Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@23:26:37 GMT

سکونتگاه چاپ 3 بعدی برای زندگی در مریخ

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۸۵۸۷۷

سکونتگاه چاپ 3 بعدی برای زندگی در مریخ

یک شرکت آمریکایی، طرحی درباره ساخت سکونت‌گاه چاپ سه‌بعدی برای زندگی در مریخ ارائه داده است.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، ناسا چندین سال پیش اعلام کرد که قصد دارد یک سکونت‌گاه چاپ سه‌بعدی برای زندگی در مریخ طراحی کند. در پی اعلام این تصمیم، شرکت‌های بسیاری، طرح‌های خود را برای ساخت یک سکونت‌گاه مناسب در مریخ ارائه دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه‌های پژوهشی، باید مدل‌های سه‌بعدی واقعی سکونت‌گاهها را کنار هم می‌گذاشتند. پژوهشگران برای این کار، از نرم‌افزار "مدل‌سازی اطلاعات ساختمان"(BIM) استفاده کردند. در این نرم‌افزار باید از ساختارهای عملکردی طراحی شده برای سطح مشخصی از جزئیات استفاده می‌شد تا در دیوارها، ضخامت، عناصر فیلتر هوا و گرما در نظر گرفته شود.

یکی از شرکت‌های حاضر در این رقابت، شرکت فناوری "AI spaceFactory" در آمریکا بود. در پروژهای این شرکت موسوم به "مارشا"(marsha)، نسبت به طرح‌های پیشین، تحول بسیاری به چشم می‌خورد. این سکونت‌گاه، یک محفظه عمودی به شکل تخم مرغ است. تمرکز این پژوهش بر ابداع سکونت‌گاهی است که با شرایط مریخ سازگار باشد.

پژوهشگران، ترکیبی از فیبرهای بازالت موجود در سنگ‌های مریخ را به کار بردند و این گونه، نیاز به موشک‌ها را برای انتقال مواد از زمین برطرف کردند.

"مارشا" که به شکل عمودی روی سطح مریخ قرار می‌گیرد، تحولی در روش‌های ساخت سه‌بعدی خودکار، فناوری مواد و طراحی محسوب می‌شود. این فناوری، طراحان را به ابداع سکونت‌گاه‌های انسانی برای فضانوردانی که به مریخ سفر می‌کنند، ترغیب می‌کند.

ساختار دو لایه‌ای مارشا، فضاهای انعطاف‌پذیری را برای نورپردازی، حریم خصوصی و میزان صدا فراهم می‌کند.

در طبقه همکف مارشا، علاوه بر تجهیزات مکانیکی و الکتریکی،  یک آزمایشگاه وجود دارد.

در طبقه دوم که به سالن اجتماعات شبیه است، آزمایشگاه اصلی و آشپزخانه قرار گرفته‌اند.

فضای بین دو بدنه، مانند یک منبع نور عمل می‌کند و پله‌ها به شکل مارپیچ هستند.

طراحی مارشا برای نورپردازی، به گونه‌ای است که رنگ و شدت نور را به صورت خودکار و با توجه به زمان تغییر می‌دهد.

اتاق‌های خواب و حمام نیز در طبقه سوم قرار دارند.

این پروژه موفق شد در رقابت ناسا، رتبه دوم را به دست آورد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام مريخ ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۵۸۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکونت ۵۰ درصد از اتباع کشور در استان تهران

استاندار تهران، گفت: نزدیک به ۵۰ درصد از اتباع کشور در استان تهران زندگی می‌کنند، لذا در تلاش هستیم تا با دستگیری افراد غیرمجاز و خروج آن‌ها از کشور سطح غیرمجازی را با سرعت بسیار زیادی کاهش دهیم، زیرا بخش بزرگی از ظرفیت‌ها در اختیار اتباع است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، علیرضا فخاری عصر امروز در آیین "سپاس معلم" که با حضور اعضای شورای اداری استان تهران برگزار شد، با اشاره به وظایف شورای اداری، اظهار داشت: استان تهران دارای ویژگی‌های خاص است که البته در میان سایر استان‌ها مظلوم و مغموم نیز بوده و در این فرصت به‌صراحت عرض می‌کنم نمایندگانی که از استان تهران در مجلس شورای اسلامی حضور دارند باید در این دوره برای احقاق حقوق استان تهران همت کنند.

وی با بیان اینکه شأن استان تهران این نیست که در جایگاه سی و یکم بودجه‌ای کشور قرار بگیرد، افزود: توسعه در استان تهران نیازمند جنب‌وجوش و حرکت و برنامه‌ریزی دقیق از سوی مسئولان و مدیران در قالب چارچوب‌ها و اصول است تا شاهد تغییر وضعیت در استان تهران باشیم.

استاندار تهران در ادامه با بیان اینکه پویایی استان تهران به پویایی مدیران و مسئولان گفت: به‌رغم اینکه استان تهران یک‌چهارم ظرفیت تولید کشور را دارد و 52 درصد سهم مالیات کشور در استان تهران دریافت می‌شود، هنوز با ظرفیت اقتصادی فاصله داریم.

فخاری با تأکید بر اینکه به‌کارگیری ظرفیت‌های اقتصادی با شعار سال به‌منزله یک انقلاب است، ابراز داشت: متأسفانه جریان برنامه‌ریزی در استان تهران به‌شدت ضعیف است و این در حالی است که به همه مدیران و مسئولان ابلاغ شده است که باید برنامه‌ریزی دقیق و منسجم داشته باشند و نظام بودجه‌ای و اولویت‌های آن‌ها مشخص باشد و جهت‌گیری‌ها برای برنامه 5 ساله در دستور کار قرار گیرد.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم پروژه‌های نیمه‌کاره را هر چه زودتر تمام کنیم، زیرا که هزینه‌های آن در حال افزایش است که در این صورت هم نیاز مردم تأمین خواهد شد و هم تکالیف مدیران مشخص می‌شود.

وزیر کشور: دیگر قادر به پذیرش بیشتر اتباع نیستیم

فخاری با اشاره به موضوع اتباع گفت: نزدیک به 50 درصد از اتباع کشور در استان تهران زندگی می‌کنند که البته در تلاش هستیم تا با دستگیری افراد غیرمجاز و خروج آن‌ها از کشور سطح غیرمجازی را با سرعت بسیار زیادی کاهش دهیم.

استاندار تهران در پایان خاطرنشان کرد: سطح مجازی اتباع نیز در حوزه‌های اقتصادی، اجرایی، فرهنگی و غیره سازمان‌دهی می‌شود، زیرا که در حال حاضر بخش بزرگی از ظرفیت‌های استان تهران در اختیار اتباع است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چین خاک سرخ مریخ را به زمین می‌آورد!
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • سکونت ۵۰ درصد از اتباع کشور در استان تهران
  • کشاورزی در ماه و مریخ: مزرعه‌داری در ورای مدار زمین، امکان‌پذیر است
  • کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریالی چینی‌ها در بخش کشاورزی مازندران
  • شناسایی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار سقف لرزان در بافت‌های فرسوده
  • چین اولین کشوری خواهد بود که خاک مریخ را به زمین می‌آورد
  • رصد عنکبوت در سیاره سرخ
  • صدور گواهی حفظ قرآن برای ۸۰۰ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در طرح «زندگی با آیه‌ها»