Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ افراد بسیاری در دنیا هستند که دیگران نمی‌توانند آن‌ها را فراموش کنند و یا انسان حداقل با دیدن یک برخورد، یک فرد دیگر، به مشام رسیدن بوی عطر و ... آن‌ها را به یادش می‌آورد و خاطره بازی شروع می‌شود.

اما واقعا چه انسان‌هایی در یاد افراد ماندگار می‌شوند؟

عقاید بسیاری در این راستا وجود دارد، بطور مثال اگر شما سعی کنید  در نحوه گفتار و اعمالی که انجام می‌دهید، نوع برخوردی که با افراد دارید، مهربانی و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. کمی متفاوت باشید، شاید در این روند تاثیرگذار باشند و بتواند شما را در این امر موفق گرداند.

اما با این تفاسیر گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛   قصد دارد تا این مطلب را کمی حرفه‌تر برای شما بیان نماید تا به راهکار‌هایی برای ماندگاری در ذهن و قلب افراد دست یابید. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر تمایل به رخنه در قلب و یاد افراد را دارید، این مطلب را از دست ندهید.

کدام انسان‌ها تا ابد در ذهن افراد حک می‌شوند؟

اگر دل‌تان می‌خواهد که در تعاملات اجتماعی‌ تان فردی فراموش‌نشدنی باشید، قطعا باید خودتان را در همان برخورد اول در ذهن طرف مقابل حک کنید و از لحظات نخست آشنایی‌تان تأثیری به‌یادماندنی بر جای بگذارید. بسیاری از کسانی که در ذهن‌ها خوب نقش می‌بندند، به‌نوعی به‌چشم طرف مقابل‌شان منحصربه‌فرد می‌آیند. حتما برای خودتان هم پیش آمده است که کسی را مثلا به‌خاطر رنگ خاص لباسش خوب به‌یاد دارید یا مثلا مشتری‌ای را که با تعریف‌ و تمجیدش روزتان را ساخت، هنوز بعد از سال‌ها فراموش نکرده‌اید.

بیشتر بخوانید: مهم‌ترین مهارتی که لازم است برای حفظ رابطه عاطفی بدانید! 

اما جالب است بدانید کسانی که فراموش‌نشدنی‌اند، لزوما زیبا و خوش‌چهره نیستند. اتفاقا خیلی‌هایی که فراموش‌نشدنی‌اند، چهره‌ چندان متفاوت و جذابی ندارند، بلکه بیشتر به‌خاطر شخصیت گرم و دلپذیرشان که باعث می‌شود حس خوبی نسبت به خودمان پیدا کنیم، به‌یادماندنی می‌شوند. این قضیه در پژوهشی در سال ۲۰۱۴ به‌ اثبات رسید؛ از قضا مشاهده شد چهره‌های دارای جذابیت کمتر به‌ نسبتِ چهره‌های جذاب‌تر به‌یادماندنی‌ترند؛ بنابراین جذابیت همیشه به‌ معنی فراموش‌ نشدنی بودن نیست.

از طرفی، در پژوهش دیگری به این نتیجه رسیدند که جذاب‌تر‌ها معمولا بهتر درک می‌شوند. علتش این است که دیده می‌شوند و از آنجایی‌ که با دقت بیشتری به آن‌ها توجه می‌شود، شخصیت‌شان از سوی طرف مقابل بهتر درک می‌شود. شرکت‌کنندگان در پژوهش مذکور به‌ شکل نوبت گردشی طی وعده‌های سه‌دقیقه‌ای با هم آشنا شدند.

طبق نتایج به‌دست‌آمده، کسانی که از جذابیت فیزیکیِ بیشتری برخوردار بودند، به‌ چشم طرف مقابل‌شان خوشایندتر دیده شدند. این افراد خودشان را دارای ویژگی‌هایی می‌دانستند که اتفاقا مطابق همان ویژگی‌های شخصیتی‌ای که خودشان گفته بودند، در نظر مخاطبان‌شان جلوه کردند. یعنی کلیشه‌ «زیبایی بهتر است!» به‌نوعی در این پژوهش اثبات شد.

با این وجود، تحقیقات بیشتر در همین زمینه به تأیید جمله‌ معروف «زیبایی در چشم بیننده است» انجامید. طبق نتایج این پژوهش، حتی افرادی که معمولا به‌چشم طرف مقابل‌شان جذاب نمی‌آیند، باز هم ممکن است درصورتی که از سوی بیننده‌ای جذاب تلقی شوند، از کلیشه‌ جاذبه‌ فیزیکی بهره ببرند.

بیشتر بدانید: چرا برخی می گویند «هیچ کس من را دوست ندارد»؟ 

پس حتی کسانی که دارای جذابیت ظاهری نیستند نیز می‌توانند دیگران را به خودشان جذب کنند.

