Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@09:38:31 GMT

جنگ ارزی چین با آمریکا؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۹۴۵۱۴

جنگ ارزی چین با آمریکا؟

به گزارش جماران؛ چین بزرگ‌ترین صادرکننده جهان است و با تضعیف یوان، کالاهای چینی در بازارهای جهانی ارزان‌تر و رقابتی‌تر خواهند شد.

به نقل از مانی کنترل، افزایش تعرفه‌های وارداتی بر آلومینیوم و فولاد از طرف دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- می‌تواند پیش درآمدی برای یک جنگ تجاری و پیغامی واضح به چین باشد که بزرگ ترین شریک تجاری آمریکا محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از دید مقامات چینی وضع تعرفه متقابل بر واردات کالاهای آمریکایی تنها گزینه روی میز برای چین نیست بلکه این کشور می‌تواند با تضعیف عمدی یوان به مقابله با آثار تعرفه ها بپردازد.

از یکم مارس سال جاری تاکنون، یوان ۷.۸۱ درصد ارزش خود را از دست داده است که از سال ۲۰۱۵ میلادی بی سابقه محسوب می شود. یوان کم ارزش تر باعث خواهد شد کالاهای وارداتی از آمریکا گران تر شوند و این به نوبه خود به مثابه یک تعرفه بدون نقض قوانین تجارت جهانی محسوب می شود. اقتصاد چین وابستگی زیادی به صادرات دارد و با دستکاری های ارزی صورت گرفته توسط چین، یک گوشی با بهای تمام شده ۲۴۰۰ یوان در بازار آمریکا یه جای ۴۰۰ دلار با ۳۰۰ دلار خریداری می شود و تعرفه ها نیز چندان بر تمایل خریدار اثر نخواهند گذاشت.

با این حال کاهش ارزش یوان می‌تواند کاهش تمایل سرمایه‌گذاران خارجی برای سرمایه‌گذاری در چین و نگهداری یوان را در پی داشته باشد و منجر به خروج سرمایه از این کشور شود که مشابه بلایی است که بر سر برخی از اقتصادهای بزرگ آسیایی در سال ۱۹۹۷ افتاد.

سال ۲۰۱۵ که آخرین موج خروج از سرمایه اتفاق افتاد بانک مرکزی چین خیلی زود توانست با تزریق ذخایر دلاری خود اوضاع را کنترل کند. بانک مرکزی چین ۳.۸۱ تریلیون دلار ذخایر ارزی دارد، برای آن که بزرگی این رقم را متوجه شویم کافی است بدانیم که اقتصاد ۵۴ کشور قاره آفریقا در مجموع ۲.۳۳ تریلیون دلار است!

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت چین آمریکا دونالد ترامپ چین و آمریکا جنگ تجاری یوان چین نقل و انتقالات لیگ برتر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۴۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش نرخ ارز قطعا ادامه دارد

یک تحلیلگر مسائل پولی و ارزی با تاکید براینکه کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت، گفت: عامل اصلی افزایش نرخ، انتظارات بود که اکنون فروکش کرده است و بازار پالس های خوبی از شرایط کشور و اقتصاد ایران گرفته و اگر در ادامه بتوانیم بخش‌های دیگر اقتصاد را بهبود ببخشیم به طور قطع نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر هم کاهش خواهد یافت.

محمد جواد محقق نیا - استاد دانشگاه - در گفت و گو با ایسنا، گفت: یکی از عوامل اثرگذار بر نرخ ارز، انتظارات تورمی است که انتظارات نیز تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی کشور تغییر می‌کند. اگر آینده خوبی از شرایط سیاسی و اقتصادی کشور متصور باشیم، مسلماً روند نرخ ارز کاهنده خواهد بود.

این استاد دانشگاه بیان کرد: حمله موشکی ایران به اسرائیل نشان داد که اقتدار ایران به حدی قوی است که هیچ کشوری و حتی آمریکا جرات دست درازی به ایران و منافع آن را ندارد.

محقق نیا عنوان کرد: در زمانی که اسرائیل به کنسولگری ایران حمله کرد، بارها آمریکا از طرق مختلف به ایران پیام فرستاد که این کشور در این حمله دخیل نبوده است، این موضوع اقتدار ایران را نشان می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل پولی و ارزی تصریح کرد: این مواضع نشان می‌دهد که ایران به درجه‌ای از اقتدار و ثبات رسیده است که یک قدرت پوشالی مانند آمریکا به ایران پیام می‌فرستد که ما در حمله به سفارت ایران دخالتی نداشته‌ام. بازار این پالس‌ها را می‌گیرد، در نتیجه نرخ ارز پس از مدتی هیجان موقتی کاهش می‌یابد و انتظارات تعدیل می‌شود.

وی اضافه کرد: در نتیجه حمله ایران به اسرائیل این پالس را به جامعه تزریق کرد که حتی آمریکا نمی‌تواند مقابل ما بایستد؛ بنابراین در این شرایط انتظارات تورمی فروکش خواهد کرد و در ادامه نرخ ارز روند نزولی را طی خواهد کرد که در حال حاضر نیز شاهد این امر هستیم.

محقق‌نیا تاکید کرد: علی‌رغم فضاسازی برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مردم به این نتیجه رسیده‌اند که ایران لنگرگاه امنیت منطقه است و شرایط کشور به گونه‌ای است که روند نرخ ارز کاهنده خواهد بود و مردم دیگر فریب این رسانه‌ها را نمی‌خورند.

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه کاهش نرخ ارز ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: در حال حاضر درآمدهای ارزی ایران بهبود یافته است، چون هرچه که نفت تولید می‌کند به فروش می‌رساند و گزارش‌های سازمان‌های بین المللی هم این موضوع را تایید کرده‌اند. علاوه بر این، انتقالات پولی و مالی نسبت به گذشته تسهیل شده است که این موضوع شرایط اقتصادی ایران را بهبود بخشیده است. در این شرایط ایران دسترسی راحت‌تری به درآمدهای ارزی خود دارد.

وی اضافه کرد: اگر بتوانیم در مبادلات تجاری دلار و یورو را حذف کنیم و به جای آن از ارزهای محلی استفاده کنیم، مسلماً تجارت و درآمدهای ارزی ایران بهتر خواهد شد.

محقق نیا در پایان تاکید کرد: بازار پالس های خوبی از شرایط کشور و اقتصاد ایران گرفته است و اگر در ادامه بتوانیم بخش‌های دیگر اقتصاد را بهبود ببخشیم به طور قطع نرخ ارز به کانال‌های پایین‌تر هم کاهش خواهد یافت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کاهش نرخ ارز قطعا ادامه دارد
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • تصویب لایحه جنجالی در سنای آمریکا؛ واردات اورانیوم از روسیه ممنوع شد
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا در محاصره؛ یورش پلیس نیویورک به دانشگاه و دستگیری ده‌ها دانشجو
  • سنای آمریکا واردات اورانیوم از روسیه را ممنوع کرد
  • دانشگاه براون آمریکا سرانجام به خواسته دانشجویان تن داد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • قیمت پایین تلویزیون ۴K هواوی خبرساز شد/ عکس
  • جریمه فوق‌سنگین برای رمز ارزهای غیرمجاز
  • تعرفه فیزیکی به شعب أخذ رأی کرمانشاه ارسال نمی‌شود