سریال طنز گران، سخت و پر مخاطره است/ اشک مخاطب ایرانی دم مشک است
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۷۹۹۴۶
در بخش اول این مطلب جای خالی تولیدات طنز تلویزیونی را مطرح کردیم در این شماره و در بخش دوم برهوت طنزسازی تلویزیون را با موضوع طرح و ایده و فیلمنامه ادامه می دهیم.
طرح طنز بکر
بسیاری معتقد هستند که نویسندگی در آثار طنز به مراتب سخت تر و سنگین تر از آثار دراماتیک و ژانرهای دیگر است نکته اینجاست که آیا در عرصه تولید آثار مفرح (نگارش) کفگیر تلویزیون به ته دیگ خورده است یا نویسندگان علاقه ای ندارند در این حوزه دست به قلم شوند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
بی شک ما در نگارش سریال های طنز در این سال ها غنی و قوی حرکت نکرده ایم معمولا به تکرار خودمان رسیده ایم یا اینکه یک نسخه ی به نسبت موفق را بارها تکرار کرده ایم که این مسئله از چند زاویه قابل بررسی است.
آیا تلویزیون نتوانسته در این عرصه افراد جدیدی را معرفی کند یا نخواسته که این اتفاق بیفتد؟
در گپ و گفتی با نویسندگان کارنامه دار این ژانر، به سرعت به این نتیجه رسیده ایم که بسیاری از طنزنویسان از مقوله آزاردهنده ممیزی فرار می کنند که این ژانر را کنار گذاشته اند و بسیاری بیکار و بسیاری در گونه جدید قلم می زنند این در حالی است که این روزها اتفاقا بیش از هر روز تلویزیون به خندیدن و خنداندن احتیاج دارد. این را می توان از حال گرما زده مخاطب امروز سیما به خوبی حدس زد.
خندیدن گران است!
وقتی که تلویزیون نتوانسته افراد جدیدی را در این حوزه معرفی کند و کماکان قدیمی ترهای این عرصه مدیریت امور را به دست دارندخب منطقی است که ببینیم بازار طاقچه بالا گذاشتن آرتیست ایرانی هم داغتر می شود.
در روزهایی که ممیزی های سیما برای برخی رعایت می شود و برخی نه ، منطقی است که خیلی از نویسندگان از نگارش طنز برای این تلویزیون هراس داشته باشند.
نیاز مبرم است که مدیران در این رابطه با سعه صدر بیشتر به نویسندگان اجازه دهند ذهنشان را پویا تر کنند نه اینکه در عرصه نگارش طنز ما به خودسانسوری و در نهایت به فرار از این گونه ی پر مخاطب برسم.
بی شک بازیگران صاحب گیشه سینمایی به تلویزیون نمی آیند و دارایی های تلویزیون نیز بدون مزه ی لازم بالاتر از قیمتشان اتیکت می خورند و تهیه کنندگان دلسوز عطای طنزسازی تلویزیون را به لقای آن می بخشند و با شعار اشک تماشاگر ایرانی دم مشکش است با یک ملودرام نیم بند عاشقانه به ماموریت خود در این حوزه پایان می دهند .
این حکایت کماکان با بررسی حوزه بازیگری و کارگردانی در طنزسازی تلویزیون ادامه دارد.
ادامه دارد...
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: تلویزیون سریال طنز ملودرام
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۷۹۹۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سریالهای جدید آنتن را پررونق میکنند؟
به گزارش قدس آنلاین، پخش سریالهای جدید تلویزیون با «آقای قاضی، شعبه ۱۲۱» از امشب کلید میخورد. این مجموعه که توسط کارگردان جوانی به نام «سجاد مهرگان» ساخته شده، با نقشآفرینی تماشایی «بهزاد خلج» در نقش آقای قاضی، بازخوردهای خوبی در فصل اول داشت و پس از تأخیری طولانی برای ساخت فصل دوم، از امشب به آنتن شبکه دو میرسد و پخش آن به صورت هفتگی و پنجشنبهها و جمعهها خواهد بود.
در این فصل، آقای قاضی به پروندههایی پیچیدهتر با موضوعاتی مختلف خواهد پرداخت و وارد شعبه جدید ۱۲۱ میشود که با داستانهایی متفاوت به جنبههای دیگری از آموزههای حقوقی میپردازد.
با پایان فصل پنجم سریال تماشایی «نون خ»، یک درام معمایی امنیتی جایگزین این مجموعه کمدی در شبکه یک میشود. سریال «رخنه» تولید جدید مرکز سیمافیلم با محوریت هوافضا و با هدف نمایش توان علمی و دفاعی کشور، از شنبه شب هفته آینده راهی آنتن میشود. قصه این سریال ۳۰قسمتی درباره گروهی از دانشمندان کشورمان است که روی موشکهای ماهوارهبر و فضایی تحقیق میکنند و در این مسیر با تهدیدات و خطراتی از سوی بیگانگان مواجه میشوند. کارگردانی این مجموعه را علی غفاری و حمیدرضا لوافی بر عهده دارند. علی غفاری پیش از این «بچه مهندس» را ساخته بود و علاقهمندان به این سریال احتمالاً فضایی مشابه همان مجموعه را در «رخنه» تجربه خواهند کرد.
