Web Analytics Made Easy - Statcounter

برخی ها می گویند استندآپ کمدی در ایران قدمت دارد، تلخک ها(یا دلقک های)دربار شاهان قدیم ایرانی هم در واقع استندآپ می کردند؛ افرادی که در دربار پادشاهان با تقلید حرکات دیگران درباریان را سرگرم می‌کردند و اغلب بسیار هم محبوب بودند.

به گزارش خبرنگار تلویزیون خبرگزاری شبستان، استندآپ کمدی یا ایستاده خندادن یا کمدی ایستاده اگرچه زادگاهش در ایران نیست و نخستین بار در انگلستان دیده شده است اما امروز به یکی از جذاب ترین و پرمخاطب ترین ها در کشور تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استندآپ کمدی نخستین بار به شکل کارناوال های موزیکال در  سده های ۱۸ و ۱۹ در انگلستان اجرا شد. «جیم کری»، «رابین ویلیامز» ،«کریس راک»، «دنیل تاش»، «جورج کارلین» ، «دیو چپل»، «ریچارد پریور»، «لوئی سی کی» و «بیل کازبی» از نام های مطرح استندآپ کمدی در دنیا هستند.

 

«روآن سباستین اتکینسون» را هم که دیگر همه می شناسیم، او مستر بین را اجرا می کرد، یکی از برترین کمدی های موقعیت،« مستربین» یک مجموعه تلویزیونی کمدی بریتانیایی با عنوان ریتکام(کمدی موقعیت بریتانیایی ) است، اما هر مدل کمدی را نمی توان استندآپ کمدی نامید، استندآپ کمدی، نوعی از  کمدی است که در آن، اجراکننده بدون وجود هیچ دیوار یا مانعی روبه رویش و به‌صورت مستقیم با شنوندگان صحبت می‌کند. در کتاب «شروع به کار استندآپ کمدی» قطعا می توانید به اطلاعات خوبی درباره این هنر که سال هاست در دنیا طرفداران بی شماری دارد اما در ایران به تازگی جایگاه خود را پیدا کرده است دست پیدا کنید.

 

 

کتاب «خنداننده شو» هم که آموزش گام به گام استندآپ کمدی به قلم «جودی کارتر » و پیشگفتاری از رامبد جوان است هم اطلاعات خوبی در اختیارتان خواهد گذاشت. رامبد جوان در بخشی از پیشگفتار این کتاب نوشته است: «اگر با نگاهی کلی‌تر استندآپ کمدی را طنزی بدانیم که مخاطبان با دیدن اجرای آن می‌خندند، این رسم از دیرزمان در فرهنگ ما رایج بوده‌است. آن‌چه در قالب پیش‌پرده‌خوانی بوده یا در سنت مقامه‌گویی‌های طنز رخ می‌داده‌است که دو نفر درباره موضوعی خنده‌آور نزد مخاطبان گفت‌وگو می‌کردند ـ یا آن‌چه کم و بیش تلخک‌های دربار انجام می‌دادند، سطح و جنس متفاوتی از همین رسوم دیرینه است. با اشراف بر همه آن‌چه در سنت‌های گذشته‌مان داشته‌ایم، درمی‌یابیم استندآپ کمدی در پاره‌ای موارد تفاوت‌هایی با آنها دارد؛ شاید با ریشه‌ای مشترک و شاخ و برگ‌هایی متفاوت در ارائه، که در متن کتاب بدان‌ها اشاره شده‌است.

 

 

 

از دیدگاهی دیگر، گزنده‌ترین و تیزترین انتقادها را می‌توان در پوشش طنز پیچید و در حالی‌که از تلخی آن کاسته می‌شود، تاثیر آن را دوچندان کرد. همان‌گونه که نوشتار طنز، کارتون و طنز مطبوعاتی بیشتر از سخنان جدی و انتقادهای تند به دل می‌نشیند، اجراهای استندآپ کمدی نیز جایگاه ویژه‌ای در این زمینه دارد و چه بسا به خاطر حضور فیزیکی شخص کمدین و نگاه و کلام او، تاثیر بیشتری نیز دارد. از چندی پیش و با شروع برنامه تلویزیونی خندوانه تلاش کردیم استندآپ کمدی را به شکل صحیح به فرهنگ طنز ایرانی وارد کنیم. در راه بومی شدن آن نیز تلاش کردیم و واژه تمامْ فارسی خنداننده را جایگزین کمدین کردیم.