خوشبختانه جاذبه‌ بین‌فردی به اشکال مختلفی از جمله از طریق ویژگی‌های شخصیتی و ترجیحات سلیقه‌ایِ فردی به‌وجود می‌آید.

خلاصه اینکه دیگران ما را فارغ از جذابیت‌های ظاهری‌مان، بیشتر به‌خاطر حسی که در آنها به‌وجود می‌آوریم، به‌یاد می‌سپارند. این حس‌ و حالی که در نتیجه‌ برخوردتان با دیگران در آنها ایجاد می‌کنید، خیلی خیلی مهم‌تر از سطح جذابیت عینی شماست. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد بهترین ترفندی که می‌تواند شما را در ذهن دیگران فراموش‌نشدنی کند، این است که باعث شوید دیگران از تعامل با شما حس خوبی نسبت به خودشان داشته باشند.

۷ عادتی که افراد به یاد ماندنی برای در خاطر ماندن انجام می‌دهند

۱. از قدرت غافلگیری استفاده می‌کنند

سیمون می‌گوید انتخاب طبیعی به سود کسانی است که می‌توانند آینده را دقیقا پیش‌بینی کنند، و مغز ما به گونه‌ای تکامل یافته است که باور کند غافلگیری بد است.

وقتی غافلگیری بد نباشد، تضاد شناختی بزرگی به وجود می‌آید. گنجاندن یک روایت یا غافلگیری غیرمنتظره در پیغام‌تان به یک پاسخ ستیز و گریز از نوع لذت‌بخش منجر می شود.

بیشتر بدانید: 11راهکار طلایی جذب مخاطب/آراستگی ظاهری را حفظ کنید 

او می‌گوید از آن‌جایی‌که مغز دوست دارد به سوی الگو‌ها حرکت کند، انجام کاری غیرمنتظره برای آن انحرافی از معیار خواهد بود، و شما را به یاد ماندنی‌تر می‌کند. برای مثال، به جای ایمیل، یک یاداشت تشکر دست‌نویس ارسال کنید، رفتاری که روز به روز نادرتر می‌شود. یا با لباس پوشیدن متفاوت با سایرین، یکی از آن قوانین «صنعت‌تان» را زیر پا بگذارید.

۲. به ارز‌ش‌های اولیه تمسک می‌جویند

اسکات سوبل، مدیر اجرایی ارشد راهبرد‌ها و ارتباطات کی‌گلوبال می‌گوید به طور کلی انسان‌ها ابتدا با سیستم لیمبیک مغز، که چیز‌هایی از قبیل: خشم، امنیت، یا خشنودی را تولید می‌کند، به محرک بیرونی واکنش نشان می‌دهند.

وقتی فردی به کسی برچسب تنبلی، دروغگویی، کوچک بودن یا چیز‌های دیگر می‌زند، یا از ساخت دیواری برای محافظت از ما حرف می‌زند، مغز اولیه‌ ما معنای ابتدایی و اساسی را تشخیص می‌دهد و آن جمله‌ها را از طریق مغز شناختی‌مان ترکیب کرده و یک تصویر و خاطره می‌سازد.

بیشتر بخوانید: ترفندهایی برای جذب انسان های ارزشمند 

برای ما واقعا سخت است از دست آن خاطرات ابتدایی خلاص شویم.

این افراد در به جا گذاشتن تصاویر به یاد ماندنی که از نیاز‌های اولیه‌مان سوءاستفاده می‌کنند.

سوبال می‌گوید هنگام نزدیک شدن به فرد دیگری می‌توان از این ارتباط مغزی به شیوه‌ای مثبت استفاده کرد.

از خودتان بپرسید برای کمک به محافظت از آن‌ها، افزایش موفقیت یا امنیت‌شان، یا حتی احساس خوبشان نسبت به خود چه چیزی می‌توانم فراهم کنم، زیرا شما را می‌شناسند و می‌دانند قادر هستید چه چیزی به آن‌ها دهید.

۳. عاشق کمک کردن به دیگران هستند

جوزف واینتراب، بنیان‌گذار و مدیر موسسه‌ «کوچینگ‌ فور‌ لیدرشیپ» بابسون و برنامه کار تیمی دانشگاه بابسون می‌گوید: آدم‌های نابغه در کمک کردن به موفقیت دیگران، به یاد ماندنی هستند.

او می‌ افزاید:کسانی که به کمک دیگران می‌شتابند و به آن‌ها فرصت می‌دهند تا بتوانند کاری را که به خاطرش استخدام شده‌اند را واقعا انجام دهند، حتی سال‌ها بعد نیز با علاقه به خاطر آورده می‌شوند.

وینتراب اضافه می‌کند که این می‌تواند شامل تسهیم اطلاعات نیز باشد.

او می‌گوید: خارج شدن از مسیرتان برای آن‌که بدون درخواست اطلاعاتی را با دیگران به اشتراک بگذارید، یکی از بهترین راه‌های به یاد ماندنی شدن است، زیرا افراد کمی واقعا این کار را انجام می‌دهند.

