Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاسی جهان نيوز: آقای نوبخت خبر کناره‌‌‌‌‌گیری از دولت دوازدهم را داد؛ آقای واعظی تکذیب کرد. اعلام و رد یک خبر از پاستور برآیند جلسه هیات‌دولت بود. با وجود انتظار افکارعمومی مبنی بر تغییرات در رویکرد اقتصادی دولت ولــی کلیددار پاستور عــــزمی برای تحول‌خواهی ندارد؛ هرچند روایت‌‌‌‌‌های مختلف از جدال درونی گروه‌‌‌‌‌های قدرت در دولت به گوش می‌‌‌‌‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



گام نخست را کارگزارانی‌‌‌‌‌ها برداشتند؛ آنان بحران‌‌‌‌‌های دولت دوازدهم را به‌مثابه فرصت می‌‌‌‌‌نگرند. برای اولین بار روزنامه سازندگی از تغییرات گسترده در یاران حسن روحانی خبر داد و مهم‌‌‌‌‌ترین خانه تکانی دولت را تغییر جایگاه محمدباقر نوبخت دانست و در همین راستا نوشت: «سرانجام محمدباقر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه می‌‌‌‌‌رود و احتمالاً غلامرضا تاج‌‌‌‌‌گردون جایگزین او می‌شود.» و مقصد بعدی یار همیشگی روحانی را وزارت علوم و آموزش عالی دانست. این خبر زودهنگام از تحولات دولت برای حزب کارگزاران سازندگی بهجت‌‌‌‌‌آفرین است.

تسویه‌‌‌‌‌حساب ممنوع؛ عافیت‌‌‌‌‌طلب نیستم
خبر فوری بود؛ محمدباقر نوبخت مهم‌‌‌‌‌ترین عضو حزب اعتدال و توسعه و یار سیاسی حسن روحانی استعفا کرد. نخستین جلسه هیات دولت دوازدهم در مردادماه با این خبر فوری به پایان رسید. نوبخت در جمع خبرنگاران پیرامون تغییر در ریاست سازمان برنامه و بودجه با رد اثرگذاری مدیریت این سازمان بر بازار ارز، اعلام استعفاء کرد و در همین راستا اظهارداشت: «برخی نابسامانی‌ها در بازار ارز مشکلاتی برای مردم به وجود آورد و انتظار و مطالبه مردم این است که وضعیت اقتصادی به‌ویژه بازار ارز بهبود یابد؛ عده‌‌‌‌‌ای این موضوع بهبود بازار ارز را با ترمیم و تغییر کابینه و تیم اقتصادی دولت همراه دانستند اما واقعیت این است که موضوع ارز با سازمان برنامه و بودجه ارتباطی ندارد؛ با این حال ترجیح دادم برای اینکه زمینه اصلاح و بهبود در کابینه پیش آید و دست رییس‌جمهوری باز باشد داوطلبانه درخواست کناره‌گیری کنم.» او بازتاب روایت کناره‌گیری را در دوگانه فراتر از «فداکاری/ تسویه‌حساب سیاسی» قرار داد و افزود: «عده‌‌‌‌‌ای گفتند که چنین اقدامی فداکاری است و برخی دیگر اعلام کردند برای تسویه‌حساب سیاسی، فضاسازی شده است؛ اکنون بیش از هر چیزی باید نگران مردم و وضعیت اقتصادی کشور باشیم؛ نظام با فشارهای خارجی مواجه است.» 

محمدباقر نوبخت که پیش از این تلاش‌‌‌‌‌های فراوانی برای ارتقای قدرت حزب اعتدال و توسعه در دولت دوازدهم انجام داده بود؛ از لحظه‌‌‌‌‌شماری برای بازگشت به دانشگاه و حسرت حضور در جایگاه معلمی سخن گفت و بیان داشت: «لحظه‌‌‌‌‌شماری می‌‌‌‌‌کنم که بتوانم همه مسائل را واگذار کرده و به‌عنوان یک معلم در کلاس دانشگاه حضور یابم تا بار مسوولیت‌‌‌‌‌های مختلف از جمله پرداخت‌‌‌‌‌های جاری، عمرانی، یارانه و... از دوشم برداشته شود از این رو ترجیح دادم داوطلبانه از همه مسوولیت‌های دولت کناره‌‌‌‌‌گیری کنم.»