 

با توجه به استقبال چشم‌گیر مخاطبان و همچنین وجود استعدادهای موجود، برآن شدیم که به صورت جدی و آکادمیک به رشد و آموزش استندآپ کمدی از پایه کمک کنیم. بنابراین بهتر دیدیم در نخستین قدم، کتاب آموزشی پیش‌رو را که هدیه‌ای از دوست هنرمندم، پیمان معادی است، با اندکی دخل و تصرف و مطابقت با فرهنگ ایرانی در اختیار علاقمندان بگذاریم.»

 

اولین ها که بودند؟

عده ای نخستین استندآپ کمدین های ایرانی را منوچهر نوذری و علی تابش می دانند و برخی ها می گویند استندآپ کمدی در ایران قدمتی بیش از این حرف ها دارد، تلخک ها(یا دلقک های)دربار شاهان قدیم ایرانی هم در واقع استندآپ می کردند؛ افرادی که در دربار پادشاهان با تقلید حرکات دیگران درباریان را سرگرم می‌کردند و اغلب بسیار هم محبوب بودند.

 

 

 

  «حمید ماهی صفت» و «حسن ریوندی»در واقع از نخستین استندآپ کمدین های ایرانی به معنای واقعی کلمه در دوران معاصر هستند، حمید ماهی صفت که به دلیل شباهت ظاهری اش مستربین ایرانی نامیده شد متولد محله قوام شیراز است و به او لقب اولین بمب خنده ایران را هم داده اند. او در برنامه های خصوصی برای طرفداران خود استندآپ می کند و تا به حال در تلویزیون رسمی کشور هیچ اجرائی نداشته است. پیش از رشد این چنینی فضای مجازی و آمدن شبکه های اجتماعی زمانی که فیلم های وی اچ اس و بعدها سی دی و دی وی دی روی کار بود، اغلب ما حمید ماهی صفت را از اجراهایش در جشن ها و برنامه ها که دست به دست می شد می شناختیم.او بدون شک یکی از شناخته شدن ترین چهره های استندآپ کمدی در کشور است.

 

 

حسن ریوندی هم که معقتد است «صدای خندیدن مردم، بهترین سمفونی صلح جهانیست»اولین کنسرت خنده را در کشور در سال 92 برگزار کرد. او مجری، شومن و استندآپ کمدین ایرانی است و با اجرای طنزهای اجتماعی ، تقلید صدای خوانندگان و تمرکز روی سوژه های روز برنامه اجرا می کند. برنامه های او در تالار وزارت کشور و برج میلاد و شهرهای مختلف کشور با استقبال زیادی از سوی طرفدارانش روبرو می شود.

 

نام های دیگری نیز در میان استندآپ کمدین های دیگر ایرانی حضور دارند؛ مهران مدیری، امیرکربلائی زاده، مهران غفوریان و خیلی های دیگر که بعد از ساخت و پخش برنامه خنداونه علاوه بر بازیگری عنوان استند آپ کمدین نیز به نامشان اضافه شد و استندآپ کمدی را تجربه کردند، بیژن بنفشه خواه،رضا شفیعی جم ، شقایق دهقان و...

 

استعدادیابی برای نخستین بار

برنامه خندوانه برای نخستین باراجرای استندآپ کمدین در قالب یک برنامه ادامه دار را در تلویزیون رسمی ایران باب کرد. رامبد جوان با برگزاری مسابقه خنداننده شو برای نخستین بار به شناسائی استعدادهای برتر کشور و به کار گرفتن آنها در حوزه استندآپ کمدی پرداخت، تلنت شوها(مسابقه های استعدادیابی) سال هاست که در کشورهای دیگر برگزار می شود.

