Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر در نشست خبری تازه ترین کنسرتش، به بیان موضوعاتی درباره موسیقی ارکسترال پرداخت. ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری کنسرت «شبی با فخر موسیقی ایران»، ظهر امروز ششم مرداد 1397 در تالار وحدت برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این برنامه فرهاد فخرالدینی، مجتبی عسگری، وحید تاج، شهلا میلانی و سوسن تقی پور به اتفاق جمعی از اهالی رسانه حضور داشتند. هر کدام از حاضران در این نشست به بیان دیدگاه‌هایشان درباره کنسرت پیش رو پرداختند. در ادامه متن صحبت‌های هر کدام از حاضران را می خوانید:

*ارکسترهای پیش از انقلاب هم نوازندگان مشترک داشتند / اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است

در ابتدای این نشست فرهاد فخرالدینی گفت: همیشه سعی کرده ام که دانسته هایم را به جوانان منتقل کنم؛ چه زمانی که نوازنده بودم، چه زمانی که در ارکستر رادیو ملی ایران بودم و چه بعدها. اکنون هم در کنار نوازندگان جوانی هستم که مانند فرزندان خودم هستند. شهرام توکلی و علی اکبر قربانی با تلاش بسیارشان، ارکستری تشکیل داده اند که نوازندگان خوبی دارد. وقتی تلاش این دو عزیز را دیدم، دریافتم که تلاش هایم در این سال ها بی نتیجه نمانده است. من هم می خواهم تجربه ها و دانسته هایم را در اختیار نوازندگان این ارکستر قرار دهم.

وی ادامه داد: در این کنسرت وحید تاج و مجتی عسگری در کنار ما هستند که هر دوی آنها از خوانندگان جوان و با استعداد موسیقی ایران هستند و به طور حتم آینده درخشانی برایشان متصورم. همچنین در گذشته هم ارکسترهای ما نوازندگان مشترک داشتند. وقتی در رادیو سه ارکستر گلها، پایور و نکیسا وجود داشتند، برخی از نواندگان این سه ارکستر مشترک بودند. همان زمان ارکستر آقای دهلوی هم وجود داشت. خود من در سه ارکستر حضور داشتم. در این سه ارکستر هم نوازندگی، هم آهنگسازی و هم تنظیم قطعه می کردم. بعد از انقلاب هم میان نوازندگان ارکستر سمفونیک و ارکستر رادیو تلویزیون نوازندگان مشترکی وجود داشت.

فخرالدینی افزود:‌ در زمان کار کردن با ارکستر ملی، خیلی تلاش کردم که نوازندگان ارکستر ملی در دیگر ارکسترها نباشند. چه زمانی که از ارکستر رادیو تلویزیون کنار رفتم و چه زمانی که از ارکستر ملی رفتم، برخی از نوازندگان مهم این ارکسترها هم ترجیح دادند که خودشان را کنار بکشند و دیگر حاضر به همکاری با آن ارکسترها نبودند.

وی همچنین گفت:‌ نوازندگان بسیاری خوبی وجود دارد که متاسفانه هم اکنون در ارکسترهای دولتی حضور ندارند و البته دلایل خاص خودشان را هم دارند. اجرای آثار نوستالژی در همه جای دنیا رسم است. کشورهای مهم دنیا به داشته هایشان افتخار می کنند و بارها و بارها آثار مهمِ آهنگسازان مهمشان را تکرار می کنند. ما هنوز شعر سعدی و شعر حافظ را می خوانیم. نباید در را بست و کارهای خوب همیشه باید اجرا شوند. این آثار برای جوانان تازگی دارند و برایشان بسیار جذاب است.

این موسیقی‌دان در ادامه صحبت‌های خود گفت:‌ در کنار آثار قدیمی باید آثار دیگری هم اجرا شوند. در عین حال تولید آثار جدید کار بسیار دشواری است. گاهی دوسال طول می کشد که دستمزد نُت نویسی، آهنگسازی و تنظیم کنندگی پرداخت شود. تولید اثر برای ارکسترها بسیار دشوار است. اکنون زمانِ تکنیک و پیشرفت است. باید در حال حرکت باشیم و در عین حال به بازسازی قطعه های گذشته بپردازیم.

