Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@17:32:15 GMT

ذوب‌آهن هنوز موفق به تولید ریل ملی نشده است

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۸۹۰۳۶

ذوب‌آهن هنوز موفق به تولید ریل ملی نشده است

شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور ادعا کرد: فقط ۱.۲۵ درصد ریل مقدار قرارداد بین راه‌آهن و ذوب‌آهن توسط کارخانه ذوب‌آهن تولید شده است.

خبرگزاری تسنیم: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور با ارسال متنی به خبر "مسئولین وزارت راه از تحویل ریل تولیدی ذوب‌آهن به راه‌آهن اطلاعی ندارند" پاسخ داد که عینا در ادامه می‌آید؛

۱- پیرو توافقات انجام شده فیمابین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در آبان‌ماه سال ۹۵ قرارداد تولید و فروش ۴۰ هزار تن ریل U۳۳ بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت ذوب‌آهن اصفهان منعقد و مقرر شد ریل مورد قرارداد ظرف مدت ۵ ماه تولید و تحویل خریدار شود و پس از آن تولید انبوه ریل UIC۶۰ (به منظور استفاده در خطوط جدیدالاحداث) در دستور کار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اما به دلیل برخی مشکلات فنی مرتبط با شروع تولید و محدودیت در خصوص تامین شمش مورد نیاز تولید ریل، علی رغم گذشت حدود یکسال و نیم هنوز بخش اول قرارداد مذکور به پایان نرسیده و تنها محموله اول از ریل U۳۳ به وزن تقریبی ۵۰۰ تن (حدود ۱.۲۵ درصد مقدار قرارداد) تحویل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران شده است.

توجه به این نکته ضروری است که ریل U۳۳ در بهسازی مسیر‌های ریلی قدیمی قابل استقاده است و امکان استفاده از این نوع ریل در مسیر‌های ریلی جدید وجود ندارد.

۲- آنچه قابل توجه است این‌که بر مبنای قرارداد فی مابین وزارت راه و شهرسازی و ذوب‌آهن اصفهان تولید ریل U۳۳ که با پروفیل سبک‌تر به منظور بهسازی خطوط قدیمی راه‌آهن مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان مقدمه تولی ریل ملی در نظر گرفته شده است و مطابق توافقات طرفین مقرر شده تا پس از اخذ تاییدیه‌های فنی و اطمینان از صحت عملکرد این ریل در خطوط در دست بهره‌برداری، تولید ریل UIC۶۰ در دستور کار قرار گیرد تا از آن در خطوط اصلی در دست احداث کشور و برای سرعت طراحی ۱۶۰ کیلیومتر بر ساعت و بار محوری تا ۳۰ تن ساتفاده شود.

لازم به یادآوری است که این مهم تاکنون محقق نشده و شرکت ذوب‌آهن نیز به صورت رسمی زمان نهایی تولید این نوع ریل رابه اطلاع شرکتساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور نرسانده است.

۳- با توجه به مذاکران انجام شده در شهریور ماه سال گذشته شرکت ساخت و توسعه اقدام به سیر مراحل ثانونی لازم برای انعقاد قرارداد و خرید ۲۵ هزار تن ریل UIC۶۰ از طریق فرآیند ترک تشریفات مناقصه از شرکت ذوب آهن نمود که پس از صدور مجوز‌های لازم در داخل شرکت، مراتب برای اخذ مجوز هیئت موضوع بند (و) ماده ۲۸ به سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که علی‌رغم پیگیری‌های انجام شده به دلایلی خارج از قصور این شرکت از جمله عدم استقبال شرکت ذوب‌آهن از این موضوع، مجوز لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر نشده است.