۴. تمایل دارند مخالفت‌جو باشند

 آدم‌هایی که به یاد ماندنی هستند تمایل دارند نظرشان را بیان کنند، حتی اگر برخلاف نظر جمع باشد.

حتی اگر یکی از آن‌ها با آن مفهوم موافقت کند، برای ایجاد علاقه راه متفاوتی در چارچوب‌بندی آن می‌یابد.

۵. عمل‌کننده هستند

وینتراب می‌گوید یکی از بهترین راه‌های به یاد ماندن، عملکرد در سطوحی است که دائما از آن‌چه  آزمایش‌شده و درست است فراتر رود.

او می‌گوید: بین حرف زدن و عمل کردن تفاوت زیادی وجود دارد. کسانی‌ که دائما از انتظارات فراتر می‌روند و همواره به دنبال راه‌هایی برای عملکرد در سطوح بالاتر هستند و بعد در آن سطوح عمل می‌کنند، توسط اطرافیانشان به صورت فردی و سازمانی به یاد آورده و ارزشمند دانسته می‌شوند.

۶. قصه‌گو‌های قهاری هستند

ویدن می‌گوید: آدم‌های به یاد ماندنی اغلب در قصه‌گویی مهارت دارند. این ویژگی را در زندگی حرفه‌ای و شخصی‌تان می‌توانید بیابید. آن آدم‌هایی که می‌توانند یک داستان را با پیغامی تطابق دهند قابل توجه‌تر هستند. 

سیمون نیز در این باره هم نظر است و می‌گوید: افزودن تصاویر به داستان‌ها کمک می‌کند به یاد ماندنی شوید.

او می‌گوید: پردازش تصاویر موثرتر از پردازش متن است. از زبان برای خلق یک تصویر ذهنی استفاده کنید. طرف شما آن کلمات را با چنان دقتی به خاطر خواهد آورد که گویی تصاویری به نمایش درآمده بوده‌اند.

۷. دایره‌ی واژگانی وسیع و متنوعی دارند

دن ویدن می‌گوید: در دوره‌ای که به نظر می‌رسد زیرکی در باب واژگان رو به کاهش است، کسانی که در آن قوی هستند به چشم می‌آیند.

بیشتر بخوانید: رازهای جذابیت جذاب ترین مرد جهان 

هرگز نباید آن را به معنی پرافاده بودن قلمداد کرد، بلکه به معنی ویژگی ایجاد فهم بهتر با کلمات درست است.

همچنین مت استوارت، معاون موسسه‌ روابط عمومی «آنتنا‌گروپ» می‌ گوید: آدم‌های به یاد ماندنی در نورافشانی‌های کلامی شرکت می‌کنند.

او می‌گوید: با استفاده از قیاس و صنایع ادبی پویا، عباراتتان را متنوع نگه دارید. این رویکرد هم‌چنین شما را از دست صحبت‌های حاوی اصطلاحات خاص یک گروه و گفتار بی‌رنگ و روح  که به سرعت رنگ می‌بازند، خلاص می‌کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۷۵۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «بحر المحبه فی اسرار الموده» یکی از تفاسیر عرفانی سوره مبارکه یوسف به‌تازگی توسط سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران منتشر شده و توسط این‌نهاد فرهنگی در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود.

محبوبه شمشیرگرها عضو هیات علمی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران در این کتاب، تصحیحی انتقادی از این اثر به همراه چکیده‏‬‌ای از دستاوردهای پژوهشی اخیر درباره آن، در کنار توضیحاتی به نگارش درآورده است.

در این تفسیر، که متن آن به زبان عربی نوشته شده، ماجرای زندگی حضرت یوسف (ع) از کودکی تا پایان عمر، در قالب «نکته»، «قصه»، «حکایت»، «اشاره» ‎ و «شعر»، با بیان انبوهی از احادیث پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلّم، اشارات و لطایف اخلاقی، حکایات صوفیانه و تاریخی، سروده‏های شاعران و همچنین اقوال و احوال بزرگان دین و عرفان روایت کرده است.

این‌کتاب با ۲۸۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲ میلیون ریال عرضه می‌شود.

کد خبر 6093382 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • افشای اسرار گورهای تاریخی (+عکس)
  • اسرار مخفی گورهای تاریخی افشا شدند
  • هاشمی‌نسب: قهرمان شویم یا نشویم به استقلال افتخار می‌کنیم
  • گزارشی از نمایشگاه یک قرن اصالت و ماندگاری سنندج‌ + فیلم
  • خاطرات ماندگاری که مسعود اسکویی در اذهان شنوندگان به یادگار گذاشت
  • برگزاری گرامیداشت روز معلم در بخش شمیل بندرعباس
  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • عرضه «بحر المحبه فی اسرار الموده» در نمایشگاه کتاب
  • مرگ اسرار آمیز دو جوان در تهران!