ابعاد، پیامدها و چشمانداز یهودی سازی کشور فلسطین
تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۹۷۳۰۶
تهران- ایرنا- نشست «ابعاد، پیامدها و چشمانداز یهودی سازی کشور فلسطین» با حضور جمعی از استادان، دانشجویان، پژوهشگران و اصحاب رسانه در مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور در تهران برگزار شد.
به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ پیش نویس قانون «دولت یهود» که برپایه «قومیت» است در 28 تیر 1397 خورشیدی به تصویب «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) رسید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در همین ارتباط شنبه ششم مرداد 1397 خورشیدی نشست «ابعاد، پیامدها و چشمانداز یهودیسازی کشور فلسطین» باحضور استادان، دانشجویان، پژوهشگران این حوزه و اصحاب رسانه با سخنرانی «سعدالله زارعی» رییس مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور، «حسین شیخ الاسلام» معاون امور بینالملل مجمع تقریب مذاهب، «محمدعلی مهتدی» کارشناس مسایل خاورمیانه و «علیرضا سلطانشاهی» رییس مرکز مطالعات فلسطین برگزار شد.
**براساس قانون یهود اقوام دیگر حق تعیین سرنوشت ندارند
«سعدالله زارعی» رییس مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور در ابتدای نشست با اشاره به تصویب قانونی در «کنست» گفت: این مجلس برای دومین بار قانونی را در 12 بند به تصویب رساند که بر مبنای آن اسرائیل وطن یهودیان در دنیا است که تمام یهودیان در هر کجای دنیا باشند عضو این کشور هستند و اقوام دیگر اگرچه می توانند در اینجا زندگی کنند اما حق تعیین سرنوشت بر این سرزمین را ندارند و می توانند مثل هر اقلیتی که در هر کشوری زندگی می کنند حقوقی داشته باشند. هرچند این قانون برای نخستین بار در آذر 1393خورشیدی در این مجلس به تصویب رسیده بود.
زارعی اظهار داشت: در واکنش به این قانون در داخل و خارج از سرزمین های اشغالی عده ای مخالف و موافق پیدا شدند که اتحادیه عرب و سازمان همکاری های اسلامی مخالفت خودشان را اعلام کردند. این قانون یک بار دیگر نوعی تبعیض نژادی را در یک نقطه ای از جهان به عنوان یک مساله ای مشروع معرفی می کرد. بنابراین چنین چیزی اتفاق کمی نیست که رژیم صهیونیستی بتواند به سادگی این را دنبال کند و به نتیجه برساند. به همین سبب نوعی مخالف و موافق ایجاد کردند تا بگویند که این بحث در داخل به نوعی حل و فصل می شود.
**این قانون زمینه برای درگیری ها مهیا می کند
رییس مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور بیان داشت: این قانون ضمن اینکه بسیار خطرناک است و زمینه را برای درگیری ها در داخل سرزمین های فلسطینی گسترش می دهد و درگیری میان یهودی و مسلمان ایجاد می کند که رژیم صهیونیستی نیز چنین درگیری هایی را تایید می کند تا جنبه قومیتی داشته باشد و به جای اینکه دولت در ردیف نخست درگیری با فلسطینی ها قرار گیرد خود یهودی ها در این درگیری ها دخیل شوند تا به این ترتیب حدود یک میلیون و 400 هزار تَن فلسطینی که در نیمه شمالی فلسطین مستقر هستند مانند افرادی که قبل مهاجرت کرده اند، مهاجرت کنند.
همچنین این قانون درگیری های منطقه ای در سطح دنیا و جهان اسلام را افزایش می دهد. ضمن اینکه این امر حلقه ای از زنجیره انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به بیت المقدس است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا آن را فعال کرده تا منطقه را ناامن کند.
**ناامیدی رژیم صهیونیستی از تحقق ایده از نیل تا فرات
وی تصویب این قانون را مساله جدیدی ندانست و تصریح کرد: چرا امروز این مساله را اعلام کردند؟ برای اینکه اگر تا به امروز اعلام نشده این است که آنها رژِیم صهیونیستی را در این مرزها قبول نداشتند و بر ایده از نیل تا فرات بودند که گمان می کردند می توانند این کار را انجام بدهند و بعد از گرفتن نیل تا فرات کشور اسرائیل را اعلام کنند. بنابراین علت اینکه امروز اعلام کردند عدم تحقق این خیال واهی و یأس آنها از تحقق این ایده شیطانی است.