 

برگزیدگان سری قبل مسابقه خندانه برتر امروز تقریبا در میان همه مردم شناخته شده هستند. دومین دور از مسابقه خندانه برتر در حال حاضر در شبکه نسیم و در برنامه خنداونه در حال برگزاری است و به نظر می رسد استعدادهای شرکت کننده در این دوره از مسابقه به مراتب خلاق تر از نفرات دوره پیش هستند.

 

 

مطرح های آن طرف آبی

ایرانی ها اگرچه اولین استندآپ کمدین های دنیا نبوده اند اما در دنیا نمونه های مطرحی از استندآپ کمدین دارند؛ مازیار جبرانی معروف به «مازجبرانی» بازیگر استندآپ کمدین ایرانی – امریکائی،«مکس امینی»، استندآپ کمدین ایرانی ساکن ایالات متحده از جمله این افراد هستند.

 

زنان کمدین ایرانی و مصائبشان

در بین کمدین های ایرانی ، نام زنان بسیاری از جمله بهنوش بختیاری، سحر ذکریا، الیکا عبدالرزاقی، سحرولد بیگی، شقایق دهقان، مرجانه گلچین، فلامک جنیدی، بهاره رهنما، مریم امیرجلالی و سحر جعفری جوزانی به چشم می خورد. به گفته بسیاری از زنان کمدین ایرانی استندآپ کمدی برای زن ها در ایران به مراتب سخت تر از مردان است.

 

 

زنان از چهارچوب ها و هنجارها نمی توانند عبور کنند و دقیقا به همین دلیل امروز استندآپ کمدین مطرح زن ایرانی نداریم. شقایق دهقان البته با اجراهایش در خندوانه کمی این عرصه را برای سایر زنان و دختران باز کرد و تعداد بسیاری زیادی از دخترانی که استعداد استندآپ کمدی را داشتند در دور اول و دوم (در حال برگزاری) خندانه شو شرکت کردند و تنها یک نفر از آنها به مرحله پایانی راه یافت.البته در میان خبرها نامی از بانوئی آمده است که ادعا کرده نخستین زن استندآپ کمدین ایرانی است. مهسا ایرانیان که در شبکه نسیم آیتم هائی را در برنامه ویتامین خ اجرا می کند در مسابقه خندانه برتر نیز شرکت کرد اما به مراحل بالاتر راه نیافت.

 

گزارش: الهام عطائی

 

پایان پیام/298

منبع: شبستان

کلیدواژه: مجلس امام رضا ع شانزدهمین جشنواره امام رضا ع دهه کرامت مراسم اختتامیه ایران مشهد دونالد ترامپ روزنامه های ورزشی نماز جمعه جیم کری خنداننده شو حمید ماهی صفت شقایق دهقان مستر بین خنداننده برتر ناصرالدین شاه مهران مدیری خندوانه رامبد جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۷۱۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام

به گزارش خبرگزاری مهر، اولین «شب نغمه های اذان ایرانی» روز شنبه بیست و دوم اردیبهشت سال جاری با ارایه نمونه‌هایی از تولیدات تازه اجرای اذان در دستگاه‌های موسیقی اصیل ایرانی و اجرای برنامه ارکستر «نیایش» به سرپرستی علیرضا امینی با منتخب مجموعه‌ای از آثار حوزه مناجات‌خوانی در تالار اندیشه حوزه هنری انقلاب اسلامی میزبان مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی آیینی خواهد بود.

آثار اجرا شده توسط ارکستر «نیایش» در این ویژه‌برنامه به آهنگسازی علیرضا امینی بوده و تنظیم قطعات را نیز ایمان ملکی انجام داده است. ضمن اینکه هاشم احمدوند، سید ابوالفضل عدل، مهدی محمدی، حامد کاظمی و جواد کاپریمی خوانندگان آثار اذان‌ها و آثار منتخب ارکستر نیایش هستند.

مراسم تجلیل از اجرای رحیم موذن‌زاده و نیز احمد مراتب و اهدای لوح‌های یادبود نیز یکی از چند قسمت این برنامه است. ضمن اینکه رونمایی از لوح ثبتی پرونده ثبت اذان‌گویی با موسیقی اصیل دستگاهی آواز ایرانی نیز از دیگر بخش‌های این برنامه خواهد بود.

