Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر حسین امجد یزدی روز جمعه در جلسه ای با حضور شورای شهر؛شهردار وفعالان اقتصادی شهر فیض آباد با اشاره به وضعیت فعلی آب های زیرزمینی استان خراسان رضوی اظهار داشت : در استان خراسان رضوی 37 دشت آبی موجود است که منابع آبی استان را تشکیل می دهد و باتوجه به اینکه 87 تا 90 درصد آب استحصالی در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ متاسفانه به دلیل فقدان مدیریت درست و استفاده از روش های جدید آبیاری و کاهش بهره‌وری آب از یک سو و کاهش نزولات آسمانی از سوی دیگر با بحران فراوانی در زمینه آب روبرو هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: از 37 دشت خراسان رضوی 34 دشت آن در مسیر بحران قرار گرفته که افت شدید سطح آب های زیرزمینی را در این دشت ها شاهد هستیم و به همین دلیل نیازمند مدیریت بهره وری صحیح هستیم.
امجد یزدی با اشاره به وضعیت آب های زیرزمینی شهرستان مه ولات اظهار داشت: دشت مه ولات با توجه به فقدان تعادل مصرف و تغذیه از سال 1363 یکی از دشت‌های ممنوعه استان قرار گرفته و با توجه به کاهش نزولات آسمانی و افت شدید سطح آب زیرزمینی بویژه از قسمت های جنوب و شرق شهرستان با شوری آب هم روبرو شده و نیازمند مدیریت و بهره وری صحیح این بحران هستیم.
به گفته وی ، بر اساس آمار در این دشت 504 حلقه منبع آبی در حال استحصال سالانه بالغ بر 230 میلیون متر مکعب آب از منبع آبی دشت مه ولات وجود دارد که نزدیک به 90 درصد آن در بخش کشاورزی مصرف می شود و از جهت شوری، 60 درصد آب استحصال شده به دلیل بحران های آبی دشت مه ولات متمایل به شوری شده ، EC آب در این دشت بین 5000 تا 15000 است که نشان دهنده برداشت بی رویه و وجود چاه های غیرمجاز در این دشت است.
امجد یزدی تصریح کرد : میزان بارندگی در سه سال اخیر بطور میانگین 106 میلیمتر بوده است و در سال زراعی گذشته طبق بررسی ها کمترین میزان بارندگی را در دشت مه ولات شاهد بودیم و سالانه افت 1.5 متری سطح آب زیرزمینی را در این دشت داریم که بیان کننده میزان وخامت بحران آبی در این منطقه است.
مشاور اجتماعی؛اقتصادی آب منطقه ای استان خراسان رضوی گفت : به دلیل کاهش سطح آب و افزایش EC ما شاهد کاهش میزان تولید محصول کشاورزی و در نتیجه کاهش درآمد و همچنین به دلیل کاهش کیفیت محصولات کشاورزی شاهد کاهش قیمت این محصولات خواهیم بود که موجب ایجاد نگرانی برای کشاورزان شده است.
وی تصریح کرد : برای برون رفت از این بحران که اکنون هم از خط قرمز رد شدیم و باید از همین امروز اقدام کنیم مانند استفاده از سیستم های آبیاری زیرسطحی و استفاده از تصفیه خانه ها برای باز چرخانی فاضلاب های شهری و حتی شرکت های شهرک های صنعتی برای استفاده مجدد در بخش های مختلف و از منابع زیرزمینی برای تقویت آبخانها استفاده شود.
وی بااشاره به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص اقدامات انجام شده برای مدیریت بحران آب در سطح استان خراسان رضوی گفت: در وزارت نیرو و جهاد کشاورزی با توجه به بحران های آبی که وجود دارد خوشبختانه با تدابیری که اندیشیده شد در حوزه جهاد کشاورزی در سالهای 94 و 95 بالغ بر 12000 هکتار از زمین های زراعی و باغی زیر پوشش سیستم های نوین آبیاری قرار گرفت و این سیستم های نوین آبیاری بالغ بر 50 درصد منابع آب های زیرزمینی را مدیریت کرد.
یزدی اظهار داشت: تسهیلات نیز در زمینه احداث گلخانه از طرف دولت در اختیار متقاضیان قرار گرفت و از طرف آب منطقه ای هم اقدام به هوشمندسازی کارت‌های برداشت آب چاه های کشاورزی شد تا کشاورزان بتوانند در طول فصل زراعی و پیک مصرف از آن استفاده کنند و بقیه ایام سال خاموشی چاه های کشاورزی را داشته باشیم و طرح هایی مانند توانمندسازی جوامع محلی در جهت افزایش دانش بهره وری آب های سطحی و زیرزمینی و استفاده از سیستم های نوین آبیاری نیز از طرف وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی انجام شده است.
رئیس شورای اسلامی شهر فیض آباد نیز در این جلسه بود بااشاره به حفظ منابع آب که از ضروریات طرح توسعه شهرستان است گفت : شهرستان مه ولات به ویژه شهر فیض آباد که از سالیان قبل به عنوان قطب کشاورزی استان در زمینه تولید محصولات استراتژیک پسته،انار و زعفران مطرح بوده است متاسفانه با خشکسالی های اخیر و برداشت بی رویه آب توسط چاههای غیر مجاز با مشکلات متعددی روبرو می باشد که برون رفت از این وضعیت همت همه به ویژه مسئولین شهرستانی و استانی را می طلبد.
غلامرضا عزار اظهارداشت : از طرفی استعدادها و توانمندیهای بالفعل آن نظیر جاذبه های تاریخی و گردشگری نظیر رباط تاریخی و حمام سنتی حاج لطفعلی فیض آباد،آرامگاه شیخ ابوسعید ابوالخیر در روستای مهنه و خانه اعتمادی در عبدل آباد و قرار گرفتن در مسیر تردد روزانه حدود سه هزار وسیله نقلیه و رفت و آمد مسافرین و زوار امام مهربانی ها از بیش از هفت استان قرار دارد که نیازمند توجه بیشتر و سرمایه گذاری همه جانبه به ویژه در بخش گردشگری می باشد.
فیض آباد، مرکز شهرستان 50 هزار نفری مه ولات در 207 کیلومتری مشهد قرار دارد.
9878/1744
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت استان خراسان رضوی جاذبه های تاریخی خشکسالی رئیس شورای اسلامی شهر کشاورزی نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۰۵۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران / باد شدید در راه است

