Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - پارس تودي - آفريقاي جنوبي با تامين تسليحات براي عربستان و امارات به منظور استفاده در جنگ يمن به دست داشتن در کشتار مردم بي گناه اين کشور و بي ثبات سازي منطقه متهم شده است.
«زينت آدم»، تحليلگر سياسي در مقاله اي براي پايگاه تحليلي «ميدل‌ايست آي» نوشته است: آفريقاي جنوبي در تلاش براي توسعه اقتصادي به تجارت اسلحه با عربستان و امارات روي آورده است که ممکن است بهاي سنگيني بابت آن بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در اين مقاله آمده است: «سيريل رامافوسا»، رئيس جمهور آفريقاي جنوبي در ماه جاري ميلادي سفري به عربستان سعودي و امارات متحده عربي داشت که نتيجه آن توافق براي سرمايه گذاري 10 ميليارد دلاري هر يک از اين کشورها در آفريقاي جنوبي بوده است.
اکنون اين سوال مطرح مي شود که اين سرمايه گذاري کلان به چه بهايي صورت مي گيرد؟
گزارش ها حاکي است صادرات اسلحه از آفريقاي جنوبي به اين دو کشورِ حاشيه خليج فارس از زمان آغاز جنگ يمن افزايش يافته است. اين امر به طور بالقوه باعث مي شود افريقاي جنوبي در جنايات جنگي عربستان و امارات در يمن مشارکت داشته است.
وضعيت وخيمِ انساني در يمن
حملات ائتلاف متجاوز سعودي در يمن، اوضاع انساني را در اين کشور جنگزده بدتر کرد. بمباران هاي هوايي ائتلاف باعث شد شمار زيادي از غيرنظاميان يمني جان خود را از دست بدهند.
ويراني، ميراث شوم جنگ نابرابر در يمنسازمان پزشکان بدون مرز اخيرا در گزارشي اعلام کرد: شيوع بيماري هايي مانند وبا و ديفتري و افزايش درگيري ها سبب شده است وضعيت انساني در يمن وخيم تر شود.
بيش از سه ميليون نفر از زمان آغاز جنگ يمن در اين کشور آواره شده اند و برآورد شده است که بيش از 20 ميليون يمني به کمک هاي بشردوستانه نياز دارند.
اين گزارش همچنين حاکي است، بمباران هاي مداوم، کمبود منابع و نيرو منجر به بسته شدن بيش از نيمي از اماکن بهداشتي و درماني يمن شده است.
ديده بان حقوق بشر نيز اعلام کرده است که در جريان درگيري هاي مسلحانه شمار بسياري از غيرنظاميان يمني کشته شده اند.
ديده بان حقوق بشر همچنين افزود: ائتلاف سعوودي حملات هوايي غيرمتعارفي انجام داده که قربانيان آنها غيرنظاميان بوده اند.
در حملات ائتلاف، قوانين جنگي نقض شده اند و با مهماتي که ايالات متحده آمريکا، بريتانيا و ديگر کشورها همچنان به ائتلاف مي دهند، هزاران غيرنظامي يمني جان باخته اند.
کميسيون عالي حقوق بشر سازمان ملل متحد اعلام کرده است حملات هوايي ائتلافِ متجاوز سعودي عامل حدود دو سوم موارد مرگ و مير شهروندان يمني است.
"ساختِ آفريقاي جنوبي"
طبق گزارش سالانه کميته کنترل اسلحه در آفريقاي جنوبي، اين کشور در سال هاي 2016 و 2017 بيش از سه ميليارد راند (تقريبا معادل 228 ميليون دلار) اسلحه، مهمات و خودروهاي زرهي و همچنين ادوات نظارتي و فن آوري هاي نظامي به عربستان سعودي و امارات متحده عربي ارائه کرده است.
ارسال اين تسليحات در زماني صورت گرفته که اين دو کشور عميقا درگير جنگ يمن و فجايع غيرانساني ناشي از آن بوده اند.
شواهد مشخصي وجود دارد مبني بر اينکه ائتلاف عربي ضد يمن از اوايل سال 2015 از تجهيزات نظامي آفريقاي جنوبي در يمن استفاده کرده اند.
