Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به توئیت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر پیش فروش ابهام آمیز مزدا۳ گروه خودروی بهمن به دلیل حاشیه سود و قطع و وصل‌های مشکوک، بررسی سریع روند پیش فروش شفاف سازی لیست خریداران و اعلام تخلفات احتمالی به تعزیرات از سوی روابط عمومی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان گفت: خرداد ماه به وزیر صمت نامه ای نوشتم و در خصوص لزوم توجه به فرمول عرضه و تقاضا و کوتاه کردن دست با سودجویان و دلالان از بازار خودرو تاکید کردم اما ایشان به توصیه من عمل نکردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر انجمن خودروسازان ایران در واکنش به توئیت وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر پیش فروش ابهام آمیز مزدا۳ گروه خودروی بهمن به دلیل حاشیه سود و قطع و وصل‌های مشکوک، بررسی سریع روند پیش فروش شفاف سازی لیست خریداران و اعلام تخلفات احتمالی به تعزیرات از سوی روابط عمومی و سازمان حمایت از مصرف کنندگان گفت: خرداد ماه به وزیر صمت نامه ای نوشتم و در خصوص لزوم توجه به فرمول عرضه و تقاضا و کوتاه کردن دست با سودجویان و دلالان از بازار خودرو تاکید کردم اما ایشان به توصیه من عمل نکردند.

احمد نعمت بخش در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی قدس آنلاین و در پاسخ به این سوال که چنین تخلفاتی که قابل پیش بینی است تا چه زمانی ادامه خواهد داشت و چرا با متخلفان و سودجویان برخورد جدی نمی شود، اظهار داشت: در نامه به وزیر نوشتم با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر انحصاری بودن خودرو سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سود جویان و دلالان از بازار خودرو سواری کوتاه و خریداران خودرو با باز شدن سایت فروش خودروسازان به راحتی موفق به خرید خودرو شده و بطور حتم قیمت خودرو در حاشیه بازار به مرور کاهش خواهد یافت.

وی ادامه داد: قطعا این مشکل تنها در پیش فروش مزدا ۳ رخ نداده و هر خودروسازی که قصد پیش فروش دارد با حجم عظیم تقاضا روبرو می شود چرا که پولهای سرگردانی که اغلب به دلیل کاهش نرخ سود سپرده های بانکی، بازارهای ارز و سکه را در نوردیدند و دولت در مقابل این پولها کوتاه آمد و هرچه به بازا تزریق کرد، خریده شد به بازار خودرو هم هجوم می آورند.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: وابستگی تولید خودرو به ارز خارجی، این انگیزه را در صاحبان نقدینگی ایجاد کرده که به محض باز شدن سایت برای پیش خرید هجوم می آورند و برای مثال اگر خودروسازی قصد پیش فروش ۵ هزار دستگاه داشته باشد ۵۰۰ هزار متقاضی به سایت مراجعه می کنند در حالی که احتمال موفق شدن متقاضیان در واقع یک به ۱۰۰ است.

متن نامه دبیر انجمن خودروسازان که خرداد ماه به وزیر صمت نوشته شده و در اختیار قدس آنلاین قرار گرفته در ادامه می آید:


باسمه تعالی

تاریخ: ۲۴/۳/۹۷

شماره: ۲۰۲۴/۹۷۰۳

جناب آقای دکتر شریعتمداری

وزیر محترم صنعت، معدن، تجارت


با سلام و آرزوی قبولی طاعات

۱ - همانطور که مستحضرید بنا به اصل اقتصادی جاودانه عرضه و تقاضا :

از طرف عرضه ، خودروسازان در بخش سواری ،درسال ۹۵ بیش از۴۰%، در سال گذشته۱۵%، وبالاخره در دو ماههسال جاری بالغ بر ۳۱%افزایش تولیدداشته اند . یعنیاز نظر عرضههموارهافزایش تولید وجود داشته است.
اما از طرف تقاضا ، در چند ماه اخیر، بعلت اعمال مجدد تحریمها ، غول افسار گسیخته تورم انتظاری ، باعث هجوم موج نقدینگی سرگردان در بازار،به محصولات مرتبط با ارز و کالاهای سرمایه ای شده است که خودرو ازاولین آنها است .
این امرباعث اختلاف شدید قیمت کارخانهبا قیمت بازار و در نتیجه هجوم دلالان به بازار شدهو عملکرد صنعت خودرو و وزارت صمت را به زیر سوال برده اند.
تجربه تاریخی نشان میدهد که صدور امریه و دستور بگیر و ببند هیچگاه کارساز نبوده است. و برعکس

تجربه دهه ۷۰ ، پس از چندین ویرایش مختلف، بالاخره بثمر نشست و بازار ملتهب آن دوران را سامان داد.

۲ - در دهه هفتاد ، شورای اقتصاد بالاخره اصل اقتصادی قیمت بازار را اعمال و مصوب نمود تا خودرو به قیمت حاشیه بازار ( ۳ تا ۵ در صد زیر قیمت بازار ) فروش رود تا هجوم دلالان به خاطر اختلاف قیمت شدید قیمت کارخانه با بازار را که باعث افزایش تقاضای کاذب شده را تحت کنترل در آورد. که نتیجه مثبت آن با کاهش تقاضاهای کاذب ، به تعدیل تدریجی قیمت خودرو انجامید.

