Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ «یوسف قوجق» نویسنده حوزه دفاع مقدس زندگی پر فراز و نشیب شهید «حاج حسن حسین‌زاده موحد» را به رشته تحریر درآورده است.
این کتاب که از سوی موزه عبرت چاپ شده به‌زودی با حضور همرزمان و دوستان این شهید بزرگوار در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.
حاج‎حسن حسین‎زاده و برادرانش پیش از آغاز علنی نهضت امام خمینی (ره)‌ چندین مرتبه در کودکی و هنگام تشرف پدر به خدمت امام خمینی در قم و در امام‎زاده قاسم تهران، امام را دیده و به ایشان دل‎بسته بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آن‎‌ها در آغاز نهضت مبارزه با رژیم پهلوی را آغاز کردند. او به همراه برادرش محمد بار‌ها از سوی ساواک دستگیر شدند.
حاج حسن نزدیک به ۹ سال از عمر خود را در زندان هایی چون زندان قصر، زندان قزل‌قلعه، زندان کمیته مشترک و زندان جمشیدیه گذراند.
همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی حاج حسن حسین‎زاده به فعالیت‎های فرهنگی روی‎ آورد. وی با آغاز جنگ تحمیلی داوطلبانه عازم جبهه‎های نبرد شد. او با حضور در بخش فرهنگی و عقیدتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) به عنوان استاد و مربی عقیدتی، کرسی اخلاق را در دوکوهه، محور کرخه ، محور کارون و به‎ویژه محور فاو تشکیل داد.
وی سرانجام در دی‎ ۱۳۶۵ در عملیات تاریخی «کربلای ۵» در خط مقدم با گلوله نیرو‌های عراقی مجروح شد و سپس به اسارت ارتش عراق درآمد و راهی «اردوگاه ۱۱ تکریت» شد، اما کسی از اسارت وی اطلاعی نداشت. بعضی از شاهدان ماجرا او را غرق در خون، افتاده بر زمین و در حال قرائت قرآن دیده بودند و از این رو اذعان بر شهادتش داشتند. از آنجا که در زمان عملیات، حملات دشمن به حدی بود که همرزمان حاج حسن نتوانستند پیکر او را به عقب بیاورند. همچنین پس از اسارت نیز رژیم بعث حاج حسن را به اردوگاه مخفی منتقل کرد. از این رو به جای خبر اسارت، خبر شهادت او به تهران رسید. بیش از چهار سال مراسم یادبودی برای حسن حسین‎زاده به عنوان «شهید مفقود الاثر» برگزار شد و قبری نمادین هم در قطعه ۲۴ بهشت زهرا (س) در کنار مزار شوهرخواهر شهیدش (شهید محمد کچویی) به او اختصاص پیدا کرد. این مجالس یادبود اغلب با یادبود شهید کچویی به عنوان مراسم دو شهید یک خانواده برگزار می‎شد.
سرانجام ۲ سال پس از پایان جنگ تحمیلی در سال ۱۳۶۹ حاج حسن حسین‎زاده موحد، با پیکری تکیده، نحیف و مجروح و در کمال ناباوری خانواده و دوستانش آزاد شد و به کشور بازگشت.
حاج حسن حسین زاده موحد، عارف مجاهد، پیشکسوت جهاد و مبارزه دوران انقلاب اسلامی و آزاده سرافراز و جانباز دوران دفاع مقدس در سن ۶۳ سالگی و در سحر آخرین روز سال ۱۳۹۴ به یاران شهیدش پیوست.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: موزه انقلاب اسلامی دفاع مقدس نویسنده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۲۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید

 به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ اسدالله عباسی در جلسه هماهنگی افتتاح مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس گیلان، نقش موزه‌های دفاع مقدس در بازگو کردن فداکاری‌های رزمندگان اسلام برای نسل جدید را بسیار موثر دانست و گفت: برای حفظ آثار و ارزش‌های شهدا، این مجموعه را باید در حوزه مادی و معنوی غنا ببخشیم تا جوانان، نوجوانان، دانش آموزان، دانشجویان و مردم از آن استفاده کنند.
وی با تأکید بر برنامه دشمن برای کمرنگ جلوه دادن فرهنگ ایثار و شهادت در کشور در طرق مختلف از جمله فضای مجازی و جنگ نرم افزود: در قالب برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باید فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه گسترش و رواج دهیم، زیرا تنها راه پیشبرد اهداف انقلاب و سربلندی این نظام توجه به سیره و روش شهدا است.
استاندار گیلان با اشاره به اهتمام مسؤولان برای ساخت موزه دفاع مقدس در گیلان بیان کرد: گیلان مهد شهیدان و سرداران در دوران دفاع مقدس است که هر کدام گنجینه و دانشگاه معرفت هستند ولی افتتاح موزه دفاع مقدس در گیلان به نسبت سایر استان‌ها با تاخیر آغاز شد، لذا باید با جدیت تمام آن را افتتاح کنیم.
اسدالله عباسی با بیان اینکه این مرکز در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در ورودی شهر رشت در حال ساخت است گفت: مرحله نخست این طرح شامل ساختمان‌های مدیریت و مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، همزمان با ۵ استان دیگر سوم خرداد امسال در ارتباط تصویری با رئیس جمهور افتتاح می‌شود.
وی با بیان اینکه بخشی از محوطه سازی مرحله نخست را شهرداری رشت انجام داده است گفت: شهرداری مابقی محوطه سازی نیز انجام خواهد داد تا در آینده بعنوان یکی از پارک‌های شهر رشت مورد استفاده قرار گیرد.
سرهنگ حسن حبیبی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان، مدیران و شهردار رشت نیز نظرات خود را برای تسهیل در بهره برداری این طرح بیان کردند.

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • ضرورت معرفی جلوه‌های ایثار و شهادت به نسل جدید
  • گیلان، مهد شهیدان و سرداران دفاع مقدس است
  • مشارکت باانگیزه کارگران، دفاع مقدس از عزت ملی
  • سراسرنمای مقاومت باغ موزه دفاع مقدس پنج‌روز تعطیل شد
  • دفاع مقدس یکی از درخشان ترین دوران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است
  • فتنه‌های بسیاری را پشت سرگذاشتیم تا به وعده صادق رسیدیم
  • همایش «شن‌ها مامور خدا بودند» برگزار شد
  • انقلاب اسلامی یک قاعده جدیدی در جهان ایجاد کرده است
  • مأموریت باغ موزه دفاع مقدس فرهنگی است