Web Analytics Made Easy - Statcounter

موافقت وزارت خارجه آمریکا با لغو محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر سؤالاتی را در خصوص ارتباط این ماجرا با طرح موسوم به معامله قرن ایجاد کرده است.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، موافقت وزارت خارجه آمریکا با لغو محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر چندین سؤال را ایجاد کرده است؛ چرا که لغو این محدودیت‌ها پس از دیدار عباس کامل رئیس سازمان اطلاعات مصر با جیسون گرینبلات و جراد کوشنر نمایندگان دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن صورت گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه تاکید کرد که دولت ترامپ تصمیم گرفته است تا کمک نظامی 195 میلیون دلاری به مصر را که پیش از این به خاطر نگرانی‌های مربوط به وضعیت حقوق بشر به حالت تعلیق درآمده بود در اختیار قاهره قرار دهد.

دولت ترامپ سال گذشته با استناد به ناکامی دولت مصر در بهبود وضعیت حقوق بشر و معیارهای دموکراتیک، اعطای کمک مالی نظامی به این کشور را به حالت تعلیق درآورده بود.

وزارت خارجه آمریکا با بیان «مصر چندین اقدام برای رفع نگرانی‌های دولت آمریکا در خصوص وضعیت حقوق بشر در این کشور انجام داده است» افزود: همچنان برخی از ملاحظات‌ واشنگتن در زمینه حقوق بشر و دموکراسی در مصر ادامه دارد.

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا در گزارش حقوق بشر که در ماه آوریل منتشر شد به موارد گسترده‌ای از مسائل حقوق بشری در مصر از جمله شکنجه، محدودیت آزادی بیان، سیطره دولت بر نهادهای غیر دولتی و استفاده از دادگاه های نظامی برای محاکمه غیرنظامیان اشاره کرده است.

اعلام رفع محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر توسط آمریکا ساعاتی بعد از نشست کمیته فرعی خاورمیانه و شمال آفریقا در مجلس نمایندگان آمریکا درباره امنیت، حقوق بشر و اصلاحات در مصر که در جریان آن انتقادهای شدیدی به کارنامه دولت مصر در این زمینه وارد شد، صورت گرفته است.

انتقادات از مصر به موضوع آزادی‌ها یا نقض حقوق بشر و فشار بر روزنامه‌نگاران محدود نشد، بلکه این انتقادها شامل استراتژی‌ها و عملکرد ارتش مصر در شمال سیناء و مقابله با گروه‌های تروریستی در این منطقه نیز شد. در این نشست همچنین از کاهش نقش مصر در زمینه مسائل مختلف منطقه‌ای و همچنین روابط قاهره با کره شمالی و روسیه سخن به میان آمد.

بیشتر شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که مصر تحت رهبری عبدالفتاح السیسی اهمیت خود را به عنوان یک نیروی نظامی و منطقه‌ای از دست داده و آمریکا از بیم افزایش مشکل آوارگان و رسیدن آنها به بیش از صده میلیون نفر، به مصر کمک می‌کند.

این تصمیم آمریکا همچنین همزمان با تحولات مختلف در منطقه خاورمیانه در سایه تحرکاتی که کوشنر و گرینبلات در چارچوب معامله قرن انجام می‌دهند، اتخاذ شده است.

یک دیپلمات سابق مصر در گفت‌وگو با العربی الجدید از ارائه تسهیلات واشنگتن به عبدالفتاح السیسی که نقش زیادی در اجرای برنامه‌های ترامپ و داماد او ایفا می‌کند، خبر داد.

برخی منابع دیپلماتیک دیگر به العربی الجدید گفتند که سفر عباس کامل در رأس یک هیئت امنیتی و نظامی به آمریکا با هدف مشورت درباره برجسته‌ترین موضوعات خاورمیانه که همان معامله قرن است، صورت گرفته است.

این در حالی است که جیسون گرینبلات در توئیتر خود نوشت که مذاکره با مصر درباره روابط استراتژیک بین قاهره و واشنگتن بوده و او و کوشنر با رئیس سازمان اطلاعات مصر درباره غزه نیز بحث و گفت‌وگو کرده اند.

برخی منابع مصری گفتند که بعد از انتصاب عباس کامل به ریاست سازمان اطلاعات مصر، مسئولیت مذاکره درباره مسائل مهم به وی واگذار شده است.

به گفته این منابع عباس کامل به ویژه در سایه تماس‌ها و تحرکات موفق‌آمیزی که وی اخیرا در عرصه هماهنگی درباره غزه انجام داده و از درگیری فراگیر بین گروه‌های فلسطین با اسرائیل در نوار غزه جلوگیری کرده است، مورد اعتماد و حمایت دولت ترامپ و مشاور ویژه او است.

