Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@13:28:55 GMT

نرخ مطالعه درایران نسبت به دیگر کشورها مطلوب نیست

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۹۴۰۵۶

نرخ مطالعه درایران نسبت به دیگر کشورها مطلوب نیست

تهران – ایرنا – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نرخ مطالعه در ایران نسبت به دیگر کشورها، مطلوب نیست، گفت: با تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر شد فرهنگ کتابخوانی با استفاده از مشوق‌های مادی و معنوی، در بین اقشارمختلف به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان ترویج شود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از اعلام روز شنبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهوری برگزار شد، این مطالب را بیان کرد و همچنین، گزارشی از وضعیت کتاب و صنعت نشر و چاپ در کشور ارائه داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در این جلسه گزارش‌هایی هم از برنامه‌های در حال اجرا در زمینه ترویج کتابخوانی در قالب برنامه‌های انتخاب پایتخت کتاب ایران، جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب و جام برنامه با من بخوان، باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان و جشنواره‌های کتاب‌خوانی رضوی ارائه داد.
پس ازسخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره موضوع کتاب و فرهنگ کتابخوانی درکشور، این موضوع مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه راهکارهای گسترش و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و رفع مشکلات و چالش‌های گوناگون در صنعت چاپ و نشر کتاب بحث و گفت‌وگو کردند.
همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی مقرر کرد، وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و آموزش و پرورش، سازمان صدا و سیما، نهادهای مردمی و سمن‌های تخصصی و ناشران و پدید آورندگان آثار ادبی؛ طرح‌ها و برنامه‌های خود را در راستای ترویج، تبلیغ و گسترش فرهنگ کتابخوانی در کشور ارایه کرده و پرتلاش‌تر در این عرصه گام بردارند.
اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت پیگیری و به سرانجام رساندن لایحه مالکیت معنوی در راستای جلوگیری از سرقت‌های ادبی، تصمیم گرفت که دبیرخانه این شورا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چالش‌ها و موانع موجود را در زمینه فرهنگ کتابخوانی جمع‌بندی و روش‌های عملیاتی گسترش فرهنگ کتابخوانی را بررسی و به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارایه کند.
همچنین دراین جلسه پیشنهاد شد تا گزارش‌هایی برای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای ذی‌ربط تهیه و ارائه شود.
به گزارش ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران است که مجری قوانین نظام آن در حوزهٔ فرهنگ، هنر و رسانه می‌باشد.
طبق قانون، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای پیشبرد اهداف چون رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی استقلال فرهنگی و مصونیت جامعه از نفوذ فرهنگ اجانب،اعتلای آگاهی‌های عمومی در زمینه‌های مختلف و شکوفایی استعدادها و روحیه تحقیق، تتبع و ابتکار در جامعه رواج فرهنگ و هنر اسلامی،آگاهی جهانیان نسبت به مبانی و مظاهر و اهداف انقلاب اسلامی، گسترش مناسبات فرهنگی با ملل و اقوام مختلف بخصوص مسلمانان و مستضعفان جهان و فراهم آمدن زمینه‌های وحدت میان مسلمین تاسیس شده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی علاوه بر سکانداری این وزارتخانه متولی فرهنگ، هنر و رسانه ، از اعضای حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی به شمار می رود که با صدور حکم جداگانه ای برای حضور درجلسات این شورا انتخاب می شود.
از طرفی نیز شورای فرهنگ عمومی زیرمجموعه‌ای از شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران به شمار می رود که ریاست این شورا نیز برعهده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است که طبق قانون تمکین از دستورها، سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی قابلیت ایده‌پردازی، ایجاد برنامه‌هایی جهت تنظیم و یکسان‌سازی فعالیت‌های فرهنگی و هنری در سازمان‌های مرتبط ، گسترش و پشتیبانی از دستگاه‌های اجرایی و دولتی در زمنیه ارتقای فرهنگ عمومی کشور، بازبینی و نگرش آثار فرهنگی در زمینهٔ سیاست‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور عدم مغایرت با سیاست فرهنگی کشور از وظایف این شورا به حساب می آید.
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی به عنوان سکاندارحوزه های فرهنگ، هنرورسانه از طرفی شورای فرهنگ عمومی کشور و عضو حقوقی شورای انقلاب فرهنگی هرچند وقت بنا به ضرورت و نیاز گزارشی از حوزه های مختلف وزارتخانه تحت نظر خود برای اخذ تصمیمات لازم به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می کند.
فراهنگ ** 1355 ** 1418