شبکه خبري المسيره متعلق به جنبش انصارالله در اوايل جنگ يمن تصاويري از يک پهپاد سرنگون شده از نوع «سيکر 2» (Seeker II) را پخش کرد. بر روي اين پهپاد عبارت «ساخته شده در آفريقاي جنوبي» به چشم مي خورد.
موسسه بين‌المللي تحقيقات صلح استکهلم که پژوهش هايي در مورد مبادلات تسليحاتي در سراسر جهان انجام مي دهد اعلام کرده است که فروش اسلحه به کشورهاي خاورميانه بين سال هاي 2013 تا 2017 به طور چشمگيري افزايش يافته است.
عربستان بزرگترين خريدار اسلحه در منطقه در واقع بزرگترين وارد کننده سلاح در جهان محسوب مي شود.
آفريقاي جنوبي بين سالهاي 2007 تا 2017 از جمله تامين کنندگان بزرگ اسلحه به امارات متحده عربي بوده است.
حکام امارات تمام سعي خود را مي کنند تا از عربستان در خريد سلاح عقب نمانندگزارش ها حاکي است با وجود نگراني هاي جدي در مورد نقض حقوق بشر از سوي ائتلاف سعودي، کشورهاي عرضه کننده سلاح از جمله آفريقاي جنوبي همچنان به ارائه سلاح به اين ائتلاف ادامه مي دهند.
بر اساس بند 41 قانون کنترل اسلحه در آفريقاي جنوبي کنوانسيون ملي کنترل اسلحه در اين کشور بايد از انتقال تسليحات به کشورهايي که به طور سيستماتيک حقوق بشر و آزادي هاي اساسي را نقض يا سرکوب مي کنند، جلوگيري کند و مانع انتقال سلاح هايي شود که احتمالا در تشديد درگيري هاي نظامي و بي ثباتي در منطقه و تهديد صلح مورد استفاده قرار مي گيرند.
آفريقاي جنوبي از امضاء کنندگان «پيمان تجارت اسلحه» است که در سال 2014 به تصويب رسيده است.
بر اساس اين پيمان، کشورهاي امضا کننده متعهد شده اند در تامين اسلحه به منظور نقض حقوق بين الملل و حقوق بشر نقشي نداشته باشند.
با وجود گزارش هايي مبني بر نقض حقوق بين الملل توسط اعضاي ائتلاف متجاوز سعودي، آفريقاي جنوبي همچنان مجوز فروش تسليحات به امارات و عربستان را تمديد مي کند.
روزنامه نيويورک تايمز در مارس 2018 در گزارشي به نقل از مقامات سعودي نوشت اين ائتلاف بيش از 145 هزار ماموريت در يمن انجام داده است.
«لين مألوف»، از مقامات سازمان عفو ​​بين الملل گفته است:
"با وجود شواهد گسترده مبني بر آسيب جدي به يمني ها طي سه سال گذشته، هيچ توجيه منطقي وجود ندارد که کشورهاي ارائه کننده سلاح به ائتلاف ضد يمن از جمله آمريکا و بريتانيا به حمايت هاي غيرمسئولانه خود از اين ائتلاف ادامه دهند."
آفريقاي جنوبي علاوه بر اسلحه، ادوات سنگين تسليحاتي، توپخانه و ادوات زرهي، به امارات و عربستان خمپاره، مهمات و دستگاه هاي حمله الکترونيکي ارائه مي دهد.
پهپادهاي جنگي سعودي
در سال 2016، زماني که دولت «باراک اوباما»، رئيس جمهور پيشين آمريکا درخواست عربستان سعودي براي دريافت هواپيماهاي بدون سرنشين را رد کرد، اين کشور پادشاهي به شرکت تسليحاتي «دِنِل ديناميکس»، در آفريقاي جنوبي روي آورد تا به رياض در توسعه برنامه ساخت پهپاد کمک کند.
