز تولید خودرو یا سرمایه گذاری را طبق قرارداد آغاز نکرده است، اما از سال 2003 میلادی تاکنون در کنار دو شریک خود (در ایران) خودرو تولید می کند.
دولت آمریکا این ماه، درخواست فرانسه را مبنی بر اعطای معافیت (از تحریم ها) به شرکت هایی که قصد همکاری تجاری با ایران دارند، رد کرد. حتی شرکت هایی که هیچ گونه روابط تجاری با آمریکا ندارند، برای فعالیت در ایران با مشکل روبرو هستند، زیرا بانک ها تمایلی به تأمین اعتبار مالی فعالیت ها در ایران ندارند. پژو سیتروئن ماه گذشته اعلام کرد گسترش فعالیت ها در ایران تا پیش از این نیز به علت همکاری نکردن بانک ها «بسیار پیچیده» بود، اما پس از آنکه ترامپ تصمیم گرفت از توافق خارج شود، این کار دیگر غیرممکن شد.
«دلبوس» مدیر مالی رنو به خبرنگاران گفت در نیمه نخست امسال، فروش رنو که سهم 8 درصدی در بازار (ایران) دارد، ده درصد کاهش یافت، اما در نیمه دوم سال 2018 میلادی میزان فروش این شرکت در ایران، نزدیک به صفر خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: خودروسازي رنو پژو تحريم آمريکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا

آفتاب‌‌نیوز :

در متن این بیانیه آمده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در راستای اجرای قانون «مقابله با نقض حقوق بشر و اقدامات ماجراجویانه و تروریستی ایالات متحده آمریکا در منطقه»، به ویژه به استناد مواد ۴ و ۵ قانون فوق الذکر، اشخاص و نهاد‌های آمریکایی زیر را به دلیل حمایت و تامین مالی رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات تروریستی و ترویج و حمایت از تروریسیم و نقض فاحش حقوق بشری در جنگ علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه، تحت تحریم قرار می‌دهد:

اشخاص حقوقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین (The Lockheed Martin Corporation) به دلیل تهیه و تامین تجهیزات نظامی برای رژیم اسرائیل در طول جنگ غزه؛

۲. شرکت جنرال داینامیک (General Dynamics Corporation) به دلیل تهیه گلوله‌های ۱۵۵ میلی متری برای رژیم اسرائیل در جنگ علیه غزه؛

۳. شرکت اسکایدیو (Skydio) به دلیل ارسال پهپاد به رژیم اسرائیل در جنگ غزه؛

۴. شرکت شورون (Chevron Corporation) به دلیل همکاری با اسرائیل در استخراج چاه‌های گاز واقع در شرق مدیترانه و بهره برداری رژیم اسرائیل از منابع مالی حاصل از آن در حمله به غزه؛

۵. شرکت اطلاعاتی خارون (Kharon Company) به دلیل نقش آن در تحریم وزارت خزانه داری آمریکا علیه حماس، کوشش جهت قطع دسترسی حماس و جهاد اسلامی به شبکه انتقال ارز کریپتو به بهانه پولشویی.

اشخاص حقیقی زیر به دلیل حمایت و همدستی با رژیم صهیونیستی در ارتکاب اقدامات شنیع علیه مردم فلسطین به ویژه مردم نوار غزه تحت تحریم قرار می‌گیرند:

۱. جیسون گرینبلات (Jason Greenblatt): مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا به دلیل حمایت از نابودی حماس و اولویت دادن حذف این گروه به هر گونه اقدام اصلاحی در فلسطین؛

۲. مایکل روبین (Michael Rubin): از اندیشکده امریکن اینترپرایز به دلیل حمایت از تداوم حمله به حماس تا نابودی کامل این گروه و حذف آن در نوار غزه؛

۳. جیسون برادسکی: (Jason Brodsky) مدیر اجرایی گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای به دلیل طرح ایده‌های ضد فلسطینی و انتشار گزارش غیر واقعی در مورد جمهوری اسلامی ایران در عملیات طوفان الاقصی؛

۴. کلیفورد می (Clifford D. May): رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۵. ژنرال برایان فنتون (Bryan P. Fenton): فرمانده نیرو‌های عملیات ویژه ارتش آمریکا به دلیل کمک اطلاعاتی و امنیتی به رژیم صهیونیستی اسراییل؛

۶. براد کوپر (Brad Cooper): فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه؛

۷. گرگ هایز (Gregory J. Hayes):مدیرعامل شرکت تسلیحاتی RTX به دلیل حمایت از اقدامات ضد حقوق بشری در جنگ غزه.

جمهوری اسلامی ایران در راستای تعهدات بین المللی خود در حوزه حقوق بشر و نیز در مبارزه با تروریسم و تامین مالی تروریسم، به ویژه مبارزه با تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا، تحریم‌های یادشده را علیه اشخاص و نهاد‌های فوق اعمال می‌نماید.

کلیه نهاد‌های جمهوری اسلامی ایران طبق مصوبات مراجع مربوطه، اقدامات لازم را جهت اجرای این تحریم‌ها معمول خواهند داشت.»

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • واکنش آذری جهرمی به افشای قرارداد شهرداری تهران با شرکت چینی/ سکوت میرسلیم جالب است
  • آذری جهرمی: سکوت جناب آقای میرسلیم جالب است!
  • تحریم‌های جدید ایران علیه آمریکا
  • آغاز موج جدید مهاجرت خلبانان ایرانی
  • نسخه برزیلی برای خودروسازی ایران
  • ◄ معرفی شرکت های کشتیرانی در ایران
  • خودرو‌های سایپا، چشم «کره شمالی» را گرفت
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • زورآزمایی JAC با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴
  • کشور‌های آفریقایی و خاورمیانه ذخایر طلا را از اقتصاد آمریکا خارج می‌کنند