نمودار ضمیمه عملکرد مثبت تصمیمدهه هفتاد شورای اقتصاد را نشان میدهدکه در ۱۰ ساله ۷۶- ۸۵ که خودرو سواری در حاشیه بازار فروش میرفت، رشد شاخص قیمتخودرو سواری در بازاربا رشد شاخص صنعتقابل مقایسهنمی باشد.(شاخص قیمت خودرو از ۱۰۰ به ۱۱۴و شاخص صنعتاز ۱۰۰ به ۳۰۱ رسیده است).

۳ - رجای واثق دارد که با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر انحصاری بودن خودرو سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سود جویان و دلالان از بازار خودرو سواری کوتاه و خریداران خودرو با بازشدن سایت فروش خودروسازان به راحتی موفق به خرید خودرو شده و بطور حتم قیمت خودرو در حاشیه بازار به مرور کاهش خواهد یافت.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: پیش فروش خودرو قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۶۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از تجارت‌نیوز،قیمت خودرو امروز، چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳، دومین روز نزولی خود را تجربه می‌کند. اغلب محصولات در بازار کاهشی گزارش می‌شوند، اما تعداد معدودی از آن‌ها، صعودی یا بدون تغییر معامله می‌شوند.

روز گذشته نرخ دلار به عنوان مهم‌ترین محرک بازار خودرو در بازار آزاد کاهشی شد و همین موضوع، دلیلی شد بر کاهش قیمت بیشتر در بازار خودرو. بنابراین از ابتدای روز جاری، بازار خودرو به صورت یک دست منفی گزارش می‌شود، اما شیب کاهش قیمت چندان بالا نیست.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودروهای داخلی همانند روز گذشته، نزولی گزارش می‌شود.کوییک اتوماتیک R یکی از هاچ‌بک‌های ارزان‌قیمت دنده اتومات در بازار محسوب می‌شود که از ابتدای روز، تغییری ندارد و با قیمت ۵۴۵ میلیون تومان معامله می‌شود.

آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو | نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل

شاهین G دیگر محصول تولیدی و رده بالای شرکت سایپا به شمار می‌رود که همانند برادر کوچک‌تر خود، هیچ نوسانی ندارد و به نرخ ۷۶۶ میلیون تومان قابل خریداری است.

دنا پلاس اتوماتیک رکورددار افت قیمت در بازار امروز بوده که ۱۴ میلیون تومان ارزان‌تر از روز گذشته و با نرخ یک میلیارد و ۸۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

تارا دنده‌ای V۱ یکی از سدان‌های رده بالای ایران خودرو است که از صبح امروز افت پنج میلیون تومانی دارد و با ۷۶۳ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

قیمت خودروهای مونتاژی

قیمت خودروهای مونتاژی به مراتب باثبات‌تر از خودروهای داخلی است. جک J۴ آپشنال اقتصادی‌ترین محصول مونتاژی کرمان موتور بوده که از صبح امروز تغییری ندارد و با ۸۸۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

فونیکس آریزو ۶ پرو که جزو سدان‌های رده بالای مونتاژی محسوب می‌شود که این خودرو نیز نوسانی ندارد و به نرخ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود.

هایما ۸S جدیدترین کراس‌اوور مونتاژی ایران خودرو از ابتدای امروز ۲۰ میلیون تومان ارزان شده و با یک میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

دیگنیتی پرستیژ یکی از محبوب‌ترین محصولات گروه بهمن به شمار می‌رود که ۴۰ میلیون تومان نسبت به روز گذشته ارزان‌تر شده و با دو میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

کد خبر 846854 برچسب‌ها خبر مهم گروه خودروسازی سایپا خودرو - ایرانی خودرو ايران خودرو خودرو مدرن، لوکس و هوشمند

دیگر خبرها

  • ریزش سنگنین قیمت سواری اتوماتیک ایران خودرو
  • صعود ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیونی قیمت سواری لوکس خارجی
  • افت قیمت در اغلب خودروهای داخلی و مونتاژی + جدول
  • فشار دلالان برای حفظ سود چند صد میلیونی از پارس/ چرا زیان خودروساز و سهامداران دیده نمی‌شود؟
  • ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار؛کدام خودرو ۴۰ میلیون تومان ارزان شد؟ | جدول قیمت ها
  • قیمت خودرو امروز ۵ اردیبهشت +جدول
  • تحقق رویای چین؛ خیابان ها در سیطره خودروسازان اژدهای سرخ!
  • وزارت صنعت بین تامین مواد اولیه با قیمت مناسب برای خودروساز تعادل برقرار کند
  • قیمت «ریرا» چقدر است؟ «ریرا» دقیقا کی عرضه می‌شود؟
  • قیمت خودرو امروز ۴ اردیبهشت+ جدول