Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-06@03:01:29 GMT

کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما چیست؟

تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۹۵۷۲۰

کاربرد ماسک اکسیژن در هواپیما چیست؟

در ابتدا و قبل از نگارش مضمون اصلی این مطلب آرزو می کنیم که تمامی پروازهای شما مخصوصا پروازهای هوایی در سلامت و ایمنی کامل صورت گیرد ولی تا به حال با شرایط بحرانی مواجه شده اید که ندانید باید چه کار کنید؟ ما در این مطلب به صورت خاص منظورمان سفرهای هوایی با هواپیما است. اگر تا به حال با این صحنه روبرو شده باشید و یا در فیلم های سینمایی و تلویزیونی دیده باشید، اولین نشانه ای که در یک هواپیما بروز می کند و از خبر اطلاع می دهد، ماسک اکسیژن هواپیما است که سریع از محفظه ی مخصوص بالای سر مسافران به پایین و جلوی صورت مسافران می افتد و باید آن ها را بر روی صورت گذاشت تا احتمال خطرها و ریسک های بعدی را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!




به صورت کلی، افزایش ارتفاع از سطح زمین ضمن کاهش دما باعث کاهش فشار هوا نیز می ‌شود که با این کاهش فشار، غلظت هوا کم می‌ شود و در نتیجه ی آن، فشار اکسیژن موجود در جو برای تأمین نیاز بدن انسان کافی نخواهد بود.

برای این که راحت تر درک کنید که چه اتفاق می افتد، تصور که کنید که به کوه رفته اید و در ارتفاعات بالا رفته اید (سعی کنید یا این موقعیت را شبیه سازی کنید و یا به خاطر بیاورید زمانی را که کوه می رفته اید)، دقیقا همان پدیده‌ ای که برای کوهنوردان در صعود به قله های مرتفع اتفاق می ‌افتد، رخ می دهد و به همین دلیل بیشتر آن ها مجبور هستند تا کپسول اکسیژن را به همراه خود داشته باشند. اگر فشار کابین از یک حد معینی کم تر شود ماسک اکسیژن هواپیما اکسیژن بالای سر مسافران باز می شوند اما خوشبختانه هواپیما خیلی زود به ارتفاع امن برمی گردد و دوباره مسافران می توانند بدون هیچ مشکلی از اکسیژن طبیعی داخل کابین تنفس کنند.

تا به حال به این فکر کردید که چند دقیقه می توان از اکسیژن این ماسک ها استفاده کرد؟ شاید فکر کنید می توانید با خیال راحت به صندلی هواپیما تکیه دهید و چندین ساعت از این اکسیژن استفاده کنید اما واقعیت این است که دقایق استفاده از این اکسیژن بسیار کمتر از آن چیزی است که شما تصور می کنید. در طراحی این ماسک اکسیژن هواپیما این طور فرض شده که هواپیما به سرعت به ارتفاع امن برمی گردد و دیگر نیازی به استفاده از این ماسک ها نیست.


توضیح کامل این پدیده به این گونه است که؛ هواپیما نیز به دلایل مختلف از جمله فاصله گرفتن از موانع زمینی، ارتباط بیشتر و موثرتر از مزایای اتمسفر، کاهش مصرف سوخت و بسیاری از موارد دیگر، ملزم به پرواز در ارتفاع ‌های بسیار بالاست. اما با تمامی این نکات، اینجا نمی ‌توان مانند کوهنوردان برای تمام مسافران و خدمه ی پرواز، کپسول اکسیژن همراه در نظر گرفت.

این مسئله متاسفانه باعث می شود تا مسافران احساس خوبی نداشته باشند و در نهایت، حس نارضایتی از سفر و کاهش لذت پرواز و ایمنی با آن ها خواهد بود. به همین علت، در هواپیماهای با موتور جت، با جداکردن مسیر هوای خاصی از یکی از کمپرسورهای موتور و هدایت آن به داخل کابین مسافران بعد از فیلتر کردن و تنظیم دما، فشار مثبتی در آن به وجود می ‌آورند و به این صورت، نیازی به بسیاری از عملیات اضافی نیست.

این فشار در هواپیما که کاملا بسته بوده و ارتباط و درزی به بیرون ندارد، با شیرهای مخصوص و ابزارهای کنترل فشار و در فشاری از پیش تعیین شده برای هر ارتفاع پروازی ثابت نگه داشته می ‌شود.

به این معنی که طبق برنامه، تنظیم ارتفاع وارد شده به سیستم و هرگاه هواپیما در ارتفاع ۲۵ هزار پایی از سطح دریای آزاد پرواز کند، سیستم تنظیم فشار هواپیما باعث تنظیم ارتفاع می شود و همین باعث می گردد که داخل کابین را فقط تا ۴ هزار پا از سطح دریای آزاد افزایش پیدا کند و این افزایش تدریجی ارتفاع ادامه خواهد داشت تا وقتی کابین به بیشینه ی ارتفاع خود برسد که ۸ هزار پایی است.