علیرضا امینی درباره «شب نغمه‌های اذان ایرانی» گفت: من برای اولین بار در پرتو معرفی اجرای نغمه‌های اذان ایرانی به روش پیشینیان که اسناد ضبط شده آن از حدود ۱۱۰ سال پیش موجود است اجرایی را روی صحنه خواهم برد.

وی افزود: نماز جایگاه معنوی بسیار بالایی در میان ایرانیان داشته است و در هر کوچه و خیابانی، هر ایرانی با بیان خود اذان می‌گفته و مردم را برای نماز و عبادت آگاه می‌کرد. همان‌طور که در حال حاضر اذان بیات ترک رحیم موذن‌زاده اردبیلی و شور محمد آقاتی در بهترین روایت ارزش این گونه مهم هنر معنوی را در جامعه ما نشان می‌دهد، ما می‌توانیم با رونق روایت دوباره اذان ایرانی بین هنرمندان آواز اصیل ایرانی، تمام ایرانی ها را با حفظ و روایت اذان آشتی دهیم. اذان می‌تواند به عنوان یک نغمه و مناجات در تمامی لحظات زندگی مردم حضور داشته باشد چرا که تمام جملاتش گفت و گو از صفا و صمیمیت و اصول دینی ما است. اگر بتوانیم این باورها را تقویت کنیم تاثیر مثبتی روی تربیت اخلاقی جامعه خواهد داشت.

این پژوهشگر موسیقی گفت: اجرای اذان ایرانی به عقیده من می‌تواند یکی از بزرگ‌ترین اتفاقات در پرورش نسل جوان جدید ما باشد. وقتی این نسل بتواند اذان را با نغمات قومی و ملی خود بشنود می‌تواند جملات زیبای اذان را اجرا و زمزمه کنند. اذان یک اجرا مختص به اوقات شرعی نیست. موسیقی ملی ما قابلیت‌های والایی دارد که وقتش رسیده به آن اصالت برگردیم و بی‌اعتنایی‌هایی که به موسیقی ملی ایران شده است را پایان دهیم و بدانیم این موسیقی نیاز به برنامه و حمایت دارد. البته باید از حجت الاسلام مهدی خاموشی که از این طرح در سازمان اوقاف و امور خیریه حمایت کردند تشکر کنم. البته جناب مهدی وجدانی وتیم اجرایی پژوهشی ویژه ثبت میراث ناملموس فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی و جناب علیرضا ایزدی که لوح ثبتی پرونده اذان‌گویی با نغمات موسیقی اصیل دستگاهی آوازی ایران را برای ما ثبت کردند همکاری های بسیار خوبی با پروژه ما داشتند. این درحالی است که باید از احمد مراتب هم قدردانی ویژه ای داشته باشم که پذیرفت تا برنامه ما حضور پیدا کرده و خاطره اذان‌گویی ایشان بر بام کعبه به عنوان دومین نفر بعد از بلال حبشی و اولین ایرانی را روایت کند.

کد خبر 6094985 علیرضا سعیدی

دیگر خبرها

  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • بررسی تحولات اخیر باشگاه استقلال تهران در مجله فوتبال
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • رایزنی وزیران امور خارجه ایران و بنگلادش در مورد آخرین تحولات غزه
  • بازدید رایزن فرهنگی ایران در کابل از نخستین نمایشگاه ملی قرآن کریم در افغانستان
  • نخستین پیاده‌روی خانوادگی سال جدید شیرازی‌ها
  • «شب نغمه‌های اذان ایرانی» روی صحنه می‌رود
  • عملیات‌های طوفان‌الاقصی و وعده صادق، تحولات عظیمی را در دنیا ایجاد کردند
  • جزییات «شب نغمه‌های اذان ایرانی» اعلام شد/ تجلیل از ۲ موذن پیشگام
  • شب نغمه‌های اذان ایرانی روی صحنه می‌رود