Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-03-28@17:00:39 GMT

روغن شاهدانه با معجزه های فراوان

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۸۴۱۶۷

روغن شاهدانه با معجزه های فراوان

رکنا: شاهدانه دانه روغنی است که خواص بی شماری برای بدن دارد.

دانه شاهدانه، اغلب به طور کامل، خام یا پخته (بوداده) خورده می‌شود. از لحاظ گیاه شناسی، شاهدانه در واقع میوه‌ای تک دانه‌ای و سخت پوست است با یک هسته مرکزی سفید و نرم که به دلیل مواد مغذی موجود در آن، بسیاری از انسان‌ها و برخی حیوانات از آن تغذیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از نویسندگان به اشتباه شاهدانه را جزو “غلات” طبقه‌‌بندی می‌کنند؛ زیرا به عنوان یک محصول در مزرعه رشد می‌کند و خواص مشابه دانه‌های واقعی (مانند برنج، ارزن، گندم، جو، چاودار و غیره) را فراهم می‌کند.

اما شاهدانه در واقع یک دانه روغنی با پروتئین نسبتا بالا و کربوهیدرات کم است. دانه‌های روغنی این گیاه، انگیزه‌ای دیگر برای مصرف توسط انسان‌های اولیه بود.

ارزش غذایی شاهدانه بسیار خارق‌العاده است. این دانه حاوی ۲۰ تا ۲۵ گرم پروتئین زودهضم، ۲۰ تا ۳۰ درصد گربوهیدرات و ۲۵ تا ۳۵ درصد روغن و همچنین حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد فیبر نامحلول است که از طریق دستگاه گوارشی عبور می‌کند و به این ترتیب به عنوان یک ماده سبوس‌دار عمل می‌کند.

روغن بی نظیری که از شاهدانه گرفته می‌شود حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب ضروری است در حالی که خود شاهدانه نیز حاوی طیف وسیعی از مواد معدنی شامل فسفر، پتاسیم، منیزیم، گوگرد و کلسیم به همراه مقادیر متوسط ​​آهن و روی است. علاوه بر این شاهدانه منبع مناسبی از کاروتن، پیش ماده ویتامین A است. از زمانی که انسان‌ها شروع به اهلی کردن انسان‌ها کردند از شاهدانه به دلیل روغن و پروتئینن بالای آن برای تغذیه خود و دام‌های خود استفاده می‌کردند.

از روغن شاهدانه علاوه بر استفاده‌های خوراکی همچنین در مصارف گوناگونی مانند سوخت روشنایی، نگهدارنده چوب و ساخت صابون استفاده می‌کردند. گذشته از ارزش اساسی آن به عنوان یک منبع غنی از پروتئین و کربوهیدرات، اهمیت کلیدی غذایی آن برای انسان‌های پیشین، به دلیل سطح قابل توجهی از اسید‌های چرب ضروری آن بوده است.

اسید‌های چرب امگا- ۳ و امگا- ۶ (اکثرا اسید لینولئیک و لینولینیک) برای انسان‌ها بسیار ضروری است. غلات منابع عالی کربوهیدرات و حاوی مقادیر قابل توجهی از پروتئین‌ها و روغن‌های غیر اشباع هستند اما اغلب عاری از اسید‌های چرب ضروری و حیاتی به خصوص امگا-۳ و امگا-۶ هستند. بنابراین ما باید این اسید‌ها را از منابع غذایی دیگر بدست آوریم. برخی ماهی‌ها و همچنین روغن برخی دانه‌ها مثل دانه کتان، دانه گل مغربی(پامچال شب) و گل گاوزبان حاوی اسید‌های چرب ضروری هستند اما شاهدانه یک دانه مخصوص به دلیل نسبت ایده‌آل اسید‌های چرب موجود در آن برای سلامتی انسان‌ها است.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

دسیسه عجیب دختر دانشجو تهرانی برای پسر همکلاسی اش!