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد هواشناسی برای چهار روز آینده در این استان خبر داد و گفت: شهروندان از حضور در ارتفاعات و حاشیه رود‌ها بپرهیزند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی استانداری تهران، حامد یزدی مهر، بعد از ظهر یکشنبه از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وقوع فعالیت متناوب سامانه بارشی و وزش باد شدید از ظهر دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه تا روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار کرد: در مدت مذکور، وقوع مخاطراتی نظیر بارش باران، رگبار و رعد و برق برای همه استان تهران به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات پیش بینی شده است.

یزدی مهر در خصوص لغزندگی جاده‌ها، آب گرفتگی بعضی معابر و اختلال در ترددها، به ویژه در نیمه شمالی استان هشدار داد و گفت: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد لذا از همه مردم استان تهران و گردشگران احتمالی می‌خواهیم ضمن عدم توقف در بستر مسیل‌ها از حاشیه رودخانه فاصله بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در رابطه با وقوع مه و محدودیت دید در گردنه‌های کوهستانی نیز هشدار داد و گفت: با توجه به هشدار زرد صادر شده، امکان لغزش سنگ و ریزش بهمن در ارتفاعات بالادست دور از انتظار نیست. لذا از همه عزیزانی که قصد تردد در مناطق کوهستانی را دارند می‌خواهیم در صورت عدم ضرورت از تردد در این محور‌ها خودداری کنند.

وی توصیه اکید کرد که از فعالیت‌های کوهنوردی به ویژه صعود به ارتفاعات بالادست در مدت مذکور خودداری شود و با توجه به احتمال وقوع باد شدید در مدت یاد شده در نیمه جنوبی، غربی و ارتفاعات شرقی در فعالیت‌های عمرانی احتیاط و از تردد کنار سازه‌های نیمه کاره پرهیز شود.

یزدی مهر بر ضرورت استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و پاک سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و نهر‌ها و آماده سازی و راه اندازی سامانه‌های ضد تگرگ و سایر تجهیزات برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی تاکید و عنوان کرد: به همه بهره برداران و پیمانکاران عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری توصیه می‌شود تمهیدات لازم را در خصوص هشدار صادر شده بیندیشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از ابلاغ هشدار زرد صادر شده توسط هواشناسی به همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی عضو ستاد مدیریت بحران خبر داد و گفت: با توجه به هشدار ابلاغی، مدیریت بحران تا پایان فعالیت سامانه‌های مذکور در آماده باش خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • بارش تگرگ و باران شدید در غرب استان تهران
  • رویای شیرین پریشان و دریاچه‌ای که دیگر نیست
  • ۵۰ درصد پروژه‌های وزارت جهاد کشاورزی مربوط به آب و خاک است
  • امحای ۹۰ هکتار از مزارع آبیاری شده با فاضلاب در شیراز آغاز شد
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران/ باد شدید در راه است
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران / باد شدید در راه است
  • رهاسازی آب سد سفیدرود برای آبیاری شالیزار‌های گیلان از امروز
  • سد کنجانچم دشت مهران پرآب شد