Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-06@16:43:30 GMT

۱۰ حقیقت درباره «مسلمانان مور» در فلیپین

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۹۰۲۵۷۸

۱۰ حقیقت درباره «مسلمانان مور» در فلیپین

اقلیت مسلمان مور در فلیپین توانستند پس از سالها مبارزه و مذاکره، خودمختاری خود را به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از الجزیره، «رودریگو دوترته» رئیس جمهور فلیپین روز جمعه (پنجم مرداد) قانون اعطای خودمختاری به اقلیت مسلمان مورو را تصویب کرد و به پایان رنج بیش از نیم قرن خبر داد. رئیس جمهور فلیپین این قانون را پس از تصویب در پارلمان این کشور، تایید کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در اینجا 10 پرسش مهم درباره مردم مورو و قانون خودمختاری مطرح می شود.

1- مسلمانان مورو کیستند؟

اسم مورو بر مسلمانانی اطلاق می شود که در جزایر میندانائو، پالاوان، جزایر سولو، جزایرجنوبی دیگر این کشور زندگی می کنند. مردم مورو نزدیک به 11 درصد از ساکنان فلیپین که بیش از 100 میلیون نفر جمعیت دارد، به شمار می آیند و مردم مورو در قرن 14 میلادی به اسلام گرویدند و در شهرهای ماگوئیندانائو، لانائو جنوبی، سولو، طاوی طاوی و باسیلان مستقر هستند.

2- اسم مورو از کجا آمد؟

کلمه مورMoor)) به معنی مراکش است و کلمه لاتین آن  Mauru است که به ساکنان موریتانیا در امپراطوری روم باستان اطلاق می شد که امروز شامل الجزایر، موریتانی و مراکش است. این نام به بسیاری از اقلیت های مسلمان اطلاق می شود که با اندلسی هایی در هم آمیختند که اسپانیایی ها آنها را از دریا به سمت مستعمرهایشان فرستاد.

3- چگونه اسلام به فلیپین وارد شد؟

در طول قرنها، بسیاری از ساکنان این منطقه با تاثیرپذیری از تجار عربی که از شبه جزیره عرب به آنجا می آمدند، به اسلام گرویدند و مسئله ازدواج نیز به گسترش اسلام کمک کرد و در نیمه قرن 15 میلادی، اسلام گسترش خود را ار مناطق ساحلی به سمت مناطق کوهستانی و داخلی آغاز کرد و سپس وارد موسسه ها و نهادهای آموزشی و سپس اداری شد.

4- بحران مورو چیست؟

تا نیمه قرن بیستم، مردم مورو به عنوان یک کشور مستقل زندگی می کند و استعمارگر آمریکا آنها را در فلیپین ادغام کرد و اقلیتی در رژیم بزرگتر شدند.

مردم مورو مذاکرات سیاسی را آغاز کردند و برای استقلال دوباره خود تلاش کردند و این درحالی بود که تعداد از گروه ها گزینه مسلحانه را انتخاب کردند تا تلاش های مسالمت آمیز شکست بخورد.

5- چگونه مبارزه مسلحانه آغاز شد؟

حملات ضد مسلمانان این منطقه به پاکسازی نژادی تبدیل شد و شماری از اقلیت ها در دهه 70 قرن گذشته به تاسیس جبهه اسلامی  آزادیبخش مورو روی آوردند و برای دفاع از خود سلاح به دست گرفتند. درگیری بین دولت و مسلحان مسلمان طی چهار دهه بیش از 120 هزار کشته از اقلیت مورو و کوچ نزدیک به دو میلیون نفر را به همراه داشت.

6- چگونه آتش بس شد؟

دیدارها بین طرف ها در سال 1997 آغاز شد و با آغاز مذاکرات صلح سال 2012 میلادی، توافقنامه آتش بس انجام گرفت و این مذاکرات با میانجی گری مالزی به برپایی دولت مستقل در میندانائو منجر شد و براساس این توافق منطقه خودمختاری با نام «بانگسامورو» تاسیس شود.

  7- چگونه در مذاکرات صلح حرکتی انجام شد؟

مذاکرات صلح پس از انتخاب دوترته به عنوان رئیس جمهوری این کشور تکانی خورد، جبهه آزادیبخش مورو، طرح قانون بانگسامورو را به رئیس جمهوری فلیپین ارایه داد و پس از بحث و بررسی ها، پارلمان این کشور اخیرا لایجه قانونی نهایی را تصویب کرد و خودمختاری ایالت میندانائو و جزایر اطراف آن را به این اقلیت اعطا کرد.

8- چگونه این قانون اجرا خواهد شد؟

ایالت میندانائو و جزایر اطراف آنها که بیشتر ساکنان آن مسلمانانند، به عنوان منطقه خودمختار به رسمت شناخته خواهد شد و همه پرسی در این منطقه انجام خواهد گرفت و مجلسی متشکل از 80 نفر که بیشتر اعضای آن از جبهه آزادیبخش مورو هستند، انتخاب خواهد شد و نخست وزیری برای این  منطقه جدید برمی گزینند که پایان دوره آن تا سال 2022 است.

9- سرنوشت جبهه آزادیبخش چه می شود؟

30 درصد از اعضای جبهه سلاح را رها خواهند کردو به موحب توافقنامه امضا شده، اعضای آن به زندگی معمولی باز می گردند و سایر اعضای این جبهه نیز تا سال 2020 به زندگی معمولی برخواهند گشت.

همچنین جبهه آزادیبخش مورو به یک نهاد سیاسی تبدیل خواهد شد .

10 – مسلمانان در این توافق چه دستاوردی به دست آوردند؟

با اجرای قانون «بانگسامورو»، انتظار می رود که مسلمانان دستاوردهای قانونی و اقتصادی را به دست آورند و چرا که قرار است که حکومتی با اختیارات و قدرت گسترده ایجاد شود و دادگاه هایی براساس احکام شریعت اسلامی و مستقل برپا می شود.

همچنین این منطقه به روی سرمایه گذاری داخلی یا خارجی باز است و فرصت های خود را برای توسعه و پیشرفت و ارتقای سطح آموزشی و نظارت بهداشتی و امنیتی را تقویت می کند.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: دهه کرامت امام رضا ع مجلس شانزدهمین جشنواره امام رضا ع مراسم اختتامیه نماز جمعه سردار سلیمانی مشهد آمریکا شیراز مورو فلیپین خودمختاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۹۰۲۵۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت

یک یوتیوبر در یک تماس ویدئویی حقیقت وحشتناک اسرائیلی‌ها را به مخاطب نشان داد که واکنش‌های زیادی به دنبال داشت. 

دیگر خبرها

  • فیلم| یک یوتیوبر از حقیقت وحشتناک صهیونیست‌ها پرده برداشت
  • نظر رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا درباره احتمال اعزام نیرو به اوکراین
  • الزام سامان دادن یک نظام فراگیر اسلامی برای کنار زدن نظام سلطه
  • یادواره شهدای روستای عیش آباد رفسنجان
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن در سوئد را محکوم کردند
  • نمایندگان اقلیت‌های دینی هتک حرمت قرآن کریم در سوئد را محکوم کردند
  • تصاویری از قبرستان بقیع
  • شهیدان در حقیقت شناسنامه واقعی ملت ایران هستند/ هر کس در جبهه می‌جنگید عباس انقلاب بود
  • مساجد پنهان در کوچه‌پس‌کوچه‌های توکیو
  • اعتراضات دانشجویی علیه رژیم صهیونیستی نشان از افول و نابودی زودهنگام این رژیم دارد