این منابع تاکید کردند که رفع محدودیت‌های مربوط به کمک نظامی به مصر چه بسا در راستای قدردانی از تلاش‌هایی باشد که نظام مصر و سازمان اطلاعات این کشور در حمایت از گرایش‌های ترامپ و دولت او در منطقه به‌ویژه در سایه توسعه روابط بین قاهره و تل‌آویو صورت گرفته باشد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/4069

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۹۶۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران

وزیر تعاون گفت: در سال جاری، با معدل ۳۵.۶ درصد افزایش حقوق سال ۱۴۰۳، تقریبا‌ ۹ درصد نسبت به سال گذشته به حقوق کارگران اضافه کرده‌ایم، این در حالی است که اکنون تورم و رشد نقدینگی ما نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است.

به گزارش تسنیم، سیدصولت مرتضوی در حاشیه همایش "امتنان و تجلیل از کارگران و کارفرمایان و واحدهای نمونه کارگری خراسان رضوی" در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای کارگران باید امنیت شغلی فراهم شود و از سوی دیگر امید به آینده و آتیه در این راستا باید به تقویت کارگاه‌ها که پویا و سرپا باشند و توسعه کارگاه‌ها و کارخانه‌ها توجه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مقام معظم رهبری در سیاست‌های ابلاغی‌شان به اقتصاددریا محور اشاره داشتند و هم اقتصاد معدن‌؛ در کشور ایران ظرفیت‌های فراوانی برای توسعه اشتغال وجود دارد و تمام همت دولت این است که کارگاه‌های راکد را احیا کند و تاکنون بیش از 10 هزار کارخانه و کارگاه تعطیل شده و نیمه‌فعال را در طول دو سال  گذشته  در دولت سیزدهم احیا کردیم.

وی گفت: تعدادی مجتمع و بخش‌های بزرگ در حوزه نفت و گاز و نیروگاهی، احیا و احداث سدها  نیز صورت گرفته و سالانه بیش از یک میلیون فرصت شغلی در دولت سیزدهم ایجاد شده که به معنی توسعه زیرساخت‌ها و کارگاه‌هاست.

مرتضوی تصریح کرد: جلوگیری از بهره‌کشی از کارگران و سوء‌استفاده از توان کارگران  و دائمی کردن قرار دادها نیز از دیگر موضوعات مورد توجه دولت است؛ قانون کار، قانون پویایی است و هیئت‌های تشخیص و حل اختلاف به شدت ورود پیدا می‌کنند  تا اجحافی در حق کارگر صورت نگیرد  و ما نیز در حوزه امنیت شغلی کارگان در نشست دولت لایحه‌ای را که تنظیم کرده بودیم به تصویب هیئت دولت رسید و لایحه امنیت شغلی کارگران  در کم‌ترین فرصت تقدیم مجلس خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دائمی کردن قراردادها‌، حقوق کارگران، تعهدات سفید امضا از کارگران از جمله موضوعاتی است که در این لایحه به آن پرداخته شده ‌و مقررات مطلوبی پیش‌بینی شده که به امنیت شغلی کارگران منجر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری، با معدل 35.6 درصد افزایش حقوق سال 1403، تقریبا 9 درصد نسبت به سال گذشته به حقوق کارگران اضافه کرده‌ایم، این در حالی است که اکنون تورم و رشد نقدینگی ما نسبت به سال گذشته روند کاهشی داشته است.

وزیر کار وی در خصوص حق مسکن کارگران نیز گفت: در حوزه مسکن، قرارگاه ملی مسکن را در وزارت کار تشکیل داده ایم و به زودی شعبات استانی این قرارگاه راه‌اندازی خواهد شد ضمن اینکه کمک‌های غیر نقدی دولت نیز در بسته‌های درمانی محقق خواهد شد‌.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ واحد نظامی ارتش اسراییل اقدام به نقض حقوق بشر کرده اند
  • آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • توضیحات وزیر کار درباره حق مسکن کارگران
  • زلنسکی مجوز نقض حقوق بشر در جنگ اوکراین را از اروپا می‌گیرد
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • تأکید مجدد السیسی بر ضرورت آتش بس و ارسال کمک های بشردوستانه به غزه
  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد
  • حضور نیروی نظامی در دانشگاه و سرکوب دانشجویان پذیرفتنی نیست | رفتار آمریکا با دانشجویان معترض شرم‌آور است