Web Analytics Made Easy - Statcounter

موافقت وزارت خارجه آمریکا با لغو محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر سؤالاتی را در خصوص ارتباط این قضیه با طرح موسوم به معامله قرن ایجاد کرده است. ۰۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۱ بین الملل آفریقا آمریکا نظرات

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از العربی الجدید، موافقت وزارت خارجه آمریکا با لغو محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر چندین سؤال را ایجاد کرده است؛ چرا که لغو این محدودیت‌ها پس از دیدار "عباس کامل" رئیس سازمان اطلاعات مصر با جیسون گرینبلات و جراد کوشنر نمایندگان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه تاکید کرد که دولت ترامپ تصمیم گرفته است تا کمک نظامی 195 میلیون دلاری به مصر را که پیش از این به خاطر نگرانی‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر به حالت تعلیق درآمده بود، در اختیار قاهره قرار دهد.

دولت ترامپ سال گذشته با استناد به ناکامی دولت مصر در بهبود وضعیت حقوق بشر و معیارهای دموکراتیک، اعطای کمک مالی نظامی به این کشور را به حالت تعلیق درآورده بود.

وزارت خارجه آمریکا با بیان "مصر چندین اقدام برای رفع نگرانی‌های دولت آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در این کشور انجام داده است"، افزود: همچنان برخی از ملاحظات‌ واشنگتن در زمینه حقوق بشر و دموکراسی در مصر ادامه دارد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در گزارش حقوق بشر که در ماه آوریل منتشر شد به موارد گسترده‌ای از مسائل حقوق بشری در مصر از جمله شکنجه، محدودیت آزادی بیان، سیطره دولت بر نهادهای غیر دولتی و استفاده از دادگاه های نظامی برای محاکمه غیرنظامیان اشاره کرده است.

اعلام رفع محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر توسط آمریکا ساعاتی بعد از نشست کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا درباره امنیت، حقوق بشر و اصلاحات در مصر که در جریان آن انتقادهای شدیدی به کارنامه دولت مصر در این زمینه وارد شد، صورت گرفته است. 

انتقادات از مصر به موضوع آزادی‌ها یا نقض حقوق بشر و فشار بر روزنامه‌نگاران محدود نشد، بلکه این انتقادها شامل استراتژی‌ها و عملکرد ارتش مصر در شمال سیناء و مقابله با گروه‌های تروریستی در این منطقه نیز شد. در این نشست همچنین از کاهش نقش مصر در زمینه مسائل مختلف منطقه‌ای و همچنین روابط قاهره با کره شمالی و روسیه سخن به میان آمد. 

بیشتر شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که مصر  تحت رهبری عبدالفتاح السیسی اهمیت خود را به عنوان یک نیروی نظامی و منطقه‌ای از دست داده و آمریکا از بیم افزایش مشکل آوارگان و رسیدن آن‌ها به بیش از صده میلیون نفر، به مصر کمک می‌کند.

این تصمیم آمریکا همچنین همزمان با تحولات مختلف در منطقه خاورمیانه در سایه تحرکاتی که کوشنر و گرینبلات در چارچوب معامله قرن انجام می‌دهند، اتخاذ شده است.

یک دیپلمات سابق مصر در گفت‌وگو با العربی الجدید از ارائه تسهیلات واشنگتن به عبدالفتاح السیسی که نقش زیادی در اجرای برنامه‌های ترامپ و داماد او ایفا می‌کند، خبر داد.

 برخی منابع دیپلماتیک دیگر به العربی الجدید گفتند که سفر عباس کامل در رأس یک هیئت امنیتی و نظامی به آمریکا با هدف مشورت درباره برجسته‌ترین موضوعات خاورمیانه که همان معامله قرن است، صورت گرفته است.

این در حالی است که جیسون گرینبلات در توئیتر خود نوشت که مذاکره با مصر درباره روابط استراتژیک بین قاهره و واشنگتن بوده و او و کوشنر با رئیس سازمان اطلاعات مصر درباره غزه نیز بحث و گفت‌وگو کرده اند.

برخی منابع مصری گفتند که بعد از انتصاب عباس کامل به ریاست سازمان اطلاعات مصر، مسئولیت مذاکره درباره مسائل مهم به وی واگذار شده است.

به گفته این منابع عباس کامل به ویژه در سایه تماس‌ها و تحرکات موفق‌آمیزی که وی اخیرا در عرصه هماهنگی درباره غزه انجام داده و از درگیری فراگیر بین گروه‌های فلسطین با اسرائیل در نوار غزه جلوگیری کرده است، مورد اعتماد و حمایت دولت ترامپ و مشاور ویژه او است.

این منابع تاکید کردند که رفع محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر چه بسا در راستای قدردانی از تلاش‌هایی باشد که نظام مصر و سازمان اطلاعات این کشور در حمایت از گرایش‌های ترامپ و دولت او در منطقه به‌ویژه در سایه توسعه روابط بین قاهره و تل‌آویو صورت گرفته باشد.

انتهای پیام/

R36348/P36355/S8,88,1128/CT10

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۸۲۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند

به گزارش صدای ایران از ایرنا، ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا روز دوشنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: «به این نتیجه رسیده‌ایم که ۵ واحد (یگان) نظامی اسرائیل در کرانه باختری مرتکب نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه شده‌اند.

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: ما در حال گفتگو با دولت اسرائیل در مورد این موضوع هستیم و همه تخلفات قبل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ (عملیات طوفان الاقصی) رخ داده است.

او مدعی شد: اسرائیل اقدامات اصلاحی را در مورد ۴ واحد (یگان) انجام داد. با یک واحد رایزنی‌های مداوم با اسرائیلی‌ها انجام می‌شود و تصمیم آمریکا پس از تکمیل مذاکرات انجام می‌شود.

شبکه خبری‌ای بی سی نیوز روز جمعه به وقت محلی گزارش داد: دولت بایدن تصمیم گرفته است که کمک نظامی به سه گردان ارتش اسرائیل را به رغم نتیجه گیری مبنی بر «نقض فاحش حقوق بشر» غیرنظامیان فلسطینی در کرانه باختری، لغو نکند.

در این گزارش آمده است که این ارزیابی در نامه‌ای از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ارسال شده است.

بنا بر گزارش ها، بلینکن اعلام کرده که این تصمیم باعث تاخیر در ارائه هیچ نوع کمکی به اسرائیل نخواهد شد، اسرائیل نیز کل مبلغ اختصاص یافته توسط کنگره را دریافت خواهد کرد.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی یف را امضا کرد.

لایحه کمک ۹۵ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین، اسرائیل و تایوان پس از ماه‌ها تاخیر و اختلاف ابتدا در مجلس نمایندگان و سپس مجلس سنای این کشور به تصویب رسید و با امضای بایدن به قانون تبدیل شد.

تصویب این قانون پیروزی چشمگیری برای بایدن، دموکرات‌های کنگره و سناتور میچ مک کانل رهبر جمهوری‌خواهان مجلس سنا است که مدت‌ها برای ارسال کمک به اوکراین تلاش می‌کرد.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات‌های سنا و از حامیان تداوم حمایت از اوکراین، اندکی پیش از تصویب نهایی این لایحه گفته بود: «امشب، ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) از لحظه‌ای که اراده آمریکا را زیر سوال برد، پشیمان می‌شود».

این قانون شامل نزدیک به ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین، بیش از ۲۶ میلیارد دلار برای رژیم اسرائیل و ۸ میلیارد دلار برای منطقه هند و اقیانوسیه است.

دیگر خبرها

  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد
  • آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» تشخیص داد
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است