Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگراری صداوسیما به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی؛­ ­محمد شکرچی زاده اظهار داشت: با توجه به اینکه در کشور 5 هزار کیلومتر مرز آبی داریم اما به بخش دریا در زمینه توسعه اقتصادی به اندازه کافی توجه نشده است. از بیش از انقلاب تاکنون محور برنامه های توسعه کشور، خشکی محور بوده است.

وی با اشاره به وجود امکانات مناسب برای توسعه دریا محور گفت: حدود 2 درصد­GDP­(تولید ناخالص داخلی) به امکانات دریایی مربوط می شود که این میزان با برنامه ریزی می تواند به 10 درصد هم برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره توسعه دریامحور گفت: سواحل مکران یکی از مهمترین مراکزی است که می تواند مرکز توسعه دریایی کشور قرار گیرد. همچنین نقش استراتژیک در توسعه اقتصادی خواهد داشت. ولی جای تاسف است که چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با وجود داشتن امکانات گسترده شاهد سکونت بیش از 60 درصد مردم این شهر در بافت های ناکارآمد شهری هستیم که این اتفاق قابل توجیه نیست و باید برنامه های توسعه ای برای رفع این معضل تهیه و تدوین شود.

این مقام مسئول مهمترین محور توسعه چابهار را توسعه حمل و نقل این منطقه دانست و افزود: در جلسه ای­ که با سایر معاونان وزیر راه و شهرسازی داشتیم موضوعات مختلف حمل و نقل و شهرسازی چابهار اعم از دریایی، زمینی، ریلی و هوایی مطرح شد که اجرای آنها می تواند فرصت های گسترده ای برای توسعه ایجاد کند.

عضو شورای معاونان وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: به رغم فرصت هایی که در چابهار و سایر مناطق جنوب شرق کشور داریم تهدیدهایی نیز دیده می شود که مهمترین آنها وجود گسل مکران است که این گسل در تاریخ خود فعالیت هایی هم داشته است از جمله وقوع چند سونامی در منطقه مکران می توان اشاره کرد که آخرین آن سال 1945 میلادی (1324 شمسی) به وقوع پیوست. البته کانون اصلی این زلزله پاکستان با بزرگای 8 ریشتر بود که آثار آن در منطقه مکران ایران نیز مشهود است. گفته می شود در اثر سونامی آن زمان ارتفاع آب در سواحل به 13 متر رسیده بود و تعدادی از روستاهای نزدیک سواحل به طور کامل تخریب شد. سالمندان این منطقه سونامی 1324 را به خاطر دارند.

شکرچی زاده تاکید کرد: بنابراین اهمیت دارد که در برنامه ریزی برای توسعه مکران موضوع گسل های منطقه را نیز درنظر بگیریم. ضمن اینکه تحقیقات علمی در این خصوص به اندازه کافی در مرکز تحقیقات وجود دارد و برای ارزیابی خطرپذیری منطقه مکران می توان به این مستندات مراجعه کرد. همچنین از دیگر اقدامات موردنیاز نصب دستگاه های شتاب نگار در طول سواحل مکران است که تا حدودی به رصد حرکت پوسته زمین در منطقه کمک می کند.

وی گفت:­ قرار است نخستین دستگاه شتاب نگار که اخیرا خریداری کردیم در منطقه آزاد چابهار نصب شود که تا ماه آینده این اتفاق رخ خواهد داد. به مرور چند دستگاه دیگر برای متراکم تر کردن شبکه شتاب نگاری در منطقه نصب خواهیم کرد.

شکرچی زاده افزود: در حال حاضر، 43 دستگاه شتاب نگار زلزله در سیستان و بلوچستان نصب شده است که بتدریج دستگاه های بیشتری به آنها می افزاییم و قرار است سونامی را با دستگاه های شتاب نگاری که در خود دریا نصب می شود رصد کنیم.

