Web Analytics Made Easy - Statcounter

آماده شدن آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران، اظهارات وزیر دفاع آمریکا در مورد تغییر رژیم در ایران، سفر هیاتی از کردهای سوریه به دمشق برای مذاکره با دولت، اعلام آمادگی امارات برای اعزام نیرو به مناطق مختلف خاورمیانه و درخواست آیت‌الله سیستانی برای تشکیل فوری دولت جدید عراق از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، باید به ایجاد ناتوی عربی برای مقابله با ایران نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، خبرگزاری رویترز در گزارشی به اقدام بی سر و صدای دولت ترامپ برای ایجاد یک ناتوی عربی با حضور شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس به همراه اردن و مصر برای مقابله با ایران خبر داد.

بر اساس این خبر، کاخ سفید به دنبال همکاری عمیقتر میان این کشورها در زمینه دفاع موشکی، آموزش‌های نظامی، مقابله با تروریسم و دیگر موضوعات نظیر تقویت اقتصاد منطقه ای و روابط دیپماتیک است.

مقامات دولت ترامپ امیدوار هستند این طرح که با نام "اتحاد استراتژیک خاورمیانه" نامیده می‌شود در نشستی که قرار است در روزهای 12 و 13 اکتبر در واشنگتن برگزار شود مورد بررسی قرار گیرد.

کاخ سفید تایید کرد که در حال کار کردن بر مفهوم اتحاد با همکاران منطقه ای بوده و این موضوع از چندین ماه پیش در حال بررسی بوده است.

بر اساس گزارش رویترز، سنگینی این ائتلاف بر دوش دو کشور عربستان و امارات خواهد بود که همکاری تنگاتنگی با دولت ترامپ برای مقابله با ایران ایفا می‌کنند.

یک مقام ارشد ایرانی نیز به رویترز گفت: تحت دستاویر تضمین ثبات در خاورمیانه، آمریکایی‌ها و متحدان منطقه‌ایش در حال تشدید تنش ها در منطقه هستند.

وی افزود که این رویکرد هیچ نتیجه ای به همراه نخواهد داشت و شکاف ها میان ایران، متحدان منطقه‌ایش  و کشورهای عربی مورد حمایت آمریکا را تشدید خواهد بخشید.

البته این اتحاد با چالش بزرگی مواجه است و آن قطع رابطه عربستان و امارات با قطر است، کشوری که میزبان بزرگترین پایگاه هوایی آمریکا در منطقه است. کشورهای عربی قطر را متهم به حمایت از تروریسم کرده اند، اتهامی که قطر آن را رد کرده است.

آماده شدن آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران

یک رسانه استرالیایی با استناد به گفته‎های مقامات دولت کانبرا و در راستای همدستی با واشنگتن برای تشویش اذهان عمومی، مدعی آمادگی آمریکا برای حمله به تاسیسات هسته‎ای ایران شد.

«ای‌بی‌سی نیوز» در مطلبی به نقل از منابع بلندپایه دولت کانبرا مدعی شد آمریکا آماده بمباران  تاسیسات هسته‎ای ایران است و در این راه از حمایت اطلاعاتی استرالیا برخوردار خواهد بود.

گفتنی است منابع وابسته به دولت کانبرا برای آنکه ادعای خود را هراس‌آورتر جلوه دهند، تاریخ این حمله احتمالی را ماه آینده عنوان کردند!

البته برخی می‎گویند همکاری اطلاعاتی هرگز به معنای مشارکت در نبرد و کمک به تعیین اهداف تلقی نمی‏شود.

این درحالی است که مالکوم ترنبول نخست‎وزیر استرالیا می‎گوید هیچ دلیلی وجود ندارد که گمان‌کنیم آمریکا آماده تقابل با ایران است و درخصوص چنین سناریویی با وی یا هیچ یک از وزرای خارجه یا دفاع استرالیا مشورت نشده است.

از سوی دیگر، گفته می‎شود کانادا و نیوزلند نیز هیچ تمایلی به ایفای نقش در این سناریوی تخیلی ندارند حال‌آنکه به اذعان بسیاری از کارشناسان، با توجه به اوضاع ملتهب خاورمیانه، توسل به چنین اقدامات نسنجیده‎ای عواقب جبران‎ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

هیچ معلوم نیست ای‎بی‌‏سی نیوز با استناد به اظهارات چه منابعی داستان حمله آمریکا به تاسیسات هسته‎ای ایران را مطرح کرده، اما آنچه مسلم است درکنار کارزار اعمال فشار اقتصادی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کارزار تبلیغاتی مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور، ظاهراً مشوش کردن افکار عمومی ایران در اولویت برخی رسانه‎های بیگانه قرار گرفته تا حق اتحاد با واشنگتن ادا شود!

این درحالی است که سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، دیروز پنجشنبه در واکنش به گزافه‌گویی‎های ترامپ گفت: بدانید هیچ شبی نیست که ما نخوابیم و به شما فکر نکنیم. ما در آنجایی که فکر نمی‌کنید، نزدیک شما هستیم و در هرکجا که تصور نمی‌کنید، در کنار شما هستیم.