ممدخان شرور معروف دستگیر شد

این مردعاشق بو کردن کفش زنان و دختران بود/ پلیس او را دستگیرکرد+عکس

فرو ریختن ناگهانی سقف تالار هتل هنگام جشن عروسی! + فیلم و عکس

معمای جنجالی در باغ‌وحش/ مردم راست می‌گویند یا مسئولان؟ +عکس

قتل هولناک دختر بچه 3 ساله از سوی پدر 23 ساله در مشهد

تجاوز وحشیانه معلم خصوصی به دختر دانش آموز / دخترم را عریان به تخت بسته بود و ...

نقش پزشکان برج ساز در مافیای زمین تهران !

بچه روباه تهرانی های خیابان دیباجی را به وحشت انداخت! + عکس

شیوا با کلاه گیس نقش زن خیابانی را بازی می کرد / او صیغه دوست آرش بود! + عکس

خیانت عروس 14 ساله به خاطر پسر تبریزی به داماد بی نوا

اعتراض وحشتناک مرد مشهدی به صدای موسیقی جشن عروسی همسایه / او به مهمانان شلیک کرد

عروس با پسرعمویش ارتباط داشت / داماد در اتاق حجله او را کشت + عکس

 

منبع: رکنا

کلیدواژه: سلامت مهم ترین های 24 ساعت برنج مواد دام معجزه گل گاوزبان شاهدانه عکس ایران فیلم روزنامه جوان دستگیر شد دختر زن فضای مجازی تصاویر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۴۱۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا

طبق یک مطالعه جدید، ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حیات فرازمینی را پیدا کنیم.

به گزارش ایسنا، یک آزمایش آزمایشگاهی نشان داده است که ابزار‌های روی یک فضاپیما که به یکی از امیدوارکننده‌ترین جهان‌ها برای یافتن حیات می‌رود، به اندازه کافی حساس هستند تا یک سلول زنده را در یک قطعه یخ شناسایی کنند.

هنگامی که به این فکر می‌کنید که زندگی در ماورای سیاره زمین برای اولین بار ممکن است پیدا شود، ممکن است مریخ یا برخی از سیارات فراخورشیدی دوردست را تصور کنیم، اما به طور شگفت‌انگیزی به نظر می‌رسد امیدوارکننده‌ترین مکان‌ها قمر‌های یخی سیارات غول‌پیکر گازی در منظومه شمسی خودمان باشند.

تصور می‌شود که قمر زحل موسوم به «انسلادوس» و قمر مشتری به نام «اروپا»، هر دو اقیانوس‌های جهانی را در زیر پوسته‌های یخی خود، با شرایط و مولکول‌های کلیدی که می‌توانند از حیات پشتیبانی کنند، دارند.

برای درک بهتر شرایط، ناسا در اواخر سال جاری مأموریتی را به یکی از این قمر‌ها راهی می‌کند. فضاپیمای اروپا کلیپر (Europa Clipper) به دور قمر اروپا می‌چرخد و آن را تجزیه و تحلیل می‌کند و تا ارتفاع ۲۵ کیلومتری به سطح آن نزدیک می‌شود تا ترکیب و سطح آن را ترسیم کند، اندازه‌گیری‌هایی از اقیانوس داخلی آن جمع‌آوری کند و حتی دانه‌های یخ و غبار روی آن را تجزیه و تحلیل کند.

در حالی که این ماموریت برای شکار حیات فرازمینی طراحی نشده بود، یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که به هر حال می‌تواند آن را کشف کند.

تیمی به رهبری دانشمندان دانشگاه واشنگتن و دانشگاه فری (Freie) برلین آزمایشی را انجام دادند تا ببینند که آیا ابزار «اروپا کلیپر» می‌تواند میکروب‌های محصور در دانه‌های یخ را تشخیص دهد؟

پژوهشگران برای شبیه‌سازی آنچه فضاپیما هنگام جمع‌آوری داده‌ها از اروپا تجربه می‌کند، یک پرتو نازک از آب مایع را به داخل خلأ شلیک کردند، سپس از لیزر برای تحریک قطرات استفاده کردند و آن‌ها را با طیف‌سنجی جرمی تجزیه و تحلیل کردند تا بفهمند چه چیزی در آن‌ها وجود دارد.