۴- موارد مطروحه در خصوص خرید ۳۵۰ هزار تن ریل توسط راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران ارتباطی با شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل نداشته و در دو سال گذشته این شرکت صرفا در حد نیاز جاری طرح‌ها و پروژه‌های در دست اجرا و از طریق پیمانکاران اجرای عملیات روسازی اقدام به تامین ریل برای موارد ضروری نموده و محدودیت‌ها و مشکلات مربوط به تامین نقدینگی و خرید ریل بعضا باعث تاخیر در انجام پروژه‌ها یا رکود عملیات اجرایی شده است. هم‌اکنون نیز هیچگونه ریلی در انبار‌های این شرکت وجود ندارد. این شرکت از شروع تولید ریل UIC۶۰ در شرکت ذوب‌آهن اصفهان به عنوان یک منبع مطمئن و در دسترس برای تولید و تامین ریل به شدت استقبال می‌نماید.

۵ با توجه به تکالیف مصرح قانونی از جمله سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و در راستای تسهیل حمل‌ونقل ریلی و توسعه زیرساخت‌های مرتبط، این شرکت خود را مکلف می‌داند در صورت وجود شرایط و بستر لازم در خصوص استفاده از تولید ملی از سازندگان و تولیدکنندگان داخلی این حوزه حمایت لازم را انجام داده و نسبت به استفاده از ریل ملی اقدام نماید.

سازوکار‌های پیش گفته نیز در این راستا و باتوجه به اهمیت و نقش محوری ریل در ایمنی سیر و حرکت ناوگان ریلی مورد توافق قرار گرفته است و در صورت احراز مشخصات فنی ریل منطبق با استاندارد و ضوابط مشخص شده هیچگونه مانعی در بکارگیری آن وجود نداشته و مستلزم همراهی و پیگیری شرکت ذوب‌آهن اصفهان در این خصوص است. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003ZB8

منبع: فردا

کلیدواژه: ذوب آهن ریل گذاری حمل نقل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۸۹۰۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور

محسن خجسته‌مهر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران در حاشیه آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعات طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امسال سال جهش تولید با مشارکت مردم است، بیان کرد: به‌دلیل اینکه شرکت‌های پتروشیمی نیازمند تأمین خوراک خودشان هستند و از طرفی درآمد مستمر دارند، تصمیم گرفتیم برای توسعه ۱۶ مخزن گازی به ارزش ۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار با شرکت‌های پتروشیمی تفاهم‌نامه امضا کنیم.

وی ادامه داد: با امضای این تفاهم‌نامه‌ها درعمل کار مطالعات ۱۶ مخزن گازی آغاز و در حداقل زمان ممکن پیشنهاد فنی و اقتصادی این هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید بررسی می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه هم‌اکنون مذاکراتی را درباره بعضی از بند‌های مندرج در قرارداد‌ها آغاز کرده‌ایم، بیان کرد: با اجرای این قراردادها، در مجموع روزانه حدود ۱۲۷ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه می‌شود.

خجسته‌مهر گفت: این اتفاق گامی مهم برای شرکت‌های پتروشیمی است تا افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های خالی خود، در خلال برنامه هفتم توسعه که قرار است حدود ۳۰ میلیون تن به ظرفیت آنها اضافه شود، با تأمین خوراک خوشان این توسعه را محقق کنند.

وی با اشاره به اینکه بخش عمده مردم جزو سهام‌داران خرد و کلان این واحد‌های پتروشیمی هستند، افزود: شرکت ملی نفت ایران نخستین گام را برای اجرای شعار سال و فرمایش‌های مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۳ برداشته است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت با بیان اینکه پارسال در این شرکت حدود ۱۳ میلیارد دلار قرارداد امضا شد که سرمایه‌گذاران آنها بانک‌ها بودند، تصریح کرد: با این دو گام اقدام‌هایی منحصربه‌فرد در مسیر سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی رقم خورد.

معاون وزیر نفت گفت: بر اساس آمار بانک مرکزی، نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور بیشترین سهم را دارد، همچنین در دو سال اخیر رشد ۶۰ درصدی در تولید نفت کشور رخ داده که این دستاورد حاصل برنامه‌ریزی در دولت سیزدهم در بخش نفت بوده است.