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي وزارت ارشاد شوراي انقلاب فرهنگي گزارش كتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۴۰۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است

ایسنا/گیلان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان تشکیل قرارگاه شهید آوینی را فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری با هدف تقویت بنیه فرهنگی‌ شهرستان‌ها دانست و گفت: برای قرارگاه شهید آوینی استان گیلان ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

امیرحسین طاهری امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه در اختتامیه جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» که در تالار مرکزی رشت برگزار شد، اظهار کرد: برگزاری انتخابات در حقیقت تبلور اراده و خواست مردم بوده که برای تحقق مشارکت حداکثری ارکان و مقدمات گوناگونی نیاز است و رسانه یکی از این ارکان به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان افزود: در آستانه برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری و با توجه به لزوم برجسته سازی نقش تاثیرگذار اصحاب رسانه در تحقق چهار اصل امنیت، مشارکت، سلامت و رقابت در انتخابات اداره کل ارشاد گیلان با همکاری استانداری و خانه مطبوعات برگزاری جشنواره رسانه‌ای «در مسیر انتخاب» را در دستورکار قرار داد و این جشنواره امروز به ایستگاه پایانی رسید.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه شهید آوینی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: قرارگاه شهید آوینی فرصت بسیار خوبی برای حمایت از تولیدات هنری با هدف تقویت بنیه فرهنگی‌ شهرستان‌هاست که در بودجه ۱۴۰۲ به عنوان ردیف مستقل دیده شد، بودجه قرارگاه شهید آوینی کاملا مشخص و شفاف بوده است.

طاهری با بیان اینکه برای قرارگاه شهید آوینی استان گیلان ۴ میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: برای کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد مبلغ یک میلیارد تومان در قالب طرح «هزار مشعل» و با موضوع «مسجد محوری» در نظر گرفته شده است که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی هر شهرستان می‌بایست با همکاری دبیرخانه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اقدام به هزینه نمایند .همچنین مبلغ یک میلیارد تومان هم برای طرح ریشه‌های رشت با همکاری جبهه انقلاب فرهنگی و تهیه ۲۰ کلیپ و مستند دیده شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان ادامه داد: مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تحت عنوان «لیگ ضحی» برای اتحادیه مؤسسات قرآنی پیش بینی شده، مبلغ ۴۰۰ میلیون در راستای پیشگیری خانواده‌ها از آسیب‌های اجتماعی به عنوان سهم خانواده و فرزندآوری، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای حوزه تجسمی، مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان برای تولید موسیقی و مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان برای تولید آثار نمایشی در اختیار معاونت‌های مربوطه و انجمن‌های فرهنگی و هنری استان قرار گرفته که ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌بایست پیگیر انجام و هزینه کرد آن باشند.

وی افزود: با توجه به اینکه در آستانه برگزاری دومین کنگره ۸۰۰۰ شهید استان هستیم تولید آثار در حوزه ایثار و شهادت را در دستورکار داریم و باید تمام بخش‌ها و روستاهای استان با این آثار تولیدی آشنا شوند.

طاهری با بیان اینکه تعدد رسانه‌های گیلان نشان دهنده پویایی این استان است، گفت: می‌توان گفت با وجود تعدد رسانه‌ها در استان گیلان استانداری و دستگاه‌های اداری و اجرایی بیشترین حمایت را از رسانه‌ها دارند که این جای تقدیر دارد. انعکاس ظرفیت‌های استان برای آنان که خارج استان هستند، خیلی اهمیت دارد لذا رسانه‌های استان باید اقدام به انعکاس بخش‌های مثبت و ظرفیت‌های موجود نمایند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • سازمان‌های بین‌المللی در ایجاد و تداوم صلح و حل منازعات بین دولت‌ها نقش به‌سزایی دارند
  • هیات های اندیشه ورز در استان ها تشکیل شود
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تغییر کرد
  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • انتخاب عاطفه خادمی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور
  • فقط شورای عالی امنیت ملی می‌تواند کنسرت‌ها را لغو کند
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • خسروپناه: شورای فرهنگ عمومی استان‌ها رویکرد مسئله محور داشته باشند