به گفته وی با توجه به بزرگ بودن این طرح، ­­همکاری سایر دستگاه ها از جمله سازمان بنادر ودریانوردی به پیشبرد آن کمک خواهد کرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی­ تصریح کرد: بحث مهم دیگر بحث ایمنی جاده های سیستان و بلوچستان بود. متاسفانه به دلیل­­نزدیکی به مناطق مرزی با همسایگان شرقی و همچنین قاچاق انسان ما شاهد وقوع تصادفات متعدد و کشته های بالا در جاده های استان هستیم. از سوی دیگر از سال 95 به بعد تعداد کشته های جاده ای افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: از سال 95 که کشته های جاده ای 15هزار و 201 نفر بود تاکنون این آمار افزایشی بوده است که سهم سیستان و بلوچستان از این روند افزایشی بیشتر بوده است و از 870 کشته در سال 95 به 815 نفر در سال 96 رسید که افزایش 4.5 درصدی را نشان می دهد. این آمار نشان می دهد که کشته های جاده ای در سیستان و بلوچستان 3 برابر میانگین کشوری است. به همین جهت توجه به ایمنی جاده ها در این استان از اهمیت بالایی برخوردار است.

شکرچی زاده گفت: در مرکز تحقیقات برای این موضوع تحقیقات موردی انجام دادیم و قرار است به این موضوع توجه بیشتری در بخش مطالعات ایمنی جاده ای مرکز تحقیقات شود. همچنین قرار است با معاونت معماری وشهرسازی تحقیقات مشترکی درباره وضعیت شهرسازی چابهار انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه توسعه دریا محور توسعه اقتصادی دستگاه شتاب نگار زلزله چابهار نصب سونامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۵۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان

رئیس اداره هواشناسی کاشان ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان گفت: شهروندان از تردد در رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند. - اخبار استانها -

عباس ارغوانی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان اظهار داشت: این سامانه که از اواخر روز چهارشنبه تا جمعه پیش‌بینی شده است موجب بروز باران، رگبار و رعد و برق و حتی تگرگ می‌شود.

وی با بیان اینکه این سامانه بارشی در بخش‌های قمصر، برزک و نیاسر شهرستان کاشان محسوس‌تر است، افزود: لازم است اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از وقوع سیلاب، آبگرفتگی معابر و به جریان افتادن آب در مسیل‌ها پیش‌بینی شده است.

رئیس اداره هواشناسی شهرستان کاشان با بیان اینکه شهروندان از تردد در مسیر رودخانه‌های فصلی و مسیل‌ها خودداری کنند، ابراز داشت: این سامانه بارشی اواخر روز جمعه 14 اردیبهشت از مناطق کاشان و آران و بیدگل خارج می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان وقوع تندباد محلی نیز پپش‌بینی می‌شود، گفت: اوج بارش‌ها بیشتر در مناطق کوهستانی شهرستان کاشان انتظار می‌رود و می‌تواند با رعد و برق، تندبادهای موقتی و در برخی مناطق با تگرگ همراه باشد.

صدور 2 هشدار سطح نارنجی و زرد هواشناسی در هرمزگان

ارغوانی با بیان اینکه لازم است سازه‌های موقت در شهرستان کاشان استحکام‌سازی شوند، تصریح کرد: دستگاه‌های خدماتی و امدادی نیز برای احتمال وقوع هرگونه رخداد و رویداد آمادگی داشته باشند تا در صورت وقوع حادثه اقدامات لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/801/.

دیگر خبرها

  • وقوع ناپایداری های جوی در نقاط مختلف استان کرمان
  • احتمال وقوع سیل و طغیان رودخانه‌ها در کرمان
  • هشدار احتمال وقوع سیلاب در ایلام
  • صدور هشدار نارنجی هواشناسی در کاشان
  • احتمال وقوع گرد و غبار خارجی در خوزستان از اواخر وقت امروز
  • هشدار هواشناسی کرمان نسبت به احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها
  • ارائه راهکارهای محیط زیستی برای توسعه صنایع در سواحل «مکران»
  • هشدار هواشناسی خوزستان درباره وقوع گرد و خاک
  • صدور هشدار زرد وقوع گردوخاک در خوزستان
  • تقاضای بررسی لایحه توسعه سواحل مکران اعلام وصول شد