بار دیگر محمدباقر نوبخت با مورد توجه قرار دادن موضوع تسویه‌حساب سیاسی گفت: «من از باب اینکه دست آقای رییس‌‌‌‌‌جمهوری باز باشد و حتی اگر یک در هزار وضعیت با تغییر من بهتر می‌شود آمادگی دارم از دولت کنار بروم. با این حال اگر برخی فعالان سیاسی رضایت خدا را در نظر نمی‌گیرند، مراعات مردم را بکنند و دنبال تسویه حساب نباشند.» یاردیرین حسن روحانی از ناکامی تلاش‌هایش برای پذیرش استعفاء از سوی کلیددار پاستور خبر داد ولی در کنایه‌‌‌‌‌ هرگونه عافیت طلبی را رد کرد و اظهار داشت: «‌من نتوانستم آقای رییس‌‌‌‌‌جمهوری را برای این کار قانع کنم و امیدوارم ایشان تصمیم مقتضی را بگیرند و البته از طرفی اصرار بر ترک مسوولیت آن هم در شرایط فعلی یک‌جور فرصت‌‌‌‌‌طلبی به نظر می‌رسد و ممکن است عده‌ای بگویند افرادی به دنبال عافیت‌طلبی هستند.»

نیمه‌پنهان تسویه‌حساب سیاسی
در خبر اعلام ترک مسوولیت و سپس عدم پذیرش استعفای محمدباقر نوبخت ناگفته‌‌‌‌‌های فراوانی پنهان شده است. مرجع ضمیر سخنان نوبخت کیست؟ عاملان تسویه‌حساب سیاسی چه کسانی هستند؟ اقدام محمدباقر نوبخت پیش‌‌‌‌‌دستانه بود؟ پاسخ به این سؤالات نیمه پنهان استعفای سخنگوی دولت دوازدهم را آشکار می‌‌‌‌‌سازد. 

حزب اعتدال و توسعه و حزب کارگزاران سازندگی مهم‌ترین قدرت‌های حزبی درون پاستور هستند. کارگزارانی ها به مدد قدرت پدرمعنوی در دولت یازدهم هدایت دولت را برعهده داشتند و نیروهای حزبی خود را به بدنه دولت تزریق کردند. پس از فقدان مرحوم هاشمی رفسنجانی، حزب اعتدال و توسعه در پاستور محوریت یافت و اقدامات نوبخت- واعظی جایگاه یاران حزبی را در برابر برادر بزرگ‌تر پیشین و رقیب حزبی فعلی ارتقا داد. اقدامات آنان تعبیر به کاهش اثرگذاری اسحاق جهانگیری، نماینده اصلاحات و کارگزاران سازندگی، در روند تصمیم‌‌‌‌‌گیری‌‌‌‌‌های دولت شد. پس از ناکامی اقتصادی دولت برای تحقق وعده‌‌‌‌‌های انتخاباتی نوک تیز انتقادات اصلاح‌‌‌‌‌طلبان برای فرار از مسوولیت‌‌‌‌‌پذیری سیاسی به سمت تیم حزب اعتدال و توسعه نشانه رفت. 

برپایه گزارش صبح نو، در پایان نیمه پنهان روایت ترک مسوولیت محمدباقر نوبخت را در دو سطح می‌توان تحلیل کرد: 

1-ترک مسوولیت او اقدامی پیش‌‌‌‌‌دستانه و بازدارنده برای کاهش فشارهای گروه فشار کارگزاران سازندگی 

با محوریت اسحاق جهانگیری برای حذف یاران همسو با حزباعتدال و توسعه بوده است. این اقدام متناسب با شناخت نزدیک نوبخت از الگوی سیاست‌‌‌‌‌ورزی حسن روحانی رخ داده است.