یک کمدی در انتظار مخاطبان شبکه ۳
در میان سه شبکه اصلی که بار تولید سریالهای تلویزیون را به دوش میکشند، شبکه سه همچنان مشغول پخش «هفت سراژدها» است که با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه نشد. این درام امنیتی پلیسی که ابوالقاسم طالبی، کارگردان فیلم «قلادههای طلا» سالها درگیر ساخت آن بود، به عنوان سریال نوروزی امسال به آنتن رسید اما نتیجه آن چندان مطلوب ذائقه مخاطبان نبود و آمار مخاطبانش ۲۲درصد اعلام شد. پس از این سریال که به نظر میرسد پخش آن تا اواخر اردیبهشت ادامه یابد، یک مجموعه کمدی، اوقات فراغت شبهای ماه پایانی بهار را برای مخاطبان شبکه سه پر میکند.
سریالی که قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه قرار گیرد، پس از سریال روی آنتن این شبها، پخش میشود. «بدل» به کارگردانی علی مشهدی که در مراحل پایانی تدوین و صداگذاری است، جایگزین «هفت سر اژدها» خواهد بود. مسعودی که پیش از این سریال «نوروز رنگی» را برای شبکه پنج در نوروز سه سال پیش ساخته بود، قصه طنز دیگری را با بازیگران کمدی شناخته شده، در کنار چند بازیگر جدید دیگر روانه آنتن خواهد کرد.
روی دور قصههای پلیسی
با قطعی شدن سریالهای جایگزین مجموعههای نوروزی سه شبکه اصلی تلویزیون، چند سریال دیگر هم در حال تولید قرار دارند و یا مراحل نهایی را برای پخش طی میکنند. جواد افشار که با ساخت «گاندو» ید طولایی در تولید آثار معمایی و پلیسی پیدا کرده، «ناریا» را در دست ساخت دارد که عاشقانهای با تم پلیسی است. قصه این سریال در ایران و خارج از کشور میگذرد و درباره یک دختر نخبه و دانشمند ایرانی است که در اوج شکوفایی علمیاش بهدنبال اختراعی جدید میرود. در این میان، گروهی از تبهکاران و گانگسترهای داخلی و خارجی وارد ماجرا میشوند، اما قصه از آنجا جذاب میشود که در این مسیر، یکی از تبهکاران عاشق این دختر میشود.
احمد معظمی هم پس از «خانه امن» سراغ قصه پلیسی دیگری به نام «هشت پا» رفته است که این روزها در سکوت خبری، فیلمبرداری میشود و احتمالاً در جدول پخش سریالهای تابستانی تلویزیون قرار خواهد گرفت.
بزم تابستانی جعبه جادو
از آنجا که موضوعات روز، جزو اولویتهای مدیران تلویزیون برای سریالسازی قرار دارد، سریال «رویان» به کارگردانی داوود بیدل هم در دست ساخت است که با محوریت پژوهشگاه رویان به دستاوردهای علمی در این پژوهشگاه میپردازد.
سروش محمدزاده هم تصویربرداری «غریبه» را با بازی پژمان بازغی و حمید گودرزی در ترکیه پیش میبرد. داستان این سریال درباره یک جوان نخبه داروسازی است که در آستانه ازدواج، براساس شواهدی احساس میکند همسر مرحومش که سه سال پیش در دریا غرق شده، زنده است. مصطفی در جستوجوی این راز با داستانهای عجیبی مواجه میشود.
با پایان فیلمبرداری سریال «مهیار عیار» که مجموعهای تاریخی درباره دوران صفویه است و کارگردانی آن را سیدجمال سیدحاتمی برعهده دارد، به نظر میرسد این مجموعه تاریخی ۳۰قسمتی جزو آثار در اولویت پخش شبکه دو باشد. این سریال هم قرار بود در فهرست نوروزی این شبکه جا بگیرد
اما این اتفاق نیفتاد.
در میان سریالهای جدید تلویزیون که سهم کمدیها نسبتاً کم است، فصل دوم مجموعه طنز ۹۰ شبی «چرخ گردون» به کارگردانی جواد مزدآبادی با نقشآفرینی حمید لولایی در دست تولید قرار داد.
سریالهای دیگری همچون «مادر سوجان» که قصه چند نسل را در خطه گیلان در ۶۰ قسمت روایت میکند، سریال «طوبی» که سعید سلطانی، کارگردان «ستایش» آن را در شهرک غزالی جلو دوربین برده و مضمون آن با پیادهروی اربعین پیوند میخورد، «فراری» که در دو فصل ساخته شده و کارگردان جوان آن «امیر داسارگر» از فیلمسازان جشنواره عمار، نگاهی آزاد به زندگی یکی از شهدای مدافع حرم دارد یا «جان برادر» با موضوع شکلگیری گردان زرهی ۷۷ خراسان که قصه آن را پرویز شیخطادی با بازی آرش مجیدی جلو دوربین برده است، از سریالهای تابستان امسال تلویزیون خواهند بود.