Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-26@13:43:49 GMT

خواستگاران پر و پا قرص نفت ایران

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۹۲۲۳۴

خواستگاران پر و پا قرص نفت ایران

به گزارش جماران؛ نقشه ترامپ برای حذف نفت ایران در بازارهای جهانی آنطور که پیش بینی می‌کرد به آسانی اجرایی نشد و با مانعی به نام مخالفت مشتریان ایران مواجه شد. در این میان چین و ژاپن که از مشتریان قدیمی نفت ایران هستند، بیش از همه برای ادامه واردات نفت از ایران کمر همت بسته‌اند.

تحریم نفت ایران یکی از مهم ترین فصل های اهداف ترامپ برای خروج از برجام بود؛ به طوریکه بر هر بندی چنگ زد تا بتواند نقشه خود را اجرایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ترامپ ابتدا سعی کرد با درخواست از عربستان و همراهانش برای افزایش تولید جای خالی کاهش احتمالی نفت ایران را در اوپک بگیرد و بعد هم مهر تهدید خود را زیر قرارداد صادرات نفت ایران به کشورهای دیگر زد.

البته در آن سوی ماجرا علاوه بر اینکه ایران اعلام کرد راهکارهایی برای ادامه روند صادرات خود دارد مشتریان نفت ایران نیز جلوی تهدید ترامپ کم نیاوردند و برخی آن ها به دنبال گرفتن معافیت از آمریکا افتادند و برخی دیگر هم بی توجه به تهدید ترامپ، به واردات نفت از ایران ادامه دادند.

آمریکا هم منتظر افزایش واردات چین از ایران است

چین به عنوان بزرگ‌ترین مشتری نفت ایران محکم‌تر از سایر خریداران پای نفت ایران ایستاده است و به نظر می‌رسد توجه چندانی به تصمیم آمریکا ندارد .حتی جنگ تجاری آمریکا ضد چین، انگیزه چینی‌ها را برای بی‌توجهی به تحریم‌های آمریکایی بیشتر می‌کند.

چین بزرگ‌ترین وارد کننده نفت در جهان است و در ماه‌های ژانویه تا مه امسال به‌طور میانگین روزانه ۷۱۸ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده و حدود یک چهارم از صادرات نفت ایران را به خود اختصاص داده است. چین واردات خود را در دوره یاد شده حدود ۹,۳ درصد نسبت به پارسال افزایش داده است و انتظار نمی‌رود به‌زودی خرید خود را از ایران کاهش دهد

.البته به نظر می رسد آمریکا هم انتظار دارد پس از آغاز تحریم‌های ضدایرانی‌اش، چین واردات نفت خود را از ایران افزایش دهد. این کشور مدعی شده موضع چین به طور کلی این بوده که فقط به تحریم‌های سازمان ملل احترام می‌گذارد و تمایلی به پیروی از تحریم‌های دوجانبه نداردو  در منافع اقتصادی محدود چنین نیست که خرید نفت از ایران را متوقف کند.

معافیت از تحریم‌های ضد ایرانی از اولویت‌‎های مهم ژاپن

از سوی دیگر دریافت معافیت از تحریم های ضد ایرانی به یکی از اولویت‌‎های مهم دولت ژاپن تبدیل است  .مقامات این کشور اعلام کرده اند که هرچند از سوی آمریکا درخواستی دریافت کرده اند مبنی بر اینکه "همه واردات نفت از ایران را متوقف کنند"، اما این کشور، ایران را یکی از کشورهای بسیار مهم برای تضمین امنیت انرژی ژاپن می‌داند. توقف همه صادرات نفت ایران سبب از دست رفتن دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز از عرضه نفت جهانی می‌شود که نمی‌تواند هضم شود و سبب رشد شدید قیمت‌ها می‌شود.

واردات نفت ژاپن از ایران در سال مالی ۲۰۱۸ - ۲۰۱۷ میلادی، به بیش از ۱۶۵ هزار بشکه در روز می‌رسید. شرکت های ژاپنی از دولت این کشور درخواست کرده اند با آمریکا درباره تحریم‌های ضد ایرانی مذاکره کنند.

