Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-29@19:53:23 GMT

ساخت موزه بزرگ گلستان وارد فاز اجرایی می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۸۶۹۳۰

ساخت موزه بزرگ گلستان وارد فاز اجرایی می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان گفت: موزه بزرگ گلستان، بزرگترین موزه شمال و شمال شرق کشوردر سال جاری وارد فاز اجرایی می شود.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از روابط‌ عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، شاهرخ عباسی گفت: از محل اعتبارات ملی سال 96، کار مرمت و استحکام‌بخشی دیواره‌های سمت شمال غربی، بازسازی برج‌ها، نورپردازی دیواره‌ها و برج‌های مرمت شده و نیز پله‌های ورودی قلعه کوه که بیشتر شامل ضلع شمال شرق و شمال غرب قلعه می‌شود، در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی قاینات افزود: قلعه کوه (قلعه حسین قاینی) یکی از آثار تاریخی شاخص شهرستان قاینات است که 13هزار و 700 مترمربع وسعت داشته و شامل بخش‌های شاه‌نشین، سربازخانه و رعیت می‌شود. این قلعه عظیم بر فراز کوه ابوذر بنا شده و معروف به قلعه قاضی حسینقاینی است که در سال 1380 به شماره 4803 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

صدور مجوز بررسی و کاوش در 25 محوطه تاریخی

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در دو هفته‌ای که گذشت مجوز بررسی و کاوش‌های باستان‌شناسی 25 محوطه و اثر تاریخی را صادر کرد.

این مجوزها در نامه‌هایی به مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌های مختلف و به امضای سیدمحمد بهشتی، رئیس پژوهشگاه ابلاغ شد.

این مجوزها شامل دو کاوش نجات‌بخشی در تپه معصومزاده در بجنورد، تپه انوج در ملایر، کاوش اضطراری در اطراف محوطه‌های گنبد کبود و مدور مراغه و همچنین کاوش در چارتاقی سمیران، مجموعه دستکند زیر خواجه تپه بوئینگ و تپه اشرف می‌شود.

در این مدت همچنین مجوز گمانه‌زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم 8 محوطه تاریخی توسط رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

از دیگر مجوزهای صادر شده می‌توان به مجوز برنامه بازنگری در لایه‌نگاری تپه گنج دره کرمانشاه، بررسی باستان‌شناختی شهرستان مرودشت برای تهیه نقشه باستان‌شناسی، برنامه بررسی و شناسایی حوزه‌های فراپارینه سنگی و نوسنگی دره رازآور، برنامه مستند‌نگاری، نقشه‌برداری و خواناسازی دستکند پری ملایر و بررسی و شناسایی آثار باستان‌شناختی بخش کلاترزان اشاره کرد.

برنامه حفر یک گمانه 2 در 2 متر برای پاسخگویی به استعلام در محدوده شرکت توسعه و فرآوری آهن تنگه زاغ و همچنین برنامه حفر یک گمانه اضطراری 2 در 2 در محل پروژه گازرسانی روستای فیلده رودبار از برنامه‌های دیگر مطالعات باستان‌شناسی است که در مدت مورد اشاره مجوز آنها صادر شده است.

از آغاز سال تاکنون مجوز بررسی و مطالعات باستان‌شناسی در 108 محوطه و اثر تاریخی توسط ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صادر شده است.

ساخت موزه بزرگ گلستان وارد فاز اجرایی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان گفت: عملیات اجرایی محوطه‌سازی محیط پیرامونی بلندتربن برج آجری جهان پایگاه جهانی گنبدقابوس با اعتبار 24 میلیارد و 179 میلیون ریال آغاز شد.

ابراهیم کریمی گفت: اعتبار محوطه‌سازی برج قابوس مربوط به سال جاری و از محل منابع ملی تخصیص یافته است.

وی افزود: پس از ثبت جهانی برج قابوس کمتر به این پایگاه جهانی توجه شده و اکنون با اقدامات عمرانی در حال انجام، تلاش می‌شود تا جایگاه این میراث تاریخی که نقش مهمی در جذب توریست دارد، حفظ شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان اظهار کرد: موزه بزرگ گلستان، بزرگترین موزه شمال و شمال شرق کشور، با تخصیص اعتبار 8 میلیارد و 500 میلیون ریال در سال جاری وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی افزود: این موزه به مساحت 2 هکتار واقع در پارک داریوش، با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر گنبدکاووس احداث خواهد شد.

کریمی گفت: از این اعتبار 5 میلیارد ریال برای تهیه طرح و انتخاب بهترین مشاور کشوری صرف شد و 3 میلیارد و 500 میلیون ریال بقیه نیز برای دیوارکشی محوطه و خرید انشعابات آب و برق هزینه خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان درباره شهر تاریخی جرجان تصریح کرد: شهر باستانی جرجان نقطه اتصال شهر تاریخی و امامزاده یحیی ابن زید(ع) است که کار کاوش آن دوباره از سال گذشته آغاز شده و امید داریم در سال جاری این شهر تاریخی به یک پایگاه پژوهشی در استان و کشور تبدیل شود.