2- محمدباقر نوبخت توان و امکان مدیریت خبرسازی‌‌‌‌‌های رسانه‌ا‌‌‌‌‌ی و تسویه حساب‌‌‌‌‌های سیاسی در دولت با مدیریت کارگزارانی‌‌‌‌‌ها را نداشت و با این اقدام علاوه‌بر آشکارسازی تلاش‌‌‌‌‌های رقیب برای تصاحب کرسی‌‌‌‌‌های قدرت در قوه مجریه، از پذیرش تبعات مدیریتی کارگزارانی‌‌‌‌‌ها در آینده دوری جست.

روایتی دیگر/ چرا واعظی استعفای نوبخت را تکذیب کرد؟   مطابق روزهای چهارشنبه هر هفته،‌ برخی از اعضای دولت پس از پایان جلسه دولت (چهارشنبه هفته گذشته) به میان خبرنگاران آمدند و به سؤالات اصحاب رسانه پاسخ دادند. اما در این میان اظهارات یکی از مقام‌های دولتی بازتاب زیادی را در بین رسانه‌ها ایجاد کرد.
محمدباقر نوبخت که صبح چهارشنبه نیز تیتر یک روزنامه سازندگی را دیده بود به میان خبرنگاران آمد و به سؤالات آنان پاسخ داد. «‌آیا شما از سازمان برنامه و بودجه می‌روید؟» سوالی که نوبخت نیز خود را آماده  پاسخ به آن کرده بود.

نوبخت در مصاحبه خود می‌گوید: بدون اینکه موضوع ارز و سیاست‌های بانک مرکزی در این زمینه و نابسامانی‌های بازار کالا ارتباطی با سازمان برنامه و بودجه داشته باشد، ترجیح دادم برای اینکه زمینه برای اصلاح فراهم شود و دست رئیس‌جمهور باز باشد، داوطلبانه و شخصاً از تمام مسوولیت‌های موجود دولت کناره‌گیری کنم.  صمیمانه این کناره‌گیری را به آقای رییس‌جمهوری تقدیم کردم، اما من نتوانستم آقای رییس‌جمهوری را برای این کار قانع کنم. امیدوارم که ایشان تصمیم مقتضی را بگیرند. البته از طرفی اصرار بر ترک مسوولیت آن هم در شرایط فعلی یک جور فرصت‌طلبی به نظر می‌رسد و ممکن است عده‌ای بگویند افرادی به دنبال عافیت‌طلبی هستند.
اما ماجرای استعفای نوبخت نیز از همین‌جا آغاز می‌شود، یکی از خبرگزاری‌های دولتی برای از این اظهارات تیتر «نوبخت استعفا داد» را انتخاب می‌کند و بلافاصله همین تیتر نیز به زیرنویس شبکه خبر تبدیل می‌شود.

بر همین اساس رییس‌جمهوری که پس از پایان جلسه دولت به دفتر کار خود می‌رود از تلویزیون خبر استعفای نوبخت را می‌شنود که وی پس از پرس‌وجو از دلایل آن و آگاهی از اصل ماجرا بلافاصله به محمود واعظی رییس دفترش دستور می‌دهد که این موضوع را  تکذیب کند که واعظی نیز در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی دولت استعفای محمدباقر نوبخت را رد می‌کند.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۰۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟

گزارش جدید؛ مطابق قانون بریتانیا، رومن آبراموویچ در مورد پول فروش چلسی تصمیم بگیرد. 

طرفداری | پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، چلسی از اختیار رومن آبراموویچ خارج شد تا مبلغ فروش حاصل از آن به قربانیان جنگ اختصاص یابد.