**خاورمیانه در حال تثبیت موقعیت خود است
زارعی توضیح داد: رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی اعتقاد دارد که فضای منطقه خاورمیانه در حال تصعید است و هویت خود را پیدا می کند چنانکه برای آمریکا، رژیم صهیونیستی، عربستان، امارات نیز تسهیل بحران است اما باید گفت که این منطقه دارد تکلیف خودش را مشخص می کند. برای ایران، سوریه، عراق و یمن شرایط ما شرایط تثبیت موقعیت غرب آسیا است و امروز رژیم صهیونیستی احساس می کند در این شرایط باید تکلیف خود را مشخص کند تا بیش از این صدمه نبیند.
**امکان آزادی فلسطین برای فلسطینی ها پررنگ شده است
رییس مؤسسه مطالعات راهبردی اندیشه سازان نور با اشاره به اینکه به عقیده صهیونیست ها مسأله فلسطین در داخل خود این کشور حل میشود، ایده قانون یهودیسازی فلسطین را ناشی از نگرانی از داخل فلسطین خواند و عنوان داشت: اگر نیمی از جمعیت ساکن در نوار غزه و نیمی از جمعیت کرانه باختری تصمیم بگیرند که به هم ملحق شوند صحنه برای اسرائیلی ها وحشتناک میشود. به موازاتی که امکان آزادی فلسطین برای فلسطینی ها پررنگ تر میشود امکان بقای رژیم صهیونیستی نیز برای آنها و خود صهیونیست ها کمرنگ تر است و در حالی که فلسطینی ها متکی بر پیروزی گروه های مقاومت در منطقهاند اما صهیونیست ها دیگر حامیان سابق خود را در اروپا و آمریکا ندارند.
**راهپیمایی فلسطینی ها علیه قانون رژیم صهیونیستی موثرترین و کم هزینه ترین روش است
«حسین شیخ الاسلام» معاون امور بینالملل مجمع تقریب مذاهب با اشاره به راهپیمایی فلسطینی ها علیه رژیم صهیونیستی گفت: باید دید که فلسطینی ها به چه چیزی فکر می کنند؟ راهپیمایی فلسطینی ها علیه قانونی که در پارلمان رژیم صهیونیستی تصویب شد، بسیار با ارزش است. در مقایسه با روش های مقابله ای که ملت فلسطین تا به حال انتخاب کرده، موثرترین و کم هزینه ترین روش است که مطابق با اصول و قوانین بین المللی بود.
شیخ الاسلام اظهار داشت: هرچند این قوانین درباره این ملت بسیار ظالمانه بود اما این راهپیمایی مطابق با آن است. از این رو رژیم صهیونیستی بسیار وحشت زده به این راهپیمایی قانونی و مسالمت آمیز، عکس العمل نشان می دهد.
**تغییر افکار عمومی دنیا نسبت به رژیم صهیونیستی
معاون امور بینالملل مجمع تقریب مذاهب بیان داشت: رژیم صهیونیستی امروز از نظر افکار عمومی دنیا با آن رژیم صهیونیستی قبل، قابل مقایسه نیست. بعد از جنگ 2008 میلادی ذهنیت اروپایی ها نسبت به این رژیم تغییر کرده است. این جنگ نشان داد که این رژیم کودک کُش و تروریست است و مناطق غیرنظامی را بمباران می کند. الان وضعیتی در اروپا رخ داده و تعدادی از شهرک های رژیم صهیونیستی را غیرقانونی می دانند و ایران همه شهرک ها را غیرقانونی می داند، اصرار دارند که کالاهایی که در این شهرک ها تولید می شود، تحریم کنند و نخرند با وجود اینکه کالاها تعرفه گمرکی ندارد و ارزان ترین کالاها هستند.
** نقش سعودی ها در حمایت از صهیونیست ها
وی با اشاره به نقش سعودی ها در حمایت از صهیونیست ها توضیح داد: نقش این خانواده سعودی از همان نخست خائنانه بوده است هرچند نخست این نقش را به طور مخفیانه دنبال می کردند اما امروزه بسیار علنی شده است.
رژیم صهیونیستی با توجه به قانونی که در پارلمان خود تصویب کردند بر این اعتقاد بودند که باید فلسطینی ها را اخراج کنند و برای بقیه مسایل براساس قانون های بعدی تصمیم بگیرند.