خجسته‌مهر با اشاره به اینکه در اجرای طرح بزرگ و ملی فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی چهار قرارداد امضا شد، بیان کرد: با اجرای کامل این طرح از افت تولید روزانه حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز در پارس جنوبی جلوگیری می‌شود.

وی  گفت: ظرفیت سرمایه‌گذاری این قرارداد‌ها حدود ۲۰ میلیارد دلار است و با امضای این قرارداد‌ها درعمل کار فشارافزایی را در پارس جنوبی آغاز کرده‌ایم. مهم‌ترین تجهیزات موردنیاز اجرای این طرح، تأمین توربوکمپرسور و سکو‌های فشارافزایی است و با توجه به توانی که در داخل کشور وجود دارد، در آینده‌ای نزدیک بعضی از قرارداد‌های جانبی مربوط به ساخت توربوکمپرسور و سکو‌های فشارافزایی امضا می‌شوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در ادامه با بیان اینکه طرح ملی فشارافزایی پارس جنوبی هفت قطب دارد، ادامه داد: با رقابتی که بین بخش خارجی و داخلی به وجود آمده، هر بخش بتواند سریع‌تر توربوکمپرسور و سکو‌های فشارافزایی را بسازد، عملیات نصب نخستین قطب زودتر آغاز می‌شود.

خجسته‌مهر با بیان اینکه اگر یک واحد پتروشیمی نیاز به تخصیص خوراک داشته باشد در قرارداد دیده می‌شود، گفت: هم‌اکنون در نسل سوم قرارداد‌های بالادستی هستیم و در آینده قرارداد‌ها بهبود می‌یابند. همان‌طور که الگوی تازه قرارداد‌های نفتی نسبت به قرارداد‌های پیشین تغییر‌هایی داشته است و این تغییر‌ها جذابیت بیشتری برای بخش خصوصی دارد، در دولت سیزدهم به نسبت دولت‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیشترین حضور بخش خصوصی در کسب‌وکار شرکت ملی نفت ایران دیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه از همه ظرفیت بخش داخلی بهره می‌گیریم، بیان کرد: سازندگان ایرانی توانسته‌اند بیشتر کالا و تجهیزات اساسی را که زمانی از خارج کشور تأمین می‌شد، با تلاش و کوشش و دانش فنی بسازند. برای نمونه هم‌اکنون برای شیرین‌سازی گاز، از توربوکمپرسور‌های داخلی در سایز‌های مختلف و توان متفاوت استفاده می‌کنیم. با توجه به ظرفیت شرکت‌های داخلی این فرصت به آنها داده شده است و باید به بخش خصوصی و سازندگان داخلی میدان بدهیم، زیرا آنها قادرند بعضی از نیاز‌های ما را تأمین کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه هفت میدان نفتی شادگان، کوپال، آبان، پایدار غرب، دال‌پری، پایدار شرق و چشمه‌خوش سرمایه‌گذار خارجی دارند، گفت: الگوی تازه قرارداد‌های نفتی بدون واگذاری حق مالکیت و حاکمیت امضا و فقط سرمایه‌گذاری و خرید خدمت از سوی شرکت ملی نفت ایران انجام می‌شود.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • افزایش تولید روزانه ۸۰ هزار بشکه نفت در نفت و گاز گچساران
  • «طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش» جایگزین ۱۷ طرح پتروشیمی شدند
  • رشد ۶۰ درصدی تولید نفت در کشور
  • جهش تولید نفت ایران در سال جاری
  • زنجیره تولید پتروشیمی‌ها باید تکمیل شود
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای صنعت خودرو
  • تکرار تجربیات موفق تأمین مالی بانک صادرات ایران برای خودرو
  • «با چرا شروع کنید» تا موفق شوید
  • تولید شمش در شرکت فولاد شادگان
  • آلمان ۸۰۰ پهپاد «وکتور» دیگر به اوکراین می‌دهد