اظهارات وزیر دفاع آمریکا در مورد تغییر رژیم در ایران

«جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا در واکنش به گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای در خصوص آمادگی آمریکا برای حمله نظامی به ایران، این اخبار را از اساس کذب دانست.

آنطور که الجزیره خبر داده، متیس گفته: «سیاست ما، سیاست تغییر نظام حاکم بر ایران نیست و در پی براندازی نیستیم.»

وی در ادامه گفته: «هدف واشنگتن، تغییر رفتار ایران و (توقف) تهدیدهایی است که از سوی سپاه پاسداران و نائبانش، متوجه ما می‌شود.»

«متیس» در پاسخ به سوالی درباره گزارش رسانه استرالیایی گفته بود: «اصلاً نمی‌دانم خبرنگاران استرالیا این خبر را از کجا آورده‌اند. اطمینان دارم این اقدام (حمله به ایران) چیزی نیست که در حال حاضر در دست بررسی باشد. فکر می‌کنم داستان‌سرایی، بهترین توصیفی است که می‌توانم درباره آن بگویم.»

سفر هیاتی از کردهای سوریه به دمشق برای مذاکره با دولت

هیاتی از «شورای دموکراتیک سوریه»، که شاخه سیاسی «نیروهای دموکراتیک سوریه» است، عصر پنجشنبه برای مذاکره با دولت سوریه وارد دمشق شد.

«الهام احمد» رئیس «شورای دموکراتیک سوریه» خود ریاست هیات اعزامی به دمشق را بر عهده دارد. «ابراهیم القفطان» رئیس «حزب سوریه آینده» نیز در این هیات حضور دارد.

الهام احمد تصریح کرد، این هیات وارد دمشق شد «تا درباره امور سیاسی و نظامی» با مقام‌های سوریه گفت‌وگو کند.

سفر این هیات کُردی به دمشق در حالی صورت می‌گیرد که برخی شواهد حاکی از ایجاد همگرایی ملموس میان «نیروهای دموکراتیک سوریه»- که «یگان‌های مدافع خلق» شاخه نظامی آن را تشکیل می‌دهد و تحت حمایت واشنگتن در نبرد علیه داعش است- و دولت سوریه است.

هم‌زمان با این گزارش، که برخی از آنها از آمادگی کُردها برای واگذاری مناطق تحت سیطره‌شان به دولت خبر می‌دهند، «شورای دموکراتیک سوریه» هفته گذشته از آمادگی‌شان برای سفر به دمشق به منظور انجام مذاکراتی با دولت سوریه و ایجاد دفترهایش در بسیاری از شهرهای سوریه از جمله پایتخت خبر داد.

این شورا همچنین فاش کرد که هیات‌هایی از دمشق اخیرا از شمال سوریه دیدار کرده‌اند که «سازنده» بود.

پیشتر «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه طی گفت‌وگوی رسانه‌ای در اواخر ماه می گذشته، درباره مناطق تحت سیطره «نیروهای دموکراتیک سوریه» گفت: «درها را برای گفت‌وگو باز کرده‌ایم؛ چرا که بیشتر این نیروها، سوری هستند. اگر چنین وضعیت پیش نیاید ما با زور، به آزادسازی این مناطق اقدام خواهیم کرد ما گزینه‌های دیگری نداریم».

طبق ادعای گروه موسوم به «دیده‌بان حقوق بشر سوریه»- وابسته به معارضان-، حدود 27 از خاک سوریه تحت تصرف شبه‌نظامیان کرد است در حالی‌که ارتش سوریه کنترل 80 درصد از کشور را در دست دارد.

اعلام آمادگی امارات برای اعزام نیرو به مناطق مختلف خاورمیانه

انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در سخنانی در یک مرکز پژوهش در لندن گفت: ما آماده استقرار نیروهای بیشتری در سرتاسر خاورمیانه برای مقابله با دشمنانمان هستیم چراکه دیگر نمی‌توانیم به هم‌پیمانان غربی مثل آمریکا و انگلیس اعتماد کنیم.

درحال حاضر درگیری برای نفوذ در خاورمیانه میان دو هم‌پیمان یعنی امارات و عربستان بالا گرفته است و این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس در جنگ‌های مختلفی از جمله در سوریه و یمن مشارکت فعال دارد.

قرقاش در بخش دیگری از سخنان خود به مساله ایران پرداخت و گفت: ما امیدواریم که تلاش‌های کنونی آمریکا برای تغییر رفتار ایران نتیجه بدهد. ما نگران اختلافات در دیدگاه‌های اروپا و آمریکا درباره ایران هستیم.

درخواست آیت‌الله سیستانی برای تشکیل فوری دولت جدید عراق

عبدالمهدی کربلائی، نماینده آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در کربلا خواستار تسریع در تشکیل دولت بر پایه اصول صحیح، اجرای برنامه‌های قاطع برای انتخاب کابینه و تعیین پست‌های کلیدی شد.