وی به ظرفیت‌های گردشگری گنبدکاووس از جمله برج قابوس، تنوع اقوام، شهر تاریخی جرجان، امامزاده یحیی بن زید(ع) و بوم‌گردی روستایی اشاره کرد و گفت: با این وجود دومین شهرستان بزرگ گلستان از لحاظ تأمین زیرساخت‌های اقامت گردشگران با مشکلاتی مواجه است.

کریمی تصریح کرد: برای رفع مشکل مراکز اقامتی در گنبدکاووس سرمایه‌گذاری مناسبی از سوی بخش خصوصی برای ساخت پنج هتل انجام شده که دو هتل آن تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین برگزاری جشنواره بین‌المللی اقوام طی سال گذشته در گنبدکاووس را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: امسال این جشنواره به دلیل گرمای هوا و در پیش بودن ماه محرم و صفر در آذر ماه در گرگان و گنبدکاووس برگزار می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان همچنین از آماده شدن پرونده شهر گنبدکاووس به عنوان نامزد شهر جهانی صنایع‌دستی در رشته فرش ترکمن و ارسال آن به سازمان یونسکو در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر این مرکز تخصصی صنایع دستی و زیورآلات نیز در این شهر راه اندازی می‌شود.

کریمی با قدردانی از تعامل و همکاری مدیران شهرستانی گلستان بامیراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: در یک نمونه از این همکاری‌ها، چند روز پیش شهرداری و شورای شهر گرگان مبلغ 70 میلیارد ریال برای احیای بافت‌های تاریخی اختصاص داده و عملیات اجرایی 30 طرح گردشگری آغاز شد.

انتهای پیام/4031

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس

مریم جلالی در مراسم واگذاری تعدادی از اتاق‌های ارگ کریم‌خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی استان فارس گفت: امید است این اقدام در فارس زمینه‌ای شود تا در تمامی ابنیه‌های میراثی حضور و فعالیت هنرمندان صنایع‌دستی را ببنیم.

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی افزود: آنچه امروز در موزه‌ها می‌بینیم، کار دست هنرمندان صنایع‌دستی دیروز است و هنرمندان امروز حافظان و پاسداران میراث فرهنگی ما محسوب می‌شوند.

جلالی در بخش دیگری از سخنانش بر لزوم ایجاد و توسعه خانه‌های صنایع‌دستی تأکید کرد و گفت: ضروری است برای توسعه و ترویج و عرضه درست محصولات دست‌ساز هنرمندان خانه‌های صنایع‌دستی متعددی، چون نمد، منبت، خاتم، شیشه و... ایجاد شود.

او با اشاره انتخاب «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی در شیراز گفت: در حال حاضر به‌منظور حفظ میراث فرهنگی، هنر و معماری و صنایع‌دستی نهفته در بافت تاریخی شیراز، «محله بالا کفت» به‌عنوان محله هنر و صنایع‌دستی شیراز تعیین‌شده است و جا دارد در این محله خانه‌های صنایع‌دستی متعددی ایجاد شود تا گردشگری تجربه محور رخ دهد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: در محله‌های قدیمی آسیب‌های اجتماعی زیادی وجود دارد که می‌توان از محل مسئولیت‌های اجتماعی وضعیت این محلات را به سازی کرد و با ایجاد فرصت برای هنرمندان در این مناطق صنایع‌دستی را رونق داد.

جلالی در ادامه سخنانش به جهانی و ملی شدن شهر‌ها اشاره کرد و گفت: همواره تأکید کرده‌ام که ملی و جهانی‌شدن شهر‌ها امتیاز نیست بلکه مسئولیت است و اگر مسئولیت خوب انجام نشود ممکن است این امتیاز سلب شود از این روباید مصوبات شورای جهانی صنایع‌دستی ضمانت اجرایی داشته باشند؛ بنابراین گزارش با حضور مریم جلالی معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس و هیات همراه، ۵ اتاق در عمارت ارگ کریم خانی شیراز به پیشکسوتان و اساتید صنایع دستی و هنر‌های سنتی استان فارس به مدت دو سال واگذار شد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • بازدید رایگان از موزه‌ها برای معلم‌ها و استادان
  • اجرای پروژه‌های گردشگری با بیش از ۲۰ همت سرمایه‌گذاری
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • ‌کرمان‌ میزبان سومین جشنواره ملی چند رسانه‌ای میراث فرهنگی
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری می‌شود
  • میمند فارس شهر ملی شیشه‌گری شود