روزی از خیابان لاله زار رد می‌شدم، آن زمان 16 ساله بودم. در آن زمان مرسوم بود که هم تصنیف های روز را می خواندند و هم کتاب می فروختند. آن زمان دو کتاب خریدم، یکی از این کتاب ها نُتِ قطعه «حالا چرا» بود. بعدها این قطعه را برای ارکستر تنظیم کردم و در نهایت هم با صدای علیرضا قربانی خوانده شد.

فخرالدینی گفت: برنامه ما در کنسرت پیش رو، شامل 12 قسمت است که در دو بخش 6 قسمتی اجرا می شود.

*منتقدان خانه موسیقی و مسئولانش رودررو با هم حرف بزنند / برای حل اختلاف نوربخش و ساکت اینجا نیستیم

فرهاد فخرالدینی در ادامه صحبت‌هایش افزود:‌ از حضور در شوراهای موسیقی پرهیز دارم. اما دوستان عزیزم اصرار کردند که من این سمت را در خانه موسیقی بپذیرم. دوست داشتم که منتقدان و مسئولان خانه موسیقی، مسائلشان را با شفافیت و رودررو بیان کنند. همه این عزیزان را جمع کردیم در سالن شهناز خانه هنرمندان تا هر حرفی بود بیان کنند. این رویه هنوز ادامه دارد. پیرو نظرخواهی که از اهالی موسیقی شد، تمایل به تغییر در اساسنامه خانه موسیقی وجود داشت. مجمع عمومی در شهریور جلسه برگزار می کند و نسبت به تغییر و اصلاح اساسنامه خانه موسیقی قدم هایی را برمی دارد. در این زمینه پیشنهادهایی شده است که هیات مدیره و مدیرعامل بیش از دو دوره متوالی اجازه کاندید شدن نداشته باشند.

وی همچنین در پایان گفت: ما اینجا نیستیم که اختلافات آقای ساکت و آقای نوربخش را حل کنیم. این مسئله را به زمانی موکول کنیم به زمانی دیگر که درباره همین مسئله و به طور مفصل صحبت کنیم.

*از تولید به مصرف

سوسن تقی پور مدیر ارکستر فرهنگ و هنر در ادامه این نشست افزود: در برنامه پیش رو 49 نوازنده داریم که از این میان 35 نوازنده از تحصیل کنندگان دانشگاه ما هستند. 35 نفر اعضای گروه کُر داریم که جملگی از دانشجویان دانشگاه خودمان هستند. ما در پنج سال گذشته ارکستر فرهنگ و هنر را با هزینه های خودمان اداره کرده ایم.

همچنین مجتبی عسگری خواننده گفت: سال‌های بسیاری به عنوان علاقه مند به موسیقی ایرانی به آثار فاخر استاد فخرالدینی گوش کرده ایم. کار کردن با این چهره ماندگار موسیقی ایران برایم مانند کلاس درس است. ایشان دنیایی از اطلاعات و دانش موسیقی هستند. بودن در کنار ایشان باعث افتخار است و امیدوارم بتوانم سهم کوچکی در اجرای این کنسرت داشته باشم.

وحید تاج خواننده نیز افزود: بودم کنار استاد فخرالدینی برای هر کسی باعث افتخار است. خوشحالم که شرایطی فراهم شده که بعد از سال ها دوریِ استاد فخرالدینی از صحنه، بار دیگر برای دو شب اجرای ایشان را شاهد خواهیم بود.

در پایان شهلا میلانی رهبر گروه کُر گفت: بزرگترین دستاورد هنری برای من در زندگی هنری ام این است که در کنار استادانی مانند فخرالدینی بوده ام. شرایط موسیقی برای بانوان دشوار است اما با کوشش بزرگانی مانند فخرالدینی توانسته ایم بسیاری از این سختی ها را پشت سر بگذاریم.

کنسرت «فخر موسیقی ایران» یازدهم و دوازدهم مرداد در تالار وحدت برگزار می شود. وحید تاج و مجتبی عسگری خوانندگان این اجرا هستند. رهبری گروه کُر در این اجرا را شهلا میلانی برعهده دارد.

انتهای پیام/

R33357/P1439/S4,40/CT11 واژه های کاربردی مرتبط موسیقی

منبع: تسنیم

کلیدواژه: موسیقی موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی نمایشگاه، مجموعه‌ای از آثار زنده‌یاد مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه شامل آثاری از دوره‌های مختلف کاری وی در نمایشگاهی تحت عنوان «قصه‌های دری‌کنده» در گالری سهراب به نمایش درخواهد آمد.

