Web Analytics Made Easy - Statcounter

شرکت لوله گستر اسفراین یکی از شرکت‌های تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که از لحاظ تولید لوله‌های بدون درز در کشور و منطقه منحصر به‌فرد است، اما واردات محصول مشابه آن از خارج، سبب فلج‌شدن این صنعت استراتژیک در خراسان‌شمالی شده است. ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ استانها خراسان شمالی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بجنورد، شرکت لوله گستر اسفراین یکی از شرکت‌های تابع سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران است که در زمینه تولید لوله‌های بدون درز مخصوص چاه‌های نفت و گاز از سایز 4 تا 16 اینچ فعالیت می‌کند و به لحاظ تولید٬ این شرکت در سطح خاور میانه استراتژیک و منحصر به فرد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مافیای واردات کالا از خارج کشور کمر لوله گستر را شکست

این کارخانه مهم کشور با مشکلاتی نظیر واگذاری به بخش خصوصی و عدم پرداخت مطالبات خود از سوی خریداران دست و پنجه نرم می‌کرد٬ که خوشبختانه تا حدودی این مشکلات رفع شده و از این لحاظ کارخانه به شرایط ایده‌آل خود بازگشته است.

اما هم‌اکنون با مشکلی بزرگ و اساسی مواجه است. عدم توجه به تولیدات داخلی از سوی مدیران بالادستی و وزارت نفت درباره خرید لوله‌های مورد نیاز شرکت نفت از این کارخانه٬ مهم ترین مشکل این کارخانه است.

چندی پیش خبر واردات لوله‌های مشابه تولیدی در لوله گستر اسفراین، از کشور چین توسط وزارات نفت سبب تشویش اذهان عمومی، نمایندگان و تشکلات دانشجویی استان شد که تجمع اعتراض‌آمیز دانشجویان شهرستان اسفراین را به دنبال داشت.

تجمع‌کنندگان با در دست داشتن دست نوشته‌هایی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره تولید داخلی به این اقدام وزارت نفت معترض بودند. آن‌ها معتقد بودند در شرایط فعلی کشور و نیاز مبرم به عدم خروج ارز از کشور و هم‌چنین وجود کالاهایی باکیفت بالاتر در داخل، خرید آن ها از خارج از کشور از لحاظ شرعی و قانونی کاملا اقدامی اشتباه است.

واردات لوله‌های مشابه مهم‌ترین مشکل لوله‌گستر اسفراین است

برزین مدیر عامل شرکت لوله گستر اسفراین اظهار داشت: واردات لوله به داخل کشور مهمترین مشکل این شرکت است.

برزین در ادامه افزود: واردات بی رویه محصولات مشابه از خارج از کشور و دامپینگ شرکت‌های چینی، باعث کاهش شدید قیمت فروش محصولات این شرکت و عدم امکان جذب سفارش شده است.

وی مطالبات این شرکت را از دیگر مشکلات بیان کرد و ادامه داد: در حال حاضر 170 میلیارد تومان سرمایه در گردش این شرکت درگیر سفارشات نفت است و این انتظار وجود دارد که وزارت نفت هر چه سریع‌تر نسبت به پرداخت بدهی‌های خود به این شرکت اقدام کند.

به گفته وی شرکت لوله گستر اسفراین تنها تولید کننده لوله‌های بدون درز در ایران است.

مدیر عامل شرکت لوله گستر اسفراین تاکید کرد: این شرکت آمادگی دارد تا سفارشات وزارت نفت برای تولید محصولات لوله را قبول کند. این شرکت از سال 85 تاکنون 150 هزار تن لوله تولید کرده است، ظرفیت اسمی این واحد تولیدی 120 هزار تن است و قابلیت ارتقای آن تا 150 هزار تن نیز وجود دارد

قول وزیر کار در خصوص خرید لوله‌های موردنیاز شرکت نفت از آلومینای جاجرم، در مرحله حرف ماند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در کارگروه اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی با اشاره به مشکلات شرکت لوله گستر اسفراین گفت: پرونده مشکلات پیش آمده‌ این شرکت در دستور کار دولت است که نتیجه آن به استاندار ابلاغ خواهد شد. هدف دولت تنها دادن وام نیست بلکه باید با ایجاد زنجیره و کمک فنی و حرفه‌ای افراد را توانمند کرد.

