Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بعد از تزریق مقادیر اندکی از ویروس زیکا به درون مغز موش های مدل شده برای مراحل پیشرفته تومورهای مغزی، محققان مشاهده کردند که توده تومور به طور قابل توجهی کاهش و بقای جانوران به طور قابل توجهی افزایش یافت.

در برخی موارد، حتی در جاهایی که تومور به طناب نخاعی متاستاز داده بود، تومورها به طورکامل حذف شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مطالعه در دانشگاه سائوپائولو نشان داده است که زیکا در مقایسه با سلول های بنیادی عصبی سالم که هدف اصلی این ویروس در مغز جنین در زمان بارداری هستند، تمایل بالاتری به سلول های توموری سیستم عصبی مرکزی دارد.

بیشتر بخوانید: مهار کشنده‌ترین شکل سرطان مغز ممکن شد!

زمانی که این ویروس سلول های توموری را آلوده می کند، شدیدا آن ها را تخریب خواهد کرد. در این مطالعه محققان در یک روش وابسته به دوز، رفته رفته دوز بیشتری از ویروس زیکا را برای کشت سلول های توموری استفاده کردند و در نهایت میزانی که منجر به آلودگی می شود را شناسایی کردند.

استفاده از میکروسکوپ فلورسنس نشان داد که ویروس به سلول های توموری حمله کرده و شروع به تکثیر درون آن ها می کند. اما این مطالعه نشان داد که مقادیر اندکی از زیکا برای آلوده کردن سلول های توموری سیستم عصبی مرکزی کافی است.

در مطالعه موازی با این کار، محققان سلول های بنیادی عصبی مشتق از سلول های بنیادی پرتوان القایی انسانی را نیز در معرض دوز مشابه و اندک زیکا قرار دادند و مشاهده کردند که دوز موجب آلودگی سلول های بنیادی عصبی نمی شود.

در بخش نهایی این مطالعه محققان از موش های سرکوب ایمنی شده برای مدل کردن سرطان مغزی مدولوبلاستوما استفاده کردند. در این مدل، تومور در بطن های جانبی مغز القا شد و به سایر نواحی سیستم عصبی مرکزی از جمله طناب نخاعی نیز متاستاز داد که از مشخصه های سرطان مغز پیشرفته است. در ادامه محققان دوز کوچکی از زیکا را به بطن جانبی برخی از موش ها تزریق کردند.

حجم تومور به طور قابل توجهی کاهش یافت و در برخی موارد توده توموری و علایم متاستاز به طناب نخاعی به طور کامل از بین رفت. بقای این موجودات نیز به طور قابل توجهی افزایش یافت.

تزریق این دوز ویروسی به موش های سالم هیچ گونه علایمی را ایجاد نکرد اما تزریق آن به موش های سرکوب ایمنی شده بعد از دو هفته منجر به مرگ آن ها شد. این نتایج در مجموع نشان می دهد که انواع مختلف تومورهای سیستم عصبی مرکزی می توانند در آینده ای نزدیک با استفاده از رویکردی که از پتانسیل ویروس زیکا استفاده می کند درمان شوند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

ویروس زیکا یک بیماری سیستم عصبی انسان را درمان می‌کند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت اخبار علمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۶۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی

پژوهشگران فناوری جدیدی را توسعه داده‌اند که با آن می‌توانند محتویات چربی یا همان لیپیدهای موجود در سلول‌های سرطانی را مشاهده و مطالعه کنند.

به گزارش مشرق، دانشمندان فناوری تصویربرداری جدیدی را ابداع کرده‌اند که به آنها اجازه می‌دهد تا درون یک سلول سرطانی را به صورت زنده ببینند و نحوه تعامل آن با محیط اطراف خود را مشاهده کنند.

به نقل از آی‌ای، این تیم به رهبری دانشگاه ساری(Surrey) در انگلیس به دنبال مشاهده و مطالعه محتوای چربی‌های(لیپیدها) موجود در سلول‌های سرطانی بود.

لیپیدها اجزای کلیدی سلول‌ها هستند و به سلول‌های سرطانی اجازه رشد، تکثیر و متاستاز را می‌دهند.

این تکنیک با همکاری کالج دانشگاهی لندن توسعه یافته است و شرکت داروسازی GSK و شرکت‌های یوکوگاوا(Yokogawa) و سایکس(Sciex) نیز در آن مشارکت داشته‌اند.