این نمایشگاه با همکاری خانه موزه مکرمه برگزار خواهد شد که در آن ۳۱ اثر روی دیوار خواهد رفت. همزمان با افتتاح این نمایشگاه مستندی از مکرمه به کارگردانی ابراهیم مختاری، با عنوان «مکرمه، خاطرات و رؤیاها» که در سال ۱۳۷۶ ساخته شده نیز نمایش داده خواهد شد.

استیتمنت نمایشگاه «قصه های دری‌کنده» رونوشتی از زنده‌یاد احمدرضا دالوند است که در مورد مکرمه نوشته شده است.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است: «مکرمه قنبری، نماینده فارغ البالی و رهایی ایماژهای هنرمندانه در زمانه ماست. او از پس تحمل رنج های بسیار به چنان خلوصی رسیده بود که می‌خواست در هذیان لذت بخش خلاقیت بی وقفه اش ما را نیز سهیم سازد.»

همچنین شهاب شاه‌پرویزی نویسنده و منتقد هنری در مورد مکرمه در چند سطر برای این نمایشگاه نوشته است: «آثاری که قصه یک دنیاست. دنیایی رنگارنگ. رنگارنگی کوچک که سروته‌اش به قدر روستای دری‌کنده بود. کوچکی که در ساحت تصویرگرایانه‌ مکرمه قنبری حامل قصه‌هایی عمیق است. قصه‌هایی فولکلور از ستیزه‌گران و ستیزه‌پذیرانِ ناچار. ستیزه‌ جهانی جبار با زنی تنها. زنی تنها و غریب در احاطه‌ی دیوچهره‌گان و اژدهارویان. آثار مکرمه در رنگ‌های روشن، در ساده‌گی طرح‌های بداهه و فیگورهای سوررئال؛ قصه‌ دردهایی است فراموش نشده. فراموش نشده‌هایی فراتر از مرزهای دری‌کنده، فراتر از مرزهای قراردادی، فراتر از مرزهای جنسیتی و حتی من و تو. مکرمه، نقاش درد تنهایی، غریبه‌گی و سردرگمی است؛ همان درد مشترک آدمی. شاعری که قلم‌مو را جایگزین قلم کرد.»

مکرمه قنبری معروف به ننه مکرمه متولد ۱۳۰۷ در دری‌کنده بابل، نقاش سبک پست مدرنیسم مازندرانی است که به خاطر نقاشی‌هایش به شهرت جهانی رسید. نقاشی‌های وی موجب شد تا به‌عنوان بانوی سال نقاش در سال ۲۰۰۱ توسط دوازدهمین کنفرانس ایران‌شناسی در دانشگاه دولتی سوئد، معرفی شود. مکرمه که تحصیلات دانشگاهی و سواد خواندن و نوشتن نداشت و دوره علمی نیز نگذرانده بود، در سن ۶۷ سالگی به‌خاطر فروخته شدن گاو محبوبش افسرده شد و برای رهایی از اندوه، به نقاشی پناه برد. او آنچه را که در دل داشت، روی دیوارهای خانه‌اش جان بخشید. خانه کوچک ۲۰۰ متری او در روستا امروزه به موزه ننه مکرمه تبدیل شده است و از آثار ملی ایران و جاهای دیدنی بابل به شمار می‌آید.

این نمایشگاه از هفتم اردیبهشت آغاز و تا هفدهم اردیبهشت در گالری سهراب به آدرس خیابان سمیه، بین مفتح و رامسر، پلاک ۱۴۲ برقرار است.

کد خبر 6086772

دیگر خبرها

  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • نخستین کنسرت بی‌کلام «نوای آفتاب» در سال جدید
  • «نوای آفتاب» یک کنسرت بی‌کلام برگزار خواهد کرد
  • آغاز فعالیت‌های ارکستر نوای آفتاب در سال ۱۴۰۳/ نخستین کنسرت با موسیقی بدون کلام
  • ارکستر نوای آفتاب سال جدید را با موسیقی بی کلام آغاز می‌کند
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • متاسفانه موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود
  • آثار مکرمه قنبری به نمایش درمی‌آید/ قصه‌هایی از دری‌کنده
  • شرکت ۲۸ کشور دنیا در جشنواره بین‌المللی پوپک