قبل تر از آن محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت و بیژن زنگنه، وزیر نفت به نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی قول دادند که لوله گستر را به وندور لیست شرکت‌های پیرو اضافه کنند. 

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی از شیوه‌نامه وزیر نفت به شرکت‌های پیرو این وزارتخانه برای خرید لوله بدون درز از شرکت لوله گستر اسفراین خبرداد. 

هادی قوامی با اشاره به تولید لوله‌های بدون درز در داخل کشور گفت: تنها کارخانه‌ای که در کشور لوله‌های بدون درز یا کربن استیل را تولید می‌کند شرکت لوله گستر اسفراین است. 

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سوال خود از وزیر نفت در این باره و همچنین پیگیری این موضوع در مذاکره با وی گفت: در نهایت به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌های مجموعه وزارت نفت و پیمانکارانی که پروژه‌های وزارت نفت را انجام می‌دهند تقاضای مورد نیاز خود را از شرکت‌های داخلی تامین کنند و ملزم هستند براساس قانون استفاده از حداکثر توان داخلی، از لوله گستر خرید کنند.

وی افزود: متاسفانه تعدادی از پیمانکاران خصوصی و خصولتی که پروژه‌های وزارت نفت را گرفته و انجام می‌دهند از چین لوله وارد کردند در حالی‌که تاکید صریح رهبر معظم انقلاب این است که واردات این محصولات شرعی و قانونی نیست و از این رو از این شرکت‌ها انتظار بیشتری برای رعایت دستور رهبر معظم انقلاب در استفاده از تولیدات داخلی می‌رود. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بنا شد وزیر نفت بخشنامه و شیوه‌نامه‌ای را برای پیمانکاران داخلی دولتی و خصوصی صادر کند که این شرکت‌ها حق واردات لوله‌های کربن استیل از خارج از کشور را ندارند همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت متعهد شد که ثبت سفارش واردات این لوله‌ها را انجام ندهد و وزیر جدید قول داد تا بتوانیم این صنعت داخلی را به تولید برسانیم. 

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته شرکت لوله گستر اسفراین 25 هزار تن تولید لوله بدون درز داشته که با 60 هزار تن لوله کربن استیل، 100 میلیون دلار ارز از کشور خارج نمی‌شود. با این کار، حداقل از خروج 35 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری شد و اگر وزارت نفت 60 هزار تن از این شرکت خرید کند حداقل حدود 100 میلیون دلار از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌شود. 

لوله گستر آماده تامین نیاز داخل است

حسن خاکسار، مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین درباره وضعیت کنونی این شرکت و شرکت لوله گستر اسفراین اظهارداشت: اسفراین به دو شرکت مجتمع صنعتی و لوله گستر اسفراین تفکیک می‌شود. بحث‌های حمایتی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی و مدیران اجرایی استان بیشتر معطوف به شرکت لوله گستر اسفراین می‌شود.

خاکسار به این پرسش که همکاری شرکت‌های پیرو وزارت نفت با لوله گستر چگونه بود و آیا اکنون لوله گستر به وندور لیست شرکت نفت اضافه شده است، این گونه پاسخ داد: پیش از دستور اخیر وزیر نفت، شرکت‌های نفتی که نیاز به لوله‌های بدون درز داشتند، تعهدی برای استفاده از محصولات لوله گستر اسفراین نداشتند و این شرکت در وندور لیست وزارت نفت نبود. با این حال برخی از شرکت‌ها از محصولات لوله گستر اسفراین استفاده می‌کردند. اکنون با دستوری که وزیر نفت داد، میزان استفاده از محصولات این شرکت به طور قطع بیشتر خواهد شد و حمایت از تولیدات داخلی در زمینه لوله‌های بدون درز پررنگ تر می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه لوله گستر نزدیک به 100هزار تن در سال می‌تواند محصول تولید کند، گفت: این در حالی است که بهترین سال کاری این شرکت 95 بود که با تولید 25 هزار تن محصول سپری شد. همچنین باید این موضوع را در نظر داشت که از 25 هزار تن محصول تولیدی ظرفیت فروش برای 18 هزار تن محصول به وجود آمد. 