نظارت بر محتوای چربی سلول‌ها

با استفاده از سیستم شرکت یوکوگاوا به نام SS۲۰۰۰، سلول‌های سرطانی منفرد از یک ظرف کشت شیشه‌ای نمونه‌برداری شد. این سیستم نوآورانه سلول‌های زنده منفرد را با استفاده از لوله‌های کوچک استخراج می‌کند و امکان تجزیه و تحلیل دقیق را فراهم می‌کند. عرض این لوله‌ها به سختی ۱۰ میکرومتر، یعنی نصف قطر نازک‌ترین موی انسان است.

در مرحله بعد، این سلول‌ها با رنگ فلورسنت رنگ‌آمیزی شدند. این کار به پژوهشگران امکان داد تا قطرات لیپید را در طول آزمایش بررسی کنند.

سپس این تیم با محققان شرکت Sciex برای ایجاد یک رویکرد جدید طیف‌سنجی جرمی همکاری کرد. این روش به آنها اجازه می‌داد لیپیدها را بشکنند و ساختار واقعی سلول را تعیین کنند.

سرانجام کل این فرآیند به مشاهده چگونگی تکامل سلول‌های سرطانی در پاسخ به تغییرات محیط اطراف منجر شد.

یوهانا فون گریشتن از دانشکده شیمی و مهندسی شیمی دانشگاه ساری گفت که مشکل سلول‌های سرطانی این است که هیچ دو سلولی شبیه به هم نیستند.

وی افزود: این امر طراحی یک درمان خوب را سخت‌تر می‌کند، زیرا برخی سلول‌ها همیشه بیش از سایرین در برابر درمان مقاومت می‌کنند. با این حال، همیشه ثابت شده است که مطالعه سلول‌های زنده پس از حذف آنها از محیط طبیعی، با جزئیات کافی برای درک واقعی آرایش آنها دشوار است. به همین دلیل بسیار هیجان انگیز است که بتوانیم سلول‌های زنده را زیر میکروسکوپ نمونه‌برداری کنیم و محتوای چربی آنها را یک به یک بررسی کنیم.

به گفته پژوهشگران این یافته‌ها می‌توانند بینشی در مورد چگونگی واکنش سلول‌ها به تشعشع ارائه دهند.

پژوهشگران همچنین از این رویکرد تازه کشف شده برای تجزیه و تحلیل مولکول‌های چرب لیپیدی در چندین سلول سرطانی استفاده کردند. جالب توجه است که آنها تفاوت‌هایی را در نمایه لیپیدی سلول‌های مختلف شناسایی کردند.

کارلا نیومن معاون مدیر بخش تصویربرداری سلولی و دینامیک در GSK در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: روش جدید ما راه را برای مطالعه سلول‌های سرطانی با جزئیاتی که قبلاً ندیده‌ایم، هموار می‌کند. یک روز نیز ممکن است بتوانیم ببینیم که چگونه سلول‌های سرطانی با همسایگان خود ارتباط برقرار می‌کنند. این می‌تواند درمان‌های جدید و هدفمندتری را فراهم کند.

این تکنیک می‌تواند بینش‌های ارزشمندی در مورد چگونگی پاسخ انواع سرطان به درمان‌ها ارائه دهد. همچنین می‌تواند به پزشکان در درک تأثیر تابش و تشعشع بر سلول‌ها کمک کند، به ویژه اینکه چگونه برخی از سلول‌های سرطانی در برابر پرتودرمانی مقاومت می‌کنند. این مقاومت ممکن است به عود سرطان منجر شود.

درک عمیق‌تر از بیولوژی سرطان می‌تواند به توسعه درمان‌های مؤثرتری در آینده منجر شود.

علاوه بر این، پژوهشگران بیان می‌کنند که مطالعه لیپیدها داخل سلول‌های منفرد ممکن است به بخش‌های مختلف سلامت از جمله ایمنی و بیماری‌های عفونی نیز کمک کند.

این یافته‌ها در مجله Analytical Chemistry منتشر شده است.

دیگر خبرها

  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند
  • سلین دیون در مورد بیماری عصبی نادر خود می‌گوید / از لحاظ اخلاقی زندگی کردن روز به روز سخت‌تر می‌شود!
  • تقسیم عشق در زندگی زوج مبتلا به «ای‌ال‌اس»/بیماری جزیی از زندگیست
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارد
  • فناوری جدیدی برای دیدن درون سلول‌های سرطانی
  • چند واقعیت علمی که زیر پوست ما جریان دارند
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • فناوری مشاهده درون سلول‌های سرطانی ابداع شد
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد