Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@01:12:12 GMT

چطور از آفتاب ويتامين D بگيريم

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۸۹۹۷۸۴

چطور از آفتاب ويتامين D بگيريم

خبرگزاري آريا - تابش آفتاب به پوست در شرايط مناسب مي‌تواند با تأثير بر يک ماده پيش‌ساز باعث توليد ويتامين D در بدن شود.
تخمين زده مي‌شود که حدود يک ميليارد نفر از همه اقوام و از همه گروه‌هاي سني در جهان دچار کمبود ويتامين D باشند.
اين کمبود گسترده ويتامين D عمدتاً مربوط به عوامل سبک زندگي و محيطي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاهش فعاليت‌هاي در فضاي آزاد و نتابيدن نور کافي خورشيد به پوست و آلودگي هوا که پرتوهاي فرابنفش نوع B نور خورشيد را که سازنده ويتامين D در پوست هستند، جذب مي‌کند، ازجمله اين عوامل هستند.
ويتامين D را مي‌توان از منابع غذايي مانند ماهي‌هاي چرب، گوشت قرمز، تخم‌مرغ يا شير غني‌شده با ويتامين D هم به دست آورد.
اگر رژيم غذايي‌تان حاوي منابع غني ويتامين D نيست، آفتاب گرفتن ممکن است به شما براي تأمين ويتامين D کمک کند، اما در اين مورد بايد ملاحظاتي را در نظر داشت.
در افرادي که پوست تيره‌تري دارند نسبت به افرادي که پوست روشن‌تري دارند، ويتامين D کمتري در پوست درنتيجه تابش آفتاب توليد مي‌شود. علت اين است که رنگ‌دانه ملانين که ميزان آن رنگ پوست را تعيين مي‌کند، انرژي پرتوهاي فرابنفش نور خورشيد را جذب مي‌کند و نمي‌گذارند اين انرژي صرف ساخت ويتامين D شود.
در افراد سالمند نسبت به افراد جوان‌تر ويتامين D کمتري توليد مي‌شود. همچنين بررسي‌ها نشان داده‌اند افراد چاق بيشتر در معرض کمبود ويتامين D هستند.
ساخته شدن ويتامين D در پوستانرژي پرتوهاي فرابنفش نوع B نوع خورشيد در تابش پوست مي‌تواند ماده پيش‌ساز 7- دي‌هيدروکلسترول را به ويتامين D (کله‌کلسيفرول)‌ تبديل کند. البته اين شکل ويتامين D فعال نيست و پس از دوبار دوبار هيدروکسيلاسيون در کبد و کليه به شکل فعال اين ويتامين يعني 1و 25 هيدروکسي ويتامين D (کلسيتريول) تبديل مي‌شود.

