اجرای متفاوت از ارکستر ملی ایران با رهبر و خواننده مهمان درتالار وحدت
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۹۲۶۲۴
ارکستر ملی ایران با رهبر و خواننده مهمان، اجراهایی از عارف و شیدا را در تنظیمی جدید، در تالار وحدت به روی صحنه می برد.
ایران آنلاین /به گزارش بنیاد رودکی، در این اجرا قطعات؛ اورتور جهان پهلوان، چهار مضراب برای دو سنتور و ارکستر و فانتزی برای تار و ارکستر با آهنگسازی و تنظیم اسماعیل واثقی، قرار و اختیار دل و ماتم سرو به آهنگسازی عارف قزوینی و تنظیم اسماعیل واثقی، کیه کیه در میزنه، شیوه نوشین لبان، زلف شکن شکن، شب مهتاب، تمنای دل، بت چین به آهنگسازی شیدا و تنظیم اسماعیل واثقی، توسط نوازندگان ارکستر نواخته می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
واثقی رهبر مهمان این اجرای ارکستر ملی ایران که 29 مرداد خواهد بود، در سال 1325 در تبریز متولد شد. او از بدو ورود به موسیقی علاقه خاصی به آهنگسازی داشت،از جمله کارهای اش می توان به چهار مضراب برای دو سنتور و ارکستر، قطعه ای برای ورزش مدارس، موسیقی ضمیمه ی قصه های صبحی، آلبوم های کوچه و آفتاب خوبان اشاره کرد.
وی در دوره اقامتش در اتریش تاکنون به صورت رسمی در 2800 کنسرت در سراسر دنیا با ساز سنتور، تنبک و دیگر سازهای کوبه ای به همراه گروه های مختلف موسیقی از جمله ارکسترناسیونال فرانسه و کنسرت های جاده ابریشم حضور داشته است.
وی در سال 2009 میلادی به دلیل 33 سال فعالیت آموزشی و برگزاری کنسرت های آموزشی برای کودکان و نوجوانان در استان تیرول اتریش به همراه رنه کلمنچیج عنوان پروفسوری را از طرف وزارت فرهنگ اتریش دریافت کرد.
آخرین اثر واثقی، قطعه موزیکالی است بر روی منظومه ویس و رامین سروده فخرالدین اسعد گرگانی، که در سال 2015 در سالن کنسرت هاوس وین با گروهی از سازها و آواز ایرانی اجرا شد.
در این اجرا تفتی به عنوان خواننده حضور دارد.
تفتی در بهمن ماه 1348 در شهر یزد متولد شد. از فعالیت های او در عرصه موسیقی می توان به کنسرت هایی با گروه عارف به سرپرستی پرویز مشکاتیان، اجرای برنامه با گروه وزیری به سرپرستی کیوان ساکت و اجرای برنامه هایی با گروه قمر به سرپرستی نوید دهقان اشاره کرد.
اجرای برنامه در دومین جشنواره فرهنگی هنری ایران در بریتانیا، اجرای برنامه در کنگره بین المللی امیر خسرو دهلوی و بیدل در هند و ایران و همچنین کنسرت های متعدد دیگر در داخل و خارج از کشور از دیگر کارهای او است.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۲۶۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
موسیقی شمال خراسان سوژه ساخت یک آهنگ جدید شد
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مشاور رسانهای پروژه، مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر قطعه «DONDOBAY» (دوندوبای) را بر اساس موسیقی شمال خراسان با تنظیمی متفاوت منتشر کرده است.
مهدی وجدانی آهنگساز و رهبر ارکستر درباره این کار توضیح داد: قطعه «DONDOBAY» بر اساس موسیقی شمال خراسان است که این قطعه را برای کوارتت زهی شامل ۲ ویولن، یک ویولا و یک ویولنسل، تنظیم و سعی کردم که به ساختار و بافتار اثر لطمهای وارد نشده و آن را حفظ کنم. همچنین در یک بخشهایی نیز سعی کردم در تنظیم از فرهنگ و آیین موسیقی آن منطقه استفاده کنم. به هر حال همه ما میدانیم که آنها در این قطعه علاوه بر موسیقی که با دوتا خراسانی اجرا میکنند، حرکات نمایشی همانند رقص چوب نیز دارند و سعی کردم که این قطعه را نوعی تنظیم کنم که بتوانیم آن ریتم و آیینهای نمایشی را نیز با هارمونی مدرن بشنویم.
این مدرس آکادمی هنرهای مدرن استانبول ادامه داد: بحث موسیقی شمال خراسان را نیز تمام مردم ایران میدانند که از قدیم مهد فرهنگ و تمدن بوده و به دلیل وسعت جغرافیایی که داشته، سرشار از موسیقی و فرهنگ بوده و همینطور فرهنگ کتبی شفاهی همانند شاهنامه، لیلی و مجنون، شاه صنم که آنقدر خراسان گسترش داشته که موسیقی آن شامل خراسان شمال، شرق، جنوب است، به دلیل اینکه در آن منطقه، اقلیتهای کرد، ترک، ترکمن و دامنه وسیعی از این گویشها هستند، سبکهای مختلف موسیقی نیز در آن منطقه وجود دارد و به همین علت بخش خراسان و موسیقی آن حایز اهمیت بوده است.
وی افزود: از دوران موسیقی کلاسیک و دوره رمانتیک مشاهده میکنید ریشه اکثر موسیقیهای آن دوره، براساس موسیقیهای فولک یا محلی آن بوده که نمونههای آن در آثار بتهوون، برامز، فرانس شوبرت بوده است. منشاء اصلی موسیقی تمام آهنگسازان کلاسیک و معاصر، به موسیقی محلی، فولک و نواها و آواهایی که در آن زمان داشتند، برمیگردد.
وجدانی همچنین گفت: به نظرم شنیدن موسیقیهای فولکلور که در هر بخشی از کشور و شنیدن آنها با تنظیمهای جدید، میتواند سرآغاز اتفاق جدید در موسیقی کشور باشد به دلیل اینکه این آثار قابلیت این را دارند که این ملودیها برای ارکستر سمفونیک و یا ارکستر ملی تنظیم شوند و این آثار بسیار جذاب و شنیدنی خواهد بود چرا که قطعا اینها در بن مایه ایرانیها بوده و با این قطعات ارتباط میگیرند.
این هنرمند در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار کرد: این قطعات را با ساختار مدرن و معاصر تنظیم کردم، قطعا اگر از سازهای اصیل ایرانی استفاده میکردم، شاید حس و حال آن تغییر پیدا میکرد. به شخصه علاقه داشتم که قطعات را به صورت مدرن تنظیم کنم یعنی جغرافیای آن را مقداری جهانی ببینم. به همین علت، سازها را در کوارتت زهی آوردم که که تماما سازها کلاسیک هستند.
کد خبر 6097136 علیرضا سعیدی