Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-05-04@13:51:45 GMT

احتمال‌افزایش‌قیمت‌بنزین وسهمیه‌بندی

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۸۸۷۶۸

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که «احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی وجود دارد»، گفت: در صورتی که مصرف بنزین کاهش پیدا نکند و یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، بنزین دو نرخی شده و سهمیه‌بندی اعلام می‌شود که قیمت جدید را هم وزارت نفت تعیین خواهد کرد. ناطقان: اسدالله قره‌خانی، با بیان این مطلب اظهار کرد: ما در زمانی بنزین دو نرخی و سهمیه‌بندی داشتیم آن هم به دلیل مقتضیات زمان خود و تحریم‌ها بود که تولید داخل کفاف مصرف را نمی‌داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما افزایش مصرف داشتیم که رو به زیاد شدن بود و به همین دلیل مجبور به دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی آن شدیم که آن زمان کار خوبی بود و نتیجه موثری هم داشت.
وی افزود: با برداشته شدن تحریم‌ها و افزایش تولید داخل تقریبا تولید ما برابر نیازمان شد و به همین دلیل سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن بنزین کنار گذاشته شد. این روند وجود داشت تا این‌که دولت می‌خواست ابتدای امسال قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را براساس تبصره ۱۸ لایحه بودجه افزایش دهد که مجلس شورای اسلامی آن را نپذیرفت. در آن زمان دولت تاکید داشت که هزینه‌های سنگین دارد و باید قیمت بنزین افزایش پیدا کند که به هرحال این اتفاق رخ نداد.
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در عین حال با بیان این‌که «دولت براساس قانون هدفمندی و قانون وزارت نفت و قانون مربوط به مجوز استفاده از کارت سوخت اختیار افزایش قیمت بنزین را دارد»، گفت: در این مدت وزارت نفت دو فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به مرحله بهره‌برداری رسانده که هر بار ۱۲ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا اضافه تولید داریم.
قره‌خانی افزود: اکنونن متاسفانه دو اتفاق افتاده اول این‌که مصرف بنزین افزایش پیدا کرده که حتی گاهی اوقات به بالای ۱۰۰ میلیون لیتر می‌رسد حال این‌که تولید ما ۸۰ میلیون لیتر است. موضوع دیگر بحث تحریم‌های احتمالی است لذا براین اساس اگر کاهش مصرف نداشته باشیم و همچنان مصرف رو به افزایش باشد و فاصله بین تولید و مصرف بالا باشد، دولت ناگزیر به واردات بنزین است.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی دولت به سمت سهمیه‌بندی بنزین و مدیریت تقاضا از طریق کارت سوخت می‌رود. در چنین شرایطی ممکن است برخی تمایل به استفاده از بنزین بیشتر از سهمیه‌بندی داشته باشد و یا این‌که اتومبیل‌های آنها پرمصرف باشد. قطعا نمی‌توان به آنها سوخت نداد، پس باید سوختی که به این افراد داده می‌شود با قیمت تمام شده بنزین یعنی قیمتی گرانتر از سهمیه‌بندی باشد.
قره‌خانی در جمع‌بندی گفت: براین اساس ما در آینده متناسب با مقتضیات زمانی متحمل دو شرایط دو نرخی شدن بنزین و سهمیه‌بندی هستیم ولی این‌که چه زمانی تصمیم به این اتفاق گرفته شود بستگی به آن دوره دارد.
وی در پایان مجددا تاکید کرد: اگر مصرف بنزین کاهش پیدا نکند و یا از ناحیه تحریم‌ها تحت فشار قرار گیریم، احتمال دو نرخی شدن بنزین و سهیمه‌بندی آن وجود دارد. قیمت‌ها را هم وزارت نفت تعیین می‌کند که دراین باره با مجلس شورای اسلامی مشورت خواهد شد. البته هنوز تصمیمی درباره گران‌ کردن قیمت بنزین و سهمیه‌بندی آن اعلام نشده است.
منبع: ایسنا برچسب ها: افزایش قیمت بنزین ، سهمیه بندی بنزین ، قانون هدفمندی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: افزایش قیمت بنزین سهمیه بندی بنزین قانون هدفمندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۸۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سبقت تاریخی فوتبال ایتالیا از اسپانیا

به گزارش "ورزش سه"، بروسیا دورتموند با پیروزی مقابل پاری سن ژرمن موفق شد گامی بلند به سمت فینال لیگ قهرمانان اروپا بردارد. تیم آلمانی مستقیماً به خودش نیز با این برد کمک کرد زیرا این پیروزی باعث شد آلمان در فصل بعد لیگ قهرمانان 5 سهمیه داشته باشد و زردها که در لیگ داخلی پنجم هستند، حالا اگر قهرمان رقابت های امسال هم نشوند، می توانند فصل بعد در بازی ها حاضر باشند. پیش از این ایتالیا نیز 5 سهمیه‌ای شده بود.

رتبه‌بندی لیگ ها 24-2023

ایتالیا: 19.857 امتیاز
آلمان: 18.642
انگلیس: 17.375
فرانسه: 16.250
اسپانیا: 15.437

برای ایتالیا در حال حاضر تضمین شده که پنج سهمیه در لیگ قهرمانان بعدی داشته باشد و اگر آتالانتا یا رم موفق به قهرمانی در لیگ اروپا شوند و از طریق سری آ سهمیه نگیرند، ایتالیا می تواند شش سهمیه نیز داشته باشد.

عملکرد خوب تیم های ایتالیایی در سال های اخیر و عدم درخشش باشگاه های اسپانیایی در اروپا، عمدتاً در این فصل که تنها رئال مادرید در آن چهره موفقی از خود نشان داده، باعث پیروزی تاریخی ایتالیا برابر اسپانیا شده است. 

بر اساس رده‌بندی یوفا که عملکرد اروپایی تیم‌ها در پنج دوره اخیر را تحلیل می‌کند، لالیگا از رتبه دوم به رتبه سوم سقوط کرد. سبقت ایتالیا که اسپانیا را پشت سر گذاشت، در یک دهه گذشته بی سابقه بود.

رتبه بندی  لیگ‌ها بر اساس نتایج پنج سال گذشته

انگلیس: 104.303 امتیاز
ایتالیا: 89.141
اسپانیا: 88.864
آلمان: 85.909
فرانسه: 66.831

آخرین بار که لیگ اسپانیا صدرنشین بود، به فصل 20-2019 بر می گردد و پس از آن همیشه لیگ برتر انگلیس اول بوده است.

دیگر خبرها

  • تولید کننده جعبه هاردباکس عمده در تهران
  • سبقت تاریخی فوتبال ایتالیا از اسپانیا
  • مصرف سوخت در ایران ۲ تا ۳ برابر میانگین جهانی است
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • معمای بنزین در ایران
  • اظهار نظر یک نماینده؛ سهمیه بنزین در کارت ملی شارژ می‌شود؟
  • افزایش بیش از ۸۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • نیاز مصرف برق کشور در سال جدید رشد شتابانی دارد