نقش سعودی با آن شهرک مدرن که قرار است زمینهای جهت ایجاد شغل برای فلسطینی ها باشد، بسیار خائنانه است زیرا می خواهند آنها را در این رژیم مستحیل کنند. هر چند همه این طرحهای صهیونیستی از موضع ضعف است، نه قدرت.
** پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر معادلات برای رژیم صهیونیستی
شیخ الاسلام عنوان کرد: 2 خط آبی نقش بسته بر پرچم رژیم جعلی صهیونیستی که جنبه دینی هم به آن داده اند به معنای نقشه آنها برای سیطره بر سرزمین میان فرات تا نیل است، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روند معادلات برای آنها تغییر کرد. آنها پس از ناکامی در این طرح در پی حفظ حداقل ها هستند.
اسراییل از همه گیر شدن راهپیمایی بازگشت میترسد زیرا شعار این راهپیمایی «همه میخواهیم به خانهمان برویم» خیلی روشن و ساده است. از این رو این حرکت باید مورد حمایت قرار گیرد.
**تشکیل دولت یهودی براساس آیه های تورات حرام است
«محمدعلی مهتدی» کارشناس مسایل خاورمیانه گفت: تشکیل دولت یهود براساس آیه های تورات حرام است؛ یعنی یهود حق ندارد دولت تشکیل دهد و مسیح رهایی بخش که در آخرالزمان ظهور می کند باید دولت تشکیل دهد. بنابراین از نظر تورات عملاً یک فعل حرامی انجام شده است.
مهتدی توضیح داد: از نظر قوانین بین المللی تشکیل یک دولت دینی و مذهبی یهود عملاً خلاف دموکراسی است زیرا دموکراسی براساس حقوق شهروندی باید باشد. هرچند تا به امروز رژیم صهیونیستی ادعا می کرد که تنها دولت دموکراتیک در منطقه اسرائیل است که در میان تعداد زیادی کشورهای دیکتاتور محاصره شده است که هر 2 اینها تضاد بوده که با خود تورات و جهان غرب دارد.
**رژیم صهیونیستی وبال غرب و آمریکا
این کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد: از نظر حقوق بین الملل نیز این طرح یک طرح غیر دموکراتیک و به نوعی شبیه آپارتاید آفریقای جنوبی بوده و دولت یهودی خود آپارتاید است. بنابراین با اعلام دولت یهود، رژیم صهیونیستی تمام ادعاهایی که در این مدت داشته باطل است.
وی در ادامه افزود: فلسفه سیاسی غرب براساس لیبرال دموکراسی است و آن چیزی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اعلام می کند عملاً خلاف این فلسفه سیاسی غرب است و اگر زمانی در اوایل قرن بیستم میلادی ملت ها غربی می خواستند از شَر یهودی ها راحت شوند و اسرائیل را به وجود آوردند اما امروزه این وضعیت تغییر پیدا کرده و اسرائیل وبال غرب و آمریکا است. برای نمونه ترامپ شعار دادن می دهد و حاضر نیست یک دلار برای رژیم صهیونیستی هزینه کند.
** نه معامله قرن امکان اجرا دارد و نه تشکیل دولت یهود
مهتدی با طرح این سوال که چرا در این مقطع زمانی رژیم صهیونیستی دست به چنین اقدامی می زند؟ بحث خود را ادامه داد و تصریح کرد: نتانیاهو دیده است که کشورهای در محور مقاومت هستند به نوعی در لبنان، سوریه و یمن درگیر شده اند و از طرف دیگر دیکتاتورهای منطقه، هم به علت ترس از امنیت و از دست دادن تاج و تخت سخن نخواهند گفت. بنابراین این شرایط را مناسب دیده که چنین قانونی را اعلام کند اما بنابه فرموده آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری نه معامله قرن امکان اجرا دارد و نه تشکیل دولت یهودی.
**صهیونیسم چهره جدیدی از مسأله یهود است
«علیرضا سلطانشاهی» رییس مرکز مطالعات فلسطین با اشاره به مساله یهود گفت: یهودیت به عنوان یک قوم شناخته میشود و صهیونیسم چهره جدیدی از مسأله یهود است و باید گفت که قانون جدید دولت یهودی چیز جدیدی نیست.
سلطان شاهی عنوان کرد: حیات یهودیت به عنوان یک قوم بسته به مهاجرت است و هیچ وقت محدود به یک مکان جغرافیایی نیست. پراکنده ترین قوم در دنیا یهودیها هستند و دایم مهاجرت میکنند. آنها برای توجیه این مهاجرت باید از مظلومیت خود، اسطوره سازی کنند. این اسطوره ها که پایه آن مظلوم نمایی بوده به اشکال مختلف تبلیغ می شود و میگویند که چون ما همیشه تحت ستم بودهایم باید جایگاه ویژهای به ما داده شود.