اين شرکت تغييراتي در پهپادهاي مدل «سيکر 400» (Seeker 400) به وجود آورد؛ بُرد آن را تا 160 مايل افزايش داد و قابليت هايي از جمله پرواز مداوم به مدت 16 ساعت، قابليت حمل موشک هاي هوا به زمينِ موکوپا و موشک هاي هدايت شونده ليزريِ ايمپي را به آن افزود. موشک هاي ايمپي داراي کلاهک چند منظوره است که براي ماموريت هاي تروريستي مناسب است.
عربستان در ماه مه سال 2017 از پهپاد بومي خود با نام «صَقر 1» رونمايي کرد که طراحي آن شبيه محصولات شرکت دنل است.
«صقر 1» به ارتباطات ماهواره اي، موشک هاي دوربرد و دوربين مادون قرمز مجهز شده است که مي تواند اهداف را شبانه مورد حمله قرار دهد.
«جاکوب زوما»، رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي در ژوئن 2016 به عربستان سعودي سفر کرد تا شرکت صنايع نظامي «الخرج» را در رياض به همراه «محمد بن سلمان»، شاهزاده و وزير دفاع عربستان افتتاح کند. در محافل و مجامع از محمد بن سلمان به عنوان معمار جنگ يمن ياد مي کنند.
اين کارخانه 240 ميليون دلاري با همکاري شرکت «رينمتال دنل مونيشن» متعلق به آفريقاي جنوبي ساخته شده است و انتظار مي رود روزانه حداقل 300 گلوله توپ يا 600 خمپاره و همچنين بمب هاي 500 تا 2000 پوندي توليد کند.
محمد بن سلمان با سرکوب مخالفان در خاندان سلطنتيِ حاکم، قدرت را در عربستان يکدست کرد و کنترل وزارتخانه هاي کليدي اين کشور از جمله وزارت دفاع را بر عهده گرفت.
عربستان سعودي در حال حاضر دومين خريدار بزرگ تسليحات در جهان است و قصد دارد تا صنايع تسليحاتي و توليدات نظامي خود را تا سال 2030 از طريق يک شرکت دولتي تازه تاسيس به نام «صنايع نظامي عربستان سعودي» گسترش دهد.
سلاح عربستان
سلاح غربي، وسيله کشتار مردم يمن در دست حکام سعوديدر سال 2018، «ايور ايچيکوويتس»، دلال اسلحه آفريقاي جنوبي گفت: شرکت امور نظامي «پارامونت گروپ» در حال مذاکره با عربستان براي انتقال فنآوري و اجراي طرح هاي توليدات نظامي است.
از آنجايي که عربستان سعودي و امارات متحده عربي به کنوانسيون منع استفاده از بمب هاي خوشه اي نپيوسته اند، اين احتمال وجود دارد که آفريقاي جنوبي به اين دو کشور کمک کند تا کارخانه توليد بمب هاي خوشه اي بسازند. اين دو کشور حاشيه خليج فارس در جنگ يمن از بمب هاي خوشه اي استفاده کرده اند.
ارتش خصوصي امارات
اگر چه عربستان سعودي به خاطر وارد کننده عمده اسلحه شناخته مي شود، اما امارات خيلي بي سر و صدا با استفاده از ثروت نفتي خود به تقويت ارتش خود پرداخته و از کشورهاي مختلف از جمله آفريقاي جنوبي تسليحات خريداري کرده است.
بر اساس مستندات تاييد شده، امارات با شرکت هاي امنيتي خصوصي مرتبط با اريک پرنس، بنيانگذار شرکت «بلک واتر» قرارداد امضا کرده است تا براي امارات يک ارتش مدرن با سربازاني «غير مسلمان» ايجاد کند.
تحقيقات نيويورک تايمز نشان داد که اين ارتش از نيروهاي خارجي تشکيل شده که از سوي کهنه سربازان غربي آموزش ديده اند و مزدوران آفريقاي جنوبي در اين ارتش خصوصي حضور دارند.
حضور اين مزدوران در تناقض با «قانون کمک نظامي خارجي» در آفريقاي جنوبي است.
پايگاه اينترنتي ديفنس‌وب، گزارش داده است که شرکت دنل بين سال هاي 2006 و 2016، 192 زره پوش با نام تجاري «عقرب» به امارات تحويل داده است. اين کار از طريق يک شرکت واسطه با نام اينترنشنال گلدن گروپ انجام شده است.