باکتری اسفینجوپیکسیس آلاسکنسیس (Sphingopyxis alaskensis) گونه‌ای رایج از باکتری‌هاست که در محیط‌های سرد و فقیر از مواد مغذی مانند آب‌های آلاسکا رشد می‌کند. میکروب‌هایی مانند این‌ها در یک غشای لیپیدی محصور شده‌اند و می‌توانند لایه‌ای از کف را روی سطح اقیانوس تشکیل دهند که در نهایت به هوا منتقل می‌شوند.

اگر حیات مشابهی در اقیانوس اروپا وجود داشته باشد، به طور بالقوه می‌تواند آن دانه‌های یخ را به فضا ببرد، جایی که طیف‌سنج جرمی کلیپر می‌تواند اسید‌های چرب و لیپید‌های دارای بار منفی آن‌ها را شناسایی کند.

فابیان کلنر، نویسنده ارشد این مطالعه، گفت: ما در اینجا سناریوی قابل قبولی را برای اینکه چگونه سلول‌های باکتریایی می‌توانند در تئوری، در مواد یخی که از آب مایع روی انسلادوس یا اروپا تشکیل شده و سپس به فضا گسیل می‌شوند، ادغام شوند، توصیف می‌کنیم. برای من، جستجو برای لیپید‌ها یا اسید‌های چرب هیجان‌انگیزتر از جست‌وجوی آجر‌های سازنده دی‌ان‌ای است و دلیل آن، این است که اسید‌های چرب پایدارتر به نظر می‌رسند.

این تیم دریافت که این ابزار می‌تواند نمونه‌ای بیولوژیکی به کوچکی یک سلول را در یک دانه یخ شناسایی کند.

کلنر می‌گوید: ما برای اولین بار نشان دادیم که حتی بخش کوچکی از مواد سلولی را می‌توان با طیف‌سنج جرمی روی یک فضاپیما شناسایی کرد. نتایج ما به ما اطمینان بیشتری می‌دهد که با استفاده از ابزار‌های آینده، می‌توانیم شکل‌های حیات شبیه به موجودات روی زمین را که به طور فزاینده‌ای معتقدیم می‌توانند در قمر‌های اقیانوس‌دار وجود داشته باشند، شناسایی کنیم.

در حالی که ما به شدت به دنبال یافتن شواهدی مبنی بر این هستیم که حیات فرازمینی را در سیارات و قمر‌های دیگر شناسایی کنیم، بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود که بالاخره یکی از آن‌ها را بیابیم؛ بنابراین باید منتظر نتایج مشاهدات اروپا کلیپر در حوالی سال ۲۰۳۰ بمانیم.

این پژوهش در مجله Science Advances منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • سکوتِ خبرساز محمود احمدی نژاد /معجزه هزاره سوم منتظر انتخابات ۱۴۰۴ است؟
  • دانه‌هایی که با رنج بدست آمده اند را دور نریزیم + فیلم
  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • برای ساختن انسان باید محیط متناسب و سالم به وجود آورد
  • قهوه تخصصی یا قهوه تجاری: کدام قهوه انتخاب بهتری است؟
  • آیا غذاهای سالم با التهاب مفاصل مرتبط است؟
  • تمام شرکت‌های تولید کننده آرد، غنی‌سازی آرد را با آهن و اسید فولیک انجام می‌دهند
  • خواص بی نظیر و معجزه های برگ سیر!
  • شیر برنج بدون خامه بهترین گزینه برای کسانی که رژیم دارند
  • شناسایی حیات بیگانه توسط دانشمندان ناسا