**یهودیت به دنبال پول در پناه امنیت است
رییس مرکز مطالعات فلسطین یادآور شد: یهودیت به دنبال پول در پناه امنیت است تا بتواند بقای خود را براساس آن تضمین کند. این اتفاقی است که در همه اسطوره های آن می توان دید.
وی در پایان درباره کانون دولت یهود یادآور شد: آنها تا پیش از دولتسازی در فلسطین، میخواستند پول و امنیت را در سراسر جهان داشته باشند اما از یک مقطعی به این نتیجه رسیدند که باید برای تضمین این ایده، یک پایگاه داشته باشند لذا به فکر حکومت در فلسطین افتادند.
این نشست در پایان با پرسش و پاسخ همراه بود.
پژوهش**9370**9131
منبع: ایرنا
کلیدواژه: سياسي نشست ها يهودي سازي فلسطين ابعاد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۷۳۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چه باید کرد؟
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از مهمترین موضوعات سیاست های رفاهی در جامعه احساس عدالت اجتماعی بین افراد است. عدالت از مهمترین واژهها در تمدن بشر محسوب میشود و رعایت آن از دیدگاه هر انسان از ضروریترین امور به شمار میآید.
رضا صفری شالی (دانشیار جامعهشناسی دانشگاه خوارزمی) در مقالهای با عنوان «ضرورت بازاندیشی نظری و روشی در شناخت کلان مفهوم عدالت اجتماعی» به این موضوع اشاره میکند که عدالت اجتماعی یکی از دلالتهای مفهوم عدالت است که منظور از آن تقسیم منصفانه منابع بین افراد در یک جامعه است، در این راستا قانون به سطح قابل قبولی از عدالت واقعی باید برسد.
* سه لایه از عدالت با توجه به عدالت اجتماعی
در این مقاله آمده است که لایههای عدالت با توجه به عدالت اجتماعی شامل موارد زیر است:
دسترسی برابر به منابع و فرصتها به لحاظ برقراری زمینه، گستره و دامنۀ آن توجه به اصل استحقاق و ضرورتها توجه به عدالت بازتوزیعی و گسترش چتر حمایتی دولت درخصوص توجه به انواع گروههای هدف، اقشار آسیبپذیر و معلولان (اجتماعی، جسمی و روانی) وجود دارد.* آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران
به زعم این پژوهشگراز جهت تحقق هرچه بیشتر عدالت اجتماعی در کشور چند نکته زیر را میتوان به عنوان آسیبشناسی عدالت اجتماعی در ایران امروز ذکر کرد:
1 -عدم تعمیق مفهوم عدالت اجتماعی که عبارت است از: عدم ایضاح مفهومی عدالت اجتماعی و تقلیل آن به مصادیق عملی، عدم ارائه تعریف بومی از عدالت اجتماعی، نگرش سطحی، تکسویه و نگاه عامیانه که مفهوم وسیع و همهجانبه را به ابعادی زودگذر و کم اهمیت فرو کاسته است
2 -عدم تبیین و بررسی ارتباط مفهوم عدالت اجتماعی با مفاهیم مرتبط مانند آزادی، حق قانون، امنیت و...
3 -برقراری، گسست و عدم تداوم عدالت اجتماعی در گفتمانهای محافل علمی و دانشگاهی کشور.
او در ادامه مینویسد بررسی گفتمانها حاکی از گسست بینگفتمانی و عدم تداوم گفتمانهای پیشین بوده است، به طوریکه هر یک از گفتمانها برای تکمیل نقایص همدیگر و به صورت مقطعی تثبیت شدهاند، چون صرفاً به یک بُعد از ابعاد عدالت اجتماعی پرداختند و دیگر ابعاد آن را هم در سطح نظریهپردازی و هم در سطح عملی نادیده گرفتند.
* ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی
صفری شالی در ادامه مینویسد با توجه به موارد بیان شده، مراحل زیر به عنوان ملاحظات آموزشی و پژوهشی عدالت اجتماعی در آینده با درنظرگرفتن چارچوبها و مفاهیم پایۀ عدالت پیشنهاد میشود:
درخصوص معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد انتخاب حوزه تحقیق عدالت مانند کمّیت یا کیفیت منابع، تخصیص منابع و... باتوجه به کثرتگرایی در حوزههای عدالت انتخاب یکی از وجوه یا شکلهای عدالت براساس نوع منبع انتخاب مقیاس مکانی مورد مطالعه مانند محلی و بومی، منطقهای، استانی، ملی و بینالمللی انتخاب مقیاس زمانی مطالعه و توجه به عدالت بیننسلی انتخاب رشتە مورد بررسی براساس گزینههای قبلی و استفاده از مفاهیم مرتبط با آن در مطالعه مانند مطالعات اخلاقی در بررسی عدالت روانشناسی یا بررسی ساختاری و سیاسی جامعه در عدالت جامعهشناختی و... در نظرگرفتن فرهنگ غالب و مقتضیات اجتماعی و اقتصادی جامعه.* ابعاد عدالت اجتماعی
این پژوهشگر در ادامه بیان میکند که در معنابخشی دائمی بر تمامی نشانههای عدالت اجتماعی باید به ابعاد عینی و ذهنی عدالت و ابعاد جمعی و فردی عدالت نیز توجه کرد. پس ما نمیتوانیم دو قطب حداکثری و یا حداقلی را برای عدالت در نظر داشته باشیم بلکه باید هر دو را به صورت توأمان مدنظر داشته باشیم و در ضمن نمیتوان در عین پرداختن به عدالت اقتصادی از عدالت فرهنگی غافل ماند و یا در عین پرداختن به منافع و مطلوبیتهای اکثریت افراد جامعه، از منافع و خواستههای اقلیت غافل ماند.
اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشدبه زعم صفری شالی درقاعده برابری دسترسی به منابع و فرصتها به فراهم آوردن شرایط برابر و مساوی برای همه تأکید میشود ولی در اصل استحقاق به فراهمآوردن شرایط نابرابر با توجه به شایستگیها و زحمات افراد توجه میشود.
* اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی
این استاد دانشگاه مینویسد اصل نابرابری و در نهایت در اصل بازتوزیع قاعده چتر ایمنی و حمایتی هدف نوعی نگاه دولت رفاهی با سیاستگذاری حداکثری به مکانیزمهای جبرانی میباشد، بطوریکه در این حالت دولتمردان چتر حمایتی خود را گسترده سازند و افرادی که نتوانستهاند همگام با سایر افراد جامعه حرکت کنند را مورد حمایت قرار دهند. ازاینرو، اقدامات حمایتی دولت در قالب فعالیتهای حمایتی و توانبخشی شامل گروههای مختلف مددجویان و... میشود.
او در این پژوهش مینویسد دولت اقشار آسیبپذیر جامعه را که به دلیل ناتوانی در کسب درآمد مشمول نظام بیمهای نیستند را مورد حمایت خود قرار دهد. لذا، دولت باید با اتخاذ سیاست اجتماعی مناسب با شرایط جامعه، علاوه بر منافع نسل حاضر به منافع نسل آینده هم توجه داشته باشد؛ یعنی در تحقق عدالت، علاوه بر آن که به عدالت جغرافیایی و قشری نسل حاضر پرداخته میشود یعنی به منافع نسل آینده نیز باید توجه شود و ازاینرو دولتمردان در کنار تحقق عدالت برای نسل حاضر، باید نسل آینده را نیز در نظر بگیرند و در چنین شرایطی است که گفتمان عدالت اجتماعی معنای واقعی خود را پیدا میکند.
* سنجش عدالت اجتماعی
بدین ترتیب نتایج پژوهش حاضر درخصوص سنجش عدالت اجتماعی این است که عدالت در ارتباط با مفاهیمی مانند مقایسۀ اجتماعی و احساس محرومیت اجتماعی نمود پیدا میکند، ازاینرو نیاز به روشهای ترکیبی (کیفی و کمّی بصورت توأمان) جهت شناخت ادارک/ احساس و برخورداری از عدالت اجتماعی در جامعه وجود دارد.
حرف آخر اینکه در این راستا روشهای کیفی عمیق پدیدارشناسی معمولا راهی به ذهنیت مخاطبان پیدا میکنند و تجارب زیستۀ افراد و مقتضیات زمانی و مکانی را در نظر میگیرند و میتوانند شاخصهای قابلتوجهی جهت سنجش برای تحقیقات پهن دامنۀ پیمایشی ایجاد کنند و با تلفیق رویکردهای کمّی و کیفی میتوان به شناخت عمیق و جدی از مخاطبان درخصوص عدالت اجتماعی رسید.
انتهای پیام/