يکي ديگر از معاملات نظامي بين امارات و افريقاي جنوبي ارائه بمب هاي هدايت شونده الطارق (در افريقاي جنوبي با نام اومباني Umbani) به امارات است.
اين بمب ها براي تجهيز جت هاي ميراژ مورد استفاده قرار مي گيرند و توسط يک شرکت مشترک به نام «توازن ديناميکس» توليد مي شود.
ارزش اين معامله 500 ميليون دلار برآورد شده است که بر اساس آن تا پايان سال 2016 حداقل 1600 بمب به امارات تحويل شده است.
پس از ناکامي امارات در خريد پهپاد پرداتور از آمريکا، امارات از پهپادهاي ساخت چين که با کمک آفريقاي جنوبي تجهيز مي شوند استفاده کرده است.
در نمايشگاه هوايي دبي در سال 2017 اعلام شد که امارات به شرکت دنل سفارشي 180 ميليون دلاري براي ساخت هواپيماهاي بدون سرنشين داده است که تا سال 2018 تحويل اين کشور خواهند شد.
واسطه گري امارات براي انتقال سلاح به کشورهاي ديگر از جمله کشورهاي آفريقايي به وضوح در تضاد با پيمان تجارت اسلحه است.
اگر آفريقاي جنوبي از اين اقدام امارات مطلع باشد، اين امر مي تواند نقض قوانين داخلي و بين المللي محسوب شود.
حق زندگي
در سوريه و يمن جنگي نيابتي در جريان است که به بهاي جان مردم بيگناه در اين دو کشور تمام مي شود.
آفريقاي جنوبي به عنوان يکي از تأمين کنندگان عمده تسليحات در دامن زدن به اين جنگ هاي ويرانگر نقش داشته است.
با توجه به جنايات ضد بشري که اين جنگ ها به بار آورده اند، مخالفت هاي زيادي در مورد تامين اسلحه از بريتانيا، اروپا و امريکا در اين کشورها به وجود آمده است.
آلمان و نروژ فروش اسلحه به کشورهاي درگير در جنگ يمن را متوقف و در مورد بحران انساني در اين کشور ابراز نگراني جدي کرده اند.
آفريقاي جنوبي بايد مسئوليت خود را در بي ثبات سازي بيشتر منطقه با صادرات اسلحه بپذيرد. اين کشور به بهانه توسعه و تقويت اقتصادي به چنين اقداماتي روي آورده است.
ارزش هاي اصيلي مانند حق زندگي و کرامت انساني را نمي توان به بهانه پر کردن خزانه کشور و به بهاي ريختن خون انسانها کنار گذاشت.
آفريقاي جنوبي اخيرا از سازمان ملل متحد خواسته است مجوز فروش موشک هاي زمين به هواي اومکونتو را به ارزش 1/5 ميليارد راند (واحد پول آفريقاي جنوبي) صادر کند.
در اواخر سال 2017، جاکوب زوما، رئيس جمهور سابق آفريقاي جنوبي مذاکراتي با قطر براي فروش اکثر سهام شرکت دنل داشته است. اين مذاکرات ممکن است در دوره رياست جمهوري رامافوسا نيز ادامه يابد.
چنين اقداماتي ممکن است در نهايت آفريقاي جنوبي را متهم کند که در کشتار مردم بيگناه نقش داشته است. پيامدهاي چنين مداخلاتي به مراتب فراتر از منطقه خليج فارس است و تأثير مستقيم بر ثبات بين المللي دارد.
مترجم: علي مولوي
137/116

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۷۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ شبکه تلویزیونی‌ ای بی سی نیوز آمریکا در مطلبی به ادامه مشکلات در هواپیما‌های مسافربری ساخت شرکت بوئینگ پرداخت. در سالروز ناپدید شدن هواپیمای بوئینگ در خطوط هوایی مالزی، خبر دیگری درباره نقص در یکی دیگر از هواپیما‌های این شرکت منتشر شد که روز یکشنبه رخ داد و تصویر آن امروز منتشر شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 
یک فروند جت بوئینگ ۷۳۷ به هنگام برخاستن از زمین، یک چرخ خود را از دست داد و مجبور به فرود اضطراری شد. تصاویر این رویداد از ابتدا تا انتها با دوربین‌ها ثبت شده است. 