به گزارش دیلی میل؛ ۲.۵ میلیارد پوندی که پس از فروش چلسی به قربانیان جنگ اوکراین وعده داده شده بود، همچنان در یک حساب بانکی گیر بلوکه شده و نگرانی‌هایی وجود دارد که آزادسازی این وجوه ممکن است سال‌ها طول بکشد و حتی نیازمند تصویب قانون در پارلمان باشد. این مبلغ هنگفت به عنوان بخشی از توافق اجباری برای انتقال باشگاه چلسی از مالکیت رومن آبراموویچ به کنسرسیومی آمریکایی، پس از حمله روسیه به اوکراین، کنار گذاشته شد. این مبلغ همچنان در یک حساب بانکی در لندن باقی مانده است، هرچند که سود قابل توجهی هم برای آن جمع می‌شود.

یکی از مشکلات اصلی، تعیین مقصد نهایی این وجوه است. در اوایل این هفته، دیوید کامرون، وزیر امور خارجه سابق، در مجلس از وضعیتی «بسیار ناامیدکننده» صحبت کرد. او بر اختلاف نظر در مورد اینکه آیا تمام پول باید به اوکراین اختصاص یابد یا به سایر کشورهایی که در اثر جنگ متحمل خسارت شده‌اند، به غیر از روسیه و بلاروس، داده شود، تاکید کرد. در حالی که آبراموویچ به دلیل بهره‌مندی ادعایی از روابط نزدیک با ولادیمیر پوتین تحریم شده، هیچ اتهام کیفری علیه او مطرح نشده است. با توجه به اصل قدیمی حقوقی که مصادره‌ اموال قبل از اثبات جرم غیرقانونی است، دولت در صورت عدم رضایت این الیگارش، با مشکلات جدی برای تخصیص مجدد مبلغ یاد شده مواجه خواهد شد.

مسدود شدن پول فروش چلسی در حساب دولت بریتانیا؛ خبری از کمک به اوکراین نیست

بنابراین، در صورت عدم توافق، ممکن است نیاز به قانونگذاری جدیدی باشد که به دولت اجازه دهد بدون تایید آبراموویچ، این پول را توزیع کند. در صورت نیاز به چنین قانونی، زمان قابل توجهی، به احتمال زیاد چندین سال، طول خواهد کشید تا این پول از بانک آزاد شود. همچنین چنین لایحه‌ای ممکن است با توجه به پیامدهای گسترده‌تر آن، در پارلمان با مخالفت‌هایی روبرو شود.

از دست ندهید ????????????????????????

شب دلچسب عثمان دمبله مقابل تیم سابق اشک‌های ستاره نوجوان بارسلونا بعد از حذف حمله مجازی هواداران بارسلونا به آرائوخو: برو بایرن مونیخ! مایلی کهن: قلعه نویی بابت کلمه مردک شکایت کرده اما این که معنی بدی ندارد

دیگر خبرها

  • ببینید | شکاف سیاسی در اسرائیل؛ وزیر کابینه هم نتانیاهو را مسخره کرد!
  • روایت رسانه‌های اسرائیلی از پنهان‌کاری ارتش صهیونیستی درباره موفقیت‌های عملیات «وعده صادق»
  • ۵ وزیر دولت در صفِ اول «اصلاح کابینه» از نگاه محمودزاده /رئیسی با این وزرای ضعیف و ناکارآمد نمی تواند کاری از پیش ببرد
  • تغییر استاندار مازندران شایعه است/ حسینی پور می ماند
  • «کارآمدترین» و «ناکارآمدترین» عضو کابینه دولت رئیسی در راستای «حمایت از تولید»
  • فعال سیاسی اصلاح‌طلب: اقدام اسرائیل نباید بی پاسخ می‌ماند /با هیچ معیاری نمی‌شود از اسرائیل خوشمان بیاید + فیلم
  • مشکل بزرگ دولت بریتانیا؛ رومن آبراموویچ با پول فروش چلسی چه خواهد کرد؟
  • تغییرات دولت در بخش اول لایحه بودجه اصلاح شد/گزارش بخش دوم بودجه تا پایان هفته آینده به صحن مجلس ارائه می شود
  • مدیرعامل راه آهن: اهل شفافیت هستیم نه آرایش حساب + فیلم
  • جنجال ایکس در هند