Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-29@04:43:02 GMT

ترکیه: آمریکا دست از تهدید بردارد

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۷۷۶۲۷

ترکیه: آمریکا دست از تهدید بردارد

به گزارش جماران؛ بینالی یلدریم رئیس مجلس ملی ترکیه در واکنش به تهدید تحریم کشورش از سوی رئیس جمهوری آمریکا گفت: اگر آمریکا خواستار توسعه روابط خود با ترکیه است، باید دست از تهدید بردارد.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا روز گذشته در پیامی توئیتری تهدید کرد که به دلیل بازداشت طولانی مدت اندرو برونسون کشیش آمریکایی متهم به جاسوسی در ترکیه، این کشور را هدف تحریم های سنگین قرار می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یلدریم امروز در واکنش به این موضع رییس جمهوری آمریکا با بیان این که ملت ترکیه ترسی از تهدید ندارد، افزود: توصیه ما این است که آمریکا زبان تهدید را کنار گذاشته و به دنبال راهی برای کسب اعتماد مردم باشد.

وی بیان کرد: ترکیه نیز همانند آمریکا یک دولت قانونمند است و به همین خاطر مقامات واشنگتن باید به تصمیمات قضایی ترکیه احترام قائل شوند.

رییس مجلس ترکیه اظهار کرد: آمریکایی ها در حالی ترکیه را تهدید می کنند که به فتح الله گولن رهبر کودتاگران دو سال پیش ترکیه و عامل اصلی کودتای ناکام 15 جولای 2016 در خاک خود بدون هیچ محدودیتی پناه داده و از او محافظت می کنند.

محکومیت حبس خانگی آندرو برونسون کشیش آمریکایی در ترکیه به اتهام همکاری با گروه گولن، پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا، به تنش جدید در روابط آنکارا و واشنگتن منجر شده است.

محکومیت حبس خانگی این کشیش آمریکایی در ترکیه روز گذشته موجب واکنش دونالد ترامپ شد و رییس جمهوری آمریکا در پیامی توییتری تهدید کرد: ایالات متحده به دلیل بازداشت طولانی مدت آندرو برونسون که یک مسیحی بزرگ، مرد خانواده و انسانی فوق العاده است تحریم های گسترده ای را علیه ترکیه اعمال می کند. این مرد با ایمان و بی گناه باید فورا آزاد شود.

همچنین مایک پنس معاون اول ریاست جمهوری آمریکا نیز طی سخنانی در وزارت خارجه این کشور اظهار کرد: ایالات متحده تا زمان آزاد شدن کشیش برونسون، این مرد با ایمان و بی گناه تحریم‌های بزرگی را بر ترکیه اعمال خواهد کرد.

بلافاصله پس از این تهدیدات، مقامات آنکارا نیز واکنش نشان دادند به طوری که ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه گفت: زبان تهدید آمیز مقامات آمریکایی علیه ترکیه به عنوان یکی از متحدان ناتو، غیرقابل قبول است.

وی بیان کرد: دولت آمریکا که تاکنون هیچ اقدامی در موضوع استرداد فتح الله گولن متهم کودتای ترکیه انجام نداده و با بهانه قرار دادن موضوعی که در اختیار دستگاه قضایی ترکیه است، نمی تواند با تهدیدات خود، کار خود را پیش ببرد.

حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه نیز در اظهاراتی تاکید کرد که کسی نمی‌تواند کشور ما را تهدید کند و به آن دستور دهد.

وی بیان کرد: ترکیه تاکنون هر اقدام لازم را برای ارتقاء روابط میان آنکارا و واشنگتن انجام داده است و ما از مقامات کاخ سفید می خواهیم که در اسرع وقت این نگرش اشتباه را ترک کنند و به گفتگوهای سازنده بازگردند. 

وی تصریح کرد: ترکیه یک کشور مستقل و ریشه دار است و در خصوص پرونده این کشیش نیز اطلاعات لازم در اختیار واشنگتن قرار گرفته و گفته شد که رسیدگی به این موضوع در محدوده اختیارات دستگاه قضایی ترکیه است.

مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز در واکنش به این تهدید مقامات آمریکایی تاکید کرد که کسی نمی تواند نظرش را به ترکیه تحمیل کند و تهدید هیچ کسی را نمی پذیریم.

وی گفت: هیچ کسی نمی تواند نظر خود را به ترکیه دیکته کند و ما تهدید را از هیچ کسی تحمل نمی کنیم چرا که حکومت قانون برای همه است و استثنایی ندارد.