این اتفاق وحشتناک بود. این اتفاق چند روز قبل اتفاق افتاد، اما تصاویر ویدئویی آن ساعتی پیش منتشر شده است. حال همه مسافران و خدمه این هواپیما خوب است. اما همانطور که می‌بینید، هواپیما به شکل وحشتناکی فرود اضطراری انجام داد. این تصاویر ویدئویی به یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شرکت هواپیمایی فلای سافیر (FlySafair) در آفریقای جنوبی مربوط می‌شود که حدود ۲۰۰ مسافر و خدمه داشت. این هواپیما پس از افتادن یکی از لاستیکهایش در هنگام از زمین برخاستن، مجبور به فرود اضطراری شد. کارکنان فرودگاه در روی زمین که این اتفاقات را شاهد بودند، به خلبان اطلاع دادند که یکی از چرخ‌های عقب هواپیما افتاده است. خلبان پس از شنیدن این خبر، هواپیما را بازگرداند و در ارتفاع پایینی حرکت کرد تا گروه بازرسی فنی بتواند هواپیما را قبل از فرود ببیند. درنهایت، هواپیما در حالی که روی باند می‌لغزید و دود از زیر آن بلندشده بود، به زمین نشست.

جان هانس کارشناس هواپیمایی گفت: افتادن چرخ هواپیما‌ها یک اتفاق بسیار غیرعادی است. اما هواپیما‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که اگر چرخ‌های دیگر هم از دست برود، بتوانند حتی روی قلاب فرود بیایند. در این قضیه نیز دقیقا همین اتفاق رخ افتاد.
شرکت هواپیمایی مذکور با انتشار بیانیه‌ای از مسافران به علت صبر و درک آنها در این فرآیند تشکر کرد. این شرکت از کارکنان شرکت در داخل هواپیما و در روی زمین برای مدیریت عالی و توجه عالی، تشکر کرد و آن را نشانه تعهد شرکت به ایمنی به عنوان اولین اولویت شرکت، توصیف کرد.
این اتفاق، جدیدترین مورد از زنجیره رویداد‌های هوایی درزمینه تعمیر و نگهداری است که نگران کننده شده است. لاستیک این بوئینگ ۷۷۷ خطوط هوایی شرکت یونایتد در ماه مارس به زمین سقوط کرد. در اوایل ماه جاری نیز، بخش پوشش موتور یکی از هواپیما‌های شرکت ساوث وست، در وسط پرواز، از جای خودش کنده شد. در ماه ژانویه نیز، اهرم درب این هواپیما در ارتفاع شانزده پا در هوا ازجای خودش کنده شد. این اتفاق در یکی از هواپیما‌های خطوط هوایی آلاسکا رخ داد که از نوع بوئینگ ۷۳۷ مکس MAX بود.

جان هانس کارشناس هواپیمایی گفت: وقتی این اتفاق می‌افتاد یا اتفاقی شبیه این رخ می‌دهد، توجه همه به آن جلب می‌شوند. نباید با بی خیالی از کنار این رویداد‌ها بگذریم. باید بپرسم چه چیزی باعث وقوع این اتفاق شد.
ما این سوال را از مسئولان شرکت هواپیمایی پرسیدیم. آنها به ما گفتند که علت بروز مشکل در لاستیک این هواپیما در حال بررسی است و آنها هم هواپیما و هم باند فرودگاه را بررسی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان روز ملی جمهوری آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • اقدام آفریقای جنوبی علیه صهیونیست‌ها نشان داد آرمان‌های نلسون ماندلا زنده است
  • تبریک امیرعبداللهیان به وزیر خارجه آفریقای جنوبی
  • رئیس جمهور فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رئیس جمهور روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رئیسی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • پیام تبریک رئیس جمهور برای روز ملی آفریقای جنوبی
  • رئیسی روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • رییسی فرا رسیدن روز ملی آفریقای جنوبی را تبریک گفت
  • فرود اضطراری بوئینگ ۷۳۷ در آفریقای جنوبی