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت برجام نفت ایران ترامپ و ایران صادرات نفت ایران جنگ تجاری تحریم نفت ایران نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۲۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران

مسئول سابق واحد جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد گفته که ایران شبکه‌ای جهانی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است.

 

به گزارش فارس به نقل از «یودی لووی»، رئیس سابق بخش جنگ اقتصادی در سازمان جاسوسی موساد در مصاحبه‌ای با یک رسانه اسرائیلی گفته چنانچه شرکای اسرائیل قصدی جدی برای تضعیف تهران دارند باید زیرساخت‌های نقل و انتقالات پولی این کشور را هدف قرار دهند.

روزنامه تایمز اسرائیل نوشته «لوی» سال ۲۰۱۶ بعد از ۳۵ سال کار برای دستگاه‌های اطلاعاتی اسرائیل از سمتش به عنوان واحد جنگ اقتصادی موساد کناره‌گیری کرد.

مسئولیت لوی در دوران حضور در موساد تحقیق درباره گردش مالی دولت‌ها و گروه‌های متخاصم با اسرائیل شامل حماس، حزب‌الله و ایران بوده است.

او در این مصاحبه با تایمز اسرائیل از شرکا و متحدان اسرائیل خواسته «نوع متفاوتی از جنگ اقتصادی» را علیه جمهوری اسلامی ایران به کار بگیرند: جنگی که روی مردم ایران اثرگذار نباشد و در عین حال، مانع از انتقال پول از سوی ایران به گروه‌های متحدش در غرب آسیا شود.

لوی گفت: «طی سال‌های متمادی با هماهنگی قاسم سلیمانی، ایرانی‌ها زیرساختی باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها و انتقال پول به سراسر دنیا ایجاد کردند.»

این کارشناس سابق موساد تصریح کرد تحریم‌ها علیه ایران تا اندازه زیادی بی‌اثر بوده‌اند، زیرا آن‌ها تنها اعلام شده و هرگز اجرا نشده‌اند.

او گفت: «بسیاری از کشور‌ها در دنیا احساسشان این بود که تحریم‌های آمریکا انگیزه‌های سیاسی دارند.»

لوی اضافه کرد: «در صدر آن‌ها کشور‌های اروپایی قرار داشتند که احساسشان این بود که آن‌ها بابت تجارت با ایران تحت فشار‌های شدید قرار می‌گیرند و حتی مجازات می‌شوند در حالی که آمریکا هیچ تحریمی علیه برخی کشور‌های دیگر مانند قطر که در آنجا منافع دارد اعمال نمی‌کند.»

تایمز اسرائیل نوشته گزارش‌ها حاکی است ایران به طرز فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌های نفتی مهارت کسب کرده است.

در یک جلسه استماع در کنگره آمریکا در ماه دسامبر، «کلیر جانگمن»، یکی از مقام‌های گروه موسوم به «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» (یوآنی) گفت که درآمد‌های نفتی ایران از سال ۲۰۲۰ چهار برابر شده است.

گروه «یو‌آنی» که ارتباطاتی با دولت آمریکا و رژیم اسرائیل دارد گروهی متشکل از مقام‌های سابق امنیتی، دیپلمات‌ها و محققان آمریکایی است که هدف خود را فشار بر برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند.

یانگمن در آن جلسه مدعی شد که برآورد‌ها حاکی است حدود ۳۰۰ کشتی تحت مالکیت و تحت پرچم کشور‌های مختلف در حال حاضر نفت ایران را حمل و آن‌ها را به مقصد می‌رسانند.

دیگر خبرها

  • نظر مقام سابق موساد از شبکه‌ باورنکردنی دور زدن تحریم‌ها در ایران
  • مقاومت برخی کشورهای اروپایی برای ممنوعیت واردات ال‌ان‌جی از روسیه
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • آمریکا: در حال مذاکره مستقیم با ایران درباره برجام نیستیم
  • تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های مرتبط با ایران اعمال کرد
  • اعمال تحریم های جدید آمریکا علیه ایران
  • اتحادیه اروپا ال‌ان‌جی روسیه را هم تحریم می کند