لازم به یادآوری است انسان می تواند تا ارتفاع ۱۰ هزار پایی از سطح دریاهای آزاد نیز به صورت عادی تنفس کند در هر زمانی که در کارکرد هواپیما در هر کدام از این ارتفاعات مختل شود، اعم از اختلال در کارکرد سیستم تنظیم فشار یا به وجود آمدن درز و سوراخی در بدنه ی هواپیما و در اثر فشار کابین، مسافران تخلیه شود در نهایت سنسورهای فشار این اختلاف را درک می‌ کنند و آن را به صورت افزایش ارتفاع کابین به خلبانان نشان می‌ دهند.

طبق دستورالعمل ‌های نوشته شده، خلبانان در صورت مواجه شدن با چنین پدیده ‌ای ضمن استفاده از ماسک اکسیژن هواپیما، نسبت به کم ‌کردن سریع ارتفاع پروازی اقدام می‌ کند و تا جایی که تنفس عادی برای مسافران فراهم شود، پایین می ‌آیند.

در چنین حالتی زمانی که ارتفاع کابین با نسبت زیادی افزایش پیدا می ‌کند و به ۱۴ هزار پا نزدیک می ‌شود، ماسک‌ های اکسیژن بالای سر مسافران از محفظه خود بیرون می‌ افتد. مسافران و خدمه ی پرواز با کشیدن بند ماسک ‌ها به پایین، موجب شروع فرآیندی شیمیایی در کپسول وصل شده به بند اکسیژن می ‌شوند.


این فرآیند بسیار گرماده شیمیایی، جریان اکسیژن توقف‌ ناپذیری را برای ۱۵ دقیقه فراهم می‌ کند؛ زمانی که این اجازه را به خلبانان می ‌دهد تا هواپیما را به ارتفاع مورد نظر برسانند. تا به حال خیلی کم پیش آمده که در اثر مشکلات فشار آسیب جدی به کسی برسد.

اگر اگر از ماسک اکسیژن هواپیما استفاده نکنید، اگر کابین واقعا فشاراز دست داده باشد، هیپوکسیا یا کمبود اکسیژن به سرعت بر روی مغز اثر می گذارد و نشانه هایی از جمله تهوع و سردرد و یا حتی سرخوشی را بروز می دهد. اما این را یادتان نرود که در سفرهای هوایی خیلی کم پیش می آید که از این وسیله اسرار آمیز استفاده کنیم این اتفاق آن قدر نادر است که وقتی در سال ۲۰۱۵ مسافران یکی از هواپیماهای یوناید ایرلاینز، نیاز به این ماسک پیدا کردند همه مسافران دوست داستند تا با این ماسک ها سلفی بگیرند! منبع: الی گشت

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پارسینه گردشگری ماسک اکسیژن هواپیما دانستنی های سفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۵۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنگام وقوع سیل چه کنیم ؟ | توصیه‌های کاربری برای مواقع پیش از سیل ، هنگام سیل و پس از سیل

همشهری آنلاین - سیدسروش طباطبایی‌پور: در کشور ما نیز چنین است؛ طبس، دزفول، چابهار، کنارک، شبستر و... خلاصه در این روزهای بهاری، باران و رود و رودخانه، بی‌تاب شده‌اند و سر جنگ با ما دارند. حالا و در چنین شرایطی چه کنیم؟

بیش‌تر بخوانید: به‌مناسبت ۲۲آوریل، روز جهانی زمین ‌| دورت بگردم زمین

اگر باران امانمان را برید جانمان را برداریم و فرار کنیم یا اول سراغ مالمان برویم؟ توصیه‌های دهگانه زیر، لااقل شما را از نادانی در روش‌های مواجهه با سیل، نجات خواهد داد.

پیش از سیل

۱.به توصیه‌های کارشناسان هواشناسی توجه کنید.

۲.سیل پدیده‌ای کاملا ناگهانی است، پس آن را جدی بگیرید.

۳.اگر در منطقه‌ای کم‌ارتفاع ساکن‌ هستید، بلافاصله محل را ترک کنید و به‌جای مرتفع بروید.

۴.حین ترک خانه، جریان برق، آب و گاز را قطع کنید و درها را قفل کنید.

۵.سیل پدیده‌ای ناگهانی است؛ حتی اگر از آب کف خیابان حین بارندگی، رفتاری غیرعادی حس کردید، به سرعت محل را ترک کنید.

۶.اگر برای محل سکونت شما، هشدار آب‌گرفتگی صادر شده، در محلی مشخص، چند بطری آب معدنی، کنسرو، کمک‌های اولیه، دارو و... و. قرار دهید تا درصورت نیاز، به سرعت به آنها دسترسی داشته باشید.