عبدالحمید گل وزیر دادگستری ترکیه نیز در پیامی توئیتری به اظهارات دیروز مقامات آمریکایی در ارتباط با آزادی کشیش محکوم شده واکنش نشان داد و نوشت: ترکیه کشوری با حاکمیت مستقل است که سرنوشت خود را تعیین می کند و رسیدگی به پرونده برونسون نیز مانند روندی که در هر کشور مستقل به صورت قانونی انجام می شود، در مراجع قضایی ترکیه پیگیری خواهد شد.

فوآد اوکتای معاون رییس جمهوری ترکیه نیز در پیامی توییتری با بیان این که تهدیدات را تحمل نخواهیم کرد نوشت: مخاطبان آمریکایی ما باید به تصمیمات دستگاه قضایی ترکیه که به نیابت از مردم تُرک حکم صادر می کنند، احترام بگذارند.

برونسون که به اتهام همکاری با گروه گولن و پ.ک.ک و نیز جاسوسی به نفع آمریکا در شهر ازمیر ترکیه بازداشت شده بود، دو روز پیش در دادگاه این شهر به حبس خانگی محکوم شد.

دادگاه شهر ازمیر ترکیه حکم بازداشت در زندان این کشیش آمریکایی را به علت وضعیت جسمانی وی به حبس خانگی تبدیل کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، دادگاه رسیدگی کننده در جلسه روز چهارشنبه خود با در نظر گرفتن جمع آوری اسناد مربوط به وقوع جرم، وضعیت جسمانی متهم و بدون در نظر گرفتن تابعیت، حکم او صادر کرد.

برونسون نهم دسامبر 2016 (19 آذرماه 1395) با شکایت دادستانی ازمیر و به اتهام همکاری با گروه‌‌های تروریستی و تلاش برای اقدامات خرابکارانه بازداشت شده بود.

دولت آمریکا در یک سال و نیم سال گذشته همواره خواهان آزادی این کشیش بوده و محاکمه وی در این مدت جزو اختلافات آنکارا و واشنگتن بوده است.

مقامات واشنگتن معتقدند که این کشیش به علت خودداری آمریکا از استرداد فتح الله گولن متهم کودتای دو سال پیش، گرو گرفته و با هدف فشار بر دولت آمریکا زندانی شده است.

دولت ترکیه همواره این ادعا را رد کرده است.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت دونالد ترامپ مایک پنس مولود چاووش اوغلو فتح الله گولن گروههای تروریستی تحریم های آمریکا ترکیه و آمریکا بینالی یلدریم کشیش آمریکایی در ترکیه نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۷۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها

 خبرگزاری رویترز نوشت: کردهای ترکیه ممکن است نقش موثری در انتخابات شهردار استانبول داشته باشند.

به گزارش عصرایران، روز یکشنبه آینده ترکیه شاهد برگزاری انتخابات شهرداری هاست. مردم در این انتخابات، شهرداران شهرها ، مناطق و محله ها را انتخاب می کنند.

بالاترین رقابت بر سر انتخاب شهردار بعدی استانبول است. انتخاب شهردار استانبول به عنوان بزرگترین و سیاسی ترین شهر کشور، از اهمیت بیشتر و سرنوشت سازی در مسیر سیاسی این کشور برخوردار است.

رقابت اصلی در استانبول میان دو کاندیدای حزب حاکم ترکیه (حزب "عدالت و توسعه" به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری) و حزب مخالف (جمهوری خواه خلق CHP) است. 

شهردار فعلی استانبول خود از حزب "جمهوری خواه خلق" است که در انتخابات گذشته توانست با شکست کاندیدای حزب حاکم (حرب اردوغان) به 25 سال حکمرانی این حزب بر استانبول پایان دهد.

تبلیغات انتخابات شهرداری استانبول 2024 - پوستر بزرگ اکرم امام اوغلو شهردار فعلی استانبول و کاندیدای حزب جمهوری خلق (رقیب اصلی حزب حاکم) - ( YASIN AKGUL/AFP via Getty Images)

رویترز نوشته است کردها در استانبول میان رای دادن به حزب مورد علاقه خود یعنی حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" HEDEP و حزب اصلی مخالفان (حزب جمهوری خواه خلق) در تردید هستند.

رویترز افزود: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از کردهای ترکیه در انتخابات آینده شهردار استانبول، وفاداری به حزب خود را کنار گذاشته و از رقیب اصلی حزب حاکم به رهبری رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور حمایت خواهند کرد. 
حزب اردوغان امیدوار است مدیریت این شهر را از حزب رقیب پس بگیرد شهری که او زمانی مدیریت آن را در دست داشت.

در انتخابات قبلی شهرداری استانبول (سال 2019)، حامیان حزب " برابری و دموکراسی ملت ها" ( حزب حامی کردها) نقش اساسی در پیروزی کاندیدای مخالف اردوغان یعنی "اکرم امام اوغلو" داشتند.
 این انتخاب در پایان دادن به 25 سال حکومت حزب او "عدالت و توسعه" بر استانبول نقش اساسی داشت. همچنین در پنج سال گذشته به اپوزیسیون جایگاهی حیاتی در قدرت بخشیده است.