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین با بیان اینکه در شرایطی که محصول مورد نظر در داخل کشور تولید می‌شود باید مانع واردات شد، افزود: با اینکه نزدیک به 7 هزار تن محصول تولید شده در سال 95 به فروش نرسیده شاهد واردات لوله‌های بدون درز و محصولات تولیدی این کارخانه بودیم. 

 وی بیان اینکه سیاست‌های حمایتی این چنینی کمک بزرگی به واحدهای صنعتی است، گفت: در صورتی که این موضوع اجرایی شود، میزان تولید اسفراین نیز بیشتر خواهد شد. البته باید این موضوع را هم در نظر داشت که هنوز با استفاده از تمام ظرفیت لوله گستر اسفراین فاصله زیادی داریم. اکنون نزدیک به 75هزارتن از ظرفیت این کارخانه بدون استفاده است. 

مدیرعامل مجتمع صنعتی اسفراین با بیان اینکه مواد اولیه لوله گستر از مجتمع صنعتی اسفراین تامین می‌شود، گفت: این برای لوله گستر فرصتی است که بتواند ظرفیت تولید خود را افزایش دهد. مجتمع صنعتی اسفراین در سال می‌تواند 82 هزار تن محصول تولید کند اما در سال 95 که بهترین سال تولیدی بود 63 هزار تن محصول تولید شد. 

خاکسار درباره دلیل درصد تولید بیشتر نسبت به لوله گستر توضیح داد: مجتمع صنعتی اسفراین صنعتی مادر به شمار می‌رود. مجتمع صنعتی اسفراین می‌تواند تمام آلیاژهای مورد نیاز در صنایع کشور را تامین کند. هوافضا، کشتی سازی، خودروسازی، فولاد، سیمان، نفت، گاز و دیگر شاخه‌های صنعت نیز به آلیاژهای تولید شده در مجتمع نیاز دارند.

وعده‌های فراوان وزیران و نماینده شهرستان اسفراین باعث شد تا کارکنان این شرکت و هم‌چنین مردم خراسان شمالی نسبت به آینده امیدواری بیش‌تری پیدا کنند، اما این وعده ها بار دیگر عملی نشده و همچنان بلاتکلیفی در این کارخانه بزرگ و استراتژیک خاورمیانه به اوج خود برسد.

صحبت های اخیر رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی نشان می‌دهد هم چنان این لوله ها از خارج از کشور وارد شده و توجهی به این صنعت استراتژیک خراسان شمالی از سوی وزارت نفت نمی‌شود.

واردکردن 48هزار تن لوله بدون درز در سه ماهه اول سال

یحیی نیکدل مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان شمالی اظهارداشت: فولاد اسفراین تأمین‌کننده مواد اولیه و شمش لوله گستر هست و لوله گستر به‌عنوان تنها تولیدکننده‌ی لوله‌های فولادی بدون درز در کشور هست که می‌تواند در سال 24 هزار تن تولید داشته باشد درحالی‌که بر اساس برآوردهای انجام‌شده نیاز کشورمان به لوله‌های بدون درز جهت مصارف شرکت‌های نفتی در سال 100 هزار تن می‌باشد که متأسفانه شرکت‌های نفتی کشورمان نیازشان را با واردات از کشورهای دیگر تأمین می‌کنند.