۷.شناسنامه، مدارک، کارت بانکی، کمی پول نقد و... هم باید دم دست باشند.

۸.درباره محل استقرار حیوانات خانگی خود، قبل از وقوع حادثه، فکری کنید.

۹.باک بنزین خودروی خود را از قبل پر کنید.

۱۰.اگر شنیدید منطقه‌ای درگیر سیل شده، برای کمک‌کردن به آنجا نروید؛ ‌ احتمالا شما مزاحم نیروهای امدادی خواهید بود.

هنگام سیل

۱.از عبور در آب سیل، دوری کنید حتی اگر تا مچ پای شما باشد.

۲.اگر ارتفاع آب، حدود ۱۵سانتی‌متر است یعنی فاجعه! آب با این ارتفاع می‌تواند همه‌چیز را جابه‌جا کند.

۳.اگر در محلی صدای وزوز، ترک و جرقه می‌شنوید، به سرعت آنجا را ترک کنید.

۴.اگر وسیله برقی روشن، سه‌راهی و مواردی از این دست در آب شناور بود، خطر برق‌گرفتگی وجود دارد. حتی به وسایل برقی خیس، دست هم نزنید.

۵.آب ممکن است عمیق‌تر از آن باشد که به‌نظر می‌رسد. در زمان سیل، برخی چاه‌ها در کف اتاق یا آشپزخانه سر باز می‌کنند و شما را می‌بلعند.

۶.اشیای تیز، مواد شیمیایی و جانوران توی آب می‌توانند به شما آسیب برسانند.

۷.حدود ۳۰سانتی‌متر آب می‌تواند یک اتومبیل را جابه‌جا کند و سیل برای سرنگون‌کردن یک کامیون، تنها به ۶۰سانتی‌متر ارتفاع نیاز دارد.

۸.اگر خودروی شما گرفتار آب شد و دیگر حرکت نکرد، حتما و به سرعت آنجا را ترک کنید. اما اگر نتوانستید، شیشه‌ها را پایین بکشید و روی سقف ماشین بروید.

۹.از رانندگی در جاده‌های شسته‌شده هم اجتناب کنید چون احتمال ریزش جاده وجود دارد. جاده‌هایی که سرازیری هم هست، احتمالا شما را به کانون سیل می‌برد پس برعکس برانید.

۱۰.اگر در آب سیل، کسی در حال غرق‌شدن بود، طرف او نروید لطف خدا و توان نیروهای امدادی و آموزش‌دیده، او را نجات خواهند داد. اگر توانستید به طرف او وسایلی شناور مثل تخته چوب، لاستیک یا... پرتاب کنید.

پس از سیل

۱.خانه شما پس از سیل، دیگر مکانی امن نیست؛ صبر کنید تا نیروهای امدادی ورود شما را ایمن اعلام کنند.

۲.از ورود به خانه‌های آب‌گرفته، به‌خصوص اگر بنا سست و قدیمی است اجتناب کنید.

۳.شایع‌ترین آسیب برای بازماندگان سیل آسیب به پاست؛ پس برای ورود به منطقه سیل‌زده کفش مناسب بپوشید.

۴.برای روشنایی فقط از چراغ‌هایی استفاده کنید که با باتری کار می‌کنند.

۵.اگر در محیطی بوی گاز استشمام می‌کنید حتما پنجره‌ها را باز کنید.

۶.برای ترمیم خطوط لوله گاز، برق یا آب، حتما از کارشناس کمک بگیرید.

۷.مراقب حیوانات ریز و درشتی باشید که با جریان سیل وارد حریم شما شده‌اند.

۸.از زخم‌های جزئی خود و اعضای خانواده غافل نشوید.

۹.هر چیز خیس را تمیز و ضدعفونی کنید.

۱۰.تا چند روز از آب لوله‌کشی استفاده نکنید.

کد خبر 849493 برچسب‌ها سيل خبر مهم باران محیط زیست ایران

دیگر خبرها

  • (عکس) چهره عجیب محمدرضا گلزار حین انجام ماسک پوست صورت
  • هنگام وقوع سیل چه کنیم ؟ | توصیه‌های کاربری برای مواقع پیش از سیل ، هنگام سیل و پس از سیل
  • متخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • فوق‌تخصص ریه: قلیان اکسیژن مبنای علمی ندارد
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • افزایش ۴۲۶ واحدی شاخص کل بورس
  • سارقان کابل برق در مشهد دستگیر شدند
  • خرید بلیط اتوبوس از این به بعد با کدملی امکان پذیر است!
  • چرا نمی‌توان بالای کوه اورست تخم مرغ آب‌پز کرد؟
  • رمزگشایی ۳۹ فقره سرقت کابل‌های برق فشار قوی در مشهد