وی افزود، اگر دولت از تعهدات خود شانه خالی کرده و پارلمان و قوه قضائیه تعطیل شوند، تنها راه پیش روی مردم تغییر روش‌های اعتراضات صلح‌آمیز برای تحقق درخواست‌های خود خواهد بود و در آن صورت اوضاع متفاوت‌تر از امروز خواهد شد.

کربلائی ادامه داد، امیدوار است که عقل و منطق در میان کسانی که مسؤولیت را برعهده گرفته‌اند، غالب بوده و پیش از فوت وقت به اصلاح امور بپردازند.

وی همچنین در این خطبه گفت: به مردم اعلام کردیم که نتایج انتخابات هرچه که شد، اصلاح و تغییرات برای بهتر شدن که درخواست همه مردم و نیاز مبرم کشور است تنها به دست شما محقق می‌شود و اگر درست عمل نکنید این امر و به ویژه انتخاب فردی صالح و حریص به منافع عالی حاصل نخواهد شد.

کربلائی افزود، مرجعیت خواستار این است که قانون انتخابات ناظر بر آرا باشد و کمیساریای عالی انتخابات مستقل عمل کند. وی گفت، عدم اعمال این دو شرط موجب می‌شود اکثر شهروندان از این روند اجتناب کنند.

کربلائی افزود، انجام اصلاحات ضرورت دارد و اگر درخواست‌های مردم کمرنگ شود در زمانی دیگر این درخواست‌ها بازخواهند گشت.

وی ادامه داد، پس از گذشت هفته‌ها از اعتراضات مردمی و درگیری میان آنها و نیروهای امنیتی که منجر به کشته و زخمی شدن اشخاص شد، انجام دو مرحله ضرورت دارد: مرحله اول اینکه دولت کنونی فورا درخواست‌های تظاهرکنندگان را محقق کند و مرحله دوم این است که دولت آتی در سریع‌ترین زمان ممکن و با اصول صحیح تشکیل‌ شود و نخست وزیر مسؤولیت را بر عهده گرفته و در مبارزه با فساد قاطعانه عمل کند.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: تحولات سوریه تحولات خاورمیانه ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۱۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

8 زخمی در حمله جدید اسرائیل به سوریه

به گزارش صدای ایران از ایرنا، یک مقام نظامی سوری به خبرگزاری رسمی سوریه؛ سانا گفت: حوالی ساعت ۲۲ و ۵ دقیقه پنجشنبه به وقت محلی دشمن اسرائیلی با چند فروند موشک از سوی جولان اشغالی به برخی از مراکز در اطراف دمشق حمله کرد.

این مقام نظامی که به نام وی اشاره نشده است، افزود این حمله موجب زخمی شدن هشت نظامی سوری شد و خسارت‌های مادی نیز داشته است.

«دانیل هاگاری» سخنگوی ارتش رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب تأیید کرد که این رژیم جنوب سوریه را با موشک هدف قرار داده است.

به گزارش ایرنا، هاگاری افزود: اسرائیل در پاسخ به حمله سوریه، مناطقی در حومه دمشق و قنیطره را هدف قرار داده است.

وی ادامه داد: اسراییل موشک‌هایی را که از سمت سوریه به سمت جولان شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کرد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شد که حمله اسرائیل به یک ساختمان در اطراف دمشق آسیب زده است.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز به نقل از خبرنگار خود در دمشق از رهگیری حمله موشکی اسرائیل توسط پدافند هوایی سوریه خبر داد.

تجاوز‌های هوایی رژیم صهیونیستی در حالی است که دولت سوریه بار‌ها با ارسال نامه به سازمان ملل متحد و شورای امنیت سازمان ملل این حملات را محکوم و خواستار توقف آن شده است.

رژیم صهیونیستی در سال‌های اخیر بار‌ها به دمشق و مناطق مختلف سوریه حمله هوایی کرده که با رهگیری به موقع پدافند هوایی دمشق در بیشتر مواقع، این حملات دفع شده است.

دیگر خبرها

  • 8 زخمی در حمله جدید اسرائیل به سوریه
  • ادعای وزیر دفاع ترکیه درباره حضور پ ک ک در داخل مرزهای ایران
  • حمله اسرائیل به جنوب سوریه
  • حمله رژیم صهیونیستی به حومه دمشق
  • حمله جدید رژیم صهیونیستی به سوریه/ مناطقی در دمشق و قنیطره هدف گرفته شدند + فیلم
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات مجروح شده سوری
  • آخرین وضعیت دیپلمات مجروح حمله اسرائیل به سفارت ایران + عکس
  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات سوری که در حمله رژیم صیهونیستی به سفارت ایران مجروح شد
  • عیادت وزیر خارجه ایران از دیپلمات سوری آسیب دیده در حمله تروریستی اسرائیل به سفارت ایران در دمشق
  • طرح بلینکن برای احیای ناتوی عربی