پرتوهاي فرابنفش A و B فقط پرتوهاي فرابنفش نوع B مي‌توانند توليد ويتامين D را در پوست باعث شوند (پرتوهاي فرابنفش نوع A که طول‌موج بلندتري دارند به عمق پوست نفوذ مي‌کنند و عامل آفتاب‌سوختگي و پيري پوست هستند).
پرتوهاي فرابنفش نوع B نسبت به پرتوهاي نوع A ضمن عبور از جو بيشتر بازتاب پيدا مي‌کنند يا جذب مي‌شوند. لايه اوزون در جو نقش مهمي از اين لحاظ دارد.
هر چه پرتوهاي فرابنفش نوع B مجبور باشند مسير بيشتري را در جو طي کنند، بيشتر جذب مي‌شوند. بنابراين هر چه خورشيد در آسمان پايين‌تر باشد (مانند ماه‌هاي زمستان در طول‌هاي جغرافيايي بالاتر يا شمالي‌تر) ميزان کمتري پرتوهاي نوع B به زمين مي‌رسند.
ابري بودن يا آلودگي هوا هم باعث جذب بيشتر اين پرتوها مي‌شود.
آلودگي هواي شديد برخي از شهرها باعث مي‌شود که ميزان پرتوهاي فرابنفش نوع B که به زمين مي‌رسد بسيار محدود شود و بنابراين امکان ساخته شدن ويتامين D در پوست هم کاهش يابد.
يک نکته ديگر اين است که پرتوهاي فرابنفش B از شيشه يا لباس عبور نمي‌کنند. بنابراين اگر در ماشين يا پشت پنجره شيشه‌اي باشيد، توليد ويتامين D در پوست امکان‌پذير نيست. اين پرتوها بايد مستقيماً به پوست برسند. کرم‌هاي ضد آفتاب که مانع رسيدن پرتوهاي فرابنفش به پوست مي‌شوند، توليد ويتامين D را مهار مي‌کنند.
عوارض آفتاب گرفتن آفتاب گرفتن ممکن است مشکلاتي براي شما به وجود آورد، ازجمله در معرض خطر آفتاب‌سوختگي و پيري پوست قرار مي‌گيريد که به‌خصوص ناشي از پرتوهاي فرابنفش نوع A است که بدون توجه به زاويه تابش خورشيد يا ابري بودن هوا به سطح زمين مي‌رسند.
قرار گرفتن طولاني‌مدت در معرض پرتوهاي بنفش نور خورشيد مي‌تواند شما در معرض سرطان‌هاي پوست مانند ملانوم هم قرار دهد.
بودن درازمدت زير آفتاب براي چشم‌هاي شما هم خوب نيست، و پرتوهاي فرابنفش نور خورشيد شما در معرض دچار شدن به مشکلات چشمي مانند کاتاراکت يا آب‌مرواريد قرار مي‌دهد.
چطور آفتاب بگيريم؟اگر بخواهيد از آفتاب براي توليد ويتامين D کمک بگيريد و درعين‌حال دچار آفتاب‌سوختگي نشويد و در معرض خطر سرطان پوست قرار نگيريد، بايد روشي معقول را به کار ببنديد.
اگر مي‌خواهيد در جايي مانند ساحل آفتاب بگيريد، هميشه به ياد داشته باشيد که صورت و نوک گوش‌هايتان را در برابر نور محافظت کنيد، زيرا اين نواحي بيش از همه در معرض نور خورشيد و آسيب پوستي ناشي از آن هستند.
همچنين بايد چشم‌هايتان را با کلاه يا عينک آفتابي از پرتوهاي فرابنفش خورشيد محافظت کنيد.
براي 10 تا 15 دقيقه پوستتان را در دست‌ها و پاها، شکم و پشت در معرض نور خورشيد قرار دهيد و بعدازاين مدت با استفاده از کرم ضد آفتابي که فاکتور محافظت خورشيد يا SPF آن 30 يا بالاتر است، اين مناطق بدنتان را بپوشانيد.
براي آفتاب گرفتن بايد زمان مناسبي از روز را انتخاب کنيد. همان‌طور که گفتيم هر چه زاويه خورشيد بالاتر باشد، پرتوهاي فرابنفش B (سازنده ويتامين D) بيشتري به سطح زمين مي‌رسد.
بنابراين بهترين وقت آفتاب گرفتن براي توليد ويتامين D در پوست بين ساعت 10 صبح تا 3 بعدازظهر است.
همچنين بهتر است با مراجعه به سايت‌هاي هواشناسي از «ضريب فرابنفش» (UV index) که شدت پرتوهاي فرابنفش در سطح زمين را بيان مي‌‌کند، مطلع شويد تا از آسيب‌هاي احتمالي در امان بمانيد.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۸۹۹۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باید حواسمان را جمع کنیم و امتیاز بگیریم

ایسنا/اصفهان سرمربی تیم هندبال سپاهان نوین گفت: جایگاه حساسی داریم و باید حواسمان را جمع کنیم. سقوط یا ماندنمان در لیگ به بازیکنان بستگی دارد و باید بتوانند امتیاز بگیرند.

مجید رحیمی‌زاده، سرمربی سپاهان‌نوین در خصوص باخت تیمش برابر گیتی‌پسند، اظهار کرد: بازی سختی بود. گیتی‌پسند تیم خوبی است که امسال جایگاه خوبی دارد. نتیجه برای هر دو تیم به مهم بود که سقوط یا صعود کنند.

وی افزود: تنها یک نیمه خوب بازی کردیم و در نیمه دوم واقعا خوب نبودیم‌. تعداد ۲ دقیقه‌هایمان زیاد شد که باید فیلم را بازبینی کنیم و علت را بفهمیم.

سرمربی سپاهان نوین تصریح کرد: نیم فصل دوم و در جایی که روند تیممان خوب بود، بدشانسی آوردیم و مصدوم دادیم. از طرفی امروز کارت قرمز هم زیاد داشتیم که محدودیت در بازیکن ایجاد کرد.

رحیمی‌زاده در پایان درباره جایگاه تیمش و احتمال سقوطشان، یادآور شد: جایگاه حساسی داریم و باید حواسمان را جمع کنیم. به بازیکنان بستگی دارد و باید بتوانند امتیاز بگیرند. 

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • باید حواسمان را جمع کنیم و امتیاز بگیریم
  • نابودی سریع ۹۹ درصد میکروب‌ها با فناوری جدید فرابنفش
  • ۴ سبزی که هرگز نباید پوست آن‌ها را کند
  • رژیم میوه ۳ روزه ؛ بگیریم یا نه؟
  • کمبود این ویتامین باعث سرطان پروستات و سرطان سینه می‌شود
  • ارتباط ویتامین B12 با جوش و آکنه صورت
  • با مصرف این میوه خوشمزه و آبدار جوان شوید
  • معیار انتخاب یک ضد آفتاب مناسب/ مصرف ضد آفتاب در مادران باردار و کودکان چگونه است؟
  • با مصرف این میوه جوان شوید
  • چطور یک روزه گواهینامه موتورسیکلت بگیریم؟