اما شکست کوبنده مخالفان در برابر اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری که در ماه مه گذشته برگزار شد، چشم انداز سیاسی را تغییر داد و رای دهندگان حامی حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" را بر سر بهترین راه برای پیشبرد موضوع حقوق اقلیت های کرد دچار اختلاف کرد.

تبلیغات انتخابات شهرداری استانبول - تبلیغات حزب حاکم (حزب عدالت و توسعه AK)- خبرگزاری فرانسه

در استانبول، نظرسنجی ها نشان داد "امام اوغلو" از حزب "جمهوری خواه خلق" و رقیب او از حزب "عدالت و توسعه" به هم نزدیک هستند و رای نامزد حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" کاهش یافته است. این موضوع حامیان حزب کردی را با دو راهی مواجه کرد: با قلب خود رای دهند یا با عقل؟

"یوکسل گنچ" از مرکز تحقیقاتی "سامر" گفت  40 درصد از حامیان حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" اعلام کرده اند به اکرم امام اوغلو (کاندیدای حزب مخالف) رای خواهند داد. آنها مردد هستند. او افزود: "آنها به رأی دادن به نامزد حزب خود "برابری و دموکراسی ملت ها" فکر می کنند اما نمی خواهند حزب "عدالت و توسعه" (حزب حاکم به رهبری اردوغان) پیروز شود".

رویترز افزود: دولت اردوغان از زمان فروپاشی روند صلح میان دولت مرکزی و حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) در سال 2015 برای پایان دادن به شورش چندین دهه توسط حزب غیرقانونی کارگران کردستان ( پ ک ک )، سرکوب احزاب کرد را آغاز کرد.

حزب "برابری و دموکراسی ملت ها" که سومین حزب بزرگ پارلمان ترکیه با 10 درصد کرسی هاست، جانشین حزب " دموکراتیک ملت ها" شد که به دلیل ادعای ارتباط با حزب "پ ک ک" با احتمال بسته شدن در دادگاه مواجه است. حزب این ادعا را رد می کند.

شهر استانبول پس از انتخابات قبلی شاهد هزاران بازداشت و برکناری شهرداران خود بود. این موضوع تمایل رای دهندگان به شکست حزب عدالت و توسعه را در سراسر کشور و در عین حال حفظ سلطه حزب برابری و دموکراسی خلق در جنوب شرق کشور افزایش داد. منطقه ای که اکثریت اهالی آن را کردها تشکیل می دهند. دیاربکر بزرگترین شهر کردنشین جنوب ترکیه است.

"مهمت (محمد) فاتح سوچو" یک بازنشسته در شهر دیاربکر (شهر کردنشین جنوب ترکیه) در مراسم جشن نوروز گفت: "من فکر می کنم در محیطی مانند دیاربکر، باید به حزب برابری و دموکراسی خلق ها رأی داد اما در استانبول، به اکرم امام اوغلو رأی خواهم داد".

"روژ گیراسون" مدیر مرکز تحقیقات "راویست" گفت که حزب برابری و دموکراسی  ملت ها  HDP و حزب اصلی اپوزیسیون "جمهوری خواه خلق" (CHP) در مورد برخی مناطق در استانبول به توافق رسیده اند که حمایت رای دهندگان حزب "برابری و دموکراسی  ملت ها " از امام اوغلو را آسان تر می کند. حدود نیمی از آنها مایل به انجام این کار هستند.

اردوغان رئیس جمهوری ترکیه که بین سال‌های 1994 تا 1998 شهردار استانبول بود، از این توافق انتقاد و آن را یک "معامله کثیف" توصیف کرد که به دنبال شعله‌ور کردن تنش بین دو طرف است.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: شرکت دبیرکل ناتو فردا در مراسم تحلیف اردوغان 10 عکس برگزیده از رقابت های انتخاباتی ترکیه اردوغان: این آخرین انتخابات من است

دیگر خبرها

  • افزایش تمایل آمریکایی‌ها برای مهاجرت
  • ادعای بولتون: پوتین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • «بازگرداندن آمریکا» به سبک بایدن
  • ادعای بولتون: پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • پوتین برای آتش‌بس با اوکراین منتظر نتیجه انتخابات آمریکا است
  • سناتور آمریکایی ضد ایران درگذشت/ جو لیبرمن چه می گفت؟
  • سناتور آمریکایی ضد ایران در گذشت
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • ترکیه باید گام های عملی برای دفاع از مردم غزه بردارد