وی در ادامه افزود: شرکت لوله گستر اسفراین تنها تولیدکننده لوله‌های بدون درز در کشور به دلیل عدم قرارداد شرکت نفت با کمتر از 20 درصد ظرفیت فعالیت می‌کند و این در حالی است که طبق آمار به‌دست‌آمده از گمرک قریب به 48 هزار تن لوله بدون درز در سه‌ماهه اول امسال وارد کشور شده و این جای تأسف دارد در سالی که بنام سال حمایت از کالای ایرانی اعلام‌شده چنین اتفاق‌های رخ دهد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان خراسان‌شمالی از وزیر نفت و شرکت‌های وابسته خواست بیایند از نزدیک محصولات و توانمندی‌های این واحدهای تولیدی در اسفراین را ببینند و با انعقاد قراردادهای جدید این واحدهای تولیدی را به رونق بیندازند در غیر این صورت اگر لازم باشد از طریق مراجع خاص دولت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و حیف است این سرمایه عظیم در کشورمان باشد و استفاده نشود.

انتهای پیام/ ز

R7719/P41362/S6,55/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۲۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان، جواد محمدی افزود: وزن کالا‌های صادر شده در این مدت از گمرک همدان به خارج از کشور ۱۰۹ هزار و ۹۵ تن و ارزش ریالی آنها نیز ۱۹ هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال بوده است.

او تأکید کرد: البته باید توجه داشت بخش قابل توجهی از محصولات تولیدی استان همدان از سایر گمرکات به خارج از کشور صادر شده و آمار یاد شده مجموع کالا‌ها و ارزش صادراتی استان نیست.

مدیرکل گمرک استان همدان تصریح کرد: در این مدت محصولات و کالا‌های صادراتی از گمرک استان ۶۴ قلم بوده که از عمده کالا‌ها می‌توان به شیشه، فروسیلیس، انواع کشمش، کابل آلومینیومی، وازلین، سیمان سفید، پودر شیرخشک بدون چربی، منسوج نبافته، قرص بیوتین، انواع سس و کنسرو و رب گوجه فرنگی، زیتون، شور، شور مخلوط و ترشی مخلوط و نشاسته سیب زمینی اشاره کرد.

محمدی با بیان اینکه این کالا‌ها به ۱۸ کشور دنیا صادر شده است، گفت: عمده مقصد‌های صادراتی کشور‌های عراق، ترکیه، گرجستان، روسیه، افغانستان، پاکستان، قزاقستان، ارمنستان، هند، ایتالیا، عمان و کانادا است.

او با اشاره به واردات استان در سال گذشته نیز افزود: آمار واردات تا پایان سال ۱۴۰۲ به وزن حدودی ۱۰ هزار و ۴۳۶ تن که ارزش تقریبی آن بیش از ۳۵ میلیون و ۲۸۴ هزار دلار است.

این مسئول تأکید کرد: ارزش ریالی واردات استان همدان در مدت یاد شده نیز به ۱۰ هزار و ۴۵ میلیارد ریال می‌رسد که عمده اقلام وارداتی به گمرک استان ۳۷ نوع کالا شامل انواع نخ (پلی آمید و پلی استر مقاوم)، قطعات خودرو، ماشین آلات بافندگی، ماشین فرز، روغن سیلاستول، رزورسینول، دیسپرس، فیلم پلی اتیلن، گرانول و انواع لاستیک خودرو است.

محمدی افزود: از کشور‌های طرف معامله نیز می‌توان به گرجستان، چین، امارات متحده عربی، بلژیک، آلمان، بلغارستان و ترکیه اشاره کرد.

دیگر خبرها

  • مرغداران وارد بازی مافیایی واردات مرغ نشوند
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌ان
  • مافیای واردات مرغ در کمین نشسته‌اند
  • پازوکی :تولیدکنندگان خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی هستند/ واردات لوازم خانگی همچنان ممنوع است
  • جا به جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین
  • واکنش وزیر کشور درباره مفاد قرارداد شهرداری تهران با شرکت‌های چینی
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس های جدید
  • خطر تحریم در واردات اتوبوس‌های جدید/ تولیدکنندگان داخلی توان رفع نیاز شهر‌های کشور به اتوبوس را ندارند
  • ظرفیت داخلی تولید لوکوموتیو برای پاسخ به نیاز کشور کافی است
  • صدور بیش از ۵۰ میلیون